גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרויקט מיוחד: 80% מהישראלים קנו מוצר באינטרנט השנה

מחקרים: 70% מהישראלים היו מוכנים לשלם 5% יותר על מוצר באתר בעברית ■ "אם יחשבו יותר על הצרכן הישראלי ויביאו לו ערך אמיתי - הוא יקנה" ■ צפו בפילוח: מה קונה הישראלי הממוצע באינטרנט, ואיך אפשר "לקנות" את נאמנותו?

הפחד מהכנסת פרטי כרטיס האשראי באינטרנט, הפריסה הרחבה של החנויות הפיזיות בקרבת הבית ומזג-האוויר הנינוח - בעבר אלה היו הסיבות שסיפקו לנו, כשביקשנו לבדוק מדוע כניסתם של צרכנים ישראלים לשוק המקומי של המסחר האלקטרוני איטית. אבל במבחן המציאות מתגלה תמונה אחרת.

בחצי השנה האחרונה, 80% מהישראלים קנו מוצרים ושירותים באינטרנט, כך שאין צל של ספק שהצרכן המקומי כבר בשל ומוכן לעשות עסקאות אונליין - מרכישת כבל לאייפון, דרך תשלום חניה מהמובייל ועד לרכישת שמלה חדשה לקיץ.

אם כך, למה השוק עדיין לא מתעורר? תשובה אחת עולה ממחקר שערך מכון שילוב מילוורד בראון עבור גוגל ישראל, המראה כי 60% מהרכישות של ישראלים באינטרנט נעשות בכלל באתרים בחו"ל. "הרבה זמן חיינו בתחושה שיש פער גדול בין המוכנות של הגולש והצרכן הישראלי להשתמש בכלים אינטרנטיים לקנייה ברשת, לבין המוכנות של העסקים בזירה הזו", אומר אהרון די קסטרו, סמנכ"ל לקוחות מקומיים בגוגל ישראל.

הנהירה של הגולשים הישראלים לאתרים בחו"ל נובעת, לדבריו, דווקא מחוסר מוכנות של הקמעונאים המקומיים לעלות לרשת. "יש פוטנציאל גדול לעסקים להרוויח ולעשות מסחר מקוון גדול בישראל. בינתיים, מי שנהנה מהפוטנציאל הזה הם אתרים גלובליים", הוא מוסיף.

עד כמה גדולה ההחמצה אפשר ללמוד מנתון מפתיע במחקר, במיוחד בקרב קהל שמאוד רגיש לנושא המחיר: 70% מהישראלים היו מוכנים לשלם 5% יותר על מוצר על מנת לרכוש אותו באתר בעברית. "לא רק שהקהל מוכן לקנות אונליין, אלא שהוא אפילו מעדיף לקנות מעסקים בארץ ולשלם יותר", מבהיר די קסטרו.

הסבר להעדפת אתרים ישראליים עולה ממחקר אחר, שערכה עבור "גלובס" חברת סאפיו מחקר ופיתוח באמצעות הפאנל האינטרנטי iPanel. מחקר זה מצביע על כך ש-63% מעדיפים לרכוש באתרים ישראליים פשוט כי יותר נוח לגלוש בעברית. 51% טענו, כי הם מעדיפים אתר ישראלי בגלל שיש מאחוריו מוקד שירות טלפוני, 29% אמרו כי נוכחות של חנות פיזית שמאפשרת לראות את המוצרים מוסיפה להעדפה, ו-26% טענו כי המשלוח מהיר יותר וזול יותר. רק 5% ציינו כי מדובר במוצרים שאי-אפשר להזמין בחו"ל, בעוד שרק 4% טענו לאמינות וביטחון בהזמנה מאתר ישראלי.

גלי הירשנזון, מנכ"לית חברת המחקר סאפיו ועורכת המחקר, סבורה כי עבור החברות הישראליות מדובר בלא פחות מהרמה להנחתה.

אז אם הצרכנים הישראלים מחפשים את אתרי הסחר העבריים, איפה נמצאים הקמעונאים? נראה שרובם יושבים על הגדר. "מצד אחד הצרכנים הישראלים נמצאים בין המובילים במדינות אירופה בכל הקשור לכמות ממוצעת של עסקאות וסכום הוצאה ממוצע לעסקה, אך מנגד, הקמעונאים הישראלים צריכים לסגור פער גדול כי הם מפגרים אחרי מדינות מערביות בעולם", אומר אפי דהן, מנהל אזור ישראל ואפריקה של פייפאל (Paypal).

"אחת הבעיות שאני רואה היא שאין באתרים המקומיים היצע מספיק גדול ומגוון ואז הישראלים רצים לקנות בחו"ל", הוא אומר ומוסיף כי הכניסה המאוחרת, אם בכלל, של בתי עסק לעולם המסחר האינטרנטי היא תולדה של ההשקעה הראשונית. "יש הרבה סוחרים שחיים משבוע לשבוע, מחודש לחודש ובתחומים שבהם שולי הרווח לא גדולים, קשה לעשות השקעה כזאת", הוא מציין. "צריך להבין שלא רואים פה את הכסף בחזרה מהיום הראשון".

סיגל כספי, מנכ"לית וואלה שופס, אתר הסחר הישראלי המוביל, מצביעה דווקא על אינטרסים כלכליים כמי שמונעים מהתחום להתפתח. "מדובר בקבוצת בעלי השפעה במשק, שבידם ההחלטה אם להיכנס לתחום הסחר המקוון או לא והם פועלים לפי אינטרסים כלכליים", היא מסבירה. "אופנה, למשל, היא אחד התחומים הגדולים בסחר האלקטרוני בארה"ב, אבל בישראל רשתות האופנה סירבו ולא רצו להיכנס לתחום הזה במשך שנים. היו להם אינטרסים שהלקוחות יגיעו לחנות ואז אולי זה יוסיף עוד כמה מספרים לחשבון הסופי בקופה.

"גם רשתות השיווק לא קידמו את הנושא. הן האמינו בחנויות עצמן. אולי חלקן היו שמרניות מדי, פחדו מהסחר המקוון. אבל בשנה-שנתיים האחרונות הן שינו את דעתן. פתאום חלק חידשו את האתר, מקדמות אותו".

גם יוסי אלבז, מנכ"ל דומינו'ס פיצה ישראל ואחד מבעליה, מפנה אצבע מאשימה לעסקים עצמם בכל הקשור לאימוץ המסחר האלקטרוני. "הכול עניין של מוטיבציה. דומינו'ס פיצה מוכרת היום ב-75 מדינות. בחלקן הדיגיטל מהווה 15% מהעוגה, אחרות עם 28%. בישראל אנחנו היום עם 54%. למה? כי ההחלטה הייתה אסטרטגית - להיות בראש המחנה של הדיגיטל", הוא אומר.

אלבז, שנחשב לאחד השחקנים המובילים בשוק המסחר הדיגיטלי בישראל, ממהר להרגיע עסקים שפוחדים מפגיעה במחזור הכספי השוטף ומירידה במספר הלקוחות שמגיעים לחנויות הפיזיות. "כל פלטפורמה דיגיטלית שנכנסנו אליה הגדילה את המכירות הכלליות וגם את אחוז הדיגיטל מסך העוגה שלנו", הוא מסביר.

"זה התחיל מאתר אינטרנט ו-35% דיגיטל מכלל העוגה, האייפון הקפיץ את זה ל-50% ויחד עם האנדרואיד והאייפד הגענו ל-54%. ככל שאתה משתמש בכלי הדיגיטל, חושב על הצרכן ובאמת מביא לו ערך אמיתי ולא נכנס אליו רק כדי להגיד שאתה שם - זה משרת אותך. אם תיתן לצרכן הסופי ערך - הוא שלך".

יש התקדמות, אבל איטית

תחומי הקנייה הפופולריים בקרב ישראלים כמעט לא השתנו בשנים האחרונות: כרטיסים לסרטים והופעות מובילים (48%), אחריהם דיסקים, גאדג'טים וצעצועים (35%) ובמקום השלישי מוצרי תיירות כמו טיסות והשכרת רכב (32%).

ענף המזון, שמהווה 13% מהשוק, חווה בשנים האחרונות רנסנס. הרשתות הגדולות, שופרסל ורבוע כחול, כבר פועלות בשוק יותר מעשור אבל בעיקר מאחורי הקלעים, בלי שבאמת יהיה להן אינטרס לדחוף פתרון שייקל אולי על הצרכנים, אך יקשה לוגיסטית על הרשתות וימנע מהן להרוויח מקנייה אימפולסיבית בסניפים עצמם.

בתקופה האחרונה, התמונה השתנתה וברשתות מיהרו למרק ולמתג מחדש את האתרים, כשאחרות קפצו גם הן על העגלה המקוונת, ונראה שלאט לאט הענף מיישר קו. "עדיין יש רשתות שאתה מקבל את הסחורה אחרי יומיים, במקום לקבל את המוצרים טריים ובאיכות טובה, אבל אין ספק שהדיגיטל עוזר לעסקים", אומר דהן. על-פי הערכות בשוק, ברבוע כחול, שמפעילה את האתר של מגה ועדן טבע מרקט, המכירות בדיגיטל כבר מהוות 3% מהמחזור הכספי - פער של כ-60% לעומת בריטניה, שמהווה את הסמן הימני בתחום.

תחום נוסף שהיה אמור להתעורר השנה הוא שוק האופנה המקומי, עם כניסה ראשונה של רשת גדולה בדמות קסטרו. אמנם יש רשתות אופנה אחרות שמכרו עוד קודם באינטרנט, אך מבין השחקניות הגדולות קסטרו הייתה הראשונה לקפוץ למים. חצי שנה אחרי, הענף לא התקדם יותר מדי:

המתחרות לא קפצו למים בעקבותיה, והיא עצמה מציעה את מרכולתה באותם מחירים כמו בחנות פיזית, לא כולל דמי משלוח. "זה תהליך וזה לוקח זמן", אומרת כספי. "גוף שמקבל החלטה להיכנס למסחר אלקטרוני צריך לעצב אתר, לתכנת אותו, ליצור תשתיות לוגיסטיות, לייצר מנגנון של שירות לקוחות שהוא גם אונליין וגם טלפוני. ובכלל, להיפרד מהרעיון של חנות פיזית ולעבור לדיגיטל".

באשר לנושא המחיר, כספי חולקת על האסטרטגיה. "אין הגיון למכור באינטרנט במחיר של החנות. אם זה היה נעשה דרכנו - אנחנו לא היינו נותנים לזה לקרות", היא אומרת.

אלבז דווקא חושב אחרת. "זה לא רק משחק סביב המחיר. האינטרנט גם יכול להיות חווייתי ובעל ערך אמיתי ללקוח. כשאני נותן ללקוח לראות באינטרנט איפה ההזמנה שלו נמצאת בכל רגע או להזמין פיצה ב-10 שניות על בסיס הזמנות קודמות, זה ערך אמיתי. זה ערך שיש לו עלות כספית מבחינת המערכות שעובדות מאחורי זה וזה לא רק הנחה במחיר. לכן, זה לא בהכרח נכון לטעון שהפלטפורמה הדיגיטלית חייבת להיות לגיטימית רק אם יש בה הצעת מכר".

לצד המזון והאופנה, כספי מצביעה גם על כניסה לתחומים חדשים שלאט לאט תופסים תאוצה - החל מתכשיטים וקוסמטיקה וכלה במכוניות, מזון לבעלי חיים ואופטיקה. "זה ממש טיפשי להיכנס לחנות בשביל לקנות עדשות מגע, שהרי בדרך-כלל אתה יודע מה המספר שאתה מרכיב", היא אומרת.

המובייל מופקר מאחור

אחד האתגרים הגדולים הוא המובייל, ששופך אור גם על מצב התעשייה. אף שאתרים רבים כבר עברו למסחר אלקטרוני, את המובייל רבים מהם הפקירו מאחור. אתרים כמו שופרסל, מגה, קסטרו או דלתא, אמנם מתפקדים כאתרי מסחר, אבל כשניגשים אליהם מהמובייל, משימת הקניות הופכת לכמעט בלתי אפשרית. "אם החוויה תהיה מהירה ונוחה אז הצרכנים יקנו, אבל אם אין אפליקציה והאתר לא מותאם וצריך להתחיל להזיז אותו ימינה ושמאלה, אז ינטשו אותו", אומר דהן.

נעם ענבר, סמנכ"לית פיתוח עסקי בחברת הסליקה הסלולרית הישראלית Zooz, מצביעה על התחלה של הטמעת פתרונות בשוק. "בעלי עסקים מתחילים להבין שהם חייבים לתת חוויה חוצת-פלטפורמות ולא כזו שמוגבלת לערוץ אחד", היא אומרת. "אתה רואה קמעונאים שפועלים באינטרנט ובמקביל מגבשים אסטרטגיית מסחר במובייל.

מנגד, יש עסקים שפונים ישירות למובייל". לדבריה, חשוב לזכור שפעולת התשלום במובייל היא לא טכנית בלבד. "בעלי אתרים לא מבינים את החשיבות של יצירת חוויית משתמש אופטימלית בעת התשלום. החוויה הזו יכולה לייצר הבדל של 50% ביחס ההמרה של האתר (היחס בין הכניסות לאתר לעסקאות שנסגרו, ר"ג) ולהכניס יותר כסף לעסק".

מה שכבר פועל בשוק המובייל הן אפליקציות כמו פנגו לחניה, גט טקסי למוניות וכרטיסי קולנוע בסינמה סיטי ויס פלאנט. "ברגע שיש למשתמשים חוויה טובה ואמינה, שמקלה להם על החיים, והם רואים ששום דבר נורא לא קורה בעולם של התשלום, אז אין ספק שהמובייל מצליח במשימה לא פחות חשובה - מכניס צרכנים חדשים לתחום המסחר המקוון, שקודם לא טרחו להתנסות בו דרך האינטרנט", מסכם אלבז.

6 טיפים להצלחה של עסק ישראלי במסחר מקוון

1. המחישו את המוצר: 90% מהישראלים ציינו כי קיומן של תמונות המוצרים באתר שבו קנו בפעם האחרונה תרמו להחלטה שלהם לקנות שם - כך לפי מחקר של שילוב מילוורד בראון לחברת גוגל ישראל. לדברי אהרון די קסטרו, סמנכ"ל לקוחות מקומיים בגוגל ישראל, "הרבה אתרים חוטאים באי-המחשת מוצר וחבל, כי היום יש הרבה כלים שעוזרים להמחיש. היום כבר לא מסתפקים רק בתמונה אלא גם בתצוגת תלת-ממד". עוד עולה, כי סרטונים שממחישים את השימוש במוצר נתפסים כאלמנט המחשה חשוב בעיני 50% מהישראלים שרוכשים באינטרנט ובעיני 62% מאלה שלא רוכשים.

2. שלבו כלים חברתיים: שיטת השיווק "מפה לאוזן" לא נחה לרגע, גם לא באינטרנט. כפי שצרכנים ממליצים לחבריהם על מוצר או חנות מסוימים בעולם הפיזי, הדבר תופס גם לגבי האינטרנט. כך, 75% מהישראלים שרכשו מוצר ימליצו על האתר שבו קנו לחבריהם. לכן, מדגיש די קסטרו, עסקים צריכים לשלב כלים חברתיים לשיתוף קל של מוצרים או דפים מהאתר.

3. תנו אפשרות להתחרט: 90% היו מעדיפים לבצע רכישה באתר שמאפשר ביטול עסקה בקלות ושמציג מידע ברור בנוגע לאפשרות כזו או דומה לה. "יש כלל מדובר ברור: don't make me think", אומר די קסטרו וממהר להסביר: "צריך לשים את כל הקלפים על השולחן - להסביר מה הם חוקי העסקה ובלי אותיות קטנות שעלולות לפגוע בכמות הרכישות שיתבצעו באתר. עסקים חושבים שאם לא ניתן אפשרות לצרכן להתחרט, אז הוא לא יתחרט - אבל ההיפך הוא הנכון".

4. היו ישירים וענייניים: 70% מהישראלים לא היו מוכנים להשאיר פרטים באתר סחר רק כדי להיכנס אליו. לפיכך, העסקים לא צריכים לייצר מכשולים. "זה עלול להוות חסם כניסה ראשוני מאוד משמעותי", אומר די קסטרו. "פרטים כדאי לבקש מהגולש בשלב כמה שיותר מאוחר בתהליך הקנייה. גם בקשת הפרטים צריכה להיות תהליך קצר", הוא אומר ומוסיף, כי "אתרים שמגבילים כניסה רק דרך חשבון פייסבוק עלולים לאבד קהל שאינו משתמש ברשת החברתית הזו".

5. דאגו למשלוח יעיל: האם יש הבדל בין מוצר שעלותו היא 120 שקל כולל דמי משלוח לבין מוצר שעלותו 100 שקל ודמי המשלוח עומדים על 20 שקל? על פניו נראה שלא, אך המחקר של גוגל ישראל מראה שדווקא כאשר מחיר המשלוח מגולם במחיר המוצר, 60% היו מוכנים לרכוש אותו לעומת כשהוא מופיע בנפרד. די קסטרו מוסיף, כי גם זמן המשלוח בארץ הוא קריטריון מהותי. "באנגליה ובארה"ב יש מקומות שאני יכול להזמין מוצר ולקבל אותו מהיום להיום. בישראל לא רק שאין את זה, אלא שלפעמים במדינה כל-כך קטנה לוקח 14 ימים להעביר מוצר מפתח תקווה לתל אביב", הוא אומר.

6. הציגו חותמת איכות: השלב הרגיש ביותר בתהליך הקנייה הוא זה שבו מכניסים את פרטי כרטיס האשראי וכאן גם המקום לחפש חותמות, סמלים ואישורים שונים שמוצגים בדפדפן או באפליקציה, המראים שמספיק בטוח כדי לסמוך על אותו אתר. זה יכול להיות אישור של חברת אבטחה או אפילו של גורם צרכני מוביל כמו "תו אמון הציבור". למעשה, 72% מהישראלים שלא רכשו באינטרנט בחצי השנה האחרונה, טוענים כי הם מוכנים לשלם מחיר הגבוה ב-5% על מוצר אם הוא יוצע למכירה באתר בעל תו תקן.

פילוח רכישות מקוונות

אתרים ישראלים

אתרים מחול

רכישות מקוונות של ישראלים

עוד כתבות

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון