גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דמוקרטיה בחסות כידונים

את תוצאות הבחירות הבאות במצרים שוב יתמרנו קצינים

אם תחפשו היום את המהמר הנועז ביותר במצרים, לכו למשרד ההגנה ושאלו על עבד אל-פתאח סיסי. שר ההגנה וחבורת לובשי המדים שלידו יצאה למערכה גלויה נגד האחים המוסלמים. כזו שאתה קובע איך היא תתחיל, אבל לעולם לא תדע איך תסתיים.

אחרי ששלח את הנשיא מוחמד מורסי הביתה, פתח הצבא בסדרה של מעצרי-מנע בצמרת האחים המוסלמים. בזה אחר זה נעצרו בכירים בתנועה, בראשם איל-ההון חיירת א-שאטר, האיש מספר 2 בצמרתה. הבית העליון של הפרלמנט, מעוזם האחרון של האחים במוסדות השלטון, פוזר בצו הנשיא הזמני. התובע הכללי שמינה מורסי הוחלף. תחנות טלוויזיה ששירתו את האחים והסלפים, בהם גם אולפני אל-ג'זירה בקהיר, נסגרו. משפטו של יקיר הגנרלים, חוסני מובארק, נדחה בפעם השלישית.

מה שלא עשו הקצינים שנתיים וחצי, מאז הופל מובארק, הם ביצעו בתוך ארבעה ימים, מעודדים מתמיכת המוני מפגינים. האחים המוסלמים הם עדיין התנועה הפוליטית החזקה והמאורגנת במצרים, אבל הימים האלה הם תקופת בין המצרים עבורה. ימי משבר וחשבון-נפש. לפני שנתיים, כאשר הציבור היה צמא לאלטרנטיבה ורצה להעניק להם צ'אנס, אף קצין לא היה מעז להכריז עליהם מלחמה.

שר החוץ המצרי לשעבר, עמרו מוסא, קרא אתמול (שבת) לעולם המערבי לחדול מלהגדיר מה שקרה בקהיר "הפיכה צבאית", וכינה זאת "מהפכה". ואכן, יש דמוקרטיה, ויש דמוקרטיה של כידונים. יומיים לפני שהדיחו את מורסי, הכריז דובר הצבא כי הקצינים לא יתערבו בפוליטיקה. שלושה ימים אחר-כך הם כבר מינו נשיא חדש. השופט עדלי מנסור נשבע לפעול לפי החוקים ולכבד את החוקה, אלא שאותה חוקה הוקפאה יממה קודם בצו הגנרלים. מול חצי העם השמח, ניצבת מבוישת המחצית השנייה, וטוענת בלהט שגנבו לה את הדמוקרטיה.

הצבא הנחית החלטות

עבד אל-פתאח סיסי (59) הוא מסוג הקצינים שקורצו מחומר של מנהיגים. הייתה זו ההפיכה השנייה שאותה יזם בתוך פחות משנה. לפני 11 חודשים הופתעו כולם לשמע הודעה שיצאה מלשכת נשיא מצרים. הנשיא, מורסי, הוציא לגמלאות את ראש המועצה הצבאית העליונה, פילדמרשל מוחמד חוסיין טנטאווי. מורסי כיהן אז חודשיים ומחצה בתפקידו, וכותרות העיתונים בעולם זעקו בהערצה את האסרטיביות של הנשיא הטרי.

האמת היא הרבה יותר נועזת: את הדרך החוצה לטנטאווי הורתה חבורת קצינים צעירים, בראשם ראש המודיעין הצבאי דאז, אל-פתאח סיסי. זו הייתה הפיכה אלגנטית, שעשתה לטנטאווי מה שהוא עשה למובארק שנה וחצי לפני כן. הנשיא מורסי, שלו יוחס המהלך, לא מחה ולא צייץ. הדימוי שיצא לו כמי שהביא את הקץ על הקריירה של גיבור מלחמת אוקטובר העניקה לו נקודות יקרות בציבור.

הושבתו של מורסי בארמון הנשיאות לא באה בעקבות בחירות חופשיות, אלא נבעה מהסכם בשתיקה בין הצבא לאחים המוסלמים, שני הממסדים החזקים והמאורגנים ביותר. בהסכם ההוא חלקו שניהם יחד את השלטון לאחר הדחת מובארק. לא מרצון, אלא מאילוץ. הקואליציה ההיא העניקה לאחים הזדמנות לקבל נתח מהשלטון, בפעם הראשונה בתולדותיהם. לצבא היא הבטיחה הגמוניה על תקציבו, שמירה על האינטרסים הכלכליים שלו, ושליטה על כל החלטה הקשורה בענייני חוץ וביטחון. היא גם העניקה לקצינים שקט תעשייתי מצד האחים, בעיקר בכל הקשור לפעילותם הפיננסית ולמעורבותם בירי לעבר אזרחים.

יחד הם סיכמו מי יהיה הנשיא, מה יעלה בגורל מובארק, וכיצד ינוהל משפטו, ויחד הם הוליכו את העם להצבעה על חוקה שנויה במחלוקת. מערכת המשפט, שרובה נאמן למשטר הישן, העניקה חותמת-גומי לכל החלטה שהנחית עליה הצבא. הסלפים, יריביהם של האחים והצבא, הורחקו מכל עמדת השפעה.

אבל אז נוכחו הגנרלים לדעת כי האחים אינם מסתפקים בארמון הנשיאות, אלא טורפים כפי יכולתם בכל שדרות השלטון. בז'רגון הפוליטי קוראים לזה "אחוונה" - שלטון ברוח האחוואן, האחים. אחיה התאום של ה"אסלמה", אסלומה של הפוליטיקה והחברה. הקצינים ראו כיצד שתי מגמות אלה מתגברות, והחליטו לשים לזה קץ.

מינויו האפשרי של מוחמד בראדעי לראש הממשלה הזמני לא ישנה מהותית את היחסים עם ירושלים. האווירה הנינוחה עשויה לחזור לשרור בין הבירות, אבל בגבול עזה אורבות סכנות. תנועת החמאס, בת-הטיפוחים של האחים, עלולה לבצע פעולות תגמול נגד יעדים מצריים, בשם התנועה-האם.

לראשי חמאס אין מניעה לבוא בדברים עם קברניטי המשטר על עניינים שונים, למשל המגעים העקיפים עם ישראל, ובאותה עת לשפוך דם מצרי. ראשי הזרוע הצבאית שלה ייהנו לסבך את מצרים וישראל במשבר ביטחוני.

בראדעי או בן דמותו יקבל לידיו מדינה עם תשתיות מקרטעות המשוועת לכל דולר. קשריו בעולם הגדול אמורים לסייע לו במשימה החשובה, להביא משקיעים למצרים ולהגדיל את סיוע החוץ. הוא ליברל-חילוני, שמכיר את ישראל מתקופתו כראש הסוכנות לאנרגיה אטומית של האו"ם, אבל מעולם לא נחשב לידידה. ספק אם יהיה לו פנאי לפזול לירושלים. ובעצם מה זה משנה. מאז לכתו של מובארק, היחסים עם ישראל נוהלו ממילא על-ידי הגנרלים.

בחזרה לימי מובארק

במערכת הבחירות לנשיאות, אם אכן תתקיים כמובטח בתוך כמה חודשים, יהיו יסודות המזכירים את קודמתה. הגנרלים יתמרנו את התוצאות כרצונם, כמו שעשו במערכת הבחירות שהעלתה את מורסי. אז שתקו האחים, ביודעם שהתוצאה הסופית לטובתם. הפעם תעלה שוועתם השמיימה.

האחים יודעים שכל גורמי הכוח מצויים בשליטת הקצינים: מערכת המשפט, שירותי המודיעין, לשכת הנשיא. אף אם תיחשף לנגד עיניהם עוולת בחירות, לא יהיה להם בפני מי להתלונן.

במובנים רבים, הפוליטיקה המצרית חזרה לימי מובארק.

הכותב הוא הפרשן לענייני ערבים של גלי צה"ל

עוד כתבות

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

מדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות / אילוסטרציה: Shutterstock

מחירי הנדל"ן בדרך לשיא חדש, ואלה הדירות והמיקומים שהרוכשים מעדיפים

הירידות נמחקו לחלוטין, ומדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות ● עיון בנתונים מוצא כי בשלושת החודשים שבין דצמבר לפברואר השנה הוביל מחוז המרכז את עליות המחירים, עם 3.6% עלייה ● הבעיה המסתורית היא ההיצע 

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

מייסדי אנטייטל - מימין: אבי זצר ורון נסים / צילום: דימה קרמינסקי

החזר של פי 10 על ההשקעה: חברת הסייבר אנטייטל נמכרת ב-150 מיליון דולר

חברת אנטייטל של היזמים רון נסים ואבי זצר הודיעה על רכישתה ע"י חברה אמריקאית בסדר גודל בינוני, BeyondTrust, שמבצעת כאן את הרכישה הראשונה שלה וצפויה להפוך את הפעילות הישראלית למרכז הפיתוח המקומי שלה ● נסים: "העסקה שנחתמה בתקופה זו משקפת כבוד למדינה"

כנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

הסטארט־אפים הישראלים ממשיכים להוביל קדימה

כנס TECH IL של גלובס התקיים בהצלחה, בהשתתפות בכירים רבים מהתעשייה, ממשרדי הממשלה ורגולטורים מובילים ● הכנס הוכיח שדווקא בימים מאתגרים אלו, קהילת ההייטק הישראלית ממשיכה לשגשג, ליזום ולהוביל קדימה

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, המכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

הבורסה ננעלה בירידות; מדד הבנקים ירד ב-1.2%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

אחד משני כטב''מי נפץ שחדרו מלבנון והתפוצצו באזור בית הלל / צילום: מתוך תיעוד שעלה ברשתות החברתיות, לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

צה"ל חיסל את מפקד גזרת החוף של חיזבאללה

דקות אחרי ששני כלי הטיס התפוצצו - בלבנון דיווחו על רכב שהותקף בדרום המדינה • באיראן נערכים לתקיפה ישראלית, ומזהירים: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" • פיקוד צפון תרגל מעבר משגרה לחירום "במתכונת פתע" • איזיג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את כל הטיסות לישראל עד אוקטובר • עדכונים שוטפים

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל / צילום: כדיה לוי

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל: "המלחמה הציבה את ההייטק הישראלי בפני דברים שלא ראו קודם"

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל, אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כלי הבינה המלאכותית מנוצלים היטב על ידי יזמים ישראלים ● בהתייחסו למלחמה בישראל סיפר: "במהלך המלחמה ציפינו לראות האטה, אבל נהפוך הוא - ראינו עלייה בקצב הבקשות לתכנית"

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

השופט בדימוס ד''ר עדי זרנקין / צילום: פאול אורלייב

בן הבורר הוא בכיר בחברה מתחרה - האם זו עילה לפסילתו?

ביהמ"ש דחה את בקשת קבוצת סיגמא לפסול את הבורר ד"ר עדי זרנקין, שופט בית המשפט המחוזי בדימוס, בשל טענה לחשש לניגוד עניינים, מאחר שבנו מכהן כבכיר ומחזיק במניות של חברה מתחרה לחברה שבלב המחלוקת

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"

מגרש מכבי יפו לשעבר / צילום: תמר מצפי

מעט הצעות ומחיר נמוך בתל אביב: אקרו ואשדר זכו במכרז - 412 דירות במכבי יפו

הזכייה במכרז היא על שטח שהיה בעבר של אצטדיון מכבי יפו בתל אביב תמורת 378.5 מיליון שקל ● מדובר בסכום נמוך ב-149.5 מיליון שקל ממחיר השומה שעמדה על 528 מיליון שקל

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 capital וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג' בשיחה עם מיטל ויזברג / צילום: תמר מצפי

"הסנטימנט העולמי לא לטובתנו": שתי משקיעות ההייטק הבולטות בישראל מסבירות איך לגייס כסף באמצע המלחמה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 Capital, וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג', התייחסו בכנס TECH IL של גלובס לירידה בהיקף ההשקעות בהייטק בצל המלחמה ● פירון: "לאורך השנה-שנתיים הקרובות יש סיכוי שנראה משקיעים יוצאים מכאן" ● מרידור: "יש גם קולות בעדנו, משקיע אמר לי שהחברות הישראליות הן הכי טובות בפורטפוליו שלו"

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo & Scitex, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל HP Indigo, נועם זילברשטיין: "החוסן שלנו, במיוחד בעיתות משבר, הוא ששומר עלינו כמובילים עולמיים"

עם מפעל בקריית גת, תוך כדי פינוי עובדים וגיוס מילואים מסיבי, בחברת HP Indigo & Scitex, אחת המעסיקות הגדולות בהייטק הישראלי, התמודדו עם אתגרי המלחמה ● "לא מדובר בתקופה חד־פעמית, אלא במרתון שנצטרך להתמודד איתו", אמר נועם זילברשטיין, מנכ"ל החברה, במהלך כנס TECH IL של גלובס

יאיר ארז, מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו / צילום: יונתן בלום

150 ק"מ של רכבת: עוד לא היה בישראל פרויקט כזה. הכירו את הצעיר שאחראי עליו

יאיר ארז סולד מפוליטיקה, אך תמיד ידע שהוא רוצה לחולל שינוי דרך המגזר הציבורי ● כיום הוא מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו: "רוצה כבר לראות את העבודות יוצאות לדרך" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

וול סטריט / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; טסלה יורדת ב-4%

נאסד"ק יורד ב-0.3% ● קרן המטבע העולמית העלתה את תחזית הצמיחה העולמית ● טראמפ מדיה יורדת ב-11% ● שווי השוק של טסלה ירד בכ-40% מתחילת השנה ● השקעת ענק למיקרוסופט בחברת AI מאיחוד האמירויות ● איתן בן אליהו ימונה ליו"ר ננו דיימנשן ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

איזי ג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את הטיסות לישראל עד סוף אוקטובר

אתמול הודיעה איזי ג'ט על השהיה זמנית של הפעילות לתל אביב וממנה עד 21 באפריל, אולם כבר אמש באתר החברה לא היה ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר. כעת הגיע האישור הרשמי ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

בתי המשפט נותרים במחסור גדול של שופטים וקורסים תחת העומס / צילום: Shutterstock, New Africa

המערכת קורסת תחת העומס, אבל הוועדה לבחירת שופטים לא מינתה שופטים

למרות שהייתה אמורה למנות שופטים לבתי המשפט המחוזיים בתל אביב, מרכז ולבית משפט השלום בירושלים, הוועדה לבחירת שופטים התכנסה אך לא בחרה שופטים חדשים ● השופטים בישראל דנים בעשרות ומאות תיקים בו זמנית, ובינתיים בתי המשפט נותרים במחסור גדול של שופטים וקורסים תחת העומס, כך שהציבור נפגע