גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בורסת השמות: איזה ראש עיר יצליח לשקם את רמת-גן?

הפוליטיקאי שהרגע יצא מהכנסת; הווטרינר שרץ בחלוק לבן; המועמד שרוצה לנקות את הרחובות, מילולית; מנהל התיכון המיתולוגי; וראש העירייה הוותיק שנמצא במרכזה של פרשת שחיתות ■ רמת-גן - הצל של גוש דן

ברמת גן מתנהלת כיום אחת ממערכות הבחירות המסקרנות ביותר - בעיקר בגלל זה שכנראה כבר לא יתמודד, ראש העירייה צבי בר. לאחרונה הוגשו נגדו כתבי אישום בשורה של עבירות מרמה והפרת אמונים, הלבנת הון ושיבוש מהלכי משפט. בר דוחה בתוקף את האישומים המיוחסים לו; הוא לא הסכים להתראיין לכתבה הזו. אבל הדיון בעניינו נוגע לדברים הרבה יותר גדולים מהמירוץ לראשות עיריית רמת גן: בשבוע הבא ידון הרכב מיוחד ומורחב של בית המשפט העליון בעתירה הקוראת לפסול את מועמדותו של בר, ובכך לקבוע בעצם שכל ראשי הערים שנגדם תלוי כתב אישום לא יוכלו לכהן או להתמודד.

השלטון המקומי בישראל, וזה לא סוד, רקוב מהיסוד: המשטרה לא מוסרת מספרים מדויקים, אולם ההערכות בנוגע למספר הרשויות שנמצאים בחקירה מדברות אפילו על כמה עשרות. אפשר להניח שזה מה שגורמים כוח גדול מדי, התעלמות תקשורתית והחמור מכול - אדישות של התושבים. שם, בפער בין היצרים הגועשים של המתמודדים ועוצמתם לבין האפאטיות של התושבים, משגשגת לה השחיתות. דוח של מבקר המדינה בנושא, שפורסם במאי האחרון, עובר על השיטות: מינוי מקורבים ללא מכרז, ניתוב כספים לחברים, טובות הנאה בצורת ויתור על חובות ועוד. מחפיר.

תושבי רמת גן אינם שונים משאר הישראלים ברמת האדישות: במדגם רחוב לא מייצג שערכנו הם מביעים חוסר עניין מוחלט, כמו גם חוסר אמון בכל מי שיישב על הכיסא הרם. אם תפסע ברחוב עם מועמד, ילחצו לו ידיים ויפרגנו, אבל אם אין אף אחד שמסתכל, הם אפילו לא מתאמצים להסתיר את הפיהוק. בבחירות הקודמות הצביעו פחות מ-40% מבעלי זכות ההצעה, מתוכם קיבל בר כ-50% מהקולות. כלומר, מספיקים 10% מבעלי זכות ההצבעה כדי למנות שליט יחיד.

תחנה ראשונה: רחוב ביאליק - פוליטיקה של ביטול דוחות

אני הולך לפגוש את המתמודד כרמל שאמה הכהן בקפה פורת, בית קפה בתוך חנות ספרים, באמצע רחוב ביאליק המטריף. אני מת על רחוב ביאליק. יש בו עצי פיקוס רחבים וטובי לב, שמפנקים בצל נעים ורוח מלטפת, ויש כל מיני חנויות קטנות ומשונות, מיני קטורת וחרוזים ובגדים (ח.מ.צ.ן - אופנה עוצרת נשימה) וירקות. יש את כיכר אורדע הנהדרת ומוסדות כמו "בית האזרח", והכול באווירה נעימה למדי. אין רשתות גדולות ברחוב, אנשים לא כל-כך צופרים. ביתי. ואף על-פי שיש קניון ממש לא רחוק, עם כל הרשתות המתבקשות, יש בו חיים.

בפעם האחרונה שראיתי את שאמה הכהן זה היה בפריימריז בליכוד. היום זה כאילו בן-אדם אחר: הוא נראה נהדר - רזה, שזוף, רגוע. אני אומר לו את זה, אבל שאמה הכהן הוא טיפוס של ביזנס שעוד לא למד לקבל מחמאה. יומיים אחרי שלא נכנסתי לכנסת התחלתי את הקמפיין לעירייה, הוא חותך, זה החלום שלי.

- אבל אתה הבא בתור בליכוד. ליברמן יוצא, או כל אחד אחר, ואתה בפנים.

"אני מעדיף את ראשות העירייה".

להערכת שאמה הכהן, בר לא יתמודד גם בלי קשר להחלטת בג"ץ. והוא מתחיל לירות: רמת גן זו עיר חזקה ועשירה, הוא אומר, קשה להיות פה ראש עיר רע. שים פה תרנגול עיוור בעירייה והכול ימשיך לתקתק. הזבל מפונה, החינוך בסדר. אבל מה, היא כבר לא מצוינת. פעם היו אומרים עיר ירוקה, היו עוברים לפה בשביל החינוך, אבל כבר מזמן לא. העיר מאבדת צעירים, יש פה יותר פיליפינים מצעירים. חוץ מחוף ים לא אמור להיות חסר פה כלום, ובכל זאת. אם אני נבחר אני או מוריד לכולם את הארנונה ב10% או משאיר אותה ככה, אבל נותן שירות שאין בשום מקום אחר.

זה לא הניסיון הראשון של שאמה הכהן בעירייה: מ-2003 עד 2009 כיהן כיו"ר ועדת ביקורת והיה הראשון שחשף את החשדות והגיש תלונה נגד ראש העירייה צבי בר למה שהתהווה בהמשך לכתב האישום הנ"ל: "קשה למצוא ברמת גן מגדל כשר, שאושר ותוכנן לפי הספר בצורה נקייה", אומר שאמה הכהן. "להערכתי, זו לא הפרשייה האחרונה. בשוק הנדל"ן הפנימו שכדי לאשר מגדל באזור הבורסה או בעיר רמת גן עצמה יש לפעול ב'צינורות המקובלים' וידעו לאיזה שמאי ולאיזה עורך דין לתכנון צריך לפנות כדי לקבל מקסימום ולשלם מינימום".

- אבל מה אתה רוצה? מתמודדים תמיד נוטים להשפיל את העיר שהם רצים לראשותה, אבל רמת גן על הכיפק. במיוחד רחוב ביאליק.

"תבוא בתשע בערב, אין כלב בכיכר. עשור אבוד עבר על העיר הזו, השלטון לא התרענן. כולם עקפו אותנו. חולון, בת ים - פעם היינו צוחקים עליהם, תראה איזה ערים אלה עכשיו בזכות ראשי הערים שם. אתה יכול לראות בקלות איפה עובר הגבול בין תל אביב לרמת גן בפארק - בצד שלהם אור, אצלנו חושך. תראה את באר שבע של דנילוביץ', את מה שגרמן עשתה בהרצליה. אחוז הצבעה נמוך הוא אם כל הבעיות. זה גורם לפוליטיקה של ביטול דוחות ועיגול פינות, זה לוקח 90% מהזמן ו-100% מהחזון.

"לטעמי, לראש עיר אסור יותר משתי קדנציות. זה ג'וב ריכוזי מדי. חייבים להעביר את זה בחקיקה. ראש עיר נכנס בישראל, יוצא רק באמבולנס". שאמה הכהן רואה עצמו פייבוריט. עושה המון חוגי בית. הוא מבסוט מהחזון שחיבר: ארבעת השינים: שקיפות, שיתוף ציבור, שירות ושלטון החוק. ויש לו רעיונות בשפע ופתרונות מבריקים מלוא הטנא, כמו לכל המועמדים שפגשתי ואפגוש עד הבחירות באוקטובר: להוריד את החניונים מתחת לאדמה, להוציא חיות מהספארי לסיבובים בלב העיר (האמת, זה די מלהיב). פותר את הפקקים, משפר את החינוך - ואני עוד לא גמרתי את הקפה.

תחנה שנייה: מגדלי התאומים - בא לנקות עם שפריצר ועם ספוג

נוסעים למגדלי התאומים לפגוש את המתמודד דוד מנע. מנע, 60, כיהן אף הוא כחבר כנסת מטעם הליכוד בכנסות ה-13 וה-16 (חמישה מהמועמדים לראשות העיר רמת גן הם מהליכוד). הוא היה מנכ"ל שירות התעסוקה וסמנכ"ל הביטוח הלאומי וחבר מועצת העיר בשנים 78'-87'. הקמפיין שלו נושא את הסיסמה "הניקיון מתחיל בעירייה", עם שפריצר צהוב או עם ספוג. מאחוריו, על הארון, תמונה גדולה שלו עם נתניהו כששניהם הרבה יותר צעירים.

"העיר הכי יפה הפכה למזבלה", אומר מנע ומסביר לי בסבלנות את כפל המשמעות בקמפיין: גם ניקיון של העיר ורחובותיה, וגם ניקיון מהשחיתות. "לא ראיתי עיר שמתנהלת בצורה כל-כך קלוקלת", הוא אומר. "מה שנחשף זה רק קצה הקרחון. אני אעשה שם סדר".

- למה לא רצת במסגרת הליכוד?

"הרשימות העצמאיות הן העתיד של המוניציפלי. פה אין משמעות לרוויזיוניזם. ככה יוכלו לתמוך בי כולם, מהשמאל ומהימין. ואם כבר, במקום להתחזק בליכוד ומשם לבוא למוניציפלי, עדיף להתחזק מוניציפלית וזה יחזק אותי גם בליכוד".

תחנה שלישית: אלוף שדה - הבורסה כסוהו של גוש דן?

לקפה של בוקר למחרת בקפה דבורה, בצד השני של העיר, ליד אלוף שדה, אני פוגש את המועמד ישראל זינגר, 64, חבר מועצת העיר מטעם סיעת זינגר לרמת גן, יו"ר תנועת "רמת גן החדשה" ומתמודד זו הפעם השלישית לראשות העיר. זינגר שימש כמנהל המיתולוגי של בית ספר בליך במשך 18 שנה.

מהקדנציה האחרונה מצביע זינגר על כמה הישגים עיקריים: מניעת העלאת הארנונה ב-2010, מאבק ממושך להעברת קו המתח הגבוה מאזור דרום העיר לכביש גהה ומלחמה מוצלחת נגד הריסת כיכר אורדע. מלבד זאת, העביר את הזמן במאבק בשחיתות. זינגר, יחד עם שאמה הכהן, הוא מועמד מוביל. בבחירות הקודמות קיבל כמעט 40% מהקולות.

זינגר מעורר אמון מיידי ומוחלט. יש אנשים שיש להם את זה. הוא פיזיקאי (תואר שני בפיזיקה גרעינית, מומחה בחלקיקים האלמנטריים), שחמטאי ואיש חינוך. לא יודע איך להסביר את זה, אבל אתה ישר רוצה לעשות מה שהוא מציע, וזה אפילו נשמע מאוד הגיוני. גם לו יש רעיונות לא רעים בכלל. כשאחד חדש עולה לו בראש הוא רושם על פתק ומכניס לכיס. הכיס מלא.

- פעם שלישית גלידה?

"הפעם זה שונה. צבי בר איננו, וזה הזמן להניע מחדש. יותר מדי זמן העיר הייתה מופע של איש אחד, מנוהלת בצורה מיושנת, לא מסונכרנת. כמו הרבה אימפריות היא התחילה לדחות חידושים ולהתנוון. אפשר לשנות את הגישה, לתת הטבות לתושבים כמו כרטיס תושב או חניה חינם, הנחות בלימודים, בנייה לצעירים בבורסה. יש לנו פה שבעה מוסדות אקדמיים, 40 אלף סטודנטים, ואנחנו לא נותנים להם דבר. צריך להקים חברה כלכלית. צריך להפוך את הבורסה לסוהו של גוש דן. אם אני נבחר, אני משאיר לכל משפחה צעירה מעל אלף שקל בחודש בכיס. משפר ומוזיל את מרכזי העזר עם מורים גמלאים, מוריד עלויות בשימוש באולמות ספורט ובהשתתפות בתנועות הנוער".

"הבעיה", אומר זינגר, "היא שגרים פה, לא חיים פה". אני חושב שזה משפט נחמד, שיכול לעבוד גם הפוך, ובכל מקרה אין לו הרבה משמעות, אבל קשה מאוד שלא להתרשם מהמטה ומהעבודה. עוד פעיל שנמצא שם זה אודי לבון, מנכ"ל איגוד ההורים הארצי - לא ידעתי שיש דבר כזה. "ישראל היחיד שיודע לשים דגש לא רק על הלימודים עצמם, אלא גם על המסביב", הוא אומר, "ישראל מבין את הצעירים. זה ייחודי לו".

תחנה רביעית: העירייה - "תודיע שאתה לא מתמודד"

נוסעים לעיריית רמת גן. איזה בניין עירייה חמוד יש לרמת גן, קטן ושכונתי כזה. עושה לך חשק לעמוד בראשות העיר. אנחנו מסתובבים במסדרונות באין מפריע. לאף אחד לא אכפת שאנחנו שם, וזה עובד לשני הכיוונים - כשאתה נעמד בפתח חדר שבו עובדות שלוש פקידות ושואל: איפה הלשכה של צבי בר, אף אחת לא עונה, כאילו היית אוויר.

לשכתו של בר נעולה ואנחנו נכנסים לרגע קט למשרד המרווח של סגנו, אלי מוסרי, שבדיוק יושב לפגישה עם אחיינו, השחקן טל מוסרי. הוא בדיוק בדרך לפגישה עסקית. "פה זה הכול בהתנדבות", הוא אומר, חייכן ומשופם כמו שאני אוהב.

מוסרי, 60, מכהן כבר 15 שנה כחבר מועצת העיר וכיום מחזיק תיק הכספים. תחת שרביטו, זכתה העיר רמת גן במקום השני והמכובד מתוך 15 הערים הגדולות בישראל במבחן האיתנות הפיננסית שלה. אני לא מספיק לדבר איתו הרבה על האופוזיציה ועל השחיתות כי אין לו זמן, אבל על מתחריו הוא מוכן לדבר קצת, בכל זאת: "חוץ ממני, אף אחד מהם לא קיבל החלטה על רכישה של בקבוק מים", הוא אומר. וכשאני אומר שמדובר באנשים עם ותק בעירייה כמו שלו, הוא מבטל אותי בתנועת יד: "אופוזיציה".

להבדיל ממתחריו, מוסרי יוצא מתוך נקודת הנחה שאם בג"ץ יתיר לו, בר ימשיך ויתמודד עוד קדנציה, "וזה יטרוף את הקלפים לכולם".

- איפה היית בכל השחיתויות שמיוחסות לבר? לא ראית?

"כשזה קרה, כל האירועים האלה, הייתי באופוזיציה. ב-2008 הפכתי לסגנו. לזכותי אני יכול לומר שלא זומנתי לחקירה, אפילו לא להעיד".

- הוא מועמד ראוי בעיניך?

"מה אני, שופט? אני אמרתי לו בישיבת מועצה: אסור לפטר אותך, יש חזקת החפות, אבל תודיע שאתה לא מתמודד. אחרי כל השנים האלה, זמן לזוז הצידה. אני היחיד מהקואליציה שאמר לו את זה".

תחנה חמישית: מטה הירוקים - "עכבר עלוב, מכרסם שוטה"

נוסעים למרפאה של המתמודד הרציני השלישי, ד"ר אבי ליליאן, 52, וטרינר, מייסד ויו"ר תנועת הירוקים בעיר, חבר מועצה, ובעליו של "מגן דוד ירוק", מכללה ללימודים פרה-וטרינריים.

ליליאן, בחלוק לבן, היה האיש שהגיש את הבג"ץ נגד בר. מערכת היחסים שלו עם ראש העירייה ידעה מורדות ומורדות. על-פי אחת האגדות, באחת הישיבות נפנף בר במלכודת עכברים מולו ואמר: "אתה עכבר עלוב, מכרסם שוטה, טיפש, נוכל".

"לראש עירייה יש סמכויות של מונרך אבסולוטי, יותר מראש ממשלה ושר בכיר, בגלל זה צריך להגביל כהונה לעשר שנים", רושף ליליאן, שמספר כי סגר על תמיכה עם קהילת הלה"טבים בעיר. "אנחנו שלושה במירוץ ועם כל הכבוד, אני הכי מתאים לנהל את העיר. אשמח שכרמל יהיה הסגן שלי. אני חבר שלו, אבל אתה יודע מה ההבדל בינינו: הוא לא עבד יום אחד בחייו, רק פוליטיקה". גם לזינגר הוא חולק מחמאות דומות.

- ומה אתה מבטיח לתושבים הטובים של רמת גן?

"דיור בר השגה, חינוך, מלחמה בשחיתות. אם רק נצליח להוריד את השחיתות ולגבות היטלי השבחה בחוק, ואל המשחק שיש היום, נוכל להצמיד מורה פרטי לכל ילד ברמת גן מגן ועד תיכון. אני מתכנן להעביר יום חינוך ארוך אמיתי בעיר, עד חמש, עם ארוחות. לעיר יש את הכסף הזה. היא יכולה להיות במקום ראשון".

ואולי, אני חושב לעצמי, המודל צריך להיות אחר לחלוטין. אולי שליט יחיד זה לא דבר טוב לעיר, אולי עדיפה מתכונת של צמד, או טריאומווירט - כמה אנשים שיכולים להיות גם יריבים, שיאזנו אחד את השני, שימשכו קדימה, שימנעו שחיתות. האם זה אפשרי?

הכתבה המלאה - במגזין G

עוד כתבות

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה