גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נשיא קבוצת איגרא: "אני אוהב ללכת בשדות שטרם נחרשו"

שיחת תרבות עם יואב איגרא - נשיא קבוצת איגרא, הכוללת גם את מלון "הרודס" ואת הפרויקט החדש "יהל" ■ איגרא מספר על אהבתו לנופי הארץ ולזמר עברי: "לא היה דבר שמשך אותי בחזרה הביתה יותר מהזמר הישראלי"

יואב איגרא הפך במרצות 20 השנים האחרונות לשם נרדף למלון ה"הרודס" באילת, אבל בימים אלה חשוב לו גם שתזהו אותו עם החאן החדש "בצל תמרים" בקיבוץ יהל שבערבה, שתי אצבעות מאילת. פונדק, שטחי מרגוע ובעתיד גם מפלי מים ופארק ספורט אתגרי. מיד נשוב לכביש הערבה, אבל קודם כל ניסע להרי ירושלים. איגרא גדל בבירה כבנו של איש מוסד שלא מצא את מקומו אחרי הפרישה מהשירות, והחליט לעקור עם המשפחה לקנדה. איגרא הצעיר נשאר בישראל בקיבוץ רמת רחל, אבל אחרי השירות הצבאי החליט ללמוד ארכיטקטורה ועבר, לפחות זמנית לקנדה.

קריירת האדריכלות שלו שגשגה: הוא הקים שתי חברות שהעסיקו מעל ל-150 עובדים ופרנסו אותו יפה. לא אחת הוא טוען שהפרנסה הטובה בקנדה אפשרה לו את מימון הרפתקאותיו בישראל. למרות ששב ארצה, הוא לא שכח את שנותיו כ"יורד", במיוחד את הזמנים שבהם הסטיגמה לגבי היורדים הייתה "נפולת של נמושות". "הייתי מדריך בסאמר-קמפ לנוער יהודי בקנדה. יום אחד הביאו לנו מישראל את מקהלת 'פרחי אביב' ושמעתי את נציג הסוכנות מזהיר אותם: 'אל תדברו איתם, הם יורדים'. בעיניי זה מוזר שמדינת ישראל משקיעה כל-כך הרבה משאבים בהבאת יהודים לישראל, אבל לא מספיק בהחזרת ישראלים הביתה. זו אולי התפוצה הכי חשובה שלנו".

איגרא, לטענתו, ידע תמיד שישוב לארץ לפני גיל 50, וההזדמנות נקרתה בפניו בתחילת שנות ה-90, כשהיה בן 48 והחליט לשוב לישראל כדי לתכנן את מלון "הרודס" באילת. "הייתה לי חברה מהגדולות בתחומה בצפון-אמריקה, אבל החלטתי שזה לא בשבילי והשארתי אותה לעובדים שלי. אולי זה יישמע ציוני, אבל אני אוהב ללכת בשדות שטרם נחרשו, לכן נמשכתי לאילת, לתמנע, ליהל".

- אתה אוהב את מה שאתה רואה היום ב"הרודס"?

"בוא נאמר שכאשר תכננתי אותו, השוק שאליו פנינו היה אחר. המצב הגיאו-פוליטי השתנה, שוק התיירות האירופית שאליו פנינו אינו קיים היום והתיירות הישראלית היא רבה יותר", מתנסח איגרא בזהירות שממנה ניתן אולי להבין שהוא אינו רווה נחת ממה שרואות עיניו בפרויקט שמזוהה איתו כל-כך.

אחת האהבות הגדולות של איגרא היא יאכטות וספינות: "הן ההוכחה שמה שמתאים לטבע הוא גם יפה. היאכטות שהכי מתאימות לטבע - הן היפות ביותר". ספינות מהעבר ומכונות ישנות בכלל, אהובות עליו במיוחד: "אני מתעניין בקלאסיקה - מה גורם להמצאה להיות בעלת חיי מדף ארוכים. זה קורה כמובן גם בבניינים.

"לא מזמן חזרתי מצרפת. אני מאלה שגם בטיולים מרימים את הראש למעלה לגגות ולכרכובים. לא יכולתי שלא להשתומם מאיפה היה למי שתכנן ובנה את הרצון, הזמן, שאר הרוח והכישרון שמתבטא לא רק בבניין אחד או שניים אלא ברחובות שלמים. התקדמנו בהמון דברים, אבל בנושא של בניין ועיצוב הבניין, הקדמה הוכיחה את עצמה פחות מאשר בתחומים אחרים.

הבטחנו עוד עצירה בכביש הערב, אז הנה הפרויקט החדש (יחסית) של איגרא, יהל: "הרעיון של עצירה בדרך לאילת הוא משהו שלא התייחסו אליו אף פעם. הייתה התייחסות ברמת הנהגים עם תחנות דלק ודוכני מזון, אבל השילוב הזה מוזר בעיניי: איך אפשר לאכול סנדביץ' בריאות כשאדי דלק באפך? אני רואה את חבל איילות ואילת כמקשה אחת: אם חבל איילות היה מפותח יותר מבחינה תיירותית, אילת הייתה מעניינת יותר. קח לדוגמה את הדרך לקי-ווסט בפלורידה: הדרך מעניינת לא פחות מהיעד הסופי שלה. לעומת זאת הדרך לאילת שנוסעים בה יותר ממיליון איש בשנה, מייגעת ואין צורך שתהיה כזאת משעממת ואף מסוכנת".

- אבל אנחנו רוצים להגיע מהר למלון, לא?

"זה האופי הישראלי: אומרים שהכניסה לחדרים ב-15:00, אז יוצאים מהבית לפנות בוקר, מגיעים למלון ב-10:00, עושים צ'ק-אין ויושבים חמש שעות בלובי. החזון שלי לגבי יהל הוא שאנשים יעשו צ'ק-אין מוקדם ויישארו איתנו כמה שעות עד שימשיכו לחדר שכבר מוכן להם במלון. כך גם יהיה להם תמריץ לעזוב את המלון בזמן ולא לנהל משא ומתן על פינוי מאוחר".

- איך תיצור את התמריץ?

"קודם כל מים. קטע של מים באקלים שיכול להגיע ל-46 מעלות, זה מאסט. יש ביהל שלושה סוגים של מים: יש מים לנוי, יש מים לסירות קטנות ויש מים שיורדים אנכית מגובה של 4.5 מטרים ויוצרים 'דזרט-קולר' ענק למי שיושב בחוץ. "האתגר הוא ליצור שטח ישיבה חיצונית. השטחים החיצוניים ביהל גדולים מהמבנה עצמו ובעתיד יהיו גם מפלי מים מהגבעות הסמוכות, שייצרו הרגשה של פארק שבו יש פעילות של ספורט אתגרי, אומגות, סולמות וחבלים. הדבר הזה לא צריך להיעצר ביהל, הוא יכול להיות דוגמה לכבישים אחרים בארץ כמו באזור ים המלח והגליל".

משקה של מוזנחים

חוץ מנופים מדבריים, אחת האהבות הגדולות של איגרא היא זמר ישראלי, ולא רק מפני שלחברו הטוב מגיל 10 לערך, קוראים יהורם גאון.

איגרא: "זוגתי היא זמרת שהייתה קרובה מאוד לוילנסקי. היא שרה שירים ישראלים קלאסיים. אני חושב שמפחיתים בכוחו של הזמר הישראלי. "הייתי בלא מעט אירועים שמטרתם הייתה להחזיר ישראלים הביתה, ולא היה דבר שמשך אותי בחזרה יותר מהזמר הישראלי.

"אלה היו שנים שבהם לא היה רדיו דיגיטלי ולא ערוצי טלוויזיה ישראלים, אלא רק ספריות תקליטים של מוזיקה ישראלית. יש הרבה אנשים שעזבו את ישראל, חיו טוב ברחבי העולם ועכשיו רוצים לחזור. אם יידעו להעביר להם תרבות ישראלית, זה יהיה מגנט. בעיניי ארגון כמו 'תגלית' הוא המפעל הציוני הכי חזק שאני יכול לחשוב עליו".

- אתה נשמע נלהב, קצת כמו "חוזר בתשובה".

"בגיל שלי זוכרים רק את הדברים הטובים מפעם. ארץ ישראל טבועה בנו. לא במילים הגבוהות של הציונות אלא בזיכרון של תנועות הנוער ושירי ארץ ישראל, זיכרון של אהבות ראשונות".

- שמעתי שאתה חובב עראק.

(צוחק) "לפני 21 שנה, כשרק הגעתי בחזרה לארץ, צילמו אותי לשער של 'סופשבוע' של 'מעריב' עם בקבוק עראק. אמרו לי שאני גורם לעצמי נזק אמיתי, כי בישראל זה נחשב למשקה של מוזנחים, אבל אני אוהב עראק כבר 40 שנה בערך.

"ישבתי פעם עם יהורם גאון על המרפסת, זה היה ב-73 או 74 ושתינו עראק. אף אחד בקנדה לא ידע מה זה ובהתחלה זה נראה לי כמו מים עם סבון, אבל מאז אני אוהב את המשקה. בעיקר את הגרסה הכי זולה שלו - עראק איילות".

- אז כדאי שתתחיל לאגור: מה-1 ביולי, בגלל הרפורמה במיסוי על משקאות אלכוהוליים, נעשה קשה ויקר מאוד להשיג עראק.

"מה אתה אומר? זה עצוב לשמוע. אני מאמין שאסתדר".

יואב איגרא

תפקיד: נשיא קבוצת איגרא

מצב משפחתי: בזוגיות 3 ילדים: שניים מגרושתו הראשונה ואחד מהשנייה

מגורים: אילת ("אם כי אני משלם ארנונה גם לעיריית הרצליה")

עוד משהו: חובב ים, שיט ויאכטות

עוד כתבות

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לתובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

אילוסטרציה: Shutterstock

יותר מחצי מהתשואה נמחקה: הסיבות לירידות החדות בוול סטריט, ומה קרה לאנבידיה?

מדד הפחד מתקרב לשיא, S&P 500 נמצא ברצף הירידות הארוך ביותר מאז 2022, והשבוע האחרון היה הגרוע ביותר של הנאסד"ק מאז 2022 ● מה עומד מאחורי המגמה? האינפלציה, המצב הגיאו-פוליטי המורכב וגם הפסימיות בנוגע לענף השבבים

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: shutterstock

הסעיף "הקטן" בעסקת נדל"ן שיתחיל לסבך אתכם עם רשות המסים

באילו מקרים השחקנים בשוק הנדל"ן "בני חורין" מהקשר שנכפה עליהם ככלל עם רשות המסים? ● גלובס עושה סדר בזכויות החוזיות והתנאים שמשחררים אתכם מחובת הדיווח לרשויות המס, לפחות בשלב עריכת החוזה

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

ענבר שעשוע בר ניר ועדי אטון לפידות / צילום: דרור סיתהכול

קרן משפחת שעשוע תחלק 6 מיליון שקל לבעלי עסקים ששירתו במילואים

מענקי הצמיחה יינתנו לפי שיטה שבה בעלי עסקים שמגישים מועמדות צריכים במקביל לבחור מי מעמיתיהם ראוי לקבל את הכסף ● מאז פרוץ המלחמה חילקה הקרן 21 מיליון שקל למטרות שונות ● ישראל מתגייסת

תקיפת צה''ל בלבנון / צילום: ap, Hussein Malla

בכיר במערך ההגנה האווירית של חיזבאללה חוסל בדרום לבנון

במהלך הלילה: אזעקות הופעלו במטולה ● מוקדם יותר - מטרה אוירית יורטה באזור קריית שמונה ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן שנבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

נוסעת באל על הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על מושב שלא ניתן להטייה. מה נקבע?

חברה שניהלה שנים תביעה על מיליונים נגד יס, הגישו סיכומים באורך חריג. השופטת קבעה כי התביעה תוכרע בלעדיהם ● גבר סירב לבדיקת אבהות כדי להתחמק ממזונות, האשה פנתה לביהמ"ש ● אושרה תביעה יצוגית נגד אל על

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

היחסים עם ישראל ישתנו ללא היכר? ארה"ב צפויה לאמץ צעד דרמטי ואלה המשמעויות

בית הנבחרים האמריקאי אישר אתמול סיוע צבאי עצום ממדים לישראל, אך במקביל ארה"ב עשויה גם להעניש את ישראל ● ההחלה הממשמשת ובאה של 'חוק לייהי' על פעולות צבאיות של ישראל נגד אוכלוסייה פלסטינית שקולה כנגד הפחתה של דירוג האשראי המוסרי ● בינואר, הסנאט דחה את עצם הרעיון להעמיד את ישראל למבחן זכויות אדם ● עכשיו היא עומדת להיענש על פגיעה בהן

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

מייסדי קוואק: אלון לב, רן רומנו, ליאור פנסו ויובל פרנבך / צילום: QWAK

ארבעת היזמים יוצאי ענקיות הייטק שזיהו את החולשות של הארגונים הגדולים במשק

קוואק הוקמה במטרה לספק פתרון מקצה לקצה לחברות בהטמעה, בתפעול ובניהול יישומי בינה מלאכותית, ועוזרת לחברות ליישם מודלים של למידת מכונה ● בקוואק לא מסונוורים מטרנד ה-AI:" גם אם אנחנו על הגל, חייבים להיות קשובים לשוק"

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

גילון בק, ריצ'רד פרנסיס, אייל פסו / צילום: תמר מצפי, אלעד מלכה, Gauzy

בדרך לנאסד"ק: הישראלית שמאמינה שהשוק הזה יגיע ל-124 מיליארד דולר ב-2028

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● גאוזי, יצרנית הזכוכית החכמה מתל אביב בדרך לנאסד"ק ● טבע משנה את אופן דיווח התוצאות שלה על בסיס גיאוגרפי ● וסנסטאר, חברת הפורטפוליו של קרן פימי הציגה תוצאות חלשות לרבעון

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

בחברות הטק מנסים להילחם בהונאות משקיעים. אלה הכלים החדשים שלהם

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

10 המניות היקרות ביותר בוול סטריט / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

אלה הן 10 המניות הכי יקרות בוול סטריט

הן נחשבות למניות לוהטות במיוחד, אבל האם הן התחממו מדי? ● לאחרונה הצביע מגזין ביזנס אינסיידר על עשר חברות בשווי 10 מיליארד דולר לפחות הנסחרות בתמחור יקר במיוחד ביחס להכנסותיהן ● לרשימה נכנסו אנבידיה, מיקרוסטרטג'י ומניות טכנולוגיה נוספות, אבל גם רשת מזון מהיר ● לאחרונה, כשמשקיעים הופכים סלקטיביים יותר ואנליסטים חוששים מבועה חדשה, גם המניות היקרות חוטפות