גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"התקדמנו הרבה מאוד מאז תקופת שלטי החוצות הקלאסיים"

ז'אן סבסטיאן דקו, מנכ"ל אזורי בחברת שלטי החוצות JC Decaux, מסביר מדוע זה עומד להיות העשור של שילוט החוצות, ולמה הוא מתוסכל מהענף בישראל

סצנה ראשונה. חבורה של נערות הולכת ברחוב הראשי של סידני, אוסטרליה. לפתע הן רואות שלט חוצות של רבלון עם הכיתוב "לחץ כאן". אף אחת לא יכולה לעמוד בפיתוי. כולן לוחצות ומקבלות קצת קרם, מורחות אותו על הפנים ובורחות מהמקום כשהן מצחקקות, כמובן לא לפני שתיעדו את האירוע בפייסבוק ובאינסטגרם שלהן.

סצנה שנייה. אדם הולך ברחוב בפריז, צרפת. הוא מתקרב לתחנת האוטובוס שלו ורואה שהיא מלאה אנשים. מה שמפתיע אותו הוא שחלק מהם בכלל לא מחכה לאוטובוס. הם פשוט דבוקים לאחת מדפנות התחנה. כשהוא מתקרב עוד יותר, הוא רואה שהם מרוכזים בדגם החדש של נייקי שמוצג בתוך אחד מקירות התחנה.

שתי הסצנות האלה הן מחזה נפוץ בעולם. אם הפרסום בטלוויזיה וברדיו כבר מוכר וידוע, והפרסום בדיגיטל הוא עדיין עולם לא ברור, פרסום החוצות מסמל את האפשרויות הקריאטיביות ביותר לחשוב אחרת לגמרי מהמקובל.

"התקדמנו הרבה מאוד מאז תקופת שלטי החוצות הקלאסיים. יש היום כל-כך הרבה אפשרויות ויכולות, והכול תלוי בעד כמה רחוק הפרסומאי והמפרסם רוצים ללכת", מסביר ז'אן סבסטיאן דקו, מנכ"ל האזורים דרום אירופה, בלגיה ולוקסמבורג ואפריקה וישראל בחברת שלטי החוצות הגדולה בעולם, JC Decaux.

- למרות החדשנות, הנתח של ענף שילוט החוצות בתוך עוגת הפרסום בישראל לא עובר את ה-5% כבר כמה שנים.

"זה נכון. נתח השוק הישראלי הוא לא מספק ולא ממצה. באירופה זה עומד על 12%, וגם הממוצע העולמי גבוה משלכם ועומד על 6.7%. הנתח הנמוך בישראל נובע מקיבעון של השוק ומהשקעה נמוכה מצד זכייני שילוט החוצות. אין בישראל מדידה של כמות האנשים שנחשפת לשלטי החוצות או אפילו הבטחה מסוימת לגבי איכות החשיפה. ולכן קונים כאן שילוט חוצות לפי משקל ולא לפי איכות, וכשאין איכות, עדיף כבר לא להשקיע בכלל בפרסום".

חדשנות עולה כסף

JC Decaux סוגרת בקרוב 5 שנות פעילות בישראל. למעשה, היא סיימה 5 שנים מתוך 15 (עם אופציה ל-10 שנים נוספות), כאשר היקף ההשקעה שלה בהקמה ותפעול זכויות השילוט בתל-אביב עומד על 15 מיליון אירו.

לדברי מנכ"ל הפעילות בישראל, פיליפ רו, "לקח לנו, ועדיין לוקח לנו זמן לחנך את השוק. להראות לכולם שתל-אביב יותר יפה מאז שנכנסנו בה לפעילות. אבל מדובר בתהליך קשה. מפרסמים התרגלו לעבוד לפי מודל מסוים ועם זכיינים מסוימים, ולא פשוט להראות להם את המוצר שלנו ולקבל את ההכרה. צריך לספר פה סיפור חדש בתחום שילוט החוצות, וזה לוקח זמן".

- פרסומאים בישראל דווקא אוהבים להתגאות בחדשנות שלהם ובפרסים שהם זוכים בהם בפסטיבל קאן. הם לא פתוחים לחדשנות בשילוט חוצות?

"הם אוהבים חדשנות, אבל הבעיה היא שחדשנות עולה כסף. לעשות שלט חוצות מיוחד, עם אפקטים דיגיטליים או עם טוויסט מעניין, עולה הרבה יותר משלט רגיל. ואת המחיר הזה לרוב לא מוכנים לשלם. אין קמפיינים ישראליים בשילוט חוצות שיצאו לקאן".

דקו, אחד מבניו של מייסד החברה, מדבר בזהירות על המשך התוכניות בישראל, אבל מצהיר כי כל האפשרויות פתוחות: "אנחנו נתמודד בכל מכרז שייראה לנו מעניין, אם זה בערים אחרות בישראל ואם זה בשדה התעופה, שהוא אחד הפעילים ביותר בעולם מבחינה מסחרית".

דקו, שכבר מחזיק בזיכיון לפרסום בעשרות שדות תעופה בעולם, טוען כי זו אחת הזירות שמבליטות יותר מכל את הכוח של המדיום שלו.

- מה אתה חושב על הפרסום שיש כיום בנתב"ג?

"הם (חברת ברעם פרסום מקורי, בעלת הזיכיון, י"פ) עושים עבודה טובה, אבל אפשר לעשות אותה עוד יותר טוב".

לדבריו, "המבנה והאופי של שדות התעופה מאפשרים ליישם אסטרטגיה של Less is more, big is Beautiful. אנחנו עושים שם פעילות שלא מתאפשרת במקומות אחרים. גם החדשנות הדיגיטלית מוצאת מקום נרחב, כמו שאפשר לראות בשדות התעופה בפריז ובלונדון למשל".

עבור דקו זהו ביקור עסקי ראשון בישראל, והוא מכוון כעת להגדלת הפעילות של כלל ענף שילוט החוצות בישראל. "המטרה היא שהסקטור יצמח יחד איתנו. הטלוויזיה בישראל חזקה באופן חריג יחסית לעולם, ותחום שילוט החוצות לא מוערך מספיק. ישראל היא כמובן לא המקום היחיד בעולם שבו המחיר הוא הדבר החשוב ביותר.

"מצד שני, במקומות אחרים מבינים מהר יותר את החשיבות של התדמית והמיתוג של מפרסמים. בישראל אנחנו מעניקים למפרסמים את הפלטפורמה לפרסום מיתוגי איכותי ובטווח הארוך יותר גם להחזר טוב יותר על ההשקעה, ומי שמבין פרסום יודע שזה הפרמטר העיקרי שצריך לבחון בענף".

אירופה טרפה את הקלפים

אם נשים לרגע בצד את השוק הישראלי, שלא מהווה נתח משמעותי מפעילות החברה, Decaux JC מתמודדת בימים אלה עם השלכות לא פשוטות של המשבר המתמשך באירופה.

"75% מהעסקים שלנו מרוכזים באירופה, ואין ספק שיש אווירה קשה מאוד", מודה דקו. "אנחנו מתמודדים עם הסיטואציה, והעובדה שיש לנו פריסה עולמית מקילה עלינו. המיתון באירופה משפיע על אסטרטגיית החברה בעיקר לגבי החלטות הקשורות לחוזים חדשים. אנחנו זהירים ושמרנים יותר בכל הנוגע להשקעות חדשות. אירופה נתקעה מאחור לא רק מבחינה כלכלית, אלא גם מבחינת החדשנות שהיא מוכנה להשקיע בשלטים הדיגיטליים".

וכשמדברים על חדשנות, בענף שלטי החוצות נראה שאין כמעט גבולות למדיום. מלבד החדשנות בתחום הדיגיטל, מפרסמים מרחבי העולם מנסים להעביר את המסר השיווקי בדרכים שמביאות לא רק לאפקט פרסומי, אלא גם לבאזז ולמילת המפתח בשנים האחרונות בתעשייה - מעורבות צרכנים.

את הבסיס של שלטים גדולים ופשוטים המוכרים כל-כך מחליפים בשנים האחרונות אלמנטים דיגיטליים, תמונות תלת-ממד, מסכי מגע, צורות שונות המתקשרות עם המותג ויצירת מה שדקו מכנה "אירועים אורבניים".

- באילו מדינות אתה מרגיש שיש הכי הרבה פתיחות לחדשנות?

"הונג-קונג. היא ממש מגשימה את החזון הדיגיטלי במלואו. גם בלונדון נעשתה במהלך האולימפיאדה עבודה עם שלטים דיגיטליים ענקיים שיצרו אימפקט משמעותי. אחד הקמפיינים הכי חדשניים שלנו נעשה בדרום קוריאה, שם מיקמנו מסך מגע בתחנות אוטובוס שכלל ברקודים של מוצרים, כך שהנוסעים יכלו להזמין במקום משלוח של מוצרים מהסופרמרקט ולקבל אותו הביתה".

- אילו קמפיינים הכי נועזים נעשו בתחום בישראל?

"הכי רחוק שהלכו בישראל היה קמפיין של בושם Escade, שבו כדי להמחיש את הריח והמיתוג של הבושם, כיסינו את תחנת האוטובוס בוורדים. בחג פורים, טובורג כיסתה עמודים בתל-אביב בצורה של פחיות המשקה והחליפה את קירות תחנות האוטובוס בוויטרינות שתקשרו את המארז החדש של החברה".

מדידת שילוט חוצות: ישראל תקועה מאחור

אחד הנושאים שהכי מפריעים לאנשי JC Decaux בישראל הוא היעדר מדידת האפקטיביות של שילוט החוצות בישראל.

"אם נתחיל למדוד זה ישנה את השוק", מצהיר פיליפ רו, מנכ"ל הפעילות בישראל. "אנחנו מחכים שהמפרסמים ירימו את הכפפה ויגידו שהם רוצים מדידה, כמו בחו"ל. כמעט בכל המדינות זה נמדד, וזה מספק למפרסמים את הנתונים הקריטיים לגבי כמה קהל נחשף לשילוט ומהי האפקטיביות של הקמפיין. היום אנשים לא יודעים מה הם קונים".

לדבריו, "השוק פה עובד בשיטות ישנות. קשה להתקדם ולדבר על חדשנות כשאתה אפילו לא יודע מה ההחזר על ההשקעה שלך".

- אתה מצפה מהמפרסמים להוביל את המהלך הזה?

דקו: "כיום שוק שילוט החוצות לא נותן הרבה למפרסמים. אין מדידה או אפילו הבטחה לגבי איכות החשיפה. אם הטריו של מפרסמים-פרסומאים-מדיה לא יתחזק וידחוף קדימה, ואם אף אחד מהצדדים לא ישקיע בנושא, התחום לא יתרומם.

"אני בטוח שאם מישהו ירים את הכפפה, נראה גידול מהיר מאוד של השוק בישראל. יש חדשנות וקידמה שטבועים היטב בישראל, וחבל שדווקא במקום הזה נתקעים מאחור".

יגאל בראון, מנכ"ל איגוד חברות הפרסום, אומר בתגובה לדברים כי "האיגוד פעל ופועל רבות לקידום מערכות מדידת מדיה, החל מהקמת מערכת מדרוג לטלוויזיה בשנות ה-90 וכלה במערכת למדידת רייטינג באינטרנט בשנים האחרונות. גם תחום שילוט החוצות עמד על סדר היום שלנו, ובמסגרתו ביצענו מספר ניסיונות להקים מערכת כזו בעבר.

"האתגר העיקרי, כמו בכל מיזם כזה, הוא מציאת מודל המימון. עלות מערכת מדידה מכוסה בכל המודלים הקיימים ברובה על-ידי המדיה. כל ניסיונותינו להושיב את חברות השילוט סביב שולחן אחד ולהגיע להסכמה על מודל מימון עלו בתוהו, בין היתר בגלל ניגודי אינטרסים. יש חברות שילוט שרואות במדידה חיזוק ליתרונן היחסי, בעוד אחרות רואות בו איום על יכולת המכירה שלהן.

"אני מניח שאם יקום גורם אחד או שניים שיסכימו לקחת עליהם את המימון, אנו נסייע בכוחותינו המקצועיים להקמת מערכת כזו, וכשהשוק ילמד לדרוש את הנתונים, לא תהיה ברירה לאחרים, וגם הם יצטרפו למהלך".

JC Decaux

שנת הקמה: 1964.

בעלות: החברה ציבורית, אך 70% מהשליטה נמצאת בידי המייסדת, משפחת דקו. נסחרת בבורסה בפריז לפי שווי של 4,463 מיליוני אירו.

התמחות: שילוט חוצות, פרסום בתחנות אוטובוס, שדות תעופה וריהוט רחוב.

פריסה: פעילה ביותר מ-55 מדינות ו-3,700 ערים.

שדות תעופה: זיכיון לפרסום ב-150 שדות תעופה.

פעילות בישראל: נכנסה ב-2008 ומפעילה פני פרסום ברחובות תל-אביב-יפו ב-840 תחנות אוטובוס ו-660 מכווני תנועה.

חוצות היוצר

עוד כתבות

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס מייקרת את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף בב-19 במאי

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

לאחר דברי פאוול אתמול ולפני הדוח של אפל הלילה: עליות בוול סטריט

נאסד"ק עולה ב-0.7% ● קוואלקום מזנקת ב-10%, אנבידיה ב-2% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום מזנקת ב-8%, היפו צוללת ב-15% ● תשואות אגרות החוב עולות, האוצר מתכנן למכור אג"ח בשווי של טרליון דולר בקרוב ● הלילה אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"