גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אפילו חברה כמו גוגל צריכה לפרסם את עצמה"

ענקית האינטרנט לא נזקקה בעבר לפרסום מסורתי, אך בשנים האחרונות הוחלט בחברה להקים מעבדת קריאייטיב ■ אינדי סאהא, בכיר במעבדה, מספר על האתגרים שעומדים בפני אנשי הפרסום של גוגל, שנותנים שירות ללקוח אחד בלבד

מנוע החיפוש של גוגל הפך לפופולרי בעולם, ללא פרסום מסחרי. הדומיננטיות שצבר בשוק האינטרנט ומחוצה לו שפכה אור על היכולת של חברות אינטרנט להצליח בעולם הווירטואלי והצרכני גם ללא הצורך להגיע למקבצי הפרסומות בטלוויזיה, לבאנרים באתרי האינטרנט או לשלטים המוצבים בצידי הכביש. היכולת להביא משתמשים חדשים בשיטת הישנה, מפה לאוזן, בולטת במיוחד במקרה של גוגל, אך לצידה אפשר למנות גם את פייסבוק, טוויטר ואפילו את waze, שנמכרה לא מכבר.

אך התחרות המעיבה על עולם האינטרנט, וכניסת החברה לעולמות אחרים, דרשו ממנה לחשוב בכל זאת על פרסום, ועדיין - בממדים שונים מחברות אחרות. לצורך השוואה, ב-2009 גוגל השקיעה 11 מיליון דולר בפרסום מסורתי, לעומת 518 מיליון דולר במיקרוסופט או 45 מיליון דולר ביאהו, לפי נתוני חברת Kantar Media.

אבל הרצון לפרסם הצריך חברה חדשנית כמו גוגל לחשוב מחוץ לקופסה. ב-2007 הקימה החברה מחלקה - Creative Lab, שמתפקדת מאז ועד היום כסוג של משרד פרסום פנימי שמתעסק אך ורק במוצרים של גוגל.

סנונית בולטת ראשונה של פעילותה ניתן היה לראות ב-2010, בגמר הסופרבול, עת השיקה גוגל את פרסומת הטלוויזיה הראשונה שלה - Parisian Love - שהראתה סיפור אהבה בין גבר לאישה דרך מילות חיפוש בגוגל, והביאה ל-7 מיליון צפיות ביו-טיוב. דוגמה מוכרת אחרת, שהגיעה ל-9.7 מיליון צפיות, היא הסרטון Dear Sophie לדפדפן כרום, שהציג איך אב טרי שולח מיילים, תמונות וסרטונים לג'ימייל של בתו שרק נולדה, כדי שתוכל לקרוא אותם בעתיד.

דוגמה נוספת היא זו שקידמה את יו-טיוב ויצרה את הסרט Life in a Day, שבוים על-ידי רידלי סקוט, ומחבר יחד 5,000 שעות וידיאו שמתעדים שגרת יום ברחבי העולם. הסרטון, שהוצג בפסטיבל סאנדנס היוקרתי, זכה ל-13 מיליון צפיות ביו-טיוב.

על אף שהיא מתפקדת כסוכנות פרסום ושיווק, אינדי סאהא, המנהל האסטרטגי של Google creative lab בלונדון, שהגיע באחרונה לביקור בישראל, מדגיש כי קיימים הבדלים בינה לבין משרדי פרסום רגילים. "במשרד רגיל אתה כותב בריף, מעביר למחלקת הקריאייטיב, והתהליך עצמו ארוך ועובר דרך מחלקות שונות. אצלנו, כולם מעלים רעיונות ויש הרבה יותר שיתוף פעולה", הוא אומר.

אבל זה לא הכול. משרדי פרסום רבים אוהבים להדגיש ללקוחות שלהם את העובדה שחשוב וצריך להכיר את הלקוח כדי להעביר לו את המסר בצורה הטובה ביותר, אך במעבדת הקריאייטיב של גוגל באמת מכירים את הלקוח מבפנים.

הבדל מהותי לא פחות הוא העובדה שמעבדת הקריאייטיב עובדת מול לקוח אחד - גוגל. סאהא, ששימש קודם לכן כראש חטיבת האסטרטגיה במשרדי חברת הפרסום TBWA בלונדון, שם טיפל בלקוחות כמו אדידס, סקייפ ובריטיש איירוויס, ובעברו היה מנהל המיתוג והפרסום באזור EMEA (אירופה, מזרח תיכון ואפריקה) של אקס בוקס, קונסולת המשחקים מבית מיקרוסופט, מסביר שעובדה זו לא אמורה להרתיע אותו. "זה מאוד רחוק מלשעמם", הוא אומר. "כשאתה עובד בגוגל אתה חייב שתהיה לך תשוקה רצינית לטכנולוגיה וכשאתה רואה את החדשנות שיש בגוגל, אז זה רחוק מלשעמם. יש הרבה תחומים בתוך גוגל אז יש תמיד משהו חדשני שירגש אותך".

הצגת חידושים בצורה מוחשית

בעוד ש-Parisian Love ו-Dear Sophie נראים כמו פרסומות לכל דבר, חלק נכבד מעבודת מעבדת הקריאייטיב הוא להציג חידושים בצורה יותר אינטראקטיבית ומוחשית. אחד הפרויקטים המגוונים יותר במעבדה הוא להציג את היכולות המתקדמות של דפדפן כרום תחת השם Chrome Experiments. "חלק מהעבודה שלנו הוא למצוא מדוע אנשים ירצו להשתמש בטכנולוגיה, למה שיהיה אכפת להם ממנה. חשבנו שזה לא יהיה מעניין לדבר על זה שהדפדפן תומך בטכנולוגיית HTML5 אלא להראות ברמה הפרקטית מה אפשר לעשות איתה. כך יצרנו קליפ עם להקת Arcade Fire הקנדית, שמשלב יכולות מתקדמות ואת שירותי Street View ו-Maps שלנו".

דוגמה נוספת ל-Experments של כרום הוא עם משחק הספורט Super Sync Sport. "רצינו להראות את יכולת הסנכרון בין מכשירים שיש לכרום", מסביר סאהא ומספר, כי במשחק יש 3 משחקוני ספורט כמו שחייה ורכיבה על אופניים, כשהמשחק מוצג על מסך המחשב אך השליטה היא מהמובייל ואף ניתן לשחק יחד עם שחקנים נוספים". ההצלחה של Chrome Experiments, אגב, הביאה להקמת אתר אינטרנט שבו מפתחים יכולים להעלות משחקים ושאר פעילויות שפיתחו, ושמשתמשים ביכולות המתקדמות של כרום.

אחד הפרויקטים האחרונים והמעניינים ביותר של מעבדת הקריאטייב נוגע לפרויקט Glass הכה מדובר של גוגל. המשקפיים החכמים של ענקית האינטרנט הפכו להיות אחד מנושאי השיחה הבולטים ביותר בתעשייה, כשחלק נכבד מהבאזז מסביב נולד בעקבות הסרטון שיצרה השלוחה הניו-יורקית של המעבדה, ושזכה ל-21.5 מיליון צפיות.

רוברט וונג, סמנכ"ל הקריאייטיב של המעבדה, הסביר באחרונה בכנס של מגזין הפרסום "AdAge", כי סרטון הפרסומת נולד הרבה לפני שהמוצר היה מוכן בפועל. לדבריו, צוות המהנדסים של גוגל שעבדו על פרויקט Glass פנו למעבדת הקריאייטיב כדי לנסות ולהבין איך המוצר הסופי אמור להיראות.

"זה לא סרטון שהיה אמור לצאת לציבור, אלא לצרכים פנימיים", אומר סאהא. "מעין הפגנת יכולות של המשקפיים. בסופו של דבר, נוצר סרטון שמראה איך אפשר להשתמש במשקפיים ולתקשר עם אנשים ואיך זה משנה את חיי היומיום. זה היה נראה כמו פרסומת למוצר שעומד לפני השקה".

לדברי סאהא, הקמפיינים שהמעבדה יוצרת משחקים תפקיד כפול: הם אמנם פונים לקהל הרחב, אבל מעבירים גם מסר למפתחים ולחברות טכנולוגיה. "בגלל שגוגל היא פלטפורמה פתוחה, אנחנו מדגימים את הטכנולוגיה והיכולות שלנו כדי שאחרים יוכלו לראות את הפוטנציאל. זה לא רק להראות את הטכנולוגיה של גוגל ומה טוב בה, אלא להראות לעולם מה אפשרי לעשות עם פלטפורמות פתוחות כמו הזיהוי הקולי שלנו, הסנכרון האוטומטי עם דפדפן כרום ועוד", הוא מסביר.

אז למה בעצם גוגל צריכה לפרסם את עצמה אם ממילא היא נחשבת לאחת מחברות האינטרנט המובילות ומנוע החיפוש שלה הוא מונופול בתחומו? "עד שאין מתחרים, אז אתה לא צריך לפרסם את עצמך. גוגל הפכה להיות אחד המותגים המובילים בעולם מבלי לפרסם אלא רק על-ידי המוצרים שהיא הציעה, אבל היום המצב שונה. יש לנו מתחרים בתחומים שונים ואנחנו חייבים לבלוט מעליהם", אומר סאהא. "המטרה היא להזכיר לעולם מי זו גוגל ומה עומד מאחוריה. אפילו חברה כמו גוגל צריכה לפרסם את עצמה".

קמפיינים

עוד כתבות

טסלה 3 / צילום: יח''צ

טסלה מורידה את מחירי הדגמים בישראל. כמה הם יעלו?

כחלק ממהלך גלובלי של החברה, שהחל בסוף השבוע בארצות הברית, טסלה מוזילה את המחירים של דגמי טסלה 3 וטסלה S ● במקביל, סימנים ראשונים לכך שהקיצוץ הגלובלי בכוח האדם עליו הכריזה טסלה החודש, מגיע גם לישראל

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לתובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוק המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

עלי חמינאי נפגש עם משפחות הבכירים שחוסלו בסוריה, אפריל 2024 / צילום: ap, Office of the Iranian Supreme Leader

החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר

המנהיג העליון חמינאי בוודאי תוהה אם מצבה של הרפובליקה האסלאמית היה טוב יותר לו כבר היה ברשותה נשק גרעיני ● המערב אינו צריך להמעיט בצורך של חמינאי להשאיר מורשת מפוארת

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים