גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

50% מהמעסיקים בישראל: קושי באיתור עובדים מתאימים

המחסור בעובדים במקצועות ספציפיים גורם למעסיקים ליצור קורסי הכשרה מטעמם, לעיתים ללא תמיכה ממשלתית ■ יו"רית Manpower ישראל: "המגזר העסקי צריך לקחת אחריות למלא את צרכיו"

סקר מצוקת הכישרונות העולמי ל-2013 שערכה ManpowerGroup המתפרסם היום, מגלה כי בישראל קשה יותר למצוא עובדים לשורה של תפקידים: 50% מהמעסיקים בארץ מדווחים על קושי באיתור עובדים מתאימים. זאת, לעומת 36% מהמעסיקים בשנת 2012. בין המקצועות הנמצאים בראש טבלת המחסור: מהנדסים ועובדי כפיים מקצועיים (הגדרה זו כוללת רתכים, חשמלאים, תפסנים, רצפים וברזלנים).

סקר מצוקת הכישרונות העולמי נערך זו השנה השמינית וישראל נכללת בו זו השנה השנייה. הסקר ל-2013 נערך בקרב 38,618 מעסיקים ב-42 מדינות. בישראל הוא כלל 753 מעסיקים.

על-פי הסקר, 58% מהמעסיקים סבורים כי למצב זה, של מחסור בעובדים, השלכות על רמת השירות שלהם ויכולתם לספק מענה לצורכי הלקוחות ו-45% מציינים כי יעילות הארגון נפגעת.

דליה נרקיס, יו"רית Manpower ישראל ומנהלת אגן הים התיכון ב-Manpower העולמית, אומרת כי "מצד אחד המשק הישראלי סובל מאבטלה מאוד גבוהה כשכוללים את האנשים שרוצים לעבוד במשרה מלאה אבל נאלצים לעבוד במשרה חלקית. מצד שני יש מצוקת כישרונות. טאלנטים הם לא רק כוכבי טלוויזיה. גם נהג רכב כבד יכול להיות טאלנט - אם מדובר במקצוע במחסור".

נרקיס מדגישה, כי את הפער בין ההיצע לביקוש צריך לסגור על ידי הכשרה של אנשים לתחומים הנדרשים. ההכשרה יכולה להתבצע על ידי העובד שמחליט לשדרג את עצמו או לצאת לדרך חדשה. אופציה שנייה היא שהמדינה יוזמת הכשרות או משתתפת בהן, אופציה שלישית היא המעסיק שיוצר מסלולי הכשרה על מנת לענות על הביקוש.

"זה משולש - ממשלה, עובד, מעסיק - שיותר ויותר משתף פעולה, אבל עדיין ישנם קצרים. המדינה מצידה לוקה בביורוקרטיה. לפעמים היא באמת רוצה לשחרר תקציבים למטרות אלו, אבל הביורוקרטיה חוסמת. מצד שני, גם המעסיקים לעיתים ממהרים להרים ידיים. אבל במצב הנוכחי לעיתים אין ברירה - המגזר העסקי צריך לקחת אחריות למלא את צרכיו. כל אחד בתחום שלו".

ההכשרה על חשבון המעסיקים

ב-Manpower החלו לפעול כבר לפני מספר שנים על מנת לענות על הביקוש בתחומים מסוימים מבלי להמתין לפתרונות ממשלתיים, והם אינם היחידים. כך, החברה-הבת Experis עורכת הכשרות מקצועיות לבוגרי ובוגרות אוניברסיטאות מצטיינים במדעי המחשב או מדעים מדויקים, על-מנת לספק להם את הניסיון הנדרש על ידי מעסיקים.

"ישנו ביקוש מתמיד למאות מהנדסים, אבל מעסיקים רוצים אנשים עם ניסיון", אומרת נרקיס. כדי לענות על הדרישה הזו עורכת החברה, בשיתוף עם מעסיקים בתחום, הכשרה אינטנסיבית לבוגרי מדעי המחשב, שאמורה לספק להם ניסיון מעשי. ההכשרה נמשכת בין 4 ל-6 חודשים וכוללת 50 שעות שבועיות. הלומדים לא משלמים על ההכשרה, אבל גם לא מקבלים משכורת בתקופה זו. "זו השנה החמישית של הפרויקט. הכשרנו במסגרתו מאות אנשים, וכ-90% מהבוגרים שלנו נקלטו לעבודה", אומרת נרקיס.

תחום נוסף שבו החלה לפעול החברה הוא מסלולי הכשרה לנהגי רכב כבד. על פי נתוני ManpowerGroup קיים כיום מחסור של כ-1,000 נהגי רכב כבד. לדברי נרקיס מעטים פונים להכשרה מקצועית בתחום, כי הם חוששים שההכשרה תהיה יקרה וגם שלא ימצאו עבודה בשכר הולם. "מי שמשתלב בעבודה כנהג רכב כבד מרוויח כ-30% יותר מנהג בדרגה נמוכה ואנשים לא יודעים את זה" היא מציינת.

בחברה מציינים כי השכר ההתחלתי של נהג רכב כבד הוא כ-7,000 שקל ברוטו בחודש. דווקא בקורס זה משתפת החברה פעולה עם שירות התעסוקה, והמועמדים שייבחרו לקורס לא ישלמו עליו ואף יועסקו במקביל את מעסיקים שישלמו את שכרם, ומתחייבים להמשיך ולהעסיק את המועמדים בתום הקורס. החברה ממיינת בימים אלו מועמדים עבור קורס הכשרה ראשון לנהיגה ברכב כבד במשקל של מעל 12 טון. לבוגרי הקורס מובטח מקום עבודה בסיומו.

תחום נוסף שבו מעסיקים פועלים על מנת לצמצם את הדרישה לעובדים הוא הבניין. מיזם להכשרת פועלי בניין ישראלים לביצוע עבודות השלד, "עבודות רטובות", פועל כבר יותר מ-3 שנים כיוזמה משותפת של התאחדות בוני הארץ והסתדרות עובדי הבניין והעץ באמצעות הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה בישראל ובשיתוף משרד התמ"ת ומשרד הביטחון. עד כה, הוכשרו כ-400 עובדים ישראלים מהם רק 200 עדיין עובדים בענף. ההכשרה של כל עובד נמשכת כחצי שנה וכוללת 3 חודשי לימוד ו-3 חודשי הכשרה באתרי בנייה.

איציק גורביץ, משנה למנכ"ל התאחדות בוני הארץ וראש אגף כספים וכלכלה, מדגיש כי בתחום ה"עבודות הרטובות" חסרים כרגע בין 8,000 ל-10,000 עובדים. מדובר במחסור באנשים בתפקידים של טייח, תפסן, ברזלן ורצף. "הכשרה של 400 אנשים לתחום במשך מעל 3 שנים, שמהם רק 200 נשארו בו - בהחלט לא מספיקה", הוא אומר.

- מדוע קיים מחסור כה גדול בעובדים בתחום?

"אלו מקצועות שוחקים. זה תחום שבו עובדים קשה פיזית, בחוץ, לעיתים בחום גדול. בנוסף, אנשים לא רואים בזה קריירה - אין אנשים בגיל 50 ומעלה שנמצאים בתחומים האלו. כיום יש בתחומים האלו 28 אלף פלסטינים, 15 אלף ישראלים ו-4,500 סינים. אך לצד השחיקה זה תחום שהמשכורות בו לא רעות בכלל. מתחילים בשכר של 7,000 שקל ברוטו ואחרי שנתיים כבר מגיעים ל-9,000 שקל ברוטו. מנהלי עבודה כבר מרוויחים מעל ל-12 אלף שקל ברוטו. גם התנאים בקורס לא רעים - העובד לא משלם על הקורס ומקבל דמי קיום חודשיים של 3,000 שקל. מיד אחרי הקורס הוא כבר משתלב בעבודה".

- אם זה המצב למה כל-כך מעט שורדים בתחומים אלו אחרי הקורס?

"העניין הוא לשרוד את השנתיים הראשונות, ואחריהן מתחילים להתקדם בשכר. חסרים לנו אלפי עובדים שישרדו. זו שאלה - האם להשקיע סכומים גדולים כדי להכשיר אנשים גם אם מדובר בכאלו שישרדו רק תקופות קצרות, או לשנות חשיבה - לתת הטבות שיגרמו לאנשים להישאר לאורך זמן. המדינה יודעת לעשות זאת כשצריך, בתחומים אחרים. כרגע אנחנו יושבים עם התמ"ת לביסוס מתווה של הכשרת עד 1,000 עובדים כאלו בשנה - משהו שיהיה יותר ממוקד, ובשאיפה יותר יעיל". הוא מסכם.

דרושים 2013

עוד כתבות

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

עליות קלות באירופה; הניקיי צלל בכ-1.5%

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● בריטניה נכנסה למיתון ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

משפחות החיילים החטופים לפני הפגישה עם נתניהו: "גורמי הביטחון הפחידו אותנו" • פיגוע ירי בבקעת הירדן: מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • ירי רקטי לעבר גורן, גרנות הגליל וראש הנקרה • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה ובמקביל פועל באיו"ש • סנטקום: השמדנו 4 כטב"מים ארוכי-טווח של החות'ים • עדכונים שוטפים

שופט בית המשפט העליון חאלד כבוב / צילום: שלומי יוסף

נציב התלונות על השופטים מצא תלונה נגד השופט חאלד כבוב כמוצדקת

בשנת 2019 השופט חאלד כבוב נתן שתי החלטות, במסגרת בקשות לצווים במעמד צד אחד, הקשורות לתיק בו ארבעת ילדיו היו מעורבים בעקיפין ● הנציב אורי שהם ציין כי תמוה שכבוב לא ידע על הדבר, שכן שמותיהם הופיעו בחלק מנספחי התיק, אך כבוב טען כי הנתונים נמצאו בשולי הנספחים, שכללו 200 עמודים

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

אחרי שהפסידה 1.6 מיליארד שקל בשלוש שנים - פתאל חזרה לרווח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבית משפט השלום צו חיפוש במשרד של שני עו"ד ● השניים טענו שהמסמכים נתפסו על ידי צו של בית משפט השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את הערעור שלהם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שביטלה עסקת רכישת דירות ב־97 מיליון שקל והשיא של רפאל

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: רפאל מסכמת שנה עם שיא בהכנסות ובצבר ההזמנות, הרווח של מיטרוניקס בירידה ומשק אנרגיה עברה לרווח של 1.6 מיליון שקל בזכות פרויקט יכיני, אזורים Living ביטלה רכישת 48 דירות בפרויקט בבני ברק וחברת הביטוח איילון עברה לרווח ● מדור חדש

עידן וולס, מנכ''ל קבוצת דלק / צילום: רון קדמי

העסקה שתגדיל את פוטנציאל הנפט של קבוצת דלק ב-100 מיליון חביות

הקבוצה סיימה את שנת 2023 עם הכנסות של 12.3 מיליארד שקל, צמיחה של 2.8% אבל הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ירד ב-60% ● החברה הבת איתקה צפויה להתמזג עם חברת נפט הפועלת בים הצפוני ● התגמולים לשלושת בכירי קבוצת דלק הסתכמו ב-2023 בעלות מצרפית של כמעט 50 מיליון שקל

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית