גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

משפחת לבנת תובעת דיבה: "לא אחראים ליוקר הדיור"

בימי המחאה הופצו עלונים שהטילו על משפחת לבנת אחריות ליוקר הדיור בשל אחזקותיה ב"נשר" ■ צבי לבנת הגיש קובלנה פלילית בגין לשון הרע נגד שמעון יקירה, בטענה כי הוא אחראי להפצת העלונים כנקמה עסקית ■ יקירה מכחיש

במסגרת המחאה החברתית ששטפה את ישראל בקיץ 2011 הפיצו פעילי המחאה בשדרות רוטשילד ובמקומות אחרים מאות פלאיירים ועלונים שהטילו את האשמה ביוקר המחיה והדיור בארץ על גורמים שונים ומשונים.

בין מאות העלונים הללו ניתן היו למצוא כאלה שהטילו את האשמה למחירי הדיור בישראל על משפחת לבנת, שהיא אחת ממשפחות אנשי העסקים המוכרות והעשירות בארץ. זאת, בשל אחזקותיה המהותיות בחברת נשר מפעלי מלט, העוסקת בייצור ושיווק מלט ובחברת תעבורה, העוסקת בהובלת מלט.

שי, זאב וצבי לבנת ואביהם, אברהם לבנת (בונדי), הם מאנשי העסקים המוכרים והעשירים בארץ, ומשפחת לבנת שותפה, בין היתר, בגרעין השליטה של קונצרן אי.די.בי, בעל השליטה בחברות "נשר" ו"תעבורה".

כשנתיים חלפו מאז המחאה, ול"גלובס" נודע כי מזה חודשים רבים, ומתחת לרדאר של כלי התקשורת, מנהלת משפחת לבנת מאבק משפטי נגד מי שלדבריה הפיץ את העלונים הללו - איש עסקים בשם שמעון יקירה.

צבי לבנת אף הגיש, באמצעות עו"ד גיורא ארדינסט, לבית משפט השלום בתל-אביב קובלנה פלילית בעילה של לשון הרע נגד יקירה ונגד בתו, רנה יקירה-כאלי, עורכת דין שעבדה בעברה בפרקליטות.

יקירה מצדו מכחיש, באמצעות עו"ד רונאל פישר, כל קשר להזמנת העלונים, הפצתם או הדפסתם. כדי להוכיח כי הקובלנה היא עלילת-שווא של צבי לבנת כנגד יקירה, הגיש באחרונה עו"ד פישר בקשה לבית המשפט לזמן לעדות במסגרת ההליך הפלילי את אברהם וצבי לבנת ולהקליט את עדויותיהם, ובית המשפט נענה לבקשה.

לדברי יקירה, באמצעות הקלטת עדויותיהם של אברהם וצבי לבנת בבית המשפט, ולמרות שאין לו קשר להפצת העלונים, הוא יוכיח כי הטענות, לפיהן "משפחת לבנת והחברות שבשליטתה שלחו זרועות לעבר מוקדי שלטון שונים לאורך השנים עד כדי יכולת השפעה על יוקר המחיה בישראל - הינן אמת לאמיתה".

"המשפחה המורחבת"

בקובלנה הפלילית שהגיש נגד יקירה בדצמבר 2012, טוען צבי לבנת כי בימי המחאה החברתית הפיצו יקירה ובתו עלונים שקריים שהוציאו את דיבתו, שבהם הם קשרו בין בעיות הדיור בישראל למונופול לכאורה של משפחת לבנת בתחום התעבורה והמלט.

בין היתר נכתב באחד העלונים, שנשא את הכותרת "אזהרה - הון שלטון עולם תחתון": "כאן מתחילה בעיית הדיור: במדינת ישראל ישנה חברה אחת לייצור מלט - נשר! במדינת ישראל ישנה חברה אחת לשינוע מלט - תעבורה! לא במקרה שתיהן בידי אותם בעלים - צביקה לבנת! נשיא קבוצת לבנת - אהוד אולמרט! חברות אלה שתיהן מונופולים בשוק הישראלי! שתי החברות נמצאות בבעלות IDB - נוחי דנקנר! חברות אלה מספקות מלט לרשות הפלסטינית! עלות המלט לישראלי גבוהה בכ-30% מלפלסטיני! אזרחי ישראל מסבסדים דיור לרשות! יוקר הדיור מתחיל ביוקר חומרי הגלם. בשנת 2009, נשר הגדילה את רווחיה ב-55% ותעבורה - ב-250%, כשיש משפחה מורחבת, אין דאגות!!!".

בהמשך, הופצו בשדרות רוטשילד עלונים נוספים שהאשימו את בני משפחת לבנת ואת עסקיהם באחריות למחירי הדיור בישראל. העלונים כללו תמונות של צביקה לבנת, נוחי דנקנר, אהוד אולמרט, ישראל כץ ושאול מופז - תחת הכינוי "המשפחה המורחבת".

"אינטרס נקמני"

בקובלנה טוען לבנת כי "הנאשמים הפיצו את העלונים על מנת שייראו כאילו הם מהווים חלק מהמחאה החברתית, וזאת מתוך כוונה זדונית לפגוע במשפחת לבנת ובחברות הקשורות אליה ממניעים זרים, שבינם לבין המחאה החברתית אין דבר וחצי דבר".

לדברי לבנת, "תיאור עסקי המלט ומעורבותה של משפחת לבנת בעסקים אלה באופן בו הם מתוארים בעלונים, לפיו הם חלק מקונספירציה שמעורבים בה קשרים אפלים ומושחתים עד כדי הגדרתם כ'עולם תחתון', תוך רמיזה ברורה כי עסקים אלה מבוססים על קשרים פסולים בין משפחת לבנת לאנשים ששמם ותמונתם מופיעים בעלונים - הוא פרסום שקרי גס ובוטה, שיש בו כדי לפגוע ולהכפיש את שמם של משפחת לבנת ושל החברות".

עוד טוען לבנת בקובלנה הפלילית כי "קוראי העלונים לא היו יכולים לדעת שהעלונים מופצים מתוך אינטרס נקמני, על-ידי גורם הנוטר טינה למשפחת לבנת".

לדברי לבנת, הוא אינו מכיר את הנאשמים, אך מבירור שערך עולה כי יקירה פנה בעבר לסמנכ"ל מסחר בחברת תעבורה, בבקשה כי החברות יסייעו לו במיזם יבוא מלא מירדן לישראל או לרשות הפלסטינית, אך הסמנכ" ל השיב שלחברות אין עניין במיזם.

לבנת הוסיף וכתב כי בהמשך יקירה פנה לאריה מורג, לשעבר מנכ"ל תעבורה, וביקש ממנו כי החברות ינצלו קשרים ברשות שדות התעופה, כדי לסייע לו להסדיר בעיה כספית שהייתה לו מול הרשות, ובתמורה הבטיח להפסיק "להציק" לחברות.

בקובלנה נטען עוד כי "יקירה סבר ככל הנראה כי משפחת לבנת עמדה מאחורי כישלון המיזם העסקי שקודם על-ידו (על אך שסברה זו אין בה שמץ של אמת), וייתכן שנטר טינה למשפחת לבנת על סירובה לשתף פעולה עם הצעתו המושחתת, ולפיכך פעל כד להתנקם במשפחת לבנת, באמצעות הפצת העלונים השקריים".

"קשרי הון-שלטון"

יקירה מכחיש, כאמור, כל קשר להפצת העלונים נגד לבנת וכן את יתר טענותיו של לבנת. כך למשל, לדבריו, הוא מעולם לא יזם יבוא מלט לארץ, ומעולם לא פנה לאנשי חברת תעבורה כדי לשתף עמם פעולה בעסקי המלט.

יקירה מבקש, כאמור, לזמן את אברהם וצבי לבנת לעדות, כדי להפריך את טענותיהם נגדו וכן הוא מבקש להקליט את עדויותיהם.

לדבריו, "אברהם וצבי לבנת הם בעלים של מגה-חברות השולטות על תחומים נרחבים במשק הישראלי, ובהן מועסקים אנשי ציבור בכירים, כגון אהוד אולמרט ואחרים. מהות הבירור המשפטי שהם עצמם יזמו, באמצעות הגשת הקובלנה, נוגעת להסדרים כובלים, מונופולים וקשרים בין הקונצרנים המוחזקים בידי משפחת לבנת לבין אנשי שלטון בעבר ובהווה, שכשרותם וחוקיותם הינן לב-לבו של הדיון המשפטי", טוענים יקירה ובתו.

עוד כתבות

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

אחרי קריירה בת עשורים בתעשיית השבבים מוריס צ'אנג יכול היה לפרוש ● אבל אז הוא בחר להקים את חברת TSMC – והפך לאדם שתרם יותר מכול לפיתוח הטכנולוגיה החיונית בעולם ● ההצלחה שזכה לה לא הייתה למרות גילו, אלא בזכות גילו ● האם הוא חריג? מחקר מגלה: הסיכוי שמייסדים בני 50 יצליחו גבוה פי שניים מזה של בני 30

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר