גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ג'רמי איירונס: "היום האולפנים בהוליווד מנוהלים ע"י רואי-חשבון; קפיטליזם זה לא הדרך"

השחקן ג'רמי איירונס, שהסרטים שבהם כיכב גרפו בקופות יותר מ-2.5 מיליארד דולר, שולח ביקורת נוקבת על תעשיית הקולנוע ההוליוודית ■ ראיון בלעדי ל"גלובס", לקראת צאת הסרט "רכבת לילה לליסבון" בישראל

ימים של שינוי עוברים על ג'רמי איירונס. השחקן הבריטי המוערך זוכה האוסקר, עושה את צעדיו הראשונים בהפקת סרטים ובכתיבה. לאחרונה הפיק וכיכב בסרט הדוקומנטרי Trashed, סרט אקולוגי דעתני המבקש להגדיל את המודעות לסביבה, וכעת הוא שוקד על כתיבת סיפור אוטוביוגרפי, ומייחל לזמן פנוי ככל הניתן. בראיון בלעדי ל"גלובס", לרגל צאתו לאקרנים של הסרט החדש שבו הוא מככב, "רכבת לילה לליסבון", איירונס מספר על הצורך להתחדש: "אני צריך תקופה רגועה בחיי. אני בעיצומה של תקופה בת שלוש שנים, שבה עשיתי שני סרטים בשנה, סדרת טלוויזיה ("הבורג'ס" המעולה, זוכת האמי, מ"ש), וסרט אחד שהפקתי. חיים מלאים בעבודה, בשבילי זה לא תנאים טובים. אני צריך לאפשר לדמיון שלי את האנרגיה הנחוצה".

- אז מה אתה עושה כדי לאפשר לעצמך את הרוגע?

"אני עובד פחות. כעת אני בתקופה בחיי שבה אני נהנה מכתיבה. אני נהנה לחבר בין מילים. לשים אותן ביחד".

- על מה הסיפור?

"אני מעדיף לא לפרט, אבל הוא עוסק בתקופה מסוימת בחיי".

- קיבלת את כל האישורים שכל שחקן מייחל להם. לעומת זאת, בכתיבה אתה עובר מסע מאוד אינטימי, חדש, שבו אתה מזמן לעצמך שיפוט נוקב במיוחד.

"זו הבעיה של העבודה שלי, ולכן הדבר הכי חשוב זה להתעלם משיפוט. אתה מוכרח להעריך את מה שאתה עושה, לא לחשוב על מי לא יעריך אותך. בעבר ניסיתי לרצות, להרשים. כיום כבר לא".

לא מחכה לתפקידים גדולים

איירונס, 64, נשוי לשחקנית שינייד קיוזק ואב לשני ילדים, מחלק את זמנו בין אנגליה לבין אירלנד ("כשיש לי יותר משבוע של חופש, אני נוסע לאירלנד"). בין לבין, הוא צופה בסרטים, אירופיים בעיקר. את "אהבה" של מיכאל האנקה, הוא מספר, אהב במיוחד. "סרט מעולה", הוא אומר, ומוסיף כי "יש שוק קטן לסרטים טובים, הבעיה היא שהקהל רוצה אקשן. ויש הרבה סרטי אקשן איומים".

- אולי כי הקהל חונך לאקשן מטופש.

"לצערי, זה נכון. אני קורא הרבה תסריטים, התסריטים האלה יעניינו אנשים מהדור שרוצה דברים אחרים. לא מעניינים אותי סרטי אקשן, למרות שהסרטים האלה נוחלים הצלחה".

להצלחה, שעליה מדבר איירונס, שותף הוא עצמו. סרטיו המצליחים ביותר בקופות בתי הקולנוע הם סרטים מסחריים בהגדרתם, ואלה גרפו יותר מ-2.5 מיליארד דולר (ראו טבלה), אך בסרטים מסוג אלה הוא אינו שש לשחק. לפני שנים אחדות אף לקח הפסקה ממושכת מתעשיית הסרטים, כאשר חש עייפות מתפקידים בסרטים חסרי עומק.

איירונס: "הפכתי יותר ויותר משועמם. לא התעניינתי בתפקידים, חשבתי שאני צריך לקחת הפסקה ולעשות משהו אחר. עשיתי פרויקט ענק במשך שלוש שנים (שיפץ במו ידיו טירה עתיקה באירלנד, מ"ש). ואז, חזרה התשוקה, חזרתי לעשות סרטים וחזרתי ליהנות".

- בשנים האחרונות הוליווד מנפיקה יותר ויותר סרטים עתירי אפקטים ונטולי אינטליגנציה.

"אני חושב שבעבר היו כמה מפיקים ומנהלי סטודיו שלא חשבו רק על הצלחה כלכלית, אלא גם על הצלחה אמנותית. לא כולם חשבו רק על כסף. כמו שסופר רוצה שהספר שלו יצליח, ולא כדי להיות מיליונר. בעבר האולפנים בהוליווד היו מנוהלים על ידי אנשים שאוהבים סרטים. היום האולפנים בהוליווד מנוהלים על-ידי רואי חשבון".

- עולם קפיטליסטי.

"אלו זמנים משונים. ככל שאני יותר מסתכל על מה שקורה היום בעולם, ברור לי שקפיטליזם זה לא הדרך. שהוא פשט את הרגל. אנחנו צריכים למצוא דרך טובה יותר. רק שאני לא בטוח שאנחנו יודעים מהי הדרך האחרת".

- מה מצב התעשייה בבריטניה?

"לא נעשים הרבה סרטים. סרטי ג'יימס בונד מאוד מוצלחים".

- אתה עוד מחכה לתפקידים גדולים?

"אני כבר לא מחכה לעוד תפקידים גדולים. אם זה יקרה, זה יקרה. אם אחכה לזה, אבזבז את חיי. גם אף פעם לא הייתי תחרותי. לא הייתה לי תחרות עם שחקנים אחרים, גם כי אנחנו שונים מאוד אחד מהשני. אני לא רואה טעם בתחרות. קרה לא פעם שהציעו לי תפקיד, קראתי את התסריט והמלצתי לבמאי לקחת שחקן אחר, שנראה לי שיתאים לתפקיד יותר ממני".

"אנחנו מספרי סיפורים"

בסרט "רכבת ללילה לליסבון", עיבוד לספר שהיה לרב-מכר מצליח, מגלם איירונס את ריימונד, מורה בבית ספר בשווייץ שחי חיים אפורים. צעידה אקראית על גשר מביאה אותו להציל את חייה של נערה צעירה שניסתה לשים קץ לחייה מקפיצה מהגשר. בכיס המעיל שלה, ריימונד מוצא ספר ובו סיפור נדיר. עלילת הספר, ויותר מכך, מחברו, מובילים את ריימונד להתחקות אחר עקבותיו של מחבר הספר. הוא נוסע לפורטוגל, למקום שבו עשרות שנים קודם התרחשה העלילה - סיפור אהבה דרמטי, על רקע מאבק פוליטי. המסע אחר הדמויות מטלטל את חייו של ריימונד. בסצנת הסיום של הסרט, על שפת רציף תחנת הרכבת, מוצא עצמו הגיבור בקונפליקט.

- מה אתה היית עושה במקום ריימונד? נשאר בפורטוגל או חוזר לחיים הישנים?

"אני הייתי נשאר, ברור. בונה חיים חדשים במקום החיים היבשים שהיו לי. לחזור לחיים הקודמים זה בעיניי מעשה טיפשי.

"אני מטבעי משתעמם בקלות. אני אוהב לעשות דברים שמעניינים אותי, אני אוהב שינויים בחיים, אני מקשיב לעצמי, לגוף וגם לנפש".

- מה חשבת על ריימונד, כדמות?

"הוא בעיקר עושה כלום. אבל במהלך התקופה, למרבה המזל, יש מסע שהוא עבר, בין אם הוא נשאר או חזר. נהניתי לשחק אותו. במידה מסוימת זה היה אתגר לשחק דמות של אדם שלא עושה כלום. לקח לי זמן לפתח אליו אמפתיה, דווקא בגלל שאני אחד שעושה".

- קרה לך במהלך הקריירה שלך כשחקן שהתקשית להתמודד עם פעולות לא הגיוניות של דמות?

"אני מאמין שאנחנו זה מה שאנחנו עושים. לכן מעולם לא גילמתי דמות ואמרתי לבמאי: 'הדמות לעולם לא תעשה את זה'. התפקיד שלך כשחקן זה למצוא את הסיבות למעשים של הדמות, גם אם הם נראים, על פניהם, לא הגיוניים. להיכנס לדמות זה אומר ללמוד את כל זה, ולאפשר לקהל להבין. ולעתים גם לאפשר לקהל לא להבין".

- ואתה אומר את זה אחרי שעבדת עם גדולי הבמאים.

"חשוב לעשות אבחנה. יש במאים גדולים, ויש במאים שעוברים תקופות של גדולה. כלומר, בגיל מסוים הם הופכים למעולים, כשלא בטוח שהם היו טובים בגיל צעיר או בגיל מבוגר.

"אנחנו מספרי סיפורים, ואלה שנחשבים מעולים הם אלה שמתקשרים הכי טוב עם קהל הצופים. אין הרבה סרטים טובים שנעשו בלי לתקשר עם הקהל".

- ביימת עד כה סרט אחד. נראה לך שתחזור לזה מתישהו?

"לביים שוב? התחושה שלי היא שאם אמצא פרויקט שמאוד מאוד אוהב, שאדע שאוכל לביים אותו יותר טוב מכל אחד אחר, אז זה מה שאעשה".

פרסים שבהם זכה

ג'רמי איירונס:

פרס "טוני" (תיאטרון) השחקן הטוב ביותר במחזה "הדבר האמיתי" (1984)

אוסקר השחקן הטוב ביותר - "תהפוכות הגורל" (1990)

גלובוס הזהב - השחקן הטוב ביותר - "תהפוכות הגורל"

גלובוס הזהב - השחקן הטוב ביותר במיני סדרה - "חמדת ימים" (2008)

גלובוס הזהב - השחקן הטוב ביותר - מיני סדרה "אליזבת'" (2005)

פרס האמי - השחקן הטוב ביותר - מיני סדרה "אליזבת'"

עוד כתבות

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו שניים מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת שכוללת עשרות חברות, בעיקר בתחום הטלקום ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות של האחים, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אבל לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה", אומר אחד מהם

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

האוניברסיטה שהפכה למוקד הפגנות פרו-פלסטיניות סגרה את שעריה: "הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי"

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות בבורסה; נובה עולה ב-4%, אנרג'יאן ב-3%

מדד ת"א 35 עולה ב-1.2% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● המניות הדואליות חוזרות עם פער חיובי ● טסלה פיספסה את התחזיות אך המניה זינקה במסחר המאוחר, תאיץ השקת דגמים מוזלים ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות" ● היום ומחר המסחר יינעל ב-14:30

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס