גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מאחורי הקלעים של התוכנית "יהיה בסדר" בגלי צה"ל

כבר 5 שנים שהייאוש מהממסד מקבל במה ב"יהיה בסדר" ■ אביב לביא ואסף ליברמן לא יירגעו עד שלכל כפר ערבי יגיע אוטובוס וכל חשבונית טועה מהוט תיורט

"רוחות הצפון לבדן, רוחות הצפון בחמתן, רוחות הצפון הדורסניות שלא היו משיירות פינה אחת בלא לפקדה - הן לבדן היו יודעות את הכפר הקטן יתיר, החבוי בודד בצלע אחד ההרים המסולעים הנטויים אל תהומיותו של גיא סאוכין, המגיע בדרכו הארוכה והפתלתלה לעמקות רבת סתרים, לרגלי הכפר הלבן. ורק אז, שעה שהרוחות מרעידות את הכפר, גועשות בזעפן בין הבתים, הורסות את גינותינו הקטנות ואת חיינו השקטים, רק אז היינו חשים אנחנו, אנשי יתיר, כי אכן באו לפקוד אותנו, את הנידחים".

(מתוך "מסע הערב של יתיר", א.ב. יהושע)

כך מתאר הסופר א.ב. יהושע בסיפורו הקנוני את חייהם של אנשי כפר בודד, הסובלים מניתוק מן העולם החיצון, כאשר הקשר היחיד שלהם אליו הוא באמצעות צפייה נרגשת ברכבת אקספרס, החולפת במהירות ליד כפרם ואף פעם לא עוצרת בו. הסיפור הפנטסטי הזה מסתיים בכך שאנשי הכפר, שאינם מוצאים מזור למצוקתם, מבצעים פעולת חבלה ברכבת כמרד נגד השלטון המרכזי המושחת.

ניתוק דומה מהעולם חשו בוודאי 6,000 תושבי הכפרים זלפה וסאלם, הסמוכים לצומת מגידו. מאז קום המדינה לא הגיעה לכפריהם תחבורה ציבורית והם נאלצו לכתת את רגליהם קילומטרים רבים כדי לממש את זכותם הבסיסית לנסוע באוטובוס.

אלא שסוף הסיפור של אנשי שני הכפרים הערביים אלגנטי ושמח הרבה יותר מזה שחיבר יהושע. אחרי שנים של מאבק כושל ברשויות יצרו כמה מהם קשר עם אביב לביא ואסף ליברמן, מגישי תוכנית הרדיו "יהיה בסדר" המשודרת בגלי צה"ל, וביקשו סיוע. לביא וליברמן, שנאבקים בתכניתם בהבטחות שווא והתנהלות קלוקלת של רשויות ציבוריות וגופים גדולים, ניהלו מעל גלי האתר קמפיין נגד משרד התחבורה, שבסופו השתכנע המשרד להקים תחנות אוטובוס בכפרים ולאפשר לתושבים לממש את זכותם לתנועה ממקום למקום. ההישג נחגג בחאפלה גדולה שאורחי הכבוד שלה היו השדרנים המרוצים.

"מדובר בסטודנטים, בזקנים ובנשים שרוצות לצאת לעבודה", מספר לביא בגאווה בראיון ל"פירמה". "הזכות לנסוע באוטובוס היא בסיסית וזה גם דבר חשוב למשק. אבל מי שלא היה לו אוטו או חמור, לא יכול היה לצאת משם. היום, יש אוטובוס שנכנס לכפר יום-יום".

את המקרה הזה מביאים לביא וליברמן דווקא כדוגמה להתנהלות ראויה של משרד ממשלתי, משרד התחבורה, שהיה קשוב ונתן מענה נכון ומהיר לבעיה שהועלתה בפניו בשידור. מילים פחות טובות, בלשון המעטה, יש להם לומר על משרדים אחרים. אחד מהם הוא משרד החינוך, שלדבריהם אינו משתף פעולה עם התוכנית, אף שמועלות בה בעיות רבות בתחומי אחריותו.

לביא תולה את חוסר שיתוף הפעולה של משרד החינוך בעיקר בכך שהוא גוף ציבורי שאין לו אינטרס כלכלי. "יש פה אבסורד, כי דווקא החברות הפרטיות, כמו חברות הסלולר, שעליהן יש הרבה מאוד תלונות, משתפות איתנו פעולה. כנראה בגלל שברגע שאומרים עליהן משהו רע ברדיו הן חוששות שזה יפגע ברווחים שלהן. אבל גוף כמו משרד החינוך, שלא תלוי בזה עסקית, לא ממהר לשתף פעולה".

ליברמן מוצא סיבות אחרות להתנהלות הקלוקלת של משרד החינוך: "אני לא חושב שהקו המפריד ביחס אלינו הוא בין ציבורי לעסקי. לדעתי, מדובר באנשים שמנהלים את העסק, ולא משנה אם מדובר בגוף פרטי או לא. עובדה שגם בין משרדי ממשלה פעורה תהום. יש משרד החינוך, שההתנהלות שלו היא באמת שערורייתית, שאנשיו פשוט לא ממלאים את תפקידם, ויש משרד התחבורה, שתמיד משתף איתנו פעולה ומנסה למצוא פתרונות".

