גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"הערוץ הראשון מחלקה במשרד רה"מ; יש לפרק רשות השידור"

אפרים סידון בראיון זועם במיוחד: "לא ללפיד ולא לנתניהו יש את הכוח והרצון לשנות. לנתניהו אין אומץ - תראי לי מעשה אמיץ אחד שלו, משהו שהוא לא נגרר אליו או ששרה לא רוצה" ■ "שרה היא לא הסאטירה. הסאטירה היא נתניהו"

אפרים סידון כבר סבא. אך למרות הטייטל החדש, השיבה בשיער והגיל הכרונולוגי, 67, סידון נותר מין פיטר פן תזזיתי. המבט הממזרי שלו נשאר רענן, הלשון מחודדת כתמיד, והגוף חסר מנוחה, כאילו הוא מתכוון בכל רגע לזנק מהספה.

רק משהו אחד השתנה בו: האמונה הלוהטת שהמילה הכתובה יכולה לשנות מציאות, זו שאפיינה אותו בימי "ניקוי ראש" ו"החרצופים", כבר לא נמצאת שם באותה עוצמה.

זה לא שהוא יצא לפנסיה - הוא ממשיך להיות אחד הכותבים הכי פוריים שיש פה - "רק שבאיזשהו מקום", הוא אומר, "אני מרגיש שאת שלי עשיתי. דודו גבע, ב. מיכאל, קובי ניב, חנוך מרמרי - אנחנו היינו הדור שמרד בדורו של עמוס קינן. אני אוהב לראות מחזאים צעירים, ואני לא דבק בכיסא. אני בעד לפנות את הבמה. הבעיה היא שבסאטירה - אין למי".

- מה רע ב"מצב האומה" או ב"ארץ נהדרת"?

"תראי, סאטירה היא הבעת דעה מורכבת, וב'מצב האומה' הם יושבים סביב שולחן ואומרים שורה. לפעמים היא טובה, אבל אם אתה מראיין פוליטיקאי שאחר-כך אתה צריך לצחוק עליו, זאת כבר לא סאטירה. הפוליטיקאי בא עם בדיחות כתובות, והם חייבים להיות חביבים אליו. עם כל הכבוד, לא תגיד לו את הדברים לפרצוף כשהיחצ"נים שלו שומרים עליו".

- ו"ארץ נהדרת"?

"המנדט שלה זה לא להיות סאטירה, אלא תוכנית כיף, הומור. לערוץ מסחרי יש בעיה לעשות סאטירה, זה לא תפקידו. הוא צריך להרוויח כסף ואסור לו להסתכסך עם אף אחד. כשעשינו את 'החרצופים' הייתה הפרשה עם עופר נמרודי, שהיה בעל מניות בטלעד. עוזי פלד, המנכ"ל, עמד בלחצים בגבורה, כי לא היינו מוכנים לצנזר שום דבר.

"ערוץ מסחרי צריך להגיע לקהל הרחב, והקהל הרחב מעדיף ריאליטי, בידור לשמו. תוכניות סאטירה הן סוגה עילית, אבל הזכייניות מעדיפות להשקיע בריאליטי וב'סברי מרנן'".

- אתה מדבר גבוהה-גבוהה, אבל ניסית בכלל בשנים האחרונות ליזום תוכנית סאטירית?

"אני לא מהיוזמים. פונים אליי. ערוץ 1 צריך לעשות את זה, כמו ה-BBC ו-HBO, כל מה שמשוחרר ממסחור. אבל ערוץ 1 לא יעשה את זה. הערוץ הראשון הוא מחלקה במשרד ראש הממשלה או מחלקה בוועד העובדים".

- עבדת שם בעצמך לא מעט שנים.

"כשהוא היה ערוץ ממלכתי עם אנשים כמו מוטי קירשנבאום ויצחק לבני. צריך לפרק את רשות השידור ולהוציא אותה מהזרועות הפוליטיות שחובקות אותה".

- בסדר, אבל עכשיו אתה פעיל מאוד בתיאטרון. גם שם אין מקום לסאטירה?

"שום תיאטרון לא ייקח על עצמו סאטירה. רוב ההצגות נקנות על-ידי מפעלי מנויים בפריפריה. כשבאה ועדת הרפרטואר לבחור הצגות, היא יודעת שיש לה ימנים ושמאלנים, ולא בא לה להרגיז אף אחד. ועדי עובדים זה הרבה יותר קל. בא אוטובוס, מעמיס ונוסעים. פעם היה תיאטרון מסחרי, והיום גם התיאטרון המסחרי שעוד ישנו לא נוגע בסאטירה, אלא מרים הפקות נחותות כי גנבו לו את מחזות הזמר, והוא רוצה להרוויח כסף, כי אין לו ברירה".

"ביבי הוא הסאטירה, לא שרה"

על-פי סידון, אחד האינדיקטורים המובהקים לכך שהסאטירה בארץ נכשלה, או שבעצם אינה קיימת כלל, הוא רמת הידע שיש לציבור בנושאים הבוערים: "תשאלי צעירים מי שר החוץ, או כמה חברי כנסת יש, לא יהיה להם מושג. המשפט הכי שגור היום הוא 'אני לא מתעסק בפוליטיקה'".

- אז איך אתה מסביר את הרייטינג הגבוה של מהדורות החדשות?

"כי אלה חדשות. בתוכניות של הבעת דעה פוליטית הרייטינג נמוך. את זה לא רואים".

- עכשיו יש לנו פוליטיקה חדשה. לפחות זה מה שהבטיחו לנו.

"ומה קיבלנו? פייסבוק. לא ללפיד ולא לנתניהו יש את הכוח ואת הרצון לשנות. לנתניהו אין אומץ. נקודה. תראי לי מעשה אמיץ אחד של נתניהו. משהו שהוא לא נגרר אליו או ששרה לא רוצה".

- לפחות אשת ראש הממשלה מתחזקת את מעט הסאטירה שיש כאן.

"שרה היא לא הסאטירה. הסאטירה היא נתניהו".

- המחאה החברתית לא יצרה שינוי תודעתי?

"יכול להיות שכן, אבל אנחנו עדיין לא יודעים לממש את זכויותינו. אנשים יהרגו את עצמם על מקום חניה, אבל לא יעשו כלום אם הילדים שלהם ילמדו בכיתה עם עוד 42 ילדים".

"יש קהל, אבל אין שיווק"

זו לא הגזמה להגיד שאפרים סידון הוא מעמודי התווך של ההומור והסאטירה בישראל. הרזומה שלו ידוע, אבל בכל זאת נביא אותו בקצרה: הוא התחיל לכתוב עם ב. מיכאל, קובי ניב וחנוך מרמרי ב"פי האתון", עיתון הסטודנטים של האוניברסיטה העברית, כשלמד שם היסטוריה ותיאטרון; בצעירותו הופיע בכמה הצגות כשחקן והמשיך עם החבורה למדור הסאטירי של העולם הזה "ZOO ארץ". מאוחר יותר הם יצרו יחד את "ניקוי ראש" המיתולוגית וכמה קברטים סאטיריים. הוא הצטרף לכותבי "זהו זה", היה מיוצרי "קרובים קרובים" וכתב את "חצי המנשה" וכן מערכונים לתוכנית "סיבה למסיבה", שקיבלה 100% רייטינג בימי שישי, כשהערוץ הראשון היה הערוץ היחידי.

סידון גם כתב ב"מעריב" וב"דבר", יצר מדור קומיקס שהתבסס על התנ"ך וכתב שורה ארוכה של ספרי ילדים פופולריים ("מעלה הקרחות", "אוזו ומוזו מכפר קקרוזו", "התנ"ך בחרוזים"), הצגות למבוגרים ("מזריץ'", "נפגעי חרדה") ומחזות לילדים.

העבודה האחרונה שלו היא הצגה בצוותא עם בוגרות סמינר הקיבוצים שנקראת "לי לה לא עלינו". ההצגה לוקחת שירים של תיאטרון "לי לה לו" שפעל עד אמצע שנות ה-50, ומוסיפה להם טוויסט סאטירי עכשווי. ל"אני מצפת" של שושנה דמארי, למשל, הוסיף סידון בית שבו מתברר שהבחורה מצפת היא בכלל חרדית שלא משכירה דירות לערבים; ב"מרים בת ניסים", החמור המפורסם הופך למטאפורה לחילונים שמפרנסים את החרדים; ו"הביתה", שבמקור היה שיר כיסופים של המעפילים לארץ ישראל, הפך לשיר ששר שר הפנים לילדי העובדים הזרים.

"כשמבקשים ממני לכתוב למשהו שאין לי אליו כל נגיעה, אז אין לי בעיה. אני מתייחס לזה כמו הזמנת עבודה. למפלגה כמו הליכוד, הבית היהודי או ישראל ביתנו - בחיים לא, והציעו לי הרבה כסף, וסירבתי. אני לא יכול לכתוב על דבר שאני מתנגד לו ולגרום לישראל ביתנו לאסוף קולות בזכותי.

"בגדול, אני תמיד אומר שיהיה רע. אני אומר את זה שנים, ואני צודק. יש לנו תנאים אידיאליים. יופי של נוף ומזג-אוויר, אנשים עם איי-קיו גבוה, ויש גם לא מעט בינוניות. השאלה מי ינצח - הבינוניים או התעוזה והמעוף. ואני ממש לא בטוח שהבינוניות לא תופסת תאוצה בכל התחומים".

הכתבה המלאה - במגזין G

עוד כתבות

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

רשות המסים מגבירה את האכיפה על משכירי דירות שהקפיצו את המחירים למפונים במאות אחוזים

השכירויות שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיעות לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

בנק לאומי, חנן מור, אאורה ואל על: אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● עוד עולה מהנתונים כי כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מיטב, הראל, מור, כלל ומנורה מבטחים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, רמי זרנגר, סיון פרג', יעל צור, ענבל מרמרי, טל שחר

אלטשולר שחם מביע אי אמון בשוק המניות הישראלי. מה האסטרטגיה של המתחרים?

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים