המסחר בוול סטריט ננעל היום (ד') בירידות שערים, לאחר פרסום הודעת הריבית של ה'פד', ועל רקע מסיבת העיתונאים שקיים יו"ר ה'פד', בן ברננקי, בה פיזר את הערפל לגבי עתיד תוכנית הרכישות של הבנק.

כאמור, היום היה היום שהמשקיעים חיכו לו בשבועות האחרונים - ועידת השוק הפתוח של הפד מסרה היום בשעה 21:00 (שעון ישראל) את החלטת הריבית שלה, לאחר יומיים של דיונים.

הודעת הריבית של ה'פד' הייתה אופטימית יותר מאשר בחודשים האחרונים. בהודעה שיצאה הערב נמסר כי הסיכונים לכלכלה ולשוק העבודה בארה"ב קטנו מאז הסתיו האחרון, וכי ה'פד' צופה שהצמיחה תתגבר ב-2014, לאחר ההאטה ב-2013, כאשר הצפי הוא ששיעור האבטלה יקטן ל-6.5% עוד ב-2014. בעבר צפה ה'פד' כי שיעור האבטלה ירד לרמה הזו רק ב-2015. עוד נמסר כי הבנק ישמור את שיעורי הריבית נמוכים כל עוד שיעור האבטלה נמצא מעל הרף הזה, של 6.5%. עוד נמסרה תחזית צמיחה של 3% ב-2014 ו-2015. בתוך כך, ההאטה באינפלציה השנה צפויה להיות זמנית בלבד. 14 מחברי ה'פד' צופים העלאת שיעורי ריבית ב-2015.

במרכז ההודעה הדבר לו חיכו המשקיעים - ה'פד' ימשיך עם תוכנית רכישות האג"ח שלו, במסגרתה מוזרמים לכלכלה 85 מיליארד דולר מדי חודש, מה ש"מתדלק" את העליות בשווקים כבר תקופה ארוכה. עם זאת, בשל התחזית האופטימית יחסית לכלכלה, מתחזקות ההערכות כי הבנק יצמצם בקרוב את התוכנית.

לאחר מכן ערך יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי מסיבת עיתונאים, בה מסר תחזית כלכלית ברוח הודעת הריבית, וניסה להרגיע את המשקיעים בכל הנוגע לתוכנית רכישות האג"ח. ברננקי ציין כי הכלכלה ממשיכה לצמוח חרף הסביבה הפיסקלית הקשה, וכי בקרוב האינפלציה צפויה לחזור לאזור 2%.

בנוגע לתוכנית הרכישות של ה'פד', אמר ברננקי כי האופן בו יפסיק הבנק את התוכנת עדיין נמצא תחת דיונים. חברי הבנק מעריכים כי הוא לא ימכור אג"ח מגובות ביטוח כדרך לצמצם את המאזן שלו. בנוסף, ברננקי ביקש להרגיע את המשקיעים כשאמר כי לא יהיו העלאות אוטומטיות של שיעורי הריבית ברגע שיעד האבטלה יושג, וכי מרגע שתפסק תוכנית הרכישות ועד שיועלו שיעורי הריבית יעבור זמן. עם זאת, הוא ציין כי ייתכן שהתוכנית תצומצם כבר השנה, אם התחזית הכלכלית שלו תוכיח את עצמה. ברננקי אמר ש"רק מפני שה'פד' יצמצם את הרכישות בחודש מסוים, לא אומר שהוא לא יכול להגביר אותן בחודש שלאחר מכן, אם הנתונים יהיו חלשים יותר".

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון אומר כי "האופטימיות הזהירה של ברננקי היא בשורה רעה לשווקים בכלל ולשוקי האג"ח בפרט. השווקים לא מוכנים לשמוע על הפחתת תמריצים, בעוד שכלכלה משתפרת מחייבת פחות תמריצים על ציר הזמן. בוול סטריט יודעים לקרוא בין השורות ובין השורות והחדשות הן שבינתיים כלום משתנה, אולם אם התחזיות שלנו להתאוששות בכלכלה ולירידה באבטלה נכונות, אזי נתחיל בהקטנת תמריצים. הפרדוקס הכלכלי בעולם כיום הוא כי חדשות כלכליות טובות מקרבות את אסטרטגית היציאה של ה'פד' ומסכנות את המומנטום החיובי בשווקים. לא נופתע אם התשואות בשוק החוב יעלו ויחייבו את הפד לנפק הבהרות למדיניות שלו על מנת להרגיע את השווקים. הערב לא קיבלנו צפירת הרגעה אלא נורת אזהרה בכל האמור בקיפול תמריצים של הפד".

מניות במוקד

חברת השליחויות הבינלאומית FedEx פרסמה היום את הדוח הכספי שלה לרבע הראשון של השנה והכתה את תחזיות האנליסטים עם רווח של 2.13 דולר למנייה לעומת צפי ל-1.96 דולר למנייה. ההכנסות של החברה היו בהתאם לתחזיות.

חברת טבע תחשוף את שכר בכיריה החל מהדוחות הכספיים השנתיים לשנת 2013. זאת, בהמשך לחשיפת "גלובס" מינואר האחרון. טבע הסכימה לחשוף את נתוני השכר כדי ליישב את הבקשה לתביעה ייצוגית שהוגשה נגדה בישראל לפני מספר חודשים בנוגע לאופן דיווח תגמול הבכירים של החברה בדוחותיה השנתיים.

פרוטליקס הודיעה הבוקר על חוזה ענק שלה מול משרד הבריאות בברזיל לאספקה של תרופת ה-UPLYSO לטיפול במחלת הגושה, וכן העברת טכנולוגיות לרשויות הבריאות הברזילאיות לשם בניית מפעל ייצור התרופה. החוזה נחתם ל-7 שנים, במהלכם צפויה החברה לקבל מינימום 40 מיליון דולר לשנה כלומר 280 מיליון דולר לפחות.