גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מאחורי הקלעים של התוכנית "יהיה בסדר" בגלי צה"ל

כבר 5 שנים שהייאוש מהממסד מקבל במה ב"יהיה בסדר" ■ אביב לביא ואסף ליברמן לא יירגעו עד שלכל כפר ערבי יגיע אוטובוס וכל חשבונית טועה מהוט תיורט

"רוחות הצפון לבדן, רוחות הצפון בחמתן, רוחות הצפון הדורסניות שלא היו משיירות פינה אחת בלא לפקדה - הן לבדן היו יודעות את הכפר הקטן יתיר, החבוי בודד בצלע אחד ההרים המסולעים הנטויים אל תהומיותו של גיא סאוכין, המגיע בדרכו הארוכה והפתלתלה לעמקות רבת סתרים, לרגלי הכפר הלבן. ורק אז, שעה שהרוחות מרעידות את הכפר, גועשות בזעפן בין הבתים, הורסות את גינותינו הקטנות ואת חיינו השקטים, רק אז היינו חשים אנחנו, אנשי יתיר, כי אכן באו לפקוד אותנו, את הנידחים".

(מתוך "מסע הערב של יתיר", א.ב. יהושע)

כך מתאר הסופר א.ב. יהושע בסיפורו הקנוני את חייהם של אנשי כפר בודד, הסובלים מניתוק מן העולם החיצון, כאשר הקשר היחיד שלהם אליו הוא באמצעות צפייה נרגשת ברכבת אקספרס, החולפת במהירות ליד כפרם ואף פעם לא עוצרת בו. הסיפור הפנטסטי הזה מסתיים בכך שאנשי הכפר, שאינם מוצאים מזור למצוקתם, מבצעים פעולת חבלה ברכבת כמרד נגד השלטון המרכזי המושחת.

ניתוק דומה מהעולם חשו בוודאי 6,000 תושבי הכפרים זלפה וסאלם, הסמוכים לצומת מגידו. מאז קום המדינה לא הגיעה לכפריהם תחבורה ציבורית והם נאלצו לכתת את רגליהם קילומטרים רבים כדי לממש את זכותם הבסיסית לנסוע באוטובוס.

אלא שסוף הסיפור של אנשי שני הכפרים הערביים אלגנטי ושמח הרבה יותר מזה שחיבר יהושע. אחרי שנים של מאבק כושל ברשויות יצרו כמה מהם קשר עם אביב לביא ואסף ליברמן, מגישי תוכנית הרדיו "יהיה בסדר" המשודרת בגלי צה"ל, וביקשו סיוע. לביא וליברמן, שנאבקים בתכניתם בהבטחות שווא והתנהלות קלוקלת של רשויות ציבוריות וגופים גדולים, ניהלו מעל גלי האתר קמפיין נגד משרד התחבורה, שבסופו השתכנע המשרד להקים תחנות אוטובוס בכפרים ולאפשר לתושבים לממש את זכותם לתנועה ממקום למקום. ההישג נחגג בחאפלה גדולה שאורחי הכבוד שלה היו השדרנים המרוצים.

"מדובר בסטודנטים, בזקנים ובנשים שרוצות לצאת לעבודה", מספר לביא בגאווה בראיון ל"פירמה". "הזכות לנסוע באוטובוס היא בסיסית וזה גם דבר חשוב למשק. אבל מי שלא היה לו אוטו או חמור, לא יכול היה לצאת משם. היום, יש אוטובוס שנכנס לכפר יום-יום".

את המקרה הזה מביאים לביא וליברמן דווקא כדוגמה להתנהלות ראויה של משרד ממשלתי, משרד התחבורה, שהיה קשוב ונתן מענה נכון ומהיר לבעיה שהועלתה בפניו בשידור. מילים פחות טובות, בלשון המעטה, יש להם לומר על משרדים אחרים. אחד מהם הוא משרד החינוך, שלדבריהם אינו משתף פעולה עם התוכנית, אף שמועלות בה בעיות רבות בתחומי אחריותו.

לביא תולה את חוסר שיתוף הפעולה של משרד החינוך בעיקר בכך שהוא גוף ציבורי שאין לו אינטרס כלכלי. "יש פה אבסורד, כי דווקא החברות הפרטיות, כמו חברות הסלולר, שעליהן יש הרבה מאוד תלונות, משתפות איתנו פעולה. כנראה בגלל שברגע שאומרים עליהן משהו רע ברדיו הן חוששות שזה יפגע ברווחים שלהן. אבל גוף כמו משרד החינוך, שלא תלוי בזה עסקית, לא ממהר לשתף פעולה".

ליברמן מוצא סיבות אחרות להתנהלות הקלוקלת של משרד החינוך: "אני לא חושב שהקו המפריד ביחס אלינו הוא בין ציבורי לעסקי. לדעתי, מדובר באנשים שמנהלים את העסק, ולא משנה אם מדובר בגוף פרטי או לא. עובדה שגם בין משרדי ממשלה פעורה תהום. יש משרד החינוך, שההתנהלות שלו היא באמת שערורייתית, שאנשיו פשוט לא ממלאים את תפקידם, ויש משרד התחבורה, שתמיד משתף איתנו פעולה ומנסה למצוא פתרונות".

עכברי מעבדה

"יהיה בסדר", משודרת בגל"צ 3 פעמים בשבוע, ובצוות התוכנית חברים גם העורכת נטע בר-זיו והמפיקים-תחקירנים שרלוט לוי, אלון רזניק, קאסה טרפה, אלה נאמן וגורל מור. התוכנית עוסקת בנושאים הנמצאים בשוליים ובכל מי שנקלע לביצה הבירוקרטית הטובענית - ניצולי שואה, עובדים ללא זכויות, עולים חדשים, עובדים זרים וגם מה שנהוג לכנות מעמד הביניים הישראלי. "צוות התוכנית לא מוותר עד שמוצאים פתרון לבעיות, ומשמש פה למי שכמעט התייאש מהמערכת", נכתב באתר האינטרנט של התוכנית.

"אני מעדיף לשמוע ולהשמיע את אלה שמדברים לא טוב, את האדם המבוגר עם המבטא, בין אם זה מבטא רוסי, ערבי, או דרום אמריקאי", אומר ליברמן, שהוא גם סגן מנהל מחלקת האקטואליה של גל"צ. "דווקא להביא את השונה שבדרך כלל לא נשמע בכלי התקשורת. ודרך אגב, אני מאוד מופתע לטובה מהיכולת של הציבור הישראלי לספר את סיפורו בצורה קוהרנטית ואינטליגנטית. אנשים בגילאי 20-90 עולים לשידור ומספרים סיפור עם התחלה, אמצע וסוף".

הריאיון עם לביא וליברמן מתקיים כאשר קולות הירי ממסע הרצח בסניף בנק הפועלים בבאר-שבע עודם מהדהדים. כשברקע הטענה כי הרוצח איתמר אלון ביצע את המעשה המזעזע כנקמה על מה שנראה לו כהתנהגות שרירותית של הבנק כלפיו, נדמה היה כי העניין יקלע בדיוק לאג'נדה של התוכנית. אך לביא וליברמן בחרו לפתוח את השידור למחרת דווקא בשיחה קלילה למדי על המעבר של ליברמן ממרכז תל-אביב ליפו. "לא כל אירוע נקודתי הוא תופעה חברתית רחבה", אומר ליברמן. ולביא מבהיר כי בשביל לעשות את הקישור בין ההתנהגות של הבנקים ובין המעשה של אלון לא צריך את "יהיה בסדר". "בשביל זה יש רזי ברקאי ושאר תוכניות האקטואליה", הוא אומר.

"אני לא מרגיש נוח להפוך את המקרה הפרטי שלו לסוג של סמל חברתי. נראה לי קצת פופוליסטי ודמגוגי, בדיוק כפי שמהצד השני אני מגחך כשאני שומע 'מקורות' בבנקים שטוענים בעילום שם שזו התוצאה של ההסתה נגד הבנקים. נו, באמת. מטבע הדברים, יש קשר ישיר בין העובדה שישראל מדורגת בצמרת העולמית של מדד אי השוויון הכלכלי, לעובדה ששכבות נרחבות בציבור מרגישות חסרות אונים ומיואשות. כמו עכבר מעבדה שמתרוצץ במעגלים בלי יכולת להיחלץ".

ליברמן: "פונים אלינו אנשים מאוד מאוד מיואשים. יש קשר מאוד הדוק בין המדיניות הכלכלית הימנית קיצונית של הממשלה הזו והקודמת ובין המקרים שמגיעים אלינו. וכשיוצאים מרמת המיקרו - בין האיש הבודד שבא מביטוח לאומי ובין המדיניות הקפיטליסטית של המדינה. יש כאן מדיניות של פגיעה בשירותים החברתיים, שצריך לתת עליה את הדעת".

- מה דעתכם על הפעולות של שר האוצר יאיר לפיד?

לביא: "אנחנו מודים לו כי הוא מסדר לנו המון עבודה לשנים הקרובות. סביר להניח שככל שמצבן של השכבות החלשות מידרדר כך הן יזדקקו יותר לתוכנית מהסוג שלנו, ולמרבה הצער גם לעמותות צדקה וחסד. הגישה של לפיד גורסת שהמדינה צריכה לדחוף את האזרחים לעבוד, ולקצץ בתמיכות למי שלא. זה רעיון מצוין, אבל המדינה צריכה גם לאפשר לאזרחים לצאת לעבוד, ויש הרבה מקומות בארץ שבהם זה לא קורה. הדוגמה הבולטת ביותר היא המצב השערורייתי של התחבורה הציבורית במגזר הערבי".

- התוכנית פוליטית?

ליברמן: "הכל פוליטי. הבחירה לעסוק בתכנים אזרחיים היא אג'נדה. האג'נדה היא לקדם ערכים פוליטיים, לא מפלגתיים. כל תוכנית אקטואליה היא פוליטית. כשאתה בוחר לעסוק בשיח מיליטריסטי-ביטחוני ובנושאים מדיניים גם זו תפיסה פוליטית. פשוט, כשאנחנו עוסקים בנושאים של חברה ואיכות סביבה זה הרבה יותר זועק לשמים".

- ללא קשר למקרה בבאר-שבע, טבעי היה שיחס הבנקים לצרכנים יעלה הרבה בתוכנית.

"זה לא קורה. אני חושב שאנשים עדיין לא הפנימו שהם צרכנים של בנק כמו שהם צרכנים של חברת סלולר. במקרה של חברות הסלולר הגיע השר לשעבר משה כחלון והסביר לאנשים שיש להם הרבה יותר כוח ממה שהם חשבו. קל לפנות אלינו כשחברת הסלולר עושה לך רע, הרבה יותר קשה לפנות כשבנק עושה משהו רע. אנשים נרתעים אפילו מלהתמקח על עמלה, הם מקבלים את יחס הבנקים כגזרת גורל".

*** הראיון המלא פורסם במגזין פירמה

עוד כתבות

שדה התעופה רמון בו התקינה ברנד תעשיות חשמל / צילום: מצגת החברה

אקטיבית וסלקטיבית: איך צריכה להיראות ההשקעה ב-2026 אחרי שנתיים של חגיגה

בשנתיים האחרונות ובמיוחד ב-2025 התרחש בבורסה ראלי חריג, במיוחד במניות הבנקים והביטוח ● זה הוביל לתמחור נוכחי גבוה שהופך את ניהול התיק ב-2026 והשגת תשואות עודפות למאתגרים בהרבה ● אילו התאמות נדרשות בתיקי המשקיעים, והיכן עוד נותרו הזדמנויות?

הדמיית הפרויקט. 475 דירות במקום 196 / הדמיה: משה צור אדריכלים

למה פרויקט ברמת אביב תקוע חמש שנים בוועדה המקומית

שני מתחמים ברמת אביב, ברחובות ליאון בלום וברזיל, מחכים לאישור תוכנית פינוי־בינוי בוועדה המקומית תל אביב אולם שוב ושוב, האישור נדחה

אמנת START / עיצוב: אלישע נדב

אמנת הגרעין עומדת לפוג. האם היא תתחדש? "טראמפ רוצה להראות שבעל הבית השתגע"

מאז המלחמה הקרה הקפידו רוסיה וארה"ב להאריך בכל כמה שנים את האמנה שהגבילה את התחמשותן בנשק אטומי • כעת היא מתקרבת שוב לסיומה, והן יידרשו שוב לסוגיה • אלא שהפעם מארג האינטרסים השתנה: פוטין שקוע בבוץ האוקראיני, לטראמפ יש חזית מתעצמת מול סין, ושתי המדינות מנהלות עסקאות גרעיניות עם מדינות אחרות - שבכוחן לשנות את מאזן האימה ● האירועים הגדולים של 2026, פרויקט מיוחד

טופ גאם / צילום: אייל פישר

ברווח של פי 4 על השקעתה: קרן AP יוצאת מטופ גאם

קרן AP רכשה את מניות טופ גאם בשנת 2020 וכעת מכרה את החזקותיה תמורת 145 מיליון שקל - דיסקאונט של 16% על מחיר המניה, אך לדברי החברה, המכירה נסגרה לפני מספר ימים, ובינתיים המניה טיפסה ● הרוכש העיקרי: בית ההשקעות אלטשולר שחם שרכש 7% ממניות טופ גאם ב-100 מיליון שקל

עמדת הטעינה המהירה של אקספנג / צילום: יח''צ

400 ק"מ נוספים בדקות ספורות: טסלה והסיניות מתכננות מהפכה בשוק הטעינה של רכב חשמלי בישראל

בקרוב זמן הטעינה של רכבים חשמליים עשוי להיות קצר כמו זמן התדלוק ● רשות התחרות צפויה לפרסם בקרוב שורה של חוות דעת על חידוש רישיונות ליבוא רכב ● MG משיקה בישראל שני דגמי קרוס-אובר בתמחור אגרסיבי ● השבוע בענף הרכב

המשרוקית מסבירה. דירוג האקונומיסט / צילום: Shutterstock

כלכלת ישראל במקום השלישי בעולם? חכו שתראו מי בטופ 5

ישראל הוצבה במקום השלישי והמכובד של דירוג ה"אקונומיסט". ההישג הזה נחגג כאן ע"י רבים, אבל עד כמה באמת נכון להתבשם ממנו? ● המשרוקית של גלובס

אוטובסים של אגד בתחנה המרכזית ראשון לציון / צילום: Shutterstock, shutterstock

קיסטון ובנק לאומי בהסכם למימון מחדש של 1.75 מיליארד שקל לאגד

מדובר באחד מהסכמי המימון הגדולים במשק והוא יוצא לדרך לקראת הפרדת פעילות הנדל"ן של אגד ומימוש האופציה לרכישת יתרת מניות החברים

זום גלובלי / צילום: AP

הודו עושה היסטוריה, והתחנה הגרעינית שחוזרת לפעול ביפן

הודו עשתה היסטוריה ושיגרה לחלל את לוויין התקשורת המסחרי הכבד בעולם ● תחנת הכוח הגרעינית הגדולה ביפן שבה לפעול אחרי יותר מעשור ● ובהונדורס המועמד של טראמפ זכה בבחירות - ועורר טענות לזיוף • זום גלובלי, מדור חדש

מתחם שיכון הרופאים בתל השומר / הדמיה: Arceffect Adi Bueno

החברה שזכתה במכרז הענק לפרויקט דיור להשכרה בתל השומר

אשטרום זכתה במכרז להקמת למעלה מאלף יחידות דיור בתל השומר, הוועדה המחוזית תדון בתוכנית הענק למתחם תחנת נגה בגבעתיים, שתי עסקאות מימון גדולות נחתמו בטבריה ובירושלים, וגם: המהלך החדש של משרד השיכון לטובת אזרחים הזכאים לסיוע בשכר דירה ● חדשות השבוע בנדל"ן

טיל מיירט של מערכת THAAD / צילום: ויקימדיה, The U.S. Army/Ralph Scott

המחיר המפתיע של המלחמה עם איראן: האם לאמריקאים נגמרו המיירטים?

בהשפעת המלחמה נגד איראן, ארה"ב נותרה עם מחסור במיירטים מסוג THAAD • התעשייה האווירית מהדקת קשרים וחונכת מרכז חדשנות באזרבייג'ן ● וגם: קולומביה מבקרת את ישראל, אך במקביל רוכשת ומטמיעה מערכת הגנה אווירית ישראליות ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: Reuters

טראמפ הודיע: ארה"ב תקפה יעדי דאעש בניגריה

לדברי נשיא ארה"ב, התקיפות בוצעה בהוראתו וכללו שורת יעדים ● המהלך מגיע לאחר שבועות של איומים אמריקאים לפעולה צבאית בשל פגיעה בנוצרים במדינה ● ממשלת ניגריה דחתה בעבר את הטענות וטענה כי היא מחויבת לחופש דת ולהגנה על כלל האזרחים

תחזיות 2026 / עיצוב: אלישע נדב

גלובס מנתח את האירועים הגדולים של השנה הקרובה בעולם

מרוץ החימוש הגרעיני מאיים להתחדש, אירופה זקוקה לחיילים והמשבר התקציבי מעמיק ● ישראל, ארה"ב והונגריה הולכות לקלפיות, ההנפקות הגדולות אי פעם בדרך לוול סטריט והמונדיאל שייערך בשלוש מדינות הוא היקר בכל הזמנים ● הצצה מרתקת לתחזיות ענקיות הפיננסים בכלכלה העולמית, ומה חושבים הבנקים הישראליים ● פרויקט מיוחד

כוחות צה''ל בגבול לבנון (ארכיון) / צילום: דובר צה''ל

חוסל בלבנון מחבל מיחידת המבצעים של משמרות מהפכה

מנהיג דאעש בדמשק נעצר ע"י כוחות הביטחון של סוריה ● כוחות הביטחון פעלו הלילה לאכיפה חוזרת כנגד מבנים לא חוקיים ישראלים ● המשפחות המתנגדות לוועדת החקירה הפוליטית צפויות למקד את הלחץ בח"כים החרדים ● אלי פלדשטיין התייחס בראיון לעימות עם יונתן אוריך בחקירה וטען: "יש ללשכה חומרים על גלנט" ● עדכונים שוטפים

מטוס של חברת התעופה TUS IL / צילום: באדיבות אתר TUS

חברת התעופה הישראלית החדשה החלה בגיוס טייסים

קבוצת קווי חופשה, שכיום מחזיקה בבעלותה את בלו בירד וטוס איירווייז האירופיות, תשיק בקרוב חברת תעופה ישראלית חדשה, TUS IL, שתתחרה על טיסות קצרות־טווח ● גיוס הטייסים לחברה החל וזאת לקראת תחילת פעילותה, אשר צפוי כבר ברבעון הראשון של 2026

ג'ונתן רוס, מייסד ומנכ''ל גרוק / צילום: ap, Jeff Chiu

הטאלנט ששווה 20 מיליארד דולר: האיש שסימן את עצמו כאלטרנטיבה מצטרף לאנבידיה

הוא הזהיר מהתלות בה, ביקר את הארכיטקטורה שלה ובנה חלופה טכנולוגית מצליחה משלו - ועכשיו מייסד גרוק ג'ונתן רוס עובר לצד של ג'נסן הואנג ● כך אנבידיה שמה יד על הטאלנט ועל הטכנולוגיה של סטארט־אפ השבבים במהלך עוקף רגולציה, שיחזק את מעמדה בשוק האינפרנס

תחנת הכוח הפרטית דוראד, זרוע פעילות האנרגיה של קבוצת לוזון / צילום: יגאל גורן

המרוץ ל"יהלום" של אלומיי: כולם רוצים לרכוש נתח מתחנת הכוח דוראד

האם רכישת השליטה בחברת האנרגיה אלומיי ע"י נופר מסתבכת? ריבוי הגופים שלוטשים עיניים לנכס המרכזי של החברה יוצרים איומים על השלמת העסקה - מהליך משפטי ועד פירעון מיידי של האג"ח שהנפיקה ● ועל מה דובר בפגישה שהייתה השבוע בין עופר ינאי לעמוס לוזון

נתון בשבוע / איור: גיל ג'יבלי

טסלה מול BYD: הסיפור ההפוך של יצרניות הרכב החשמלי הגדולות בעולם

מניית טסלה קפצה ב־6 החודשים האחרונים במעל 40% ושברה את שיא כל הזמנים ● לעומתה, BYD מציגה מגמה הפוכה עם ירידה דו־ספרתית באותה התקופה ● מה עומד מאחורי הפערים, ואיך מושפע מכך תיק ההשקעות שלכם?

שבבים

"יקפוץ ב-30% בשנת 2026": השוק החם שמסמנים בבנק אוף אמריקה

לפי בנק אוף אמריקה, בום הבינה מלאכותית נמצא באמצע דרך ארוכה ותנודתית שתימשך כעשור ● החברות שיובילו את השוק הן אלה בעלות יתרון תחרותי חזק ועמיד שניתן למדידה בדרך פשוטה - שולי הרווח ● וגם, האם אנבידיה יקרה מדי?

רחוב בפריז / צילום: Shutterstock

שיקום יערות, ריטריט לגיל המעבר או אמנות בחשכה: החופשות שלא חשבתם עליהן

אל מול הנופשים האינסטגרמיים, שכוללים ריזורטים מפנקים, אוכל מהוקצע ונופים מרהיבים, התפתחה לה תיירות שאולי מצטלמת פחות טוב, אבל מחברת אותנו יותר לעצמנו ● מחופשה שכולה ברכבת, דרך טיול שמעודד אתכם להספיק כמה שפחות ועד היעדים שבהם תצטרכו להחזיר ערך למקומיים ● שמונה הצעות

לינק אנד קו 08 פלאג–אין / צילום: יח''צ

במחיר של 230 אלף שקל: הפלאג-אין שמציג טווח חשמלי כמעט כפול מהממוצע

לינק אנד קו הסינית, חברה אחות של וולבו, מציגה קרוס-אובר גדול ומפואר עם סוללה מסיבית וטווח חשמלי רציני, במחיר כניסה מרשים ● היא עדיין לא מלוטשת מבחינה דינמית, כמו מותגי הפרימיום האירופיים, אך מציעה יחס תמורה לכסף שעליו היצרנים המערביים יכולים רק לחלום