גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שוק התה הקר רותח: פיוז טי של קוקה-קולה גובר על נסטי

הקרב על קטגוריית התה הקר בין שתי הענקיות - קוקה-קולה ואסם-נסטלה - מסתיים לפי שעה בניצחון ביניים למותג פיוז טי של קוקה-קולה ■ יו"ר אסם-נסטלה, דן פרופר: "אנחנו בעיצומו של תהליך. נסטי יגיע רחוק וגבוה" ■ ניתוח מיוחד

פחות משנה אחרי הפירוק הרשמי של השותפות בין קוקה-קולה לנסטלה העולמית על מותג התה הקר נסטי, המערכה הראשונה בין שתי הענקיות על קטגוריית התה הקר, מסתיימת ב-1:0 לטובת קוקה-קולה ישראל. כיצד הצליח המותג פיוז טי, שקוקה-קולה השיקה לפני פחות משנה, להדיח מההובלה את נסטי, שהיה קודם לכן השליט הבלתי מעורער של הקטגוריה? והאם המערכה הראשונה מסמנת את תוצאות המערכות הבאות?

קטגוריית התה הקר היא הקטגוריה הרביעית בגודלה בשוק המשקאות (לא כולל משקאות אלכוהוליים). בין השנים 2008-2010 נהנתה הקטגוריה מצמיחה שנתית דו-ספרתית, שנעצרה לחלוטין בשנת 2011, שבה אף נרשמה ירידה קלה בצריכה הריאלית (כמותית). היקף המכר הכספי באותה שנה הסתכם לפי סטורנקסט ב-167 מיליון שקל.

זו גם השנה המלאה האחרונה שבה המותג נסטי שווק במשותף על-ידי קוקה-קולה ונסטלה, והיה למותג המשקאות הרביעי הנמכר ביותר בשוק אחרי קוקה-קולה, פריגת ונביעות - שלושתם מותגים של קוקה-קולה ישראל.

שנה לאחר מכן, ולאחר היעדרות של חודשיים מהמדף, מכירות המותג צנחו בכ-30% והוא התדרדר למקום העשירי.

כדי לבחון מה קרה למותג, יש להסתכל על הנתח הכספי שלו ביולי 2012,

רגע לפני פירוק השותפות בפועל, כשהמותג החזיק ב-75% ממכירות התה הקר. "הקרב", היה על אותו נתח שבא לידי ביטוי במכירות של 140 מיליון שקל במחירים לצרכן. שאלת המפתח הייתה מי מהשחקנים יצליח לקחת אליו חלק גדול יותר מהשוק, ומה יכריע את הקרב החדש בין המוצר למותג.

גורם ההפתעה

פירוק השותפות בין הענקיות הבינלאומיות הותיר את קוקה-קולה עם המוצר והטעם המוכרים ואת נסטלה עם המותג "נסטי". בזמן שבקוקה-קולה נערכו לבניית מותג חדש, באסם-נסטלה פתחו במרוץ לפיתוח מוצר חדש, שטעמו יהיה דומה לטעם המוכר של המותג נסטי. שעת ה"ש" נקבעה לאוקטובר 2012 - כך לפחות חשבו באסם-נסטלה.

בנקודה הזאת בדיוק חיכתה לנסטלה הפתעה, שבפועל גם הציבה אותה בנחיתות קשה מול המותג החדש: קוקה-קולה ישראל הפסיקה בפועל לשווק את המותג נסטי בחודש אוגוסט 2012, והשיקה מיד תחתיו את פיוז טי, בהשקה עתירת תקציבים, שבאה לידי ביטוי גם בקמפיין אגרסיבי תחת הסלוגן same same new name.

הצעד הזה תפס את אסם-נסטלה לא מוכנה. הם לא דמיינו לעצמם שקוקה-קולה תפסיק לשווק את המותג חודשיים מוקדם יותר מהמועד הקבוע בהסכם. התוצאה: המותג נסטי נעלם מהמדפים וסלל את הדרך להשקתו של פיוז טי.

באסם-נסטלה אומרים כי היתרון של פיוזי טי נוצר מהפרת החוזה בין הצדדים.

לדברי דן פרופר, יו"ר אסם-נסטלה, "נכנסנו לשוק שהיה כבר רווי, שהם (קוקה-קולה, א"ח) - הפכו אותו לרווי. אבל זו היסטוריה. אני מסתכל על העתיד והוא נראה לי ורוד". גורמים בחברה אומרים, כי "קוקה-קולה הפסיקה לשים נסטי על המדפים וייבשה את המותג. הם יצרו מצב שהשוק התנסה אוטומטית בפיוז טי כי לא היה משהו אחר על המדף".

חודשיים מאוחר יותר, אסם-נסטלה השיקה מחדש את נסטי עם מוצר המציע ערך מוסף על פני פיוז טי, בהיותו מבוסס על מים מינרלים מהרי האלפים, בזמן שפיוז טי מבוסס על מי ברז. באסם-נסטלה מיהרו לברך על התוצאות שהמותג השיג, כשהגיע חודש אחרי ההשקה לנתח כספי של 22% מהקטגוריה. משם, כך סברו בחברה, הוא רק ימשיך לצמוח ולשגשג.

זה לא קרה. נתוני סטורנקסט, המסכמים את הנתח המצטבר של השחקנים מאז ההשקה המחודשת של נסטי ועד למאי 2013, אינם מעודדים עבור אסם-נסטלה. המותג פיוזי טי כבש כ-62% מהקטגוריה ואילו חלקו של נסטי הסתכם בכ-19%.

יתרה מכך, ניתוח הנתונים מעלה גם כי צמיחתו של נסטי באה לא רק על חשבון פיוז טי, אלא גם על חשבון השחקן השלישי בקטגוריה - ספרינג טי של יפאורה-תבורי.

אין חולק על כך שקטגוריית התה רווחית ביותר, אך מי שמחפש תשובה לשאלה מי מרוויח יותר, מבלי להתחשב בהוצאות ההשקה והפרסום, יגלה כי ידה של פיוז טי על העליונה. זאת כמובן בהנחה שהמחירים לצרכן משקפים את התמורה שהחברה מקבלת. בזמן שהנתח הכספי של נסטי בקטגוריה דומה לנתח הכמותי שלה, הנתח הכספי של פיוז טי גבוה משמעותית מהנתח הכמותי שלה, ומכאן שהמוצר נמכר במחירים גבוהים יותר לצרכן. ייתכן שהדבר מעיד על מבצעי מכירה גדולים יותר של המותג נסטי.

כך או כך, המאבק בין הענקיות החזיר את העטרה לקטגוריית התה הקר, שחזרה לצמוח בקצב חסר תקדים. בין ינואר למאי השנה צמחו מכירות הקטגוריה ב-36%, קצב מכירות של 202 מיליון שקל בשנה, והקטגוריה כולה חוותה שחיקת מחיר משמעותית כשהצרכן נהנה ממחירים נמוכים יותר.

האסימון באסם-נסטלה נופל

התבוננות בנתח הכספי של נסטי בקטגוריה בחתך חודשי מגלה כי בחודשיים האחרונים המותג נחלש והנתח הכספי שלו בחודש מאי 2013 הסתכם ב-15% בלבד מהקטגוריה, פחות מרבע מהנתח של פיוז טי ונמוך יותר אף מהנתח של ספרינג טי.

נראה, שהנתונים האלה לא נעלמים מעיניה של הנהלת אסם, שהחליטה להעביר את הטיפול במותג לידיה של איילת רוזן, מנכ"לית חטיבת עסקים חדשים, שחתומה על ההצלחה של בייגלה "שטוחים". קודם לכן, המותג טופל בחטיבת הקפה והמאפה.

אסם-נסטלה היא שחקן רציני בשוק המזון אך פעילותה בשוק המשקאות הסתכמה עד היום במותג ויטמינצ'יק. בהיבט זה היא גם סובלת מנחיתות ברצפת המכירה מול הענקית קוקה-קולה.

משיחות עם קמעונאים עולה כי קוקה-קולה זוכה לתצוגות של 40% משטחי המשקאות הקלים, בהתאם למכירותיה בשוק, וכי הדבר מאפשר לפיוז טי תצוגה משמעותית יותר במדף.

ברשת רמי לוי שיווק השקמה למשל, המותג נסטי נמכר על גבי סטנד קטן יחסית מקרטון, המוצב לצד מדפי המשקאות. לדברי רמי לוי, בעל השליטה ברשת, "אנחנו נותנים תצוגה בהתאם לכמויות שנמכרות ולמבצעים. אם יש מדף שרשום עליו קוקה-קולה, אז בטח שיהיו שם מותגים של קוקה-קולה כדי שלא נטעה את הצרכן. אלה מדפים שהחברה הציבה בסניפים. קוקה-קולה ואסם הן שתי חברות חזקות וכשהן נלחמות הצרכן מרוויח, כי לשתיהן יש הרבה כסף".

- מה הסיכוי של אסם-נסטלה לנצח בקרב מול הענקית קוקה-קולה?

"אם את שואלת אותי, כל חברה צריכה לעסוק במה שהיא מתמחה".

- במילים אחרות, אם היית מנכ"ל אסם, לא היית עוסק בנסטי?

"אם לא הייתה לי ברירה אז הייתי מתעסק בכך אבל אם הייתה לי ברירה, הייתי לוקח חברה שמתמחה בתחום".

אסם תידרש להשקיע עוד הרבה

לדברי טל רבן, מנכ"ל קוקה-קולה ישראל, "כשמסתכלים על התהליך של פיוז טי בפרספקטיבה די ארוכה, עולה שהצרכן רואה בטעם ובמוצר את הדבר המרכזי בתמהיל השיווק.

"אנחנו זיהינו את המגמה הזאת והקמפיין שהדגיש את ה-same same יצר הבנה מאוד ברורה אצל הצרכן, שפיוז טי הוא המוצר והטעם האהוב שכולם מכירים. הפשטות הזאת, שהיא לא מתחכמת ולא שום דבר אחר, יצרה את העובדה שהצרכן הסכים איתה והלך איתה כל הדרך".

אם בעת השקת פיוז טי היו מי שאמרו שקוקה-קולה ישראל הייתה צריכה להמתין עם הקמפיין עד להשקה המחודשת של נסטי, הרי שהתוצאות כעת מוכיחות כי המהלך השיווקי והפרסומי נעשה במועד, ועל פניו ללא טעויות.

קוקה-קולה גייסה את כל המשאבים כדי להחדיר למודעות את המותג החדש והתגייסות התקשורת והרשתות החברתיות הביאה לרמת מודעות למותג של 40% בטרם עלה הקמפיין (לפי סקר של חברת שילוב עבור קוקה-קולה). עם ההצלחה הזאת קשה להתווכח.

לדברי רבן, "כשאתה שם מותג בתמהיל שיווק רחב מאוד שנוגע בכל נקודת מגע אפשרי - יח"צ, תצוגה במדף, מוצר, טעימות, קמפיין שיווקי גדול - אתה יוצר בפרק זמן מהיר מאוד את ההעדפה והבחירה של הצרכן, שאת תוצאותיה אנחנו רואים גם עכשיו".

לפי נתוני יפעת בקרת פרסום, קוקה-קולה השקיעה בקמפיין בין אוגוסט לדצמבר 2012, כ-8.8 מיליון דולר במחירי מחירון.

אסם-נסטלה יצאה אף היא בקמפיין מקיף, שנועד להחזיר את הצרכנים למותג המוכר ובין אוקטובר דצמבר 2012, היא השקיעה מחצית מהסכום שהשקיעה קוקה-קולה. נציין, כי שתי החברות שילמו בנוסף סכומים גדולים לרשתות השיווק על החדרת המותגים, וביצעו פעילות קידום מכירות ועוד.

ההצלחה של המותג פיוז טי עד כה, ומאידך הנחיתות של המותג נסטי, אינם מבשרים טובות לעתידה של אסם-נסטלה בקטגוריה, וללא ספק החברה תצטרך להשקיע משאבים רבים כדי להרים את המותג.

באסם-נסטלה אופטימיים: "אני חושב שאנחנו נראה שהמותג והמשקה הזה ילך ויתרומם. השקנו עכשיו דיאט נסטי. זה תהליך. רק עכשיו עברנו את החורף, אנחנו נכנסים לקיץ ובעיצומו של תהליך ונגיע רחוק וגבוה", אומר פרופר.

תה קר

גודל קטגוריית התה הקר

עוד כתבות

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי