גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפקרות: 560 מיליון שקל ישולמו לאדריכל הרכבת הקלה בת"א

החברה הממשלתית המבצעת את המיזם הסכימה לשלם 400 מיליון שקל למשרד האדריכלים בעבור הגדלת שיעור התכנון מ-90% ל-100% ובעבור פיקוח

560 מיליון שקל - זה הסכום שעומד לקבל משרד האדריכלים IBI שמתכנן את 10 תחנות הרכבת התת-קרקעיות לאורך הקו האדום של הרכבת הקלה בתל אביב. בנוסף, מוקצבים עוד 10 מיליון שקל לטובת הוצאות לא צפויות. ל"גלובס" נודע כי האוצר אישר באחרונה עקרונית ל-נ.ת.ע (חברת ההקמה של הרכבת הקלה) לשלם את הסכום האסטרונומי למשרד, שמגדיל פי ארבעה את היקף ההתקשרות המקורית, וזאת ללא עריכת מכרז.

משרד IBI נחשב אחד משלושת משרדי האדריכלים הגדולים בעולם. ב-2011 זכה המשרד במכרז לתכנון התחנות התת-קרקעיות לאורך התוואי המתוכנן של הרכבת הקלה (הקו האדום). מדובר בעשר תחנות מתוך 23 תחנות שיוקמו בסך הכול. ההצעה הכספית שהגיש IBI עמדה על כ-165 מיליון שקל.

ל"גלובס" נודע כי במהלך העבודה מול IBI החליטה נ.ת.ע להרחיב את היקף ההתקשרות עם המשרד עד כדי צורך בחתימת הסכם נוסף. העסקה, בהיקף כ-400 מיליון שקל, סוכמה עם IBI ללא מכרז. ההתקשרות הנוספת תכלול מתן שירותי פיקוח עליון על העבודות, בעלות של 42 מיליון דולר שינוי התכנון של התחנה העתידית ברחוב קרליבך, בעלות של 16 מיליון דולר, והגדלת היקף התכנון של כלל התחנות מ-90% ל-100%, בעלות של 22 מיליון דולר. נציין כי בהנהלת חברת נ.ת.ע חגגו את סיכום העסקה בסעודה חגיגית במסעדה בתל אביב.

באוצר נדהמו תחילה לקבל את דרישת נ.ת.ע לתוספת תקציבית כה גדולה, אך בסופו של דבר, כאמור, הסכימו לאשר את ההתקשרות.

המקרה של IBI הוא אחד הגורמים לזינוק באומדן התקציבי של פרויקט הרכבת הקלה - מ-10.8 מיליארד שקל בעת אישורו בממשלה לפני שנתיים וחצי, ל-14 מיליארד שקל כיום. ב-נ.ת.ע מסבירים את החריגה, בהיקף 3.3 מיליארד שקל, בעליית המדד, עליית המע"מ ב-2% ו"שינויים בתוכניות".

בתחילת השבוע חשף "גלובס" כי דוח שהגישה חברת הבקרה של הפרויקט לאוצר מזהיר מפני עיכוב של 6 שנים במועד ההשלמה (ראו גזיר ארכיון). להערכת גורמי מקצוע אחרים, גם אם לא יצוצו שום עיכובים נוספים, לא יהיה ניתן לסיים את הפרויקט לפני סוף העשור הנוכחי. הערכה זו מתבססת על כך שמשך ההקמה של הקו צפוי לעמוד על 6 שנים לפחות, בה בעת שהמכרזים העיקריים לביצועו עדיין רחוקים מסיום. מכרזי המערכות (סיסטם) והכרייה באמצעות מכונות המיועדות לכך (TBM) נמצאים עדיין בשלב המיון המוקדם, בעוד שהמועד האחרון להגשת ההצעות במכרז הקרונות נדחה בחצי שנה, לספטמבר.

לפי לוח הזמנים המקורי שהוצג לממשלה, היו מכרזי הביצוע העיקריים אמורים להסתיים בסוף 2012. בתוך כך מתרבים הדיווחים על יחסי עבודה גרועים ב-נ.ת.ע ועל סכסוכים ומתיחויות בין המנכ"ל יצחק זוכמן לבין עובדים שנחשדים על ידו כמקורבים ליו"ר הקודם של החברה, ח"כ לשעבר מיכאל רצון.

מהאוצר נמסר בתגובה: "בהתאם להחלטת הממשלה הוטל על חברת נת*ע להקים את פרויקט הרכבת הקלה בת*א. בהתייחס לכך, מקדמת החברה את תכנון הקו האדום ולאחרונה גיבשה קונספט תכנוני לפיו התכנון המפורט ייעשה ע*י נת*ע. קונספט זה נבחן ע*י חברת הבקרה מטעם משרדי האוצר והתחבורה אשר המליצה עליו. הליכי ההתקשרות הינם באחריות חברת נת*ע בהתאם לחוק".

מנכ"ל משרד האדריכלים IBI, פיליפ ביינהאקר, אמר ל"גלובס" בתגובה לידיעה: "ככלל איננו נוהגים להגיב על עניינים הקשורים בלקוחותינו, אך במקרה זה, לאור קבלת אישור הלקוחות, נוכל לומר כי לא חל שינוי במחיר שעליו הוסכם לגבי העבודה הנוכחית. תוספת המחיר מתייחסת לשתי עבודות נוספות שהתבקשנו לבצע על ידי נ.ת.ע.: התכנון המפורט של התחנות התת-קרקעיות וכל הקשור אליהן, שצפוי להסתיים בקיץ 2014, והפיקוח על עבודת הקבלן שיבנה את התחנות, שצפויה להימשך 4-5 שנים. נציין כי להתקשרות הנוספת ניתן אישור עקרוני, אך טרם נחתם הסכם. אנו גאים על כך שהעבודות יעסיקו חברות מישראל ומהעולם, ויספקו תעסוקה למאות עובדים".

נ.ת.ע: "צר לנו שגורמים שונים, חלקם בתוך החברה, ממשיכים לנסות ולפגוע בפרויקט הרכבת הקלה וב-נ.ת.ע"

חברת נ.ת.ע מסרה בתגובה לידיעה: "השינוי בהתקשרות עם חברת IBI הוא משמעותי ביותר ומי שאומר אחרת, אינו מבין דבר וחצי דבר בפרויקט. במקום לעשות תחנה על גבי מנהרת TBM, כפי שתוכנן בתחילה (דבר שלא נהוג בעולם ואשר רמת הסיכון בו קרובה ל-100%), מבצעים קודם כל את הקופסאות, אח"כ מנהרה בשיטת TBM , שחודרת דרך הקופסאות (מתחמי התחנות), ולבסוף בונים את התחנה.

"העלות האמיתית של ההתקשרות הראשונית עם חברת IBI לביצוע התחנות הייתה למעשה קרובה ל-500 מיליון שקל: 162 מיליון שקל תכנון ראשוני של התחנות, ולזה יש להוסיף גם תכנון מפורט לביצוע ופיקוח עליון. במקרה המדובר, עקב רמת הסיכון הגבוהה, יבוצע פיקוח עליון מוגבר. כך שבסופו של דבר, הפער מההתקשרות הנוכחית שעלותה כ-550 מיליון שקל, אינו כה גבוה.

לו הפרויקט היה מקודם כפי שתוכנן בתחילה, לא היינו מצליחים כלל לבצע את התחנות. כך למשל, בתחנת קרליבך אי אפשר היה לבצע בשיטה הישנה גם תחנה, גם מעבר לקו הירוק, וגם הפרדה מפלסית בכביש. בשיטה הקודמת היינו צריכים להעסיק 3 קבלנים בשלושה פרויקטים נפרדים, דבר שהיה מסבך את העבודה, מייקר אותה מאוד, והופך אותה ממש לבלתי אפשרית. בשיטה הנוכחית מדובר על קבלן אחד, תכנון אחד ופרויקט אחד.

"השינוי על מרכיביו השונים אושר על ידי כל הגורמים המלווים את הפרויקט, כולל: תמיכה חד-משמעית של חברת הבקרה הפועלת מטעם משרדי האוצר והתחבורה, תמיכת נציגי משרדי האוצר והתחבורה המלווים את הפרויקט בישיבות שבועיות באופן שוטף, ותמיכת דירקטוריון חברת נ.ת.ע. חברי הדירקטוריון אישרו את השינוי בהתקשרות לאחר דיונים רבים והצגה ממושכת של פרטי השינוי, כולל בדיקה הנדסית, כלכלית ומשפטית.

"צר לנו כי גורמים שונים, חלקם בתוך החברה, ממשיכים לנסות ולפגוע בפרויקט הרכבת הקלה בגוש דן, ובחברת נ.ת.ע, האחראית עליו, מטעמים לא ענייניים. חבל ש"גלובס", כעיתון מכובד ורציני, נותן שוב-ושוב יד למסכת של השמצות שכזאת".

עוד כתבות

אביגדור ליברמן במסיבת העיתונאים היום / צילום: דני זקן

ליברמן ל"גלובס": "אמליץ על גנץ, אם יתחייב לממשלת אחדות חילונית ללא נספחים"

לליברמן לא נותרו הרבה אפשרויות, לאחר מסמך החישוק שהחתים נתניהו את מפלגות הימין והחרדים ● החתימה הזו מערימה קושי רב על גנץ להקים ממשלה כלשהי ● פרשנות

Mate 30, הסמארטפון החדש של וואווי / צילום: מייקל דאלדר, רויטרס

וואווי השיקה טלפונים חדשים ללא שירותי גוגל

חברת וואווי הסינית השיקה היום את סדרת מכשירי הדגל החדשים שלה, "Mate 30", עם מערכת ההפעלה שמתבססת על גרסאת הקוד הפתוח של אנדרואיד של גוגל, אך אינה נתמכת ע"י החברה ● הסיבה לכך  היא ההגבלות שממשל ארה"ב הטיל על הענקית הסינית, מתוך חשש כי ממשל סין משתמש בחברה לצורכי ריגול

ג’ו ביידן/ צילום: רויטרס

השערוריה החדשה של טראמפ: "טראמפ לחץ על נשיא אוקראינה לחקור את בנו של ג'ו ביידן"

טראמפ מסתבך בשערוריה חדשה: ניצול מעמדו כנשיא כדי ללחוץ על אוקראינה לאסוף חומרים מחשידים על משפחת מתחרהו הפוטנציאלי בבחירות לנשיאות ב-2020

ג'ו לובין, מייסד Consensys  / צילום: שלומי יוסף

צניחת את'ריום לא קלקלה את התיאבון למייסד ג'ו לובין: "עוד ננפיק מטבעות דיגיטליים"

ג'ו לובין, ממייסדי פלטפורמת המטבע הדיגיטלי את'ריום, המוביל את חברת Consensys, חזר לביקור בישראל, הפעם במסגרת שבוע הבלוקצ'יין בתל אביב ● בראיון מיוחד ל"גלובס" הוא מספר על התובנות שלו מ"חורף הקריפטו" ועל האסטרטגיה שלו להובלת תעשיית הבלוקצ'יין העולמית

הנשיא טראמפ. / צילום: רויטרס Kevin Lamarque

ארה"ב שולחת חיילים לסעודיה; באיראן מאיימים: ישראל בסכנה

טראמפ: "איפוק הוא ביטוי לעוצמה" ● שר-ההגנה האמריקאי, מארק אספר: הכוחות הנוספים לצרכי הגנה על "תשתיות חיוניות", בעקבות בקשה של סעודיה והאמירויות הערביות המאוחדות ● יו"ר המטות המשולבים: מדובר בכמה מאות חיילים; ייתכנו כוחות נוספים ממדינות שארה"ב מבקשת מהן להצטרף למאמץ

נוכלות בלי חשבון / צילום: באדיבות פורום פילם

ג'ני פרום דה עמוד: לא סתם עוד סרט חשפנות

"נוכלות בלי חשבון" הוא הרבה יותר "יסמין הכחולה" מאשר "אושן 8", והוא שווה לצפייה בזכות ההופעה המרהיבה של ג'ניפר לופז

ריימונד מקדניאלס ג'וניור, יו"ר מודי'ס / צילום: פרד פראוסר, רויטרס

מודי'ס מזהירה: דירוג האשראי של ישראל בסכנה אם לא תוקם ממשלה יציבה

חברת דירוג האשראי צופה כי הגירעון השנתי יתקרב ל-4 אחוזים ויישאר גבוה ב-2020

בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן  / צילום: חיים צח, לע"מ

מה קרה לכנסת בחילופי העונות, ולמה זה גרם לקרמניצר להתנגד לחוק היועמ"שים?

למה באמת נערך השנה סביב נוסף של בחירות, מה אפשר ללמוד מהמהלך על המעמד של הכנסת ואיך קרה ששני חוקרים במכון הישראלי לדמוקרטיה מתארים את בית הנבחרים הישראלי בצורה כל כך שונה ● פרשנות

ענבים צילום: רויטרס

כך גורם האקלים הפרוע לתעשיית היין באירופה לחשב מסלול מחדש

גלי החום פוגעים קשות ביבולי הענבים ומאלצים את יצרני היינות לפנות לשיטות גידול אחרות ולזני ענבים שונים, ולחרוג מהמסורת שהגדירה את תעשיית היין ביבשת במשך דורות

פטריק דרהי / צילום: Gettyimages ישראל

מה מחפש המיליארדר פטריק דרהי בבית המכירות הפומביות סותבי'ס ולמה זה שווה לו 3.7 מיליארד דולר

רכישת בית המכירות הפומביות סותבי'ס על"י איש העסקים הצרפתי–ישראלי פטריק דרהי תמורת כ–3.7 מיליארד דולר הוכתרה כעסקת השנה - וגם כהפתעת השנה - בעולם האמנות ● בשוק מנסים להבין מה לדרהי ולאמנות

נתניהו והשליח למזרח התיכון ג'ייסון גרינבלט / צילום: קובי גדעון, לע"מ

נתניהו נפגש עם שליח ארה"ב למזרה"ת גרינבלט

בפגישה השתתפו גם שגריר ארה"ב בישראל דיוויד פרידמן ושגריר ישראל בארה"ב רון דרמר ● נשיא ארה"ב אמור לנאום באו"ם ביום שלישי הקרוב

לוגו חברת קולט / צילום: לוקאס ג'קסון, רויטרס

"יש מספיק": קולט תפסיק לייצר רובי AR-15 לשוק הפרטי

יצרנית הנשק אמרה שיש בשוק כמות מספקת של רובי ספורט ושהיא תתמקד בחוזים שלה מול הצבא ורשויות אכיפת החוק במקום זאת

אוהדי "מכבי פאנאטיקס" של מכבי תל אביב בשער 11 / צילום: רויטרס

מנג'ר ביציע: מנהלים וקבוצות הכדורגל שהם לא יכולים לחיות בלעדיהן

עוד שבת של כדורגל: חמישה מנהלים מספרים על אהבתם חסרת הפשרות לקבוצת הכדורגל שהם מעריצים

הונדה CR-V / צילום: יח"צ

מכוון גבוה: מחיר הקרוס-אובר החדש של הונדה מטפס לקצה

לקרוס-אובר החדש של הונדה יש עיצוב נאה וידידותי, תא נוסעים איכותי, מערכות בטיחות מתקדמות, ופוטנציאל לשנע שני ילדים צייתנים בשורה השלישית מאחור ● אך כרגיל המחירים של הונדה נמצאים בקצה העליון של הפלח

יולי אדלשטיין / צילום: דוברות הכנסת

כחול לבן מסמנת מטרה ראשונה לפתיחת הכנסת: החלפת היו"ר יולי אדלשטיין

ל"גלובס" נודע שהתכנית של רשימת כחול לבן היא להחליף את יו"ר הכנסת, הבכיר בליכוד, כבר בישיבת הפתיחה ב-3 באוקטובר ● האם מדובר בפעולה בת ביצוע והאם לבני גנץ יש את הרוב הדרוש לכך? ● פרשנות

SINOMACH | ג’יפון וגרסה חשמלית מוקטנת של פורשה 911  / צילום: יח"צ

הכירו את כלי הרכב החשמליים מסין שהולכים להגיע לישראל

אחרי שהסינים הסתערו על כלי הרכב החשמליים, הממשלה החלה לקצץ בסובסידיות, והיצרנים שם מחפשים כעת שווקים חדשים במערב. גם אנחנו נהנה בקרוב מהטרנד הזה, אז קבלו כמה דוגמאות נבחרות

AIRBNB / צילום: דאדו רוביק, רויטרס

חברת Airbnb יוצאת להנפקה: חושפת הכנסות של יותר ממיליארד דולר

השווי של חברת שיתוף הבתים הוערך בספטמבר של 2017 בכ-31 מיליארד דולר ● החברה חושפת יותר מ-7 מיליון משתמשים הפזורים על 100 אלף ערים ברחבי העולם ● גולשי האתר הרוויחו יותר מ-80 מיליארד דולר נכון ל-15 בספטמבר 2019, כך מסרה החברה

אדם נוימן / צילום: צילום: רויטרס Eduardo Munoz ,

צרות בצרורות: הבנקים מבקשים לשנות את קו האשראי לנוימן

הבנקים שהעמידו קו אשראי למייסד אדם נוימן בהיקף של 500 מיליון דולר מבקשים לשנות את תנאי ההלוואה ● הנמכת הציפיות סביב ההנפקה של WeWork שנדחתה העלתה את החששות לגבי המניות שנוימן התחייב כבטוחה

ארוחת בוקר במסעדת אלנה / צילום: סיון אסקיו

3 בראנצ'ים מצטיינים

שלוש ארוחות בראנץ' ששווה לנסוע אליהן במיוחד: מסעדת נחום בעיר התחתית בחיפה, המסעדה שבמלון נורמן וזו של מלון דריסקו בתל אביב ● איך מסעדה חיפאית קטנה מצליחה לתת פייט למלונות הבוטיק התל אביביים היוקרתיים, ועוד במחירים צנועים של 50-20 שקל למנה?

דרור פויר / צילום: יונתן בלום

עידן נתניהו? הוא לא תם ולא נעליים

עידנים לא תמים כל–כך מהר, וגם הרבה–הרבה אחרי שהעידן תם, הוא עדיין קיים ● עידן קוסמולוגי נמתח על פני מיליארדי שנים, עידן גיאולוגי נמשך אלפי מיליונים של שנים, עידן היסטורי נמדד במאות שנים, אבל עידן פוליטי? שנות נתניהו נחשבות אצלנו לעידן, אבל בחייאת - יש לי בארון ג'ינסים ותיקים יותר ● דעה