גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"מי שאומר שניתן היה לצפות את קריסת אי.די.בי, מקשקש"

עו"ד גיורא ארדינסט: "מכיוון שמשפחות לבנת ומנור הן בעלות פרופיל אמין ואף פעם לא השאירו פצועים מאחור, הן רצו להשאיר את זה מאחוריהן" ■ עו"ד רנן גרשט: "המנה העיקרית עוד לפנינו - השבת הדיבידנדים מגנדן של נוחי דנקנר"

"הפשרה אליה הגיעו משפחות לבנת ומנור עם עו"ד אופיר נאור, יוצרת סטנדרט חדש מבחינת ההתנהלות העסקית והמוסרית של אנשי עסקים. זוהי התנהגות ג'נטלמנית, ולכן היא תיזכר לשנים רבות ותהיה לה השפעה רבה. עם זאת, לא מדובר בתקדים שיחייב אנשי עסקים אחרים מבחינה משפטית".

את הדברים האלה אמר היום (ב') ל"גלובס" עו"ד גיורא ארדינסט, נציגה של משפחת לבנת ואחד מהאחראים לפשרה התקדימית שהושגה בבקשה לתביעה הנגזרת שהגיש עו"ד נאור (בשמם של אוהד דיין ואהוד שיף) נגד בעלי השליטה בקונצרן אי.די.בי.

התביעה הוגשה לפני כשנה, ובמסגרתה דרשו התובעים כי בעלי השליטה באי.די.בי אחזקות - הנמצאת כיום בחדלות פירעון ומנהלת מגעים להסדר חוב עם נושיה - ישיבו את הכספים אותם משכו מהחברה כדיבידנדים בין השנים 2008-2010. מדובר על דיבידנדים בהיקף של כ-1.8 מיליארד שקל, שמתוכם חלקן של משפחות לבנת ומנור - "השותפות השקטות" של נוחי דנקנר לשליטה בקונצרן - עמד על כ-489 מיליון שקל בסך הכול.

טענת התובעים הייתה כי מדובר בחלוקה אסורה שנעשתה חרף אי-עמידת החברה במבחן יכולת הפירעון. לדידם, "היה הכרח להימנע מביצוע חלוקות דיבידנדים בשנים 2008-2010, לאור העובדה שחלוקות אלה אושרו על-ידי נושאי משרה שנגועים בניגוד עניינים, ונעשו על יסוד רווחים חשבונאיים שנבעו משערוכי נכסי החברה. זאת, למרות שלפי דרישות הדין היה על נושאי המשרה ובעלי השליטה לדעת, לבחון ולהעריך ביתר שאת את הסיכונים הגלומים בשווי ובפעילות העסקית של חברות הקבוצה, שעלולים היו להביא למצב שבו לא ניתן יהיה לעמוד בהתחייבויותיה של אי.די.בי אחזקות".

לפי הסכם הפשרה שהושג אתמול (א') עם משפחות מנור ולבנת (אך לא עם דנקנר), יעבירו שתי המשפחות 40 מיליון שקל במזומן, ומניות בשווי שעשוי להגיע עד 50 מיליון שקל ואף יותר, אשר ישמשו בעתיד כתשלום לנושי אי.די.בי אחזקות (בינתיים יחזיק בהן עו"ד נאור כנאמן, לתקופה של 12 חודשים).

לדברי ארדינסט, שמייצג את משפחת לבנת מזה שנים רבות, "המהלכים לפשרה תפסו תאוצה בשבוע האחרון, וכמה ימים לפני שההסכם נחתם - עודכן נוחי דנקנר בפשרה וגם בירך על כך, או לפחות לא הביע התנגדות או כעס. הוא מבין את הצעד הזה, למרות שהתביעה נגד גנדן (החברה הפרטית דרכה שולט דנקנר בקבוצת אי.די.בי, ח.מ.) ממשיכה להתנהל. הוא גם רואה בכך תועלת, כי הסכומים ייכנסו במסגרת הסדר חוב, במקרה שיהיה כזה".

"קרדיט לעו"ד, ובהצלחה לנוחי"

מה שעמד מאחורי הפשרה, לדברי ארדינסט, הוא הרצון של משפחות לבנת ומנור לסיים את כל הטענות על חלוקת דיבידנדים שלא כדין, למרות שמשפטית לא היה בהן ממש, לטענתו, והכול הוא חוכמה שבדיעבד.

"בסוף 2009 הוכתר נוחי דנקנר על-ידי 'גלובס' כאיש העסקים של השנה, וזה מראה היטב מה הציבור חשב על האיתנות של אי.די.בי, ומעיד על חוסר היכולת לצפות את מה שיקרה.

"חשוב לזכור כי החלוקה האחרונה של דיבידנדים הייתה זמן קצר לאחר מכן, באוגוסט 2010. ומאז ועד אוגוסט 2012, עת פורסמה הערת ה'עסק חי' לאי.די.בי אחזקות, השווי של החברות העיקריות המוחזקות על-ידה התרסק ב-15 מיליארד שקל. זה משהו שאף אחד בעולם לא יכול היה לצפות, ומי שאומר אחרת פשוט מקשקש - אף אחד לא חשב שהתחרות בסלולר תרסק 80% מהשווי של סלקום, או שכלל ביטוח תאבד 50% מהשווי, והכול יקרה ביחד", מוסיף ומציין ארדינסט.

"השורה התחתונה הייתה שבסוף החברה הגיעה לאן שהגיעה, ומכיוון שגם משפחת לבנת וגם משפחת מנור הן משפחות מהפרופיל היותר אמין במשק, ואף פעם לא 'השאירו פצועים מאחור', הן רצו להשאיר את הדבר הזה מאחוריהן".

- האם הלחץ הציבורי שמופעל כיום על בעלי אי.די.בי הוביל לרצון של משפחות לבנת ומנור להחזיר את הדיבידנדים?

"בכנות, אני לא חושב שההחלטה נובעת מלחץ ציבורי, כי המשפחות האלה נחשבו כשחקני משנה, ומי שהוא כל הזמן באור הזרקורים זה דנקנר. חשוב לזכור כי חברת כלל תעשיות שהובלה על-ידי משפחת לבנת במסגרת אי.די.בי הייתה ונשארה חברה יציבה".

ארדינסט מוסיף כי "אני לא בקיא בכל מה שקורה בהסדר החוב של אי.די.בי, אבל אני חושב שזה עצוב שהקונצרן הכי גדול וחזק במשק הגיע לאן שהגיע. הייתה כאן הצטרפות אירועים יוצאת דופן שהביאה לזה, וגם טעויות ניהוליות.

"למעשה, הסוף דה-פקטו של השותפות בין לבנת לדנקנר כבר התרחש לפני כשנה, אבל מכיוון שאלה אנשים עם התנהגות מאוד מתונה וג'נטלמנית, הכול נעשה ברוח טובה ובלי האשמות, וכל אחד הולך לדרכו.

"אני מקווה בשביל נוחי שיצליח לארגן הסדר חוב באי.די.בי. אני גם חושב שלעו"ד אופיר נאור מגיע קרדיט על האופן שבו ניהל את המשא-ומתן. הוא פעל בצורה הגונה ועשה בדיוק את מה שחשב לנכון לעשות, ומגיע לו קרדיט".

"המנה העיקרית: השבת הדיבידנדים מדנקנר"

"הסכם הפשרה שאליו הגענו עם משפחות לבנת ומנור לא היה מהיר. מדובר על הליך שארך כשנה, והמנה העיקרית עוד לפנינו - השבת הדיבידנדים מגנדן של נוחי דנקנר, בעל השליטה הגדול באי.די.בי אחזקות", כך אמר היום ל"גלובס" עו"ד רנן גרשט ממשרד נאור גרשט.

גרשט ייצג לצד עו"ד אופיר נאור את התובעים בהסכם הפשרה, שלפיו ישיבו משפחות לבנת ומנור, השותפות בגרעין השליטה בקונצרן, דיבידנדים שקיבלו מהחברה בהיקף של 74-90 מיליון שקל לקופת אי.די.בי.

הסדר הפשרה התקדימי שנחתם אתמול מהווה את הפעם הראשונה בשוק ההון הישראלי שבעלי עניין משיבים דיבידנדים שמשכו מהחברה. "נוחי דנקנר קיבל אופציה במסגרת ההסכם שהושג, להצטרף, וזה אומר שהוא צריך להעביר עד 220 מיליון לקופת אי.די.בי אחזקות, נוסף על הסכום שיעבירו משפחות לבנת ומנור", מוסיף גרשט.

- ואתה מאמין שתקבלו ממנו את הכסף הזה?

"כיום מתוך 3 קבוצות שנתבעו, שתיים הגיעו לפשרה. גנדן לא יכולה לטעון כי אין עילה לתביעה, ולכן אני צופה כי היא תחויב בפסק דין להשיב את חלקה בדיבידנדים. בסופו של יום משפחות לבנת ומנור מחזירות סכום ניכר וראוי לקופת החברה, זהו סכום גבוה בכלל בתביעה נגזרת - לא ראינו הרבה בעלי שליטה אחרים שמשיבים סכומים כאלה. הם גם מזרימים כסף לחברה וגם מדללים עצמם ובשורה התחתונה הם לא בורחים מאחריות", אומר גרשט.

מי שייהנו מהפשרה שהושגה מלבד עורכי הדין (שיקבלו 10% מהתמורה), הם מחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות, שכן קופת החברה, שתחולק לנושים בכל מתווה להסדר חוב שיושג, גדלה כעת בעשרות מיליוני שקלים.

"אני חושב שיש סינרגיה בין עמדת מחזיקי האג"ח באי.די.בי אחזקות, לבין ההסכם שאליו הגענו. הכסף שנכנס עכשיו משרת בראש ובראשונה אותם, זה מקור שלא היה קיים קודם, יצרנו יש מאין", מציין גרשט.

עוד כתבות

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

המלחמה בעזה / צילום: דובר צה''ל

בריטניה: "ההצעה המצרית כוללת שחרור אלפי אסירים פלסטינים ו-40 יום הפוגה"

דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • צה"ל תקף הלילה יעדי טרור בדרום לבנון - חמאס שיגר בתגובה מטח רקטות לעבר יישובי הגליל העליון • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • שר החוץ של האיחוד האירופי: "כמה מדינות באיחוד צפויות להכיר במדינה פלסטינית עד סוף מאי" • עדכונים בולטים

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות