גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"הרשות השנייה מנהלת 15 שנה כשל שוק בשידור המסחרי"

‎פרסום סמוי, תוכן שיווקי - איך שלא מכנים את זה, ברור לכולם שהוא קיים בטלוויזיה ושיש לו השלכות כלכליות וצרכניות ■ האם הרשות השנייה יכולה לפקח על השוק? "גלובס" מביא את העמדות השונות מאחורי הכסף הסמוי שזורם למסך

לפני כמעט 6 שנים, ביולי 2007, התכנסה מועצת הרשות השנייה כדי לאשר את מסקנות דוח ועדת אסא כשר. הוועדה, שמונתה על-ידי הרשות, עמלה במשך יותר משנה כדי לגבש המלצות שיסדירו את מה שכונה פעם "פרסום סמוי" והפך עם השנים להיות "תוכן שיווקי".

כמקובל באותם ימים, דיוני הוועדה עוררו הרבה רעש, יצרו הרבה כותרות וגם לא מעט דרמות, שכן הייתה זאת הפעם הראשונה שבה נושא התוכן השיווקי "יצא מהארון", ונעשה דיון ארוך ומעמיק בהשלכות קיומו, לא רק בהיבטים הכלכליים אלא גם בהיבטים החינוכיים והצרכניים.

העבודה המעמיקה של הוועדה, שישבו בה, פרט לאנשי חינוך, גם נציגי הפרסומאים, המפרסמים והיוצרים, הביאה ליצירת כללי מסגרת מוסכמים שדיברו מחד על קטגוריות שבהן מותר יהיה לשלב תוכן שיווקי - כמו למשל שעשועונים ותוכניות בידור; ומאידך על ז'אנרים שבהם יחול איסור חמור על כל תוכן בתשלום - כגון חדשות, תעודה ותוכניות ילדים. אמצעי האכיפה של הרשות אמורים היו להתחזק באמצעות הגדלת סמכותה בהטלת כנסות על הזכיינות.

6 שנים חלפו, והנה שוב מקיימת הרשות השנייה דיונים מעמיקים בנושא - הפעם באמצעות ועדת שחם, שאמורה לבחון שורה של נושאים הקשורים לאופן שבה מתנהלים היום ערוצי הטלוויזיה המסחרית בישראל, בהם נושא עמלות היתר, עלויות התוכן וכדומה.

לפני מספר ימים התכנסה הוועדה כדי לשמוע מבכירים העוסקים בנושא התוכן השיווקי נתונים על הנושא, וכדי ללמוד על מצב השוק כיום.

האם השוק השתנה עד כדי כך בשנים האחרונות שיש סיבה לעסוק בנושא שוב, ולמה בכלל לעסוק בנושא שכבר נבדק לעומק על-ידי ועדה שממונה מכספי הציבור? כמו תמיד, התשובה מורכבת ותלויה מאוד באת מי שואלים.

"הטעיה של הצופים ומצג-שווא"

בקרב מקורבים לרשות השנייה יש הטוענים כי הבעיה עם המלצות ועדת כשר הייתה בכך שיישומן דרש שינויי חקיקה, וכל עוד יישום הדוח ידרוש המלצה על שינויי חקיקה - דינו מוות.

"אם רוצים לייצר שינוי, צריך להישאר בגבול מה שמותר לרשות לשנות. מה שעשו קודם לכן, זה שהכינו דוחות מנותקים מהמציאות ואחר-כך זרקו אותם לפח", אומר מקורב לוועדה שלא לייחוס.

אם שואלים את יעקב שחם, יו"ר הוועדה, על המצב השורר היום, הוא מותח ביקורת נוקבת: "אין היום שום פיקוח על תוכן שיווקי, יש הפקרות בתחום זה.

"החוק כיום אינו מאפשר כל סוג של תוכן שיווקי, אך הוא מופר ברגל גסה. גם הפיקוח, ככל שיהיה קפדני, לא יכול לעקר את התופעה. אבל אין לנו יכולת לעשות הרבה. מה נוכל לעשות? לרוץ אחרי הזכיינים ולבקש חשבוניות? צריך לסמוך על המילה של כל הצדדים, וגם על הזכייניות אי-אפשר לסמוך כי הן צד בעניין.

"יש הרבה עסקאות אפורות בתחום. יתרה מזאת: גם הענישה שבאה בעקבות ההפרות אינה מרתיעה את הזכיינים. ברוב המקרים העונש הוא לא עונש. כשמטילים על זכיין נטילת זמני פרסום, זה כמו להטיל עליו כלום. יש לעונש כזה משמעות רק כשיש 100% תפוסה בפרסום בטלוויזיה, אבל כשזה לא כך, אין לזה משמעות. גם העונשים של כסף לא תמיד באים לידי ביטוי. זה לא אפקטיבי ולא מרתיע אף אחד".

לדברי שחם, "חייבים לעשות סדר - שהתוכן השיווקי יאושר במגבלות שייקבעו. צריך לקבוע חוקים חדשים שיקבעו מה מותר ומה אסור ושימנעו את מה שקורה היום - הטעיה של הצופים והצגת מצגות-שווא. להפסיק חלק מהרמאויות שקיימות היום ולהביא לזה שמה שמותר יהיה מסומן כראוי".

שחם, כמו רבים בתעשייה, מבין שבמצב הקיים היום - על אחת כמה וכמה לאור מצבם הרעוע של הזכיינים - קשה להפנות גב לכסף שהמפרסמים והפרסומאים רוצים להזרים לערוצים דרך אפיק זה, למרות שאיש אינו יכול לומר בוודאות על איזה היקף כספי מדובר.

בוועדה מניחים כי היקף התוכן השיווקי כיום עומד על כ-60 מיליון שקל בשנה. אחרים מעריכים את ההיקפים בסכומים גבוהים יותר - של כ-80-90 מיליון שקל - אך מאחר שמדובר בעסקאות אפורות, שהנסתר בהן רב על הגלוי, וחלק מהן נחתם כסוג של עסקאות חסות, קשה מאוד לדעת מה ההיקף האמיתי של התופעה. חלק מהעסקאות כורך מספר אמצעי מדיה ביחד, נע בין מספר פלטפורמות, ואי-אפשר לבודד את מרכיב הכסף הטלוויזיוני שבו.

דבר אחד בטוח: יש ז'אנרים שלמים - בעיקר בתוכניות שיפוצים, בישול וכדומה - שבהם הזכיינים לא ייצאו להפקה אם לא יהיה ברור עוד בשלבים הראשונים כי יש גופים מסחריים שיממנו אותה.

היתרונות של הז'אנר לא נעלמו גם מעיניהן של חברות המדיה, והיום יש לכל אחת מהן יחידה או אדם המתמחה בתחום.

מציאות לחוד, ורגולציה לחוד

לאור ניסיון העבר אנשי התוכן השיווקי מגלים סוג מסוים של סקפטיות ביחס לסיכוי שדברים ישתנו בגלל דיוני הוועדה, למרות שכולם סבורים כי השוק השתנה באופן מהותי בשנים האחרונות - בעיקר בשל התחזקות המדיות האחרות כמו אינטרנט וסלולר, שעליהן לא מופעלת שום רגולציה.

בעיני רבים מהם, אין סיבה אמיתית לנהל את כל הדיון מההתחלה, בעיקר משום שמסקנות ועדת כשר הן משהו שכל הצדדים יכולים לחיות איתו בשלום.

רמי רושקביץ, מנכ"ל חברת גריי קונטנט מקבוצת אדלר-חומסקי, רואה בכל מינוי הוועדות סוג של קונספירציה, שנועדה להמשיך לספק סוג של לגיטימציה לרשות השנייה, בימים שעתידה מונח על כף המאזניים.

רושקביץ לא חוסך מהרשות השנייה קיתונות של לעג על אופן התנהלותה בתחום התוכן השיווקי: "הרשות השנייה גייסה את כל הכוחות המודיעיניים שלה וגילתה שהיו מספר אייטמים שנמכרו בכסף בערוצים 2 ו-10", הוא מגחך, "ובכוחה האדיר הסירה אותם מלוח השידורים וגבתה קנס עצום מהקופות הדלות של השידור המסחרי בישראל. אל דאגה - קנסות אלה לא יירדו מהרווחים של בעלי ההון. הם יירדו מעוד תכנים ויירדו מעוד הפקות.

"לא מפריע לי הגילוי וגם לא הורדת התוכניות. מפריע לי שהגוף, שאמור להיות סמן הדרך, הפך עם השנים להיות רגולטור שעוסק בעיקר בספינים ומעט בגביית קנסות. זה באמת תפקידו, אבל רק חלק ממנו, וזה הפך למהות הכול".

לדבריו, "הרשות הממונה על השידור המסחרי מנהלת 15 שנה כשל שוק. כל שנותר לה הוא להיות רגולטור אכזרי וקשוח. זו התנהלות כושלת. הרי 3 זכיינים מדממים למוות. אם הם לא היו נתמכים על-ידי אנשים מאוד אמידים, לא היה שידור מסחרי בישראל".

- מה לדעתך הבעיה עם הרשות השנייה?

"במשך 15 שנה המערכת לא הבינה איך הגורמים האלה יכולים לעמוד על הרגליים בזכות עצמם. זה מה שרצינו? שידור מסחרי שחי על חשבון טייקונים טובי-לב או שידור מעולה שבזכות תוכנו זוכה למפרסמים ומכאן שורד ואפילו מרוויח?

"אם לא היו עוסקים באייטמים בתשלום בבוקר עם 2% רייטינג, היו חלילה עוד נאלצים לטפל בדברים האמיתיים - בזה ששוק הטלוויזיה בישראל נמצא בליקוי מאורות פיננסי, שיש משבר בתוכן, ושחברות הפקה נסגרות מדי יום. והנה, הרשות השנייה מושיעה את העם - היא מצאה אויב".

רושקביץ מבקש להבהיר כי הוא נגד הטעיית הציבור, וכי הוא רואה במכירת אייטמים ללא גילוי נאות תקלה. אלא שלטענתו, יש מי שרוצה בתקלה הזו. "הסדרה בחוק או באמנה שכל בעלי העניין יתמכו בה יכולה להיות מכת מוות לרשות, לייתר אותה או חלילה לקרוא לה לטפל בבעיות האמיתיות", מסכם רושקביץ.

חייבים הסדרה

"ההמלצות של ועדת כשר נמצאות באיזה ארון או מגירה נעולה ומעולם לא יצאו ממנה", אומר ארז ברגבאום, מנכ"ל חברת C - מהחברות המובילות בתחום, "זה אבסורד שיש מציאות שמתנהלת בצורה מסוימת ורגולציה שמתנהלת בעולם אחר - כמו שני קווים מקבילים".

ברגבאום משווה את המציאות בישראל ביחס למדינות העולם המערבי, וההשוואה לא מחמיאה לישראל. "בארה"ב מוסדר התוכן השיווקי מזה שנים ארוכות, והוא אלמנט מותר בטלוויזיה ובקולנוע. באירופה, לעומת זאת, חלו התפתחויות בנושא רק בשנים האחרונות, וברוב המדינות שם אושרו האלמנטים של התוכן השיווקי רק בשנתיים האחרונות.

"האיחוד האירופי המליץ על כללים דומים לאלה של ועדת כשר והציע להכיל אותם באופן הדרגתי. כל מדינות אירופה אימצו זאת, אפילו מדינות שמרניות יחסית כמו אנגליה. אור השמש הוא חומר החיטוי הטוב ביותר, וכיום, הצופה שם יודע מה הוא רואה בגלל הסימון. גופי השידור גם לקחו על עצמם לחנך את הצופים ויצאו בקמפיין משותף שמסביר מה זה תוכן שיווקי ואיך לצרוך אותו", מסביר ברגבאום.

לברגבאום ברור שאין ברירה אלא להסדיר את הנושא גם בישראל: "כל שוק שלא מוסדר ומתנהל בצורה לא מוסדרת הוא בעייתי, כי כשאין כללי משחק ברורים, כל אחד ממציא כללי משחק משלו. בהמלצות ועדת כשר יש את הבסיס הטוב ברוב הדברים, אבל יש מעט אדפטציות שצריך לעשות. הבסיס מקובל על כולם.

"גופי השידור זקוקים לתזרים הכנסות חדש כי אופן צריכת המדיה השתנה, ההוצאה לפרסום מסורתי השתנתה, ההוצאות של הזכיינים נשארו אותו דבר, אבל ההכנסה ירדה וצריך לייצר כסף חדש, וכסף חדש יבוא רק ממקום כזה".

מהרשות השנייה לא נמסרה תגובה לדברים.

עיקרי המלצות ועדת כשר מ-2007

* להתיר תוכן שיווקי בתוכניות ריאליטי ובידור, ולאסור באופן גורף תוכן שיווקי בתוכניות אקטואליה, תעודה, חדשות, צרכנות ובתוכניות לילדים.

* תוכנית שיש בה תוכן שיווקי תסומן ככזו בתחילתה, במהלכה ובסיומה.

"כללי המשחק השתנו"

עדי ציבלין, מנכ"לית קונטנט מדיה, סבורה כי ב-5 השנים שעברו מאז ועדת כשר, השתנה שוק התוכן השיווקי לחלוטין. "באותה תקופה לא היה לצופה סמארטפון שנותן לו תוכן ועניין בכל רגע נתון והוא חף מרגולציה. אז היה צורך בהסדרה, משום שכל מיני גורמים בשוק חשבו שמדובר במכרה זהב ועברו לעבוד בתוכן שיווקי, מה שיצר תוכניות מגובבות בכל מיני מפרסמים לא רלוונטיים.

"עם חלוף הזמן, הזכיינים לקחו את מקצועיות התוכן לידיהם והפסיקו לשתף פעולה עם גורמים שאינם אנשי תוכן מנוסים ואחראים. גם המפרסמים התמקצעו ולמדו מה עובד מבחינתם. אני מציעה לחברי הוועדה הנכבדים ללמוד היטב את הרגלי הצפייה היום, ולהבין שככל שהרגולציה תקשה על הזכיינים - הפקות יקרות יעברו לאינטרנט".

ציבלין מזכירה כי "יש היום יותר מאתר אינטרנט אחד בישראל עם מיליון יוניקים ביום, בעוד שבערב צפייה של זכיין במקרה הטוב יש 600-700 אלף בתי-אב צופים.

"ייתכן כי הפתרון יהיה להפיק תוכניות מצוינות שישודרו קודם באינטרנט בגרסה לא מצונזרת, ולקבל אפקט תודעתי טוב לפחות כמו בטלוויזיה. בקרוב כל בית-אב יוכל לצפות באינטרנט על מסך הטלוויזיה בסלון בסטרימינג משובח - וחוויית הצפייה באינטרנט תהיה משפחתית ותביא אליה הרבה מפרסמים. מאותו רגע המנדט של הרגולטור לאכוף תוכן שיווקי לא יהיה בתוקף, כיוון שאין רגולציה על שידורים באינטרנט.

"אני מציעה לשר התקשורת להתחבר להרגלי הצפייה החדשים שאותם קבעו הצופים והטכנולוגיה, להבין שכללי המשחק השתנו, ולאפשר לזכיינים לחיות ולהרוויח במקום לעסוק בדרכים להגביל אותם. אחרת, בעוד כשנתיים נמצא את עצמנו שוב בלופים של שידורים חוזרים והפקות זולות או בבעלי מניות שימאסו בהפסדים ויפסיקו להשקיע. הוועדה צריכה להתרכז באכיפת האיסור המוחלט לתוכן שיווקי בתכניות אקטואליה ותחקיר ובמסרים שאינם חיוביים לילדים ולנוער" אומרת ציבלין.

עוד כתבות

איתי בן זאב, מנכ''ל הבורסה לניירות ערך / צילום: כדיה לוי

בעלת המניות הגדולה בבורסה מחסלת את ההחזקות. והתשואה פנומנלית

מניקיי שרכשה את מניות הבורסה ב-2018 מכרה את יתרת מניותיה, 5.6%, לגופים מוסדיים בארץ ובחו"ל ● לפני כמה חודשים מכרה הקרן 4.8% ממניותיה לבורסה לניירות ערך עצמה תמורת כ-200 מיליון שקל, במהלך שגרר ביקורת ציבורית

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

הפד הודיע על הורדת הריבית בארה"ב, צופה עוד שתי הורדות עד סוף השנה

האינפלציה מעל ליעד, אבל שוק עבודה חלש הכריע את הכף, ולאחר תשעה חודשים - הריבית ירדה ב-0.25% ל-4.25% ● יו"ר הפד ג'רום פאוול תיאר את המהלך ככזה שנועד לניהול סיכונים, השוק קיבל את זה באכזבה ● הפד צופה עוד שתי הורדות ריבית עד סוף השנה ● סטיבן מירן, המינוי של טראמפ לפד הצביע נגד ודרש הפחתה של 0.5% ● וגם האזהרה של ג’יי.פי מורגן

רשות ניירות ערך / צילום: תמר מצפי

באופן חריג: בית המשפט הכלכלי פסק נגד רשות ני"ע והזהיר מפני עודף דיווחים לציבור

ביהמ"ש קבע כי חברת הנדל"ן דקמא והמנכ"ל נתנאל לורנצי לא היו צריכים לדווח על הפרה של הסכם הלוואה שהעניקה החברה בגובה 10 מיליון שקל, שכן ההפרה לא הייתה מהותית ● הרשות אף חויבה בתשלום הוצאות בגובה 20 אלף שקל ● רשות ני"ע: "לומדים את פסק הדין"

זוהר לוי, מנכ''ל אמפא / צילום: תמר מצפי

מעל מיליארד וחצי שקל: אמפא השלימה גיוס חוב ענק

החברה, שהונפקה לפני כחודשיים ופועלת בתחום הנדל"ן המניב והמימון, גייסה סדרת אג"ח בהיקף כולל של 1.75 מיליארד שקל ● החברה מתכננת להשתמש בכספים לפירעון הלוואות שנטלה, תוך חיסכון ניכר בעלויות המימון

עומר אדם בקמפיין לאומי / צילום: צילום מסך מיוטיוב

לאומי ודיסקונט ראש בראש: מי הפרסומת הזכורה ביותר, ומי הפרסומת האהובה

בנק לאומי אחראי השבוע לפרסומת הזכורה ביותר, ואילו בנק דיסקונט מתברג במקום השני בזכירות - אך הראשון באהדה. כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● פרטנר משלבת בין הדור הצעיר לשיר בן כ–60 שנה, ומתברגת גבוה

אימי עירון ויעל גל / איור: גיל ג'יבלי

"לשים את העובד במרכז": מיתוג מעסיק הוא לא קוסמטיקה אלא כלי קריטי

גלובס ופלייטיקה משיקים את מדד מיתוג המעסיק 2025 ● שתיים מבין חברות הוועדה המייעצת, אימי עירון ויעל גל, שוחחו עם גלובס על המשמעות של מיתוג מעסיק לחברה, ואיך התחום צמח ב־13 השנים האחרונות

אהרון פרנקל / צילום: אלי אטקין

אהרון פרנקל קונה מניות תמר פטרוליום ב-320 מיליון שקל. וזו חברת הביטוח המוכרת

בחודשים האחרונים הקטין פרנקל את החזקותיו בחברת האנרגיה בשורה של מימושים ומכירת חלק מהמניות לחברה האזרבייג׳נית סוקאר ● כעת הוא קונה 9% מהמניות ממנורה מבטחים, ומגדיל את האחיזה במי שמחזיקה במאגר הגז תמר

אילוסטרציה: Shutterstock

עלייה בהשמנה, בשימוש בתרופות נוגדות דיכאון וברעב אצל ילדים: דוח מדדי האיכות ברפואת קהילה

דוח מדדי האיכות ברפואת קהילה ל-2024: המצב הסוציו-אקונומי והשיוך המגזרי ממשיכים ליצור פערים גבוהים בבריאות הציבור ● הפערים מתבטאים בין היתר ברזון של הילדים בשכבות החלשות ובפערים באיזון הסוכרת ● הציבור נראה חרד יותר ומדוכא יותר

קופות החולים / צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

דוח פעילות קופות החולים: שלוש קופות הגיעו לאיזון תקציבי, ואחת לא

ממשרד הבריאות נמסר כי הגירעון של שירותי בריאות כללית בשנת 2024 הוא משמעותי ומחייב מתן מענה לטווח ארוך באופן שלא יפגע באיכות ובזמינות השירות למבוטחים ● ובכמה גדל סל הבריאות לפי הדוח?

בשנת 2022 פג הקסם של חברות ההייטק. איך זה קרה? / צילום: Shutterstock, Perfect Wave

האבטלה בהייטק מזנקת, ומספר המשרות הפנויות צונח

מחקר חדש של מרכז טאוב שמתפרסם היום מצביע על עלייה באבטלה בענף ההייטק, ירידה במספר המשרות הפנויות והעמקת פערים מגדריים וגאוגרפיים, זאת לצד איום הולך וגובר של אוטומציה ובינה מלאכותית על שוק העבודה

השותפים ארנון דינור, גיל גורן ויורם שניר והשותפה הבריטית לורל באודן / צילום: 83North

בעיתוי מפתיע: קרן ההייטק הוותיקה מודיעה על סוף דרכה

ארבעת המשקיעים מאחורי קרן ההון סיכון 83North הודיעו כי הקרן הגיעה לסוף דרכה, וכי לא יגייסו קרן המשך ● "אף אחד מאיתנו לא חושב שאנחנו מדהימים בניהול ובבניית הדור הבא", אמר ארנון דינור ל-Institutional Investor

אילוסטרציה: Shutterstock, alexfan32

החברות שיבטחו את כל צי הרכב של המדינה

החשכ"ל הודיע כי WeSure ומגדל זכו במכרז לביטוח רכבי עובדי המדינה וגמלאיה לשנת 2026 ● שתי החברות יבטחו למעלה מ-70 אלף כלי רכב, בהיקף כספי מוערך של למעלה מ-350 מיליון שקל ● בעקבות המכרז, עובדי המדינה יזכו ברובם להוזלת הפרמיה בעת חידוש הפוליסה הקרוב

האם הורדת הריבית תכניס כסף חדש לוול סטריט? / צילום: Shutterstock

ההיסטוריה מלמדת: לא תמיד השווקים עולים אחרי הורדות ריבית

וול סטריט מחכה להורדות ריבית מתחילת השנה, אבל ההיסטוריה מלמדת שלא תמיד הקלה מוניטרית משמעותה עליות בבורסה, במיוחד בטווח הקצר ● בזמן שבשוק מצפים שטריליוני דולרים יזרמו מהקרנות הכספיות לשוק המניות, יש מי שמצננים את ההתלהבות: "הכסף הזה לא יזוז"

בנייה / צילום: Shutterstock

200 אלף דירות בבנייה: קצב התחלות הבנייה וההיתרים בשיא, אבל סיום הפרויקטים מתעכב

נתוני הלמ"ס מלמדים על קצב התחלות בנייה גבוה במיוחד: ב-12 החודשים האחרונים עד ליוני האחרון החלו להקים 77 אלף דירות ● בירושלים ובת"א נוספו בשנים האחרונות דירות בהיקף של ערים גדולות ● עם זאת, ענף הבנייה בישראל תקוע בין נתונים מרשימים של התחלות - לבין מספר גדל והולך של דירות שמצויות בפיגורים במהלך בנייתן

100 אלף נכי צה''ל עד 2030 / צילום: Shutterstock

יש מיליון וחצי אנשים עם מוגבלות. איך משלבים אותם בקהילה?

שיעור התעסוקה של אנשים עם מוגבלות עומד על 26% בלבד, והממשלה ניסתה לשנות את זה ● בדרך היא נתקלה בחסמים ממשלתיים ופרלמנטריים, ורק מעט באמת התבצע ● מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחרי שילוב אנשים עם מוגבלות

מאגר תמר. בעיגול: אהרון פרנקל / צילומים: מארק ישראל סלם, מורג ביטן

יומיים ברצף: אהרון פרנקל קונה עוד מניות תמר פטרוליום ב־52 מיליון שקל

יום אחד בלבד לאחר רכישת 9% ממניות תמר פטרוליום, איש העסקים אהרון פרנקל ממשיך להגדיל את החזקותיו ומוסיף 1.5% נוספים בסכום של 52 מיליון שקל ● הרכישה הנוכחית מעלה את פרנקל להחזקה של 17.5% ממניות תמר פטרוליום בשווי של 612 מיליון שקל

אמיר ירון וג'רום פאוול / צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ישראל בדרך לפער ריביות היסטורי מול ארה"ב: כך זה ישפיע על המשק

בצל חוסר הוודאות הביטחונית ורמת האינפלציה, ישראל מתקשה להצטרף למגמה הגלובלית של הורדות הריבית - ועפ"י ההערכות, לאחר הורדת ריבית הפד אתמול, הפער ביחס לארה"ב צפוי להתרחב אף יותר בהמשך השנה ● ההשלכות עשויות להיות דרמטיות: מהשקל ועד לאג"ח ונוטלי המשכנתאות

הסכמי מתנה / איור: לירון בר עקיבא

האם הסכמי מתנה קודמים לזכות הקדימה של בן זוג לפי חוק המקרקעין?

זוג הורים העניקו מחצית מגרש לבנם וכלתם, ובהסכם המתנה התחייבו הזוג כי להורים תהא זכות קדימה לרכישת הזכויות בעתיד במחיר שווי הבית, במקרה שזה יועמד למכירה ● בעת שפרץ סכסוך גירושים, הכלה ביקשה לממש את זכות הקדימה בחוק המקרקעין ● מה פסק ביהמ"ש?

פרופ' רוני גמזו / צילום: כדיה לוי

בכירים ברשות שוק ההון: גמזו מתנהל בכוחנות ולא מתאים לתפקיד יו"ר חברת ביטוח

דירקטוריון מגדל אחזקות החליט למנות את פרופ' רוני גמזו לדירקטור במגדל ביטוח, בדרך למינוי אפשרי שלו כיו"ר החברה, בעוד שהדירקטור אבי דותן צפוי לסיים את תפקידו ● המהלך מנוגד לעמדת הממונה על שוק ההון, עמית גל, שהתריע מפני פגיעה בעצמאות מגדל

חדשות ההייטק / צילום: Shutterstock

איך חברה שגייסה פחות מ־5 מיליון דולר נמכרה ביותר ממיליארד דולר?

המדור של גלובס מציג מדי שבוע את כל החדשות המעניינות בענף ההייטק ● והפעם: אובר משקיעה מיליונים בחברת רחפנים ישראלית ● פריצת ענק בסיילספורס מאיימת על פאלו אלטו ● וגם: סקר חדש מגלה כמה האמריקאים מפחדים מבינה מלאכותית • חדשות ההייטק