עכברי מעבדה

"יהיה בסדר", משודרת בגל"צ 3 פעמים בשבוע, ובצוות התוכנית חברים גם העורכת נטע בר-זיו והמפיקים-תחקירנים שרלוט לוי, אלון רזניק, קאסה טרפה, אלה נאמן וגורל מור. התוכנית עוסקת בנושאים הנמצאים בשוליים ובכל מי שנקלע לביצה הבירוקרטית הטובענית - ניצולי שואה, עובדים ללא זכויות, עולים חדשים, עובדים זרים וגם מה שנהוג לכנות מעמד הביניים הישראלי. "צוות התוכנית לא מוותר עד שמוצאים פתרון לבעיות, ומשמש פה למי שכמעט התייאש מהמערכת", נכתב באתר האינטרנט של התוכנית.

"אני מעדיף לשמוע ולהשמיע את אלה שמדברים לא טוב, את האדם המבוגר עם המבטא, בין אם זה מבטא רוסי, ערבי, או דרום אמריקאי", אומר ליברמן, שהוא גם סגן מנהל מחלקת האקטואליה של גל"צ. "דווקא להביא את השונה שבדרך כלל לא נשמע בכלי התקשורת. ודרך אגב, אני מאוד מופתע לטובה מהיכולת של הציבור הישראלי לספר את סיפורו בצורה קוהרנטית ואינטליגנטית. אנשים בגילאי 20-90 עולים לשידור ומספרים סיפור עם התחלה, אמצע וסוף".

הריאיון עם לביא וליברמן מתקיים כאשר קולות הירי ממסע הרצח בסניף בנק הפועלים בבאר-שבע עודם מהדהדים. כשברקע הטענה כי הרוצח איתמר אלון ביצע את המעשה המזעזע כנקמה על מה שנראה לו כהתנהגות שרירותית של הבנק כלפיו, נדמה היה כי העניין יקלע בדיוק לאג'נדה של התוכנית. אך לביא וליברמן בחרו לפתוח את השידור למחרת דווקא בשיחה קלילה למדי על המעבר של ליברמן ממרכז תל-אביב ליפו. "לא כל אירוע נקודתי הוא תופעה חברתית רחבה", אומר ליברמן. ולביא מבהיר כי בשביל לעשות את הקישור בין ההתנהגות של הבנקים ובין המעשה של אלון לא צריך את "יהיה בסדר". "בשביל זה יש רזי ברקאי ושאר תוכניות האקטואליה", הוא אומר.

"אני לא מרגיש נוח להפוך את המקרה הפרטי שלו לסוג של סמל חברתי. נראה לי קצת פופוליסטי ודמגוגי, בדיוק כפי שמהצד השני אני מגחך כשאני שומע 'מקורות' בבנקים שטוענים בעילום שם שזו התוצאה של ההסתה נגד הבנקים. נו, באמת. מטבע הדברים, יש קשר ישיר בין העובדה שישראל מדורגת בצמרת העולמית של מדד אי השוויון הכלכלי, לעובדה ששכבות נרחבות בציבור מרגישות חסרות אונים ומיואשות. כמו עכבר מעבדה שמתרוצץ במעגלים בלי יכולת להיחלץ".

ליברמן: "פונים אלינו אנשים מאוד מאוד מיואשים. יש קשר מאוד הדוק בין המדיניות הכלכלית הימנית קיצונית של הממשלה הזו והקודמת ובין המקרים שמגיעים אלינו. וכשיוצאים מרמת המיקרו - בין האיש הבודד שבא מביטוח לאומי ובין המדיניות הקפיטליסטית של המדינה. יש כאן מדיניות של פגיעה בשירותים החברתיים, שצריך לתת עליה את הדעת".

- מה דעתכם על הפעולות של שר האוצר יאיר לפיד?

לביא: "אנחנו מודים לו כי הוא מסדר לנו המון עבודה לשנים הקרובות. סביר להניח שככל שמצבן של השכבות החלשות מידרדר כך הן יזדקקו יותר לתוכנית מהסוג שלנו, ולמרבה הצער גם לעמותות צדקה וחסד. הגישה של לפיד גורסת שהמדינה צריכה לדחוף את האזרחים לעבוד, ולקצץ בתמיכות למי שלא. זה רעיון מצוין, אבל המדינה צריכה גם לאפשר לאזרחים לצאת לעבוד, ויש הרבה מקומות בארץ שבהם זה לא קורה. הדוגמה הבולטת ביותר היא המצב השערורייתי של התחבורה הציבורית במגזר הערבי".

- התוכנית פוליטית?

ליברמן: "הכל פוליטי. הבחירה לעסוק בתכנים אזרחיים היא אג'נדה. האג'נדה היא לקדם ערכים פוליטיים, לא מפלגתיים. כל תוכנית אקטואליה היא פוליטית. כשאתה בוחר לעסוק בשיח מיליטריסטי-ביטחוני ובנושאים מדיניים גם זו תפיסה פוליטית. פשוט, כשאנחנו עוסקים בנושאים של חברה ואיכות סביבה זה הרבה יותר זועק לשמים".

- ללא קשר למקרה בבאר-שבע, טבעי היה שיחס הבנקים לצרכנים יעלה הרבה בתוכנית.

"זה לא קורה. אני חושב שאנשים עדיין לא הפנימו שהם צרכנים של בנק כמו שהם צרכנים של חברת סלולר. במקרה של חברות הסלולר הגיע השר לשעבר משה כחלון והסביר לאנשים שיש להם הרבה יותר כוח ממה שהם חשבו. קל לפנות אלינו כשחברת הסלולר עושה לך רע, הרבה יותר קשה לפנות כשבנק עושה משהו רע. אנשים נרתעים אפילו מלהתמקח על עמלה, הם מקבלים את יחס הבנקים כגזרת גורל".

*** הראיון המלא פורסם במגזין פירמה

עוד כתבות

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה החברה ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילי שיוט חדשים ואופנועי שלג למשימות מיוחדות

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לישראל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"