גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"התערבות בשוק הדיור תביא מחסור; הממשלה מגלה אוזלת יד"

במפגש "כלכלה על הבר" שהתקיים אמש בירושלים, ביקר פרופ' עומר מואב את השיח הכלכלי את מדיניות הממשלה ■ "הממשלות מגלות אוזלת יד, ובמיוחד ממשלת נתניהו שמגלה אוזלת יד בכל החזיתות"

פרופ' עומר מואב / צילום: אייל יצהר
פרופ' עומר מואב / צילום: אייל יצהר

"הקשר בין המודל הסוציאל דמוקרטי הישראלי שמשווק במרץ על ידי אנשי מפלגת העבודה לבין המודל המוצלח של הסוציאל דמוקרטים במדינות צפון אירופה כגון דנמרק הוא מקרי", כך אומר פרופ' עומר מואב. "בדנמרק, למשל, אין חסימת יבוא, אין קביעות לעובדים במגזר הציבורי ויש שוק עבודה גמיש. זה אנטיתזה לשוק הישראלי. אין תחליף לקפיטליזם, וגם המדינות הסוציאל דמוקרטיות המצליחות הן קפיטליסטיות".

את הדברים האלה אמר אמש (ד') פרופ' עומר מואב במסגרת אירוע "כלכלה על הבר" של "גלובס", בשיתוף עם בנק לאומי ומיטב דש. מואב, התייחס לשורה ארוכה של נושאים בהם הבעיות בשוק הדיור, תוך שהביע חשש שהניסיונות להתערב בשוק רק יזיקו לציבור, וביקר את השיח הכלכלי שקיים פה ואת התנהלות הממשלה. "המדינה לא מחבלת בדברים בכוונה. הממשלות מגלות אוזלת יד, ובמיוחד ממשלת נתניהו שמגלה אוזלת יד בכל החזיתות".

מואב, שהתמקד ב-"מיתוסים ובורות בעיצוב המדיניות הכלכלית בישראל", אמר כי: "כדי לקיים כלכלת רווחה צריך כלכלה חזקה". לדבריו, "בישראל יש נטייה להעריך דעתנות. אני מזלזל בדעתנות ומעריך ידענות. כך למשל הטענה שתמיד יש לקחת עוד מהעשירים ולתת לעניים היא רדודה.

"למרות שזה נשמע מצוין זה למעשה מאוד מאוד בעייתי, משום שאין לזה גבול. אמנם מערכת המס צריכה להיות פרוגרסיבית ולהקטין פערים, אבל מי רוצה מדיניות עם שוויון מוחלט? הקומוניזם בפועל לא ממש עבד. ההיסטוריה הראתה שכל ניסיון ליצור שוויון מוחלט הסתיים בכישלון מוחלט".

מואב עסק רבות בסוגיית מחירי הדירות ושכר הדירה הנוסקים, תוך שתקף את הניסיונות השגויים להתערבות בשווקים אלה. כך, לדבריו בעניין פיקוח על שכר דירה, "אי אפשר לרבע את המעגל. כל התערבות תיצור חוסר בדירות. פטנטים לא יעבדו", הוא אמר.

לדידו של מואב, "הבעיה לא מתחילה בשכר הדירה הגבוה, ולכן הפיתרון הוא לא קביעת שכר דירה מקסימלי. גם בנושא זה אמרה יחימוביץ שאם פיקוח על שכר הדירה טוב לתושבי ניו יורק, זה טוב לנו. אבל ידוע שם שזה כישלון ויוצר עיוותים. בכלכלה אי אפשר לעשות הוקוס פוקוס, וניסיון להוריד מחירים בכח באמצעות חקיקה ייצור מחסור. מי שמשלם את המחיר הוא מי שמשכיר את הדירה כשבמקביל האנשים האחרים שמבקשים לשכור דירה ולא מצליחים למצוא דירה נאלצים לשלם יותר. גם בת"א זה יצור מצב דומה".

מואב המשיך וציין כי "זו לא רק תיאוריה". בהתייחסו לחוק הגנת הדייר בישראל הוא אמר כי "ניסינו זאת ולכן אמירות אלה מקוממות אותי - של יחימוביץ, של חברתיים ושל חלק מהמוחאים. שיבדקו את המציאות ויראו מה קרה בישראל בשנות החמישים עם חוק הגנת הדייר שהקפיא נומינלית את שכר הדירה, ואסר על פינוי הדייר גם בסיום חוזה. מדינת ישראל עשתה אז עוול מוסרי בלתי רגיל והחרימה לבעלי הבתים את הבתים שלהם בצורה אקראית ובמחיר אפסי. האם זה פתר בעיה כלשהי? לא, להיפך. זה הקטין את הרצון להשכיר דירות".

מואב תולה חלק מהאשמה למצב היצע הדירות בישראל, במדיניות הממשלה ולדומיננטיות החרדית-דתית במשרד השיכון בממשלה הקודמת. "עד עכשיו כששר השיכון אמר 'זוג צעיר לא יכול לקנות דירה' הוא התכוון לזוג חרדי שלא יכול לקנות דירה. זה בא לידי ביטוי גם בסובסידיות. כבר במחאה אמרתי שמה שיקרה שהמדינה תשקיע בדירות, המוחאים ישלמו על זה דרך המסים, ומי שיקבל את הדירות זה החרדים - וזה מה שקרה".

כך או אחרת, ביחס לקריאות להגביל רכישת דירות לצרכי השקעה אומר מואב כי "צמצום ביקוש של המשקיעים יביא להקטנת המלאי. כאשר האוצר מטיל מסים מכוונים על מי שרוכש דירה להשקעה זה מיידית הופך לנטל על שוכרי הדירה. העלאת המס על המשכיר תגולגל לשוכרים. כדי לטפל במחירי הדירות יש לטפל בצד ההיצע". לגבי רעיון הדיור בר השגה הוא אמר ש"סיבסוד בניה מסיבית של דירות למגורים מתחת למחיר השוק יעבוד אך לא בחינם, כי יש מחיר לסבסוד ותמיד יהיה סבסוד צולב".

בדבריו הוא התייחס גם לסוגיית ה'קנו כחול לבן' ("זה קשקוש", לדבריו) ותקף את ההיגיון שמאחורי יוזמה זו שלא משרתת את מטרתה המוצהרת של יצירת מקומות עבודה, אלא שיש לה מחיר חברתי גבוה. "למניעת יבוא לישראל, אפילו חלקית, יש מחיר במחיר המחיה", אמר והסביר ש"בישראל אנו גדלים מינקות עם המסר שהיצוא - שמייצר עבודה ומכניס כסף זר - זה דבר טוב ויבוא זה דבר רע.

"ח"כ שלי יחימוביץ נושאת כיום את דגל ה'אנטי יבוא'. אבל איך שלא נסובב את זה, יש פה פרדוקס. כל מה שטוב ביצוא זה שהוא מאפשר יבוא ויש קשר הדוק בין השניים שהיקפיהם כמעט זהים זה לזה, וזה לא במקרה. לכן מדיניות של שמירה על היבוא היא בזבזנית. לא מדובר רק בשריפת המשאבים לטובת העניין אלא גם בפגיעה באיכות החיים של הציבור בגלל יוקר המחיה שעולה".

לתפיסת מואב, "פתיחת המשק מביאה תועלת לאיכות החיים של הציבור. אבל, יש פה אידיאולוגיה של בורות שאומרת שהכלכלה אינה מקצוע ושהכל עניין של אידיאולוגיות. האידיאולוגיה הזו פוגעת ברווחה של הציבור, ובסופו של דבר יש פה תוצאה טרגית". לדבריו, "הכסף לחינוך יגיע מכלכלה משגשגת ולא מכלכלה פרימיטיבית כתוצאה מסגירת המשק לשגשוג".

פרופ' מואב התייחס גם לסוגיית "אגרת גודש", שקיימת למשל, במרכז לונדון ובנתיב המהיר בכניסה לת"א. "אנשים לרוב לא אוהבים זאת. אבל בעוד שבדר"כ אנשים חושבים על מחיר כמשהו מעולם הצדק וחלוקת הכסף, אני לא מקבל טענות אלה. הגיוני גם מעולם הצדק שהמדינה תגבה תשלום מאנשים שמשתמשים בכביש ולא מכולם, כאשר בעולם האי-שוויון אגרות גודש הן מהמסים הפרוגרסיביים ביותר. כלכלנים רואים במנגנון המחירים כמנגנון שתפקידו לעשות הקצאה ולא צדק".

במפגש "כלכלה על הבר" השתתף גם יוסי פרניק, סמנכ"ל מיטב טרייד. פרניק עסק בנושא "בין השקעות להימורים". הוא הסביר כי: "יש קו דק מאוד בין הימורים לבין השקעות בבורסה שמי שחוצה אותו עלול להפסיד חלק גדול מכספו. לכן, מי שלא יודע להתמודד עם תנודתיות בשוק ההון למשל בגלל טווח השקעה והצורך בכסף או יחס שנאת הסיכון - שלא יבנה תיק תנודתי, למשל עם שיעור מניות גבוה, כי אז הוא כאילו נכנס עם הראש בקיר", אמר פרניק.

עוד התייחס פרניק, לסכנות במסחר ממונף, ואמר כי: "יש לדעת שכשאנו סוחרים במינוף מאוד גבוה התנודתיות של התיק שלנו תהיה גבוהה מאוד. אותן חברות שמספקות מסחר ממונף, למשל בפורקס, מסוכנות ולצערי הרגולטור לא עושה די בעניין זה. המון אנשים נופלים בזה. כמו כן, כבני-אדם יש לנו נטיה להימורים. לכן לדעתי רצוי להשקיע את רוב הכסף במה שמתאים לנו, אך חלק קטן מהכסף ניתן להשקיע בספקולציה מושכלת, זאת לאחר לימוד ההשקעה".

מפגשי "כלכלה על הבר" של "גלובס", בשיתוף בנק לאומי ובית ההשקעות מיטב דש, הם פרויקט הפקה ותוכן ייחודי, המבקש לקרב את הציבור הרחב לנושאים כלכליים מחיי היום יום של כל אחד ואחת מאתנו. במסגרת הפרויקט מקיים "גלובס" הרצאות ודיונים פתוחים בפאבים נבחרים ברחבי הארץ, לקידום תחום החינוך הפיננסי בארץ ולטובת הידע הכלכלי של הציבור.

המפגש הבא יתקיים ביום ד', 10.7, בראשל"צ, בו נארח את כרמל שאמה הכהן.

עוד כתבות

נתן חץ / צילום: תמר מצפי

אלוני חץ רושמת עוד הפסדי שיערוך של 400 מיליון שקל

בשנה וחצי האחרונות מניית אלוני חץ איבדה כ-60% מערכה, כשהחברה רושמת הפסדי שיערוך של יותר מ-3 מיליארד שקל

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, היום / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

מהומות, התנכלות לישראלים וגדודי חיילים: כך נראות המחאות באוניברסיטאות בארה"ב

המהומות בקמפוסים בארה"ב: קולומביה החלה להשעות סטודנטים ואלה פרצו לבניין והתבצרו בו ● קבוצה של סטודנטים יהודים בקולומביה החלה בגיבוש תביעה ייצוגית נגד האוניברסיטה ● במקביל: ישראלית נבחרה לראש אגודת הסטודנטים בקולומביה

מייסדי איילנד , מייק פיי (משמאל) ודן אמיגה / צילום: MKJ photography

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

חברת איילנד מגייסת לפי שווי של 3 מיליארד דולר ● החברה עוסקת באבטחת מידע לדפדפנים, בעיקר כרום, במקומות עבודה ● רק לפני חצי שנה גייסה איילנד לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

שוק המשכנתאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק המשכנתאות בחודש מרץ חזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש מרץ נלקחו משכנאות בהיקף של 6.23 מיליארד שקל ● היקף משכנתה ממוצעת שנלקחה במרץ הגיע ל-918 אלף שקל

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירה בקריות נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. כמה היא תהיה שווה אחרי תמ"א

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

ירידות בפתיחה בתל אביב; מדד הבנקים יורד ב-1.3%, השקל מתחזק

ת"א 35 יורד ב-0.3% ● השקל מתחזק מעט, 3.73 שקלים ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● המדדים המרכזיים בישראל ובארה"ב סגרו את החודש עם ירידות של כ-4% ● היום הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, ואגב כך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; טבע עלתה ב-6%, נייס ירדה ב-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.3% ● השקל זינק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

פרויקט TLV במתחם השוק הסיטונאי בת''א, על קרקע שתנובה מכרה / צילום: טל איז׳ק

מבית שמש ועד צומת מורשה: הכירו את האקזיטים הנדל"ניים המפתיעים

מכירת קרקעות על ידי חברה תעשייתית חושפת לרוב ערך חבוי, הגבוה לעיתים אף מזה של פעילותה המסורתית – מה שמוביל לא פעם לזינוק במניה ● אנליסט נדל"ן: "בעסקה שכזו מקבלת המוכרת תזרים מזומנים משמעותי שיכול לסייע לה בהגדלת הייצור, ואף לבצע רכישות" ● סיור בין אקזיטים נדל"ניים מפתיעים שנרשמו בבית שמש, ירושלים, לוד, תל אביב ובצומת מורשה

אפליקציית רייזאפ / צילום: מתוך אתר החברה

בגלל המלחמה: סטארט-אפ הפינטק רייזאפ מפטר מחצית מעובדיו

קצב גיוס הלקוחות לא עמד בציפיות, וגם עלות גיוס לקוח הפכה להיות הרבה יותר גבוהה, ולכן החברה החליטה היום על פיטורי כמחצית מכוח-האדם ● ברייזאפ מדגישים כי בקופתה יש מספיק כסף להמשיך להתנהל, וכי המהלך, שכולל גם שינויים אסטרטגיים, יאפשר להגיע לרווחיות

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

עוד עלייה במחירי הדלק / צילום: איל יצהר

מתקרב ל-8 שקלים לליטר: מחיר הדלק יעלה בחצות

הדלק שוב מתייקר ומתקרב לשיא כל הזמנים: 7.90 שקלים לליטר - עלייה של 18 אגורות לעומת מחירו באפריל ● במצטבר, מתחילת שנת 2024 עלה מחיר ליטר בנזין ב-96 אגורות ● מעבר לתנודות במחירי הנפט ושער הדולר, סיבה נוספת לקפיצת המחירים היא החלטת שר האוצר סמוטריץ' להחזיר את מס הבלו על הדלק לרמתו המלאה

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו–פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

בורסת שנחאי, סין. / צילום: Shutterstock

הבורסות בסין סגורות; AMD פרסמה תחזית פושרת, המניה ירדה ב-7% במסחר המאוחר

מדד ניקיי יורד ב-0.4% ● המדדים המרכזיים בארה"ב סגרו את החודש עם ירידות של כ-4% ● היום הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, ואגב כך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס ● לרגל יום הפועלים, רוב הבורסות באירופה סגורות

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לאחר עזיבת הבכירים בשופרסל: האחים אמיר בשורת מינויים להנהלת הקבוצה

האחים אמיר הודיעו על שורה של מינויים להנהלת שופרסל, לאחר שהמשנה למנכ"ל ושתי סמנכ"ליות בקבוצה הודיעו על עזיבתם ● לדברי האחים, המשמשים כמנכ"לים משותפים של הקבוצה, המהלך הוא חלק מתוכנית התייעלות שמגובשת בימים אלה בשופרסל

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

קרנות 'ארק' הפופולריות של קתי ווד שוקעות במהירות

המשקיעים משכו השנה 2.2 מיליארד דולר מהקרנות הפעילות של ARK השנה, יותר מהתזרים של כל 2023

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

המניה שהטריפה את וול סטריט פרסמה תחזית חיובית, אך ירדה במסחר המאוחר

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה