גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יוסי יונה: "המדינה רוצה לחסוך, אך זה ממזרי ומרושע"

פרופ' יונה ב"כלכלה על הבר": "אני קורא להגדיל את יעד הגירעון, להעלות מסים לחברות ולנישומים עשירים, ולהפחית ככל הניתן בקיצוצים" ■ "ההחלטה ללכת על מע"מ במקום מס חברות כאילו מדובר בדיון מקצועי, לא נכונה. זוהי החלטה ערכית"

פרופ' יוסי יונה / צילום: דודו גרינשפן
פרופ' יוסי יונה / צילום: דודו גרינשפן

"חלה השחתה ציבורית חמורה בשנים האחרונות במעבר של אנשים ממשרד האוצר לגופים הפיננסים ולחברות השונות במשק. הדבר הזה לא יתואר. מדובר בהשחתה בצורתה החמורה ביותר", כך תקף אמש פרופ' יוסי יונה את בכירי האוצר והצמרת הפיננסית והכלכלית במדינה, בהתייחסו לבעייתיות בשיח הכלכלי הרווח במדינת ישראל, שיח שלדעתו סובל מחוסר ערכיות.

את הדברים נשא יונה, פרופסור לפילוסופיה של החינוך באוניברסיטת בן-גוריון, במסגרת סדרת מפגשי "כלכלה על הבר", אותם עורך "גלובס", בשיתוף מיטב-דש ובנק לאומי, אמש (ד') התקיים המפגש בבאר-שבע.

"בכירי האוצר אינם מקדמים את האינטרס הציבורי. יש כאלה עם עין לציון צופיה, ויש כאלה עם עין למשרה צופיה. הם יושבים באוצר ומשרתים את החברות בהן יעבדו. ברור שמדובר כאן בהשחתה ציבורית חמורה ביותר של הון ושלטון. אין לנו מסורת של 'civil service'. יש כאן ניגוד אינטרסים משווע", אמר פרופ' יונה.

יונה, שהיה מהמומחים שליוו את המחאה החברתית לפני כשנתיים ואף ניסה להשפיע ברמה הפוליטית הלאומית, הסביר כי "השיח הציבורי על הכלכלה בישראל, עבר תהליך בו הכלכלה הפכה להיות לכאורה חסרת בית מבחינה אידיאולוגית, ונעדרת כל הכרה ערכית. לדעתי השיח כיום הוא קפיטליסטי ואף חריף מהקפיטליזם של העבר, והוא מבקש להתנער מהמאפיין האידיאולוגי, כאילו כלכלה הינה עיסוק אחר כמו עיסוק בבניין. בישראל ניצחון הקפיטליזם לכאורה, יצר תוצאת לוואי בה הכלכלן הוא מקצוע כמקצוע רגיל".

יונה ציין כי למול זה, המדינה מכשירה לבבות להחלת התפיסה שהאחריות לרווחה האישית היא של הציבור עצמו. מהלכים אלה מביאים את האדם בישראל להפוך ל"הומו-אקונומיקוס", כלומר "האדם הכלכלי", וזה לדבריו, בא לידי ביטוי בהפרטה מואצת של השירותים החברתיים.

עוד אמר יונה במפגש כי: "הקפיטליזם החדש תובע ומשתמש במשאבים ובאמצעים של המדינה כדי להחדיר אותו לתוך החברה, וזה פרדוקסאלי. באיזו משמעות? המדינה מתערבת לא כדי לתת זכויות לאזרחיה, אלא כדי להכשיר לבבות לאידיאולוגיה של הקפיטליזם החדש שיקבל תנאים מקסימליים.

"משלבים בבתי הספר היסודיים תוכניות לימוד, אם ניתן לכנות זאת כך, ללימוד יזמות. מה טבען של התוכניות החינוכיות ללימודי יזמות לתלמידות בכיתה ז'? לקפיטליזם החדש יש רצון ללמד אנשים להיות ה"הומואקונומיקוס", כלומר אדם שרואה את עצמו כאחראי בלעדי על הרווחה של עצמו. הוא חייב לתפוס את מיקומו הכלכלי כפועל יוצא לפעילותו והחלטתו בלבד, ואין לו למי להלין".

ההליך המחשבתי הזה, על פי יונה, הוביל את ישראל למקום בעייתי. "אנו רואים תהליכי הפרטה מקוממים. כל עובדת סוציאלית שנייה שיוצאת היום מביה"ס עובדת עמותות. פעם חשבתי שהמדינה רוצה לחסוך, אבל הסתבר לי שהסיפור הרבה יותר ממזרי ומרושע כי עובר המון כסף שמי שנהנה ממנו הוא בעל העמותה. יכול להיות שהמדינה מוציאה יותר כסף אבל הוא לא מגיע למטה. אנו שומעים שלעתים העסקה באמצעות חברות קבלניות עולה יותר כסף מהעסקה ישירה - מדוע? כי המתווך לוקח. רצו לחסוך אבל מאוד יכול להיות שאנשים קפיטליסטים אמרו שיש פה כסף ולקחו אותו. אני עדיין לא מבין מה קורה שם".

לשאלה מה יש לעשות על מנת לשפר את המצב הבעייתי, השיב פרופ' יונה: "מה יש לעשות ברמת המאקרו? ראשית יש לקחת צעד לאחור ולהבין שהדיון הוא גם ערכי. בשנים האחרונות נקלענו לגירעון אימתני שניצב לפתחה של הכלכלה הישראלית. מאיפה הוא הגיע? יש האומרים שמקורו בהתנהגות מופקרת ושאל לנו להגיע למצב של יוון וספרד. אך אני אומר שהמדיניות הניאו ליברלית של נתניהו היא שהובילה אותנו לשם. המדיניות שלו היא תוואי הורדת המס על תאגידים ונישומים פרטיים. הבעיה היתה שההכנסות ירדו ביחס לצפי ולא הפקרות בהוצאות".

בהקשר זה ביקר פרופ' יונה בחריפות גם את הנגיד היוצא פרופ' סטנלי פישר. "אם יש בעיה כזו יש לעלות מסים. אבל, נתניהו, למרות הירידה בהכנסות המדינה, לא היה מוכן להעלות מסים. גם נגיד בנק ישראל לא התייחס - איפה הוא היה? הרי הוא היועץ הכלכלי של ממשלת ישראל. גם הנגיד שלנו מחויב לתפיסה הניאו ליברלית הזו.

"כולם קושרים לנגיד שלנו כתרים אבל שוכחים שהוא היה אחד מאלו שגרמו במדיניות ה IMF למפולת בכמה שווקים מתפתחים אותם חייב לפעול בצעדים ניאו ליברליים. אז האיש הוא חביב, וכולנו נלהבים אבל יש לשים כמה פרופורציות בחגיגה המתלהמת", הדגיש יונה.

כך או אחרת, על מנת להעלות את המשק על הפסים הנכונים, לדברי יונה, יש להסתכל גם על אירופה, "בה יש קולות האומרים שאין מקום לצנע וכדי להביא לצמיחה, יש להגביר את הביקוש הפנימי. את זה עושים באמצעות הגדלת המשכורות, ופה עושים צעדים בדיוק הפוכים. מדוע עושים כן?", שאל יונה.

"ניתן להגדיל את יעד הגירעון אם מדובר בהשקעה לעתיד. איני אומר להגדיל את הגירעון עד אין קץ, אבל ההכרעה הזו היא ערכית ולא מקצועית גרידא. בצוות המקצועי של המחאה המלצנו להעלות את מס החברות ב-7%. היתה טענה שאם נעשה זאת, החברות יברחו, אבל שיעור מס החברות היה גבוה יותר והעולם לא התפרק.

"אני קורא להגדיל את יעד הגירעון, להעלות מסים לחברות ולנישומים עשירים ולהפחית ככל הניתן בקיצוצים. ההחלטה ללכת על מע"מ במקום מס חברות כאילו מדובר בדיון מקצועי, לא נכונה. זוהי החלטה ערכית", סיכם יונה.

מפגשי "כלכלה על הבר" של "גלובס", בשיתוף בנק לאומי ובית ההשקעות מיטב דש, הם פרויקט הפקה ותוכן ייחודי, המבקש לקרב את הציבור הרחב לנושאים כלכליים מחיי היום יום של כל אחד ואחת מאתנו. במסגרת הפרויקט מקיים "גלובס" הרצאות ודיונים פתוחים בפאבים נבחרים ברחבי הארץ, לקידום תחום החינוך הפיננסי בארץ ולטובת הידע הכלכלי של הציבור.

המפגש הבא יערך ביום ד', 26 ביוני בשעה 20:00, בפאב "מייקס פלייס", יפו 33 ירושלים, בו יתארח פרופ' עומר מואב.

פתיחת דלתות בשעה 19:00, כאשר האירוע עצמו יחל ב-20:00 בדיוק.

לפרטים והרשמה

עוד כתבות

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לאחר עזיבת הבכירים בשופרסל: האחים אמיר בשורת מינויים להנהלת הקבוצה

האחים אמיר הודיעו על שורה של מינויים להנהלת שופרסל, לאחר שהמשנה למנכ"ל ושתי סמנכ"ליות בקבוצה הודיעו על עזיבתם ● לדברי האחים, המשמשים כמנכ"לים משותפים של הקבוצה, המהלך הוא חלק מתוכנית התייעלות שמגובשת בימים אלה בשופרסל

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

ניצן גולדברג, משנה למנכ''ל ומנהל אגף סחר ושיווק קבוצת שופרסל / צילום: יח''צ

עזיבה שלישית בתוך חודש: המשנה למנכ"ל שופרסל הודיע על התפטרות

ניצן גולדברג, המשנה למנכ"ל ומנהל אגף סחר ושיווק בשופרסל, הודיע על עזיבתו ● מדובר בבכיר השלישי שעוזב את הקבוצה לאחר ההשתלטות של האחים אמיר, אחרי שסמנכ"לית התקשורת התאגידית וסמנכ"לית משאבי האנוש הודיעו גם הן על סיום תפקידן

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

ויקטורי ערכה חיפוש בקניות של לקוחה, איזה פיצוי היא תקבל?

אישה שרכשה מוצרים בויקטורי ונדרשה להתלוות לקצין הביטחון לבדיקת הרכישה, תבעה את הרשת על לשון הרע המדינה נדרשת להשיב מדוע לא נקבעה הוראת תשלומים למערכת הבריאות ● אם ביקשה לעבור לעיר מרוחקת עם בנה בן ה־9 ואביו, בן זוגה לשעבר, התנגד. מה קבע בית המשפט? ● 3 פסקי דין בשבוע

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

אקסל / אילוסטרציה: Shutterstock

כך הבינה המלאכותית תעזור לכם להשתמש באקסל

מיקרוסופט החלה להכניס כלי AI לתוכנת האקסל ● בקרוב תוכלו לקבל ניתוחי מגמות ותובנות על הנתונים שלכם, לייצר נוסחאות בקלות בעזרת טקסט, ולקבל דגש על מה שחשוב לכם

התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות ההגנה שלה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן צריכה לשנות את מערכות ההגנה שלה כדי להתמודד עם ישראל ואיך היא יכולה להתחמק מהסקנציות שהוטלו עליה, ולמה סטודנטים אמריקאים מצטרפים למחאות נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

קרנות 'ארק' הפופולריות של קתי ווד שוקעות במהירות

המשקיעים משכו השנה 2.2 מיליארד דולר מהקרנות הפעילות של ARK השנה, יותר מהתזרים של כל 2023

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

עוד עלייה במחירי הדלק / צילום: איל יצהר

מתקרב ל-8 שקלים לליטר: מחיר הדלק יעלה בחצות

הדלק שוב מתייקר ומתקרב לשיא כל הזמנים: 7.90 שקלים לליטר - עלייה של 18 אגורות לעומת מחירו באפריל ● במצטבר, מתחילת שנת 2024 עלה מחיר ליטר בנזין ב-96 אגורות ● מעבר לתנודות במחירי הנפט ושער הדולר, סיבה נוספת לקפיצת המחירים היא החלטת שר האוצר סמוטריץ' להחזיר את מס הבלו על הדלק לרמתו המלאה

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנהלים הישראליים שמרוויחים יותר מ-10 מיליון דולר

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעיתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן? מדוע אחר העדיף לקבל הכל במניות? ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

היום ישולמו תגמולי המילואים: כמה תקבלו ומי זכאי למענק מיוחד?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום היום (ד'), כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

שרגא ברוש / צילום: תמר מצפי

המדינה מערערת על העונש שהוטל על שרגא ברוש בפרשת הזיוף ועבירות המס

המדינה מבקשת להטיל 24 עד 40 חודשי מאסר בפועל על נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר שרגא ברוש, במקום 14 חודשי המאסר שהוטלו עליו בעקבות הרשעתו בעבירות מס ומרמה

שוק המשכנתאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק המשכנתאות בחודש מרץ חזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש מרץ נלקחו משכנאות בהיקף של 6.23 מיליארד שקל ● היקף משכנתה ממוצעת שנלקחה במרץ הגיע ל-918 אלף שקל

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; טבע עלתה ב-6%, נייס ירדה ב-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.3% ● השקל זינק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, היום / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

מהומות, התנכלות לישראלים וגדודי חיילים: כך נראות המחאות באוניברסיטאות בארה"ב

המהומות בקמפוסים בארה"ב: קולומביה החלה להשעות סטודנטים ואלה פרצו לבניין והתבצרו בו ● קבוצה של סטודנטים יהודים בקולומביה החלה בגיבוש תביעה ייצוגית נגד האוניברסיטה ● במקביל: ישראלית נבחרה לראש אגודת הסטודנטים בקולומביה

נתן חץ / צילום: תמר מצפי

אלוני חץ רושמת עוד הפסדי שיערוך של 400 מיליון שקל

בשנה וחצי האחרונות מניית אלוני חץ איבדה כ-60% מערכה, כשהחברה רושמת הפסדי שיערוך של יותר מ-3 מיליארד שקל

רואי סויסה / צילום: תמונה פרטית

המשקיע הזה ראה עשר דירות יד שנייה, ובסוף מבצע אחד שינה את התמונה

רואי סויסה קנה דירה חדשה מקבלן בבת ים ואז מכר אותה לפני שתכנן, כדי להשיג עסקה טובה יותר: "לקחתי בחשבון שאולי אצטרך להחזיק את שתיהן לתקופה מסוימת" ● האזינו