גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבחן דרכים: מיניוואן סיאט אלהמברה - שמן, אבל אתלטי

סיאט אלהמברה הוא מיניוואן פול-סייז מאובזר, שיכול לאכלס שבעה מבוגרים בגודל מלא ושפע מטען, אבל עדיין מותיר את הנהג בתמונה

עולם המיתוג הוא מועדון סגור עם מושגים משלו, שפה משלו וכת של חסידים אדוקים, שמאמינה שהיא רואה את האור הגנוז ושולטת בכוחות הנסתרים, שמאחורי עולם הצרכנות. כמו הקבליסטים, הבונים החופשיים ושאר כתות מסתוריות הם מבחינים בניואנסים דקים, שנסתרים מהמודע של הצרכן הקטן אך אמורים ללכוד את תת-המודע הפרימיטיבי שלו ומשייכים לניואנסים הללו חשיבות קריטית, ועולם מיתוג הרכב מספק הרבה דוגמאות מסוג זה.

כך, למשל, בספטמבר אשתקד רעדו אמות הסיפים בברנז'ה של מיתוג הרכב כאשר חברת סיאט עדכנה את הלוגו שלה - לראשונה מאז 1999. קרוב לוודאי שרוב קוראינו - ובכללם בעלי רכבי סיאט - כלל לא הבחינו בשינוי בלוגו, שכעת הוא בדמות האות S בתלת ממד שחצויה לשניים באלכסון וצבועה בצבע כרום במקום באדום. אבל סיאט מצאה לנכון ללוות את המהלך בהודעה לעיתונות בת 850 מילה, שהופצה במעמד "חשיפת הלוגו החדש לעולם" (כדבריה) בתערוכת פריז.

וכך פתחו אנשי המיתוג של סיאט את הודעתם: "הלוגו החדש מייצג צעד נוסף בהתפתחות הרציפה של תדמית סיאט, תוך התאמת הזהות הארגונית לפלטפורמת המותג וייצוג גלוי של ששת הערכים של המותג - עיצוב, דינמיות, רוח צעירה, יעילות, אמינות ונגישות". איבדתם אותנו? יש עוד: "האבולוציה של הלוגו מסמלת את הטרנספורמציה של החברה עצמה, איזון בין רכיב רציונלי והצד האמוציונלי ביותר של המותג הספרדי" וכך הלאה. ההודעה ידעה לספר, שתהליך שינוי הלוגו ארך לא פחות משנתיים ועירב שני מרכזי עיצוב ותכנון של קבוצת פולקסווגן ברחבי אירופה.

קטונו מלהטיל ספק בעבודתם של כוהני המיתוג הספרדים אבל אין ספק שהם אנשים מעשיים. כאשר יש הזדמנות להגדיל מכירות, אפילו סיאט מוכנה להניח בצד את זהות המותג ואת ערכיו ולמכור מכוניות.

הדוגמה הטובה ביותר היא המיניוואן אלהמברה של סיאט, ששיווקו בישראל מתחיל בימים אלה. מדובר בכלי שהוא תמצית התכליתיות המשפחתית ללא כל יומרה של חידוש בתחומים כמו עיצוב דינמי, ספורטיביות או "רוח צעירה".

במבט ראשון וגם בשני הכלי נראה קופסתי ויעיל עם חרטום קלאסי ונטול סממנים בולטים, פרופיל סימטרי ופרופורציות מאוזנות וידידותיות לעין. אבל קווי העיצוב הללו נשכחים מזיכרונך דקות אחרי, שהותרת את הרכב מאחוריך בחניה. אפשר לשים על חרטומה האלהמברה לוגו של סקודה, פיאט או דודג' לצורך העניין - ואף אחד לא ירגיש בהבדל.

השימושיות היא תכלית הקיום של כלים כאלה וכאן האלהמברה מצטיין. זהו פיניוואן פול-סייז במונחים אירופאים עם בסיס גלגלים באורך של יותר מ-2.9 מ', אורך של 4.8 מ' פלוס ורוחב נכבד של 1.9 מ'. הממדים הללו אומרים הרבה מאד מרחב פנימי. שתי דלתות צד חשמליות רחבות שנפתחות בלחיצה על כפתור ביחידת השלט, מאפשרות העמסה ופריקה מהירה של אנשים וחפצים משני צדי הרכב. הגישה לצמד המושבים בשורה השלישית מתבצעת בקלות יתרה וכל המושבים, כולל אלה שמאחור, יכולים לאכלס מבוגרים בגודל מלא.

מי שרוצה כושר העמסה רציני יותר יכול לפנות, אחרי כמה דקות של עבודה, מרחב פנימי של מעל 2,400 ליטר - די והותר להעמסת טרקטורון, כמה זוגות אופניים או מטען מסחרי מזדמן.

עמדת הפיקוד עצמה תואמת את הסטנדרט המוכר של קבוצת פולקסווגן עם עיצוב תכליתי ומאורגן היטב, תחושת איכות בולטת והנדסת אנוש מצוינת, כולל ראות טובה לכל הכיוונים ממושב הנהג.

לא מרגיש כמו לוויתן

מנוע 1.4 ליטר בנזין ותיבה אוטומטית במיניוואן ששוקל 1.64 טון לפני (הרבה) נוסעים לא נשמע כמו שילוב מבטיח, אבל אנשי פולקסווגן יודעים כיצד למצות כל מיליליטר של נפח מנוע לטובת ההנעה. מגדש טורבו פעיל במיוחד מפיק מהמנוע הקטן הזה 150 כ"ס נכבדים ומומנט נאה של של 24 קג"מ, שזמין כבר בסל"ד נמוך. אם מוסיפים לנוסחה המוכרת הזו את תיבת ה-DSG הנמרצת של פולקסווגן מקבלים תחושת מרץ סובייקטיבית, שמקבלת גיבוי מדף הנתונים (9.9 שניות מאפס ל-100 קמ"ש, 200 קמ"ש).

לא הצלחנו לגייס שבעה טרמפיסטים למשימה אך עם חמישה נוסעים הכלי שמר על מומנטום נאה בעליות תלולות, חרך צמיגים ברמזורים ושייט בנינוחות במהירויות בין-עירוניות "אירופאיות". סיאט נוקבת בצריכת דלק ממוצעת של כ-13 קילומטר לליטר אבל בנהיגה סבירה בתנאי אמת 10 קילומטר לליטר הם נתון ריאלי יותר.

אתה לא מצפה לשאר-רוח דינמי ממוביל נוסעים מגודל אבל האלהמברה מפתיע לטובה - יחסית לז'אנר כמובן. יש לו הגה מדויק ומהיר יחסית, שמשאיר את הנהג בתמונה והעברות המשקל שלו בכבישים מפותלים רהוטות ונעימות. בקיצור הוא לא מרגיש כמו לוויתן בפניות הדוקות אלא יותר כמו דג טונה: שמן, אבל אתלטי. את החבילה משלימה יכולת ספיגת זעזועים טובה מאוד, שאמנם נוטה לצד הרך אבל עדיין מנטרלת טלטולים מיותרים.

סיאט אלהמברה עולה בישראל 200 אלף שקל כולל אבזור תקני עשיר שכולל ריפוד עור, מושבים חשמליים, חישוקים, גג שמש ועוד. ההיצע בפלח הזה דליל יחסית ורוב השוק מתרכז כיום במיניוואנים קומפקטיים יותר בתצורת "5 2", שזוכים לביקוש ער בציי הרכב. אבל מי שזקוק לכלי שימושי למשפחה מורחבת באמת, עם אופציה לשימוש גם כמוביל נוסעים עסקי מהודר, יגלה שהאלהמברה נותנת תמורה טובה למחירה היחסי - עם או בלי הסמל החדש.

סיאט אלהמברה

חלק מהמתחרות

פורד גלאקסי

ב-196 אלף שקל מציעה פורד את המיניוואן גלאקסי. הממדים דומים לאלהמברה ורמת הפאר גבוהה מאוד. המנוע הוא 2 ליטר טורבו עם הספק של 203 כ"ס ומומנט של 31 קג"מ. "מוביל המשפחות" הזה מסוגל להאיץ מאפס ל-100 קמ"ש ב-8.8 שניות

דודג' ג'ורני

הג'ורני של דודג' ארוך יותר ממתחריו האירופאים, מעט צר יותר וניצב על בסיס גלגלים דומה. יש לו שבעה מקומות ישיבה בגודל סביר. יש לו מערך פיקוד מודרני ועתיר צעצועים ומנוע 2.4 ליטר בהספק 170 כ"ס, אם כי ביצועיו אינם נמרצים כמו אלה של האירופאים

סנגיונג רודיוס 2013

לדור החדש של המיניוואן סנגיונג רודיוס יש עיצוב הרבה יותר מתון ונעים לעין מהרכב הנוכחי. המנוע הוא 2 ליטר טורבו-דיזל עם 155 כ"ס ו-35 קג"מ שמשודך לתיבה אוטומטית בת 5 מהירויות. המחיר הוא כ-209 אלף שקל

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; טסלה ואנבידיה ירדו ומשכו את נאסד"ק למטה

נאסד"ק ירד ב-0.8% ● תשואות האג"ח האמריקאיות טיפסו לאחר שפאוול אמר שלולא מלחמת הסחר, הריבית בארה"ב הייתה יורדת ● נעילה מעורבת באירופה ● הדולר בעולם בשפל של מעל 3 שנים • S&P 500 חצה לראשונה את רף ה-6,200 נקודות • גאופוליטיקה, מלחמת הסחר ו-"רגע ליז טראס" - בבלומברג מנתחים את הסיכונים בוול סטריט במחצית השנייה של השנה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

מאות שקלים בנטו: ביטול הטבת השכר לכוחות הביטחון נדחית

רשות המסים דחתה עד סוף 2025 את ביטול "הסכם דוקלר", שמעניק הטבות מס ייחודיות לאנשי למערכת הביטחון ● המשא ומתן עם צה"ל לא הבשיל להסכמות, וסמוטריץ' מתרחק מהסוגיה הרגישה בעיצומה של המלחמה: "למרבה הצער, לשר אין סמכות חוקית להתערב"

קיבוץ ניר עם, 2021 / צילום: אייל פישר

עם טכנולוגיה גרמנית: מפעל מחזור סוללות הרכב הגדול בישראל ייפתח בקיבוץ ניר עם

בהשקעה של 50 מיליון שקל: חברת BRI, יחד עם קבוצת סמלת, קבוצת דן תחבורה, קבוצת מאיר, קרן מוביליטק קפיטל ומשפחת נוסבאום החלו להקים בקיבוץ ניר עם מפעל למחזור סוללות של רכבים ואוטובוסים חשמליים ● המפעל נבנה בטכנולוגיה גרמנית, ועובדים מגרמניה הוזמנו כדי להשתתף בבניה

מיקרוסופט / צילום: Shutterstock

דיווח: מיקרוסופט מפטרת כ-9,000 עובדים, בסבב הרביעי מתחילת השנה

לפי CNBC, ענקית הטכנולוגיה הודיעה כי תקצץ פחות -4% מכוח העבודה הגלובאלי שלה, המונה כ-228 אלף עובדים, כאשר רק במאי האחרון, פוטרו כ-6,000 עובדים ● לפי שעה, עוד לא ברור איך המהלך ישפיע על עובדי החברה בישראל

האם בסקנדינביה יותר מ-80% מהעובדים מאוגדים לעומת 20% בישראל?

מה מצב ההתאגדות בישראל לעומת סקנדינביה? לא מדהים, אך יש לכך סיבות ● המשרוקית של גלובס

האלוף (מיל') תמיר הימן / צילום: המכון למחקרי ביטחון לאומי, אוניברסיטת ת''א

בשיתוף ארה"ב וסעודיה: הפרויקט השאפתני של ראש אמ"ן לשעבר

האלוף (במיל') תמיר היימן מקדם קרן מחקר למחשוב קוונטי ל"נטרול השאיפות הסיניות" בתחום ● התקציב לפעילות בגובה 200 מיליון דולר יאפשר לחברות ישראליות, שנחשבות מובילות בתחום, לקחת חלק בפרויקטים חדשניים ● היוזמה לקרן היא על רקע היעדרות ישראל מהסכמי הבינה המלאכותית שנחתמו בין ארה"ב לאמירויות ולסעודיה

אוטובוס בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מראים: "צדק תחבורתי" של מירי רגב הביאה לעלייה במחירי הנסיעה

במשרד התחבורה טוענים כי רפורמת "צדק תחבורתי" מקזזת את עליית המחירים ומיטיבה עם רוב אזרחי המדינה, אלא שבדיקת גלובס מגלה תמונה שונה ● גורמי מקצוע מתריעים: שיפור התדירות והשירות הוא הסוגיה החשובה ביותר

עידן דוד / איור: גיל ג'יבלי

השר אמסלם מקדם: מנכ"ל עיריית אשקלון לשעבר ימונה ליו"ר נתיבי איילון

עידן דוד יהיה אחראי במסגרת תפקידו על תקציב של כ־3 מיליארד שקל ● בענף יש מי שכבר מרימים גבה על המינוי, בשל חוסר הניסיון שלו בתחום

ג'ף בזוס / צילום: ap, John Locher

ג'ף בזוס מכר מניות אמזון בשווי 737 מיליון דולר

ג'ף בזוס מכר כ-3.3 מיליון מניות בשווי 737 מיליון דולר, במסגרת תוכנית מכירה מוסדרת שמתפרסת עד מאי 2026 ● לאחר המכירה, בזוס מחזיק בכ‑905 מיליון מניות, ועדיין מהווה הבעלים הפרטי הגדול ביותר בחברה

דירה שנפגעה מטיל איראני ברמת גן / צילום: ap, Oded Balilty

"אין כבר איפה לשכור דירה ברמת גן": החורים במתווה הפיצויים לנפגעי הטילים חושפים סכסוכים ובעיות

המלחמה שמטה את הקרקע תחת רגליהם של בעלי דירות ושוכרים רבים, ובשטח מצטברים מקרים שמתווה הסיוע לא נותן להם מענה ● חוזים מתבטלים ומשכירים נאלצים לשלם משכנתא על נכסים שלא ראויים למגורים ● מפונים מתקשים למצוא דיור חלופי באזורים שנהרסו, עקב הביקוש הגבוה ● האם אנחנו בדרך לגל תביעות? ● הזדמנות לבנות מחדש, פרויקט מיוחד

אלכסנדר ואנג, מייסד scale AI / צילום: ap, Jeff Chiu

ילד פלא, גאון מתמטי בלי תואר ומיליארדר: המינוי שהביא לצוקרברג שיא חדש

אלכסנדר ואנג בן ה־28, מייסד חברת הדאטה Scale AI ותופעה בעמק הסיליקון הוא המינוי שמטא מקווה שיביא לה את הניצחון במירוץ ה־AI ● מהדירה שחלק עם סם אלטמן ועד למעמד של אחד האנשים המקושרים בתעשייה: הכירו את האיש שצוקרברג מהמר עליו במיליארדים

תקיפות צה''ל ברחבי איראן / צילום: Reuters, SOCIAL MEDIA

סיפקו מפת מודיעין עשירה: הלווינים הכינו את מכת הפתיחה באיראן

המראות של האיראנים מצלמים מל"טים בשמי טהרן שיקפו במהלך המערכה סיטואציה שבה צה"ל, במידה כזו או אחרת, הפך את איראן לרצועת עזה ● כעת משרד הביטחון חושף את הנתונים שהובילו לשליטה של צה"ל בשמי איראן

חיילי מילואים בצפון / צילום: דובר צה''ל

שבוע לפני שנסגר: האוצר מבקש לעצור מכרז בקציר המיועד רק למילואימניקים

המכרז כולל 306 יחידות דיור שישווקו במתכונת "הרשמה והגרלה" – לנכי צה"ל ולחיילי מילואים פעילים בלבד ● באוצר טוענים כי שיווק של 100% מהדירות למילואימניקים ולנכי צה"ל אינו בסמכותה של רמ"י

מתקרבים לגיל פרישה? החיסכון שיכול לתת לכם קצבה פטורה ממס

"תיקון 190" נשמע טכני, אך הוא מאפשר ניהול כסף פרטי דרך קופת גמל - עם שיעור מס שונה, גמישות בהשקעה וגם כמה מגבלות שחשוב להכיר ● למי הוא מתאים ומתי זה משתלם? לפני שמפקידים - חשוב להבין את כל המשמעויות

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: יוסי זמיר

כשמנכ"ל משרד השיכון והבינוי מציע לרכוש דירות שנפגעו מהטילים האיראניים - למה הוא מתכוון

יהודה מורגנשטרן, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, בישר בכנס חיפה של מרכז הנדל"ן, כי נשקלת האפשרות שהמדינה תרכוש דירות שנהרסו במלחמה ● לגלובס נודע כי מטרת המהלך היא לספק מענה נקודתי לדיירים שדירתם נהרסה, ולא ירצו להצטרף להליך התחדשות עירונית בבניין שלהם ● יש לציין כי מהלך כזה טרם נעשה על ידי המדינה עד היום

המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי. צילומים: שלומי יוסף, איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מניות הבנקים קפצו, האם בנק ישראל יאשר להגדיל את הדיבידנד?

בשוק ההון מעריכים כי הפיקוח על הבנקים עשוי לאשר את בקשת הבנקים להגדיל את שיעור חלוקת הדיבידנד לעד 50% מהרווח הנקי

דן בודנר, מנכ''ל ורינט / צילום: איל יצהר

לא הסיבוב הראשון בארץ: הקרן שעשויה להפוך לגלגל ההצלה של מניית ורינט

חברת הטכנולוגיה הוותיקה שנסחרת בשווי של 1.1 מיליארד דולר עשויה לעבור לידי קרן ההשקעות תומא בראבו, לה היסטוריה מוצלחת עם חברות בישראל ● ורינט המספקת פתרונות למוקדי שירות, איבדה שליש מהשווי שלה רק השנה

סמל יניב מיכלוביץ ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: סמל יניב מיכלוביץ, בן 19 מרחובות, לוחם שריון בחטיבה 7 נפל בקרב בצפון רצועת עזה

שורת תקריות ברצועה: 2 לוחמים נפצעו קשה באירועים שונים ● ב-AP מדווחים כי ארגון הטרור "לא השיב בחיוב", אך טרם מסר תגובה רשמית ● הפנטגון: התקיפות על מתקני הגרעין האיראניים החזירו לאחור את תוכנית הגרעין בין שנה לשנתיים ● הרמטכ"ל זמיר: החמאס ארגון מת, עכשיו צריך לשחרר חטופים ● פעילות חריגה בדרום סוריה: צה"ל עצר חוליית מחבלים איראנית ● 50 חטופים - 635 ימים בשבי • עדכונים שוטפים 

ארז קמיניץ, לשעבר המשנה ליועמ''ש / צילום: אייל טואג

עו"ד ארז קמיניץ: "המדינה חייבת לעשות מסלול ירוק להיתרים"

על רקע הפגיעות בעורף, קמיניץ מציע מודל של שולחן עגול, בלי רפורמות חדשות, שנוטות להתעכב ואינן מתאימות למצב חירום ● "שיתוף פעולה בין מינהל התכנון, רשות המסים, רמ"י, משרד הפנים, משרד המשפטים וגופים נוספים הוא הכרחי. אין טעם להניע תהליכים ללא גיבוי ממשלתי רחב", אמר קמיניץ

מנכ''ל הבורסה לני''ע, איתי בן זאב / צילום: ניקי וסטהפל

שתי בעלות המניות הגדולות בבורסה לני"ע מוכרות מניות ב-700 מיליון שקל

קרן מאניקיי האוסטרלית וקרן נובו נורדיסק, שתי בעלות המניות הגדולות של הבורסה לניירות ערך, מוכרות חלק גדול מהחזקותיהן בסכום מצטבר של 700 מיליון שקל