גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבחן דרכים: מיניוואן סיאט אלהמברה - שמן, אבל אתלטי

סיאט אלהמברה הוא מיניוואן פול-סייז מאובזר, שיכול לאכלס שבעה מבוגרים בגודל מלא ושפע מטען, אבל עדיין מותיר את הנהג בתמונה

עולם המיתוג הוא מועדון סגור עם מושגים משלו, שפה משלו וכת של חסידים אדוקים, שמאמינה שהיא רואה את האור הגנוז ושולטת בכוחות הנסתרים, שמאחורי עולם הצרכנות. כמו הקבליסטים, הבונים החופשיים ושאר כתות מסתוריות הם מבחינים בניואנסים דקים, שנסתרים מהמודע של הצרכן הקטן אך אמורים ללכוד את תת-המודע הפרימיטיבי שלו ומשייכים לניואנסים הללו חשיבות קריטית, ועולם מיתוג הרכב מספק הרבה דוגמאות מסוג זה.

כך, למשל, בספטמבר אשתקד רעדו אמות הסיפים בברנז'ה של מיתוג הרכב כאשר חברת סיאט עדכנה את הלוגו שלה - לראשונה מאז 1999. קרוב לוודאי שרוב קוראינו - ובכללם בעלי רכבי סיאט - כלל לא הבחינו בשינוי בלוגו, שכעת הוא בדמות האות S בתלת ממד שחצויה לשניים באלכסון וצבועה בצבע כרום במקום באדום. אבל סיאט מצאה לנכון ללוות את המהלך בהודעה לעיתונות בת 850 מילה, שהופצה במעמד "חשיפת הלוגו החדש לעולם" (כדבריה) בתערוכת פריז.

וכך פתחו אנשי המיתוג של סיאט את הודעתם: "הלוגו החדש מייצג צעד נוסף בהתפתחות הרציפה של תדמית סיאט, תוך התאמת הזהות הארגונית לפלטפורמת המותג וייצוג גלוי של ששת הערכים של המותג - עיצוב, דינמיות, רוח צעירה, יעילות, אמינות ונגישות". איבדתם אותנו? יש עוד: "האבולוציה של הלוגו מסמלת את הטרנספורמציה של החברה עצמה, איזון בין רכיב רציונלי והצד האמוציונלי ביותר של המותג הספרדי" וכך הלאה. ההודעה ידעה לספר, שתהליך שינוי הלוגו ארך לא פחות משנתיים ועירב שני מרכזי עיצוב ותכנון של קבוצת פולקסווגן ברחבי אירופה.

קטונו מלהטיל ספק בעבודתם של כוהני המיתוג הספרדים אבל אין ספק שהם אנשים מעשיים. כאשר יש הזדמנות להגדיל מכירות, אפילו סיאט מוכנה להניח בצד את זהות המותג ואת ערכיו ולמכור מכוניות.

הדוגמה הטובה ביותר היא המיניוואן אלהמברה של סיאט, ששיווקו בישראל מתחיל בימים אלה. מדובר בכלי שהוא תמצית התכליתיות המשפחתית ללא כל יומרה של חידוש בתחומים כמו עיצוב דינמי, ספורטיביות או "רוח צעירה".

במבט ראשון וגם בשני הכלי נראה קופסתי ויעיל עם חרטום קלאסי ונטול סממנים בולטים, פרופיל סימטרי ופרופורציות מאוזנות וידידותיות לעין. אבל קווי העיצוב הללו נשכחים מזיכרונך דקות אחרי, שהותרת את הרכב מאחוריך בחניה. אפשר לשים על חרטומה האלהמברה לוגו של סקודה, פיאט או דודג' לצורך העניין - ואף אחד לא ירגיש בהבדל.

השימושיות היא תכלית הקיום של כלים כאלה וכאן האלהמברה מצטיין. זהו פיניוואן פול-סייז במונחים אירופאים עם בסיס גלגלים באורך של יותר מ-2.9 מ', אורך של 4.8 מ' פלוס ורוחב נכבד של 1.9 מ'. הממדים הללו אומרים הרבה מאד מרחב פנימי. שתי דלתות צד חשמליות רחבות שנפתחות בלחיצה על כפתור ביחידת השלט, מאפשרות העמסה ופריקה מהירה של אנשים וחפצים משני צדי הרכב. הגישה לצמד המושבים בשורה השלישית מתבצעת בקלות יתרה וכל המושבים, כולל אלה שמאחור, יכולים לאכלס מבוגרים בגודל מלא.

מי שרוצה כושר העמסה רציני יותר יכול לפנות, אחרי כמה דקות של עבודה, מרחב פנימי של מעל 2,400 ליטר - די והותר להעמסת טרקטורון, כמה זוגות אופניים או מטען מסחרי מזדמן.

עמדת הפיקוד עצמה תואמת את הסטנדרט המוכר של קבוצת פולקסווגן עם עיצוב תכליתי ומאורגן היטב, תחושת איכות בולטת והנדסת אנוש מצוינת, כולל ראות טובה לכל הכיוונים ממושב הנהג.

לא מרגיש כמו לוויתן

מנוע 1.4 ליטר בנזין ותיבה אוטומטית במיניוואן ששוקל 1.64 טון לפני (הרבה) נוסעים לא נשמע כמו שילוב מבטיח, אבל אנשי פולקסווגן יודעים כיצד למצות כל מיליליטר של נפח מנוע לטובת ההנעה. מגדש טורבו פעיל במיוחד מפיק מהמנוע הקטן הזה 150 כ"ס נכבדים ומומנט נאה של של 24 קג"מ, שזמין כבר בסל"ד נמוך. אם מוסיפים לנוסחה המוכרת הזו את תיבת ה-DSG הנמרצת של פולקסווגן מקבלים תחושת מרץ סובייקטיבית, שמקבלת גיבוי מדף הנתונים (9.9 שניות מאפס ל-100 קמ"ש, 200 קמ"ש).

לא הצלחנו לגייס שבעה טרמפיסטים למשימה אך עם חמישה נוסעים הכלי שמר על מומנטום נאה בעליות תלולות, חרך צמיגים ברמזורים ושייט בנינוחות במהירויות בין-עירוניות "אירופאיות". סיאט נוקבת בצריכת דלק ממוצעת של כ-13 קילומטר לליטר אבל בנהיגה סבירה בתנאי אמת 10 קילומטר לליטר הם נתון ריאלי יותר.

אתה לא מצפה לשאר-רוח דינמי ממוביל נוסעים מגודל אבל האלהמברה מפתיע לטובה - יחסית לז'אנר כמובן. יש לו הגה מדויק ומהיר יחסית, שמשאיר את הנהג בתמונה והעברות המשקל שלו בכבישים מפותלים רהוטות ונעימות. בקיצור הוא לא מרגיש כמו לוויתן בפניות הדוקות אלא יותר כמו דג טונה: שמן, אבל אתלטי. את החבילה משלימה יכולת ספיגת זעזועים טובה מאוד, שאמנם נוטה לצד הרך אבל עדיין מנטרלת טלטולים מיותרים.

סיאט אלהמברה עולה בישראל 200 אלף שקל כולל אבזור תקני עשיר שכולל ריפוד עור, מושבים חשמליים, חישוקים, גג שמש ועוד. ההיצע בפלח הזה דליל יחסית ורוב השוק מתרכז כיום במיניוואנים קומפקטיים יותר בתצורת "5 2", שזוכים לביקוש ער בציי הרכב. אבל מי שזקוק לכלי שימושי למשפחה מורחבת באמת, עם אופציה לשימוש גם כמוביל נוסעים עסקי מהודר, יגלה שהאלהמברה נותנת תמורה טובה למחירה היחסי - עם או בלי הסמל החדש.

סיאט אלהמברה

חלק מהמתחרות

פורד גלאקסי

ב-196 אלף שקל מציעה פורד את המיניוואן גלאקסי. הממדים דומים לאלהמברה ורמת הפאר גבוהה מאוד. המנוע הוא 2 ליטר טורבו עם הספק של 203 כ"ס ומומנט של 31 קג"מ. "מוביל המשפחות" הזה מסוגל להאיץ מאפס ל-100 קמ"ש ב-8.8 שניות

דודג' ג'ורני

הג'ורני של דודג' ארוך יותר ממתחריו האירופאים, מעט צר יותר וניצב על בסיס גלגלים דומה. יש לו שבעה מקומות ישיבה בגודל סביר. יש לו מערך פיקוד מודרני ועתיר צעצועים ומנוע 2.4 ליטר בהספק 170 כ"ס, אם כי ביצועיו אינם נמרצים כמו אלה של האירופאים

סנגיונג רודיוס 2013

לדור החדש של המיניוואן סנגיונג רודיוס יש עיצוב הרבה יותר מתון ונעים לעין מהרכב הנוכחי. המנוע הוא 2 ליטר טורבו-דיזל עם 155 כ"ס ו-35 קג"מ שמשודך לתיבה אוטומטית בת 5 מהירויות. המחיר הוא כ-209 אלף שקל

עוד כתבות

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

צה"ל מאשר: חיסלנו את סגן מפקד יחידת הרקטות והטילים של חיזבאללה

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

הפגנה הקוראת לשוויון בנטל. בלי נתונים מסולפים / צילום: שב״פ sha_b_p@

אותה אוזלת היד מאפשרת למגזר גדול לא לשאת בנטל וחונקת אותנו בפקקים

משבר הגיוס הוא משבר המטרו: שניהם יחד הוא אותו כישלון תשתיות ענק, של התחבורה המקרטעת פה ושל יסודות המדינה המתפוררים אחרי 76 שנותיה ● הסטטוס קוו מת. הגיע הזמן להיפרד מפתרונות הישראבלוף

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול