גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לאורה ריבלין: "אף תיאטרון לא הציע לי חוזה ואני שמחה על כך"

השחקנית לאורה ריבלין מספרת בריאיון מיוחד ל"גלובס" על העבודה בתיאטרון; סגירת אנסמבל הרצליה: "היה בי בעיקר כעס גדול", על העבודה יחד עם בתה - נינה קוטלר, ועל כתיבת מחזות

הראיון הראשון שנתנה לאורה ריבלין לעיתון היה כל-כך טראומטי בשבילה, שעשר שנים סירבה לדבר עם התקשורת. למרות השנים שחלפו מאז, הצלקת ההיא לא הגלידה וכל פנייה של עיתונאי אליה גורמת לה לדמם. ממש כך. כשביקשתי לקבוע פגישה, היא הסבירה שעדיף לה לכתוב לי, כי הדיבור פנים אל פנים יוצא לה לא טוב. ניסינו להתכתב במיילים וזה לא עבד. בסופו של דבר, כשנפגשנו, היא ניסתה להבהיר את החרדה הזו. "זה לא שאני לא רהוטה, אבל המפגש עם עיתונאי קשה לי. כשאני כותבת, אני עושה את הניסוח שלי וכשאת כותבת, הניסוח הוא שלך וזה כואב לי. אני קפדנית לניסוח, למילה - זה לא דבר ברור מאליו בשבילי ולכן אני מרגישה נוח יותר עם הכתיבה".

- כמה שנים את כותבת?

"ארבעים שנה, יום יום. יש בזה משמעות של קיום, חלומות, ובין החלומות. כמו שקראתי ידיעה בעיתון על אישה בת 95 שמסרבת לצאת מהכלא, כי היא לא בטוחה שאם תצא לחופשי היא לא תבצע רצח נוסף. העולם לא מתאים לה. בהתחלה זה היה כתוב במחברות, ועכשיו במחשב, כי אני נורא מהירה. אבא רצה שיהיה לי מקצוע ושלח אותי לקורס קלדניות ואני אסירת תודה, כי המקלדת היא כלי נגינה בשבילי".

- יצא לך לעבוד בקלדנות?

"איך שהתגייסתי שמעו שאני יודעת להדפיס, אז עשו אותי מדריכה בקורס כתבניות. בנוסף לקורס הייתי צריכה להצעיד אותן שמאל-ימין".

- שזה ממש לא את. הקמת פעם דיסקוטק, וגם זה לא ממש מתחבר לי אלייך.

"אחי (שיה יריב, היום בעלי גלריה גורדון בתל אביב, ל' ר') בא עם הרעיון ואני הצטרפתי אליו. זה היה בשנות ה-60, דיסקוטק בבוגרשוב פינת הירקון. הייתי בליינית, כל ערב היינו הולכים לדיסקוטק".

- התעסקת בכספים?

"אחי עשה את זה. היום אני עושה הכול בעצם. אני סוגרת חוזים עם הסוכן שלי, אבל מאוד מעורה בכספים. בניתי שני בתים, אז אני מאוד מעורה בתקציב. גם בעניין של הפקה. חייתי עם שני מנהלי תיאטראות (בעלה גדליה בסר ובעלה לשעבר עודד קוטלר, ל' ר'), אבל אני אוהבת להיות בצד השני".

- חשבת פעם לנהל?

"לא מעניין אותי. פעם העבודה במקצוע הייתה מחויבת ייסורים, סוג של התאבדות בזמן החזרות, והיום היא נעשית משמחה של לגלות דברים תוך כדי שותפות עם אחרים. התמזל מזלי שבתחילת הדרך הייתי ב"בימת השחקנים", אנסמבל אמיתי. אני אוהבת את הקהל, אבל לוקחת סיכון בחומרים שלא ברור מאליו אם יפנו לקהל גדול. אני יודעת את זה מראש ועושה בחירות שהן לא קונצנזוס".

- בחירות שעולות לך בפרנסה.

"מראש אתה לא בוחר במקצוע הזה כדי שיהווה פרנסה טובה. אתה לא בוחר. זה נבחר בשבילך".

- ובכל זאת, יש לבחירות משקל.

"באספקט של לקבל את התמורה ההולמת לעבודה שלי. הרבה דברים אני עושה בתמורה קטנה או בלי תמורה בכלל".

- למה את פרילנסרית?

"יצא כך כבר שנים. עבודה בתיאטרון היא תמיד עבודה בצוות, אבל יש לי איזשהו צורך בפרטיות, בהתכנסות בעצמי, בניגוד לחשיפה שבתוך העשייה, והשתייכות לתיאטרון אחד, עם כל ההיבטים, יכולה קצת לאיים עליה".

- אולי החוזה וההתקשרות למקום אחד מפריעים?

"אף תיאטרון לא הציע לי חוזה ואני שמחה על כך. את יודעת, כולנו בנויים מפרדוקסים וניגודים וחששות. וככה אני וחששותיי נסגרים בבית ואני מנווטת הלאה, ולא בא לי להעמיס את זה על אחרים. בטח לא על מנהלים. ובסך הכול קרה בשנים האחרונות שזכיתי בתפקידים כל-כך נהדרים. אבל אני בן-אדם עם חרדות וזקוקה כל הזמן לאישור".

- את, לאורה ריבלין, צריכה אישור?

"העבודה שלנו בת-חלוף. אתה נמדד על-פי מה שעשית בפעם האחרונה. ונניח שעשית משהו שהוא פחות טוב, שזה לגיטימי, אז אתה מרגיש שקוף. בתיאטרון אין תיעוד. זה כל היופי. כל ערב הוא שונה. אני רוצה לחתום שאני לא מוכנה שיראו שום קטעי תיאטרון בהשתתפותי לעולם. תיאטרון מצולם בצורה איומה".

- אגב איומה, בואי נדבר על סגירת אנסמבל הרצליה, שאת נמנית עם מייסדיו.

"אם תבדקי תראי שהגירעון היה אפסי, ובעיקר כשהוחלט במשותף עם העירייה חודשים ספורים קודם על תוכנית הבראה. העירייה לא אמורה להבין בתיאטרון, אבל הם התיימרו שכן. בבורות וחובבנות יש הרבה אלימות. זה משהו שנצרב בי, בנו, קשות. שמונה השנים האחרונות שלא עבדתי שם עד 'לילה טוב, אימא' היו שנים של הקלה גדולה, ואפילו היה לי קשה להחליט לחזור לשחק שם. לא היה בי צער שהתיאטרון נסגר. היה בי בעיקר כעס גדול על כל ההתנהלות. שלא לדבר על כך שסוגרים תיאטרון יומיים לאחר שההצגה נולדה. זה מאפיין את הרגישות של ראש העיר. זה הרי בסך הכול מקום קטן והוא ידע שעובדים על הצגה חדשה. רק השנה, ההצגה 'הילכו השניים יחדיו' (הפקה משותפת עם הקאמרי) זכתה בפרס התיאטרון ו'לילה טוב, אימא', שלמזלנו הוא בשיתוף עם תיאטרון חיפה, זכה לתהודה ולביקורות נלהבות כל-כך".

- ב"לילה טוב אימא" את משחקת עם נינה קוטלר, בתך. רצית שהיא תהיה שחקנית?

"רציתי שתהיה מה שהיא רוצה. היא ידעה כמה זה קשה ולא אהבה שאימא לא בבית. יש לה תואר שני בארכיטקטורה על מלגות הצטיינות ורק אז התחילה ללמוד משחק בגיל 27 בלונדון".

- איך זה לעבוד יחד?

"הרעיון היה של רבקה משולח שתרגמה את המחזה לפני שנים. היא פגשה אותי ואמרה, את ונינה חייבות לעשות את זה יחד. ראיתי את המחזה ולא היה לי חלום לעשות אותו. אבל כשהיא אמרה לי, את ונינה, זה עשה לי תחושה שהוא יכול להצליח. קראתי איך הבית, עם כל מה שהוא מכיל, שאמור להגן עלייך הופך להיות המקום הