גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מספרי האמת: הרגלי הגלישה של ישראלים באתרים הזרים

בכמה ירדה הגלישה מהמחשב בישראל לפייסבוק מתחילת השנה? כמה מחוסרי עבודה גולשים ללינקדאין? באיזה תחום ynet עוקפת את פייסבוק, וכמה ישראלים גולשים לגוגל פלוס? סקירה מיוחדת של תנועת הגולשים הישראלים לאתרים הבינל'

לפני כשנה וחצי נכנסה ועדת המדרוג באינטרנט לפעולה והחלה למדוד באופן רשמי את הרגלי הגלישה של הישראלים באינטרנט. היה זה לאחר שנים של מאבק על זהות הדוף הבודק ואופי הבדיקה. מאז, מפרסמת מדי חודש הוועדה את נתוני הגלישה לאתרים הישראליים אך מתעלמת מהאתרים הבינלאומיים. זאת, לעומת מדידות אחרות שנעשו בישראל, כמו סקר TIM, שמציג אתרים בינלאומיים לצד אתרים ישראליים. הסיבה לכך נעוצה באינטרס שלשמו קמה הוועדה ובחברים בה.

הוועדה קמה, בין היתר, כדי לייצר אחידות באופי מדידת האתרים הישראליים והעובדה שחברים בה האתרים עצמם לצד משרדי הפרסום היא תולדה של הרצון להגדיל בסופו של דבר את עוגת הפרסום הדיגיטלית. האתרים הבינלאומיים, ובראשם גוגל ופייסבוק, אינם חברים בוועדה, ולמעשה בשנים האחרונות תקציבי פרסום הולכים וגדלים עוברים מהאתרים הישראליים אל מנוע החיפוש המוביל ואל הרשת החברתית הפופולרית. יתרה מזאת, ניהול קמפיינים בגוגל ובפייסבוק אינו מצריך לרוב ניהול, בקרה והפקה של משרד פרסום וכך גם אלה נשארים מחוץ לתמונה.

ובכל זאת, האתרים הבינלאומיים נמדדים על-ידי הוועדה, בראשות גל תורג'מן, כדי לספק נקודת מבט כללית על שוק האינטרנט לצרכים פנימיים של חבריה. כעת לראשונה, נתונים אלה מתפרסמים ב"גלובס" ושופכים אור על הרגלי הגלישה של הישראלים באתרים הבינלאומיים.

נתוני האתרים הבינלאומיים הם תולדה של מדגם מייצג בקרב כ-4,500 גולשים ישראלים שהם חלק מפאנל תוכנה - משמע, הם הסכימו להתקין תוכנה במחשב שלהם, שמנטרת את פעילות הגלישה שלהם ובודקת היכן הם גולשים, למשך כמה זמן ועוד.

זאת, בשונה ממדידת האתרים הישראליים, שנעשית לא רק על-ידי פאנל התוכנה אלא גם על-ידי פאנל משתמשים, שבמסגרתו מותקן קוד מיוחד בכל אחד מהאתרים החברים בוועדה וכך הם יודעים כמה גולשים נכנסו לכל אחד מהאתרים, למשך כמה זמן ובכמה דפים הם צפו. לאור העובדה שהאתרים הבינלאומיים נמדדים באמצעות תוכנה שמותקנת על המחשב, חשוב לציין שנתוני המדידה של האתרים הבינלאומיים מתייחסים אך ורק לגלישה מהמחשב ולא מהסלולרי או מהטאבלט.

הערכות: 4 מיליון גולשים בגוגל

הנתונים המעניינים ביותר מגיעים מכיוונה של הרשת החברתית הפופולרית. בתקופה האחרונה הופיעו דיווחים על ירידה בגלישה מפייסבוק במדינות שונות בעולם. את המגמה אפשר גם לראות מנתוני הוועדה אך היא באה לידי ביטוי, כאמור, רק מהמחשב. למעשה, מתחילת השנה ועד מאי השנה נרשמה ירידה של 8.8% במספר הגולשים בפועל לפייסבוק והמספר עמד על 3.6 מיליון. מאז מאי 2012, מדובר בירידה של 5.7% בטראפיק לפייסבוק מהמחשב. לאור העובדה שמדובר רק בנתוני גלישה מהמחשב, ניתן להסביר את הנתונים במעבר של גולשים לכניסה מהמובייל בלבד (אפליקציות או גלישה לאתר פייסבוק מהמובייל). אפשרות אחרת היא נטישה של גולשים את הרשת החברתית, בדומה למגמה שנרשמה במספר מדינות בחו"ל.

הירידה המשמעותית ביותר בגלישה לפייסבוק מהמחשב נרשמה בקרב צעירים בני 15-17 - צניחה של כ-25%. בקרב בני 18-24 נרשמה ירידה של כ-11%. יש לציין כי הדיווחים על ירידה בגלישה לפייסבוק בחו"ל נרשמה בעיקר בקרב קבוצות גיל אלה.

גם זמן השהייה הממוצע לגולש מהמחשב בפייסבוק ירד ב-8% מתחילת השנה וב-13.6% מאז מאי 2012. למעשה, ירידה זו הצליחה להביא את ynet לעקוף את פייסבוק בכל הקשור לזמן השהייה הממוצע לגולש. כך, במאי השנה עמד זמן השהייה הממוצע לגולש בפייסבוק על 8 שעות ו-4 דקות לעומת ynet עם 8 שעות ו-28 דקות.

פייסבוק הוא אמנם האתר הבינלאומי המעניין ביותר, אך הוא ניצב רק במקום השלישי מבין האתרים המובילים בקטגוריה. קודמים לו גוגל ויו-טיוב, אך בוועדה למדרוג בחרו שלא למסור נתונים רשמיים על היקפי הגלישה הכוללים של מנוע החיפוש ואתר שיתוף הסרטים הפופולריים, בין היתר, לאור המובילות שלהם בשוק המקומי והתחרות מול האתרים הישראליים. על-פי הערכות כלליות, לגוגל נכנסים מדי חודש כ-4 מיליון גולשים בפועל וליו-טיוב כ-3 מיליון גולשים בפועל.

גוגל אמנם מושכת את מרבית הגולשים הישראלים בשל הדומיננטיות של מנוע החיפוש שלה בשוק המקומי, אך יש לה גם כמה שירותי אינטרנט פופולריים. המוביל שבהם, באופן לא מפתיע, הוא שירות הדואר ג'ימייל, שעל-פי הערכות, גלשו אליו בחודש מאי כ-2 מיליון גולשים בפועל. שירות התרגום Google Translate משך בחודש מאי כ-960 אלף גולשים מהמחשב, בעוד כ-360 אלף גלשו לשירות המפות Google Maps.

מי שמפתיעה בנוכחותה ובכמות הטראפיק שהיא מניבה מגולשי המחשב היא הרשת החברתית גוגל פלוס, שעל אף שהיא לא ממש הצליחה לבלוט, היא משכה במאי כ-730 אלף גולשים בפועל. מהנתונים עולה, כי זמן השהייה הממוצע לגולש עמד על 6 דקות בלבד וכי קבוצת הגיל הדומיננטית ביותר ברשת החברתית הם בני 35-44.

עלייה לוויקיפדיה

אחרי גוגל, יו-טיוב ופייסבוק, מגיע מקומה של ויקיפדיה בקרב האתרים הבינלאומיים הבולטים. האנציקלופדיה החופשית המובילה סגרה את חודש מאי עם 2.1 מיליון גולשים בפועל. מדובר בעלייה של 8.5% בגלישה מהמחשב בין אפריל למאי 2013, אך על ירידה של כ-6% מאז תחילת השנה וכ-9% מנקודת השיא השנה בחודש פברואר (עם 2.3 מיליון גולשים בפועל).

נתוני השימוש בוויקיפדיה מצליחים מעט להפתיע ומצביעים על כך שהתלמידים הם לאו דווקא קהל היעד העיקרי של האנציקלופדיה המקוונת, על אף שהם מרבים להשתמש בה. קבוצת הגיל הדומיננטית היא דווקא בני 35-44, שמהווים 20% מכלל הגולשים באתר. אחריהם נמצאים בני 18-24, כששאר קבוצות הגיל נמצאות ברמת שימוש זהה יחסית.

אתר הסחר המקוון ebay הוא אתר בולט נוסף ברשימה ובחודש מאי נכנסו אליו 518 גולשים בפועל מישראל. זוהי מגמה יציבה באתר הפופולרי, שלא מעט ישראלים מזמינים ממנו משלוחים לארץ.

למעשה, נתוני הוועדה, הכוללים גם סקר מקיף שנעשה בקרב הגולשים הישראלים, מצביע על כך ש-57% מגולשי ebay העידו על עצמם שהם צרכנים דיגיטליים של ממש והם נוטים גם לחפש אחר מוצרים וקניות באינטרנט וגם לבצע את הרכישה אונליין. זהו שיעור יחסית גבוה לעומת ממוצע של כ-35% בקרב הגולשים באתרים הישראליים.

עוד עולה מהנתונים, כי 11.3% מהגולשים הישראלים מהמחשב ל-ebay הודו שהם נוטים לחפש אחר מחירים, מידע ומוצרים באינטרנט אך לבסוף מעדיפים להגיע פיזית אל החנויות ולהשלים את הרכישה שם.

מחפשים עבודה בלינדקאין

אתר אהוד נוסף בקרב הגולשים הישראלים הוא הרשת החברתית העסקית לינקדאין, שרשמה זינוק מרשים בטראפיק של 23% מתחילת השנה. על-פי נתוני הוועדה, הרשת החברתית מושכת יותר גברים מנשים (56.5% לעומת 43.5%, בהתאמה) ואלה מבלים בה יותר, עם זמן שהייה ממוצע של 26 דקות - הגבוה פי 1.7 מזה של הנשים.

הנתון המעניין ביותר נוגע לעיסוקם של הגולשים באתר. כאן מתגלה לינקדאין לא כרשת חברתית שמהווה תחליף לאתר לחיפוש עבודה אלא דווקא מקום למי שרוצה לשדרג את התפקיד הנוכחי שלו. כך עולה, כי הקהל העיקרי שגולש ללינקדאין הם שכירים שאינם בתפקידים מנהלתיים (35%) ואחריהם שכירים בתפקידי הנהלה (28.6%) ועצמאים (14.5%). למעשה, גולשים שהם מחוסרי עבודה מהווים רק שיעור זניח מהגולשים באתר, שעומד על 1.4%. עוד עולה מהנתונים, כי בני 35-44 מהווים את הקבוצה הדומיננטית בקרב הגולשים ושיעורם עומד על 22.3%.

ואיפה אינסטגרם, טוויטר, יאהו ואתרים בינלאומיים אחרים? בוועדה מסבירים כי הם נותרו מחוץ למדידה, בשל העובדה שמספר הגולשים מהמחשב נמוך יחסית ולכן הם אינם עומדים בתקן של מדגם מייצג על מנת לעבד את הנתונים.

המספרים של הגולש הישראלי

עוד כתבות

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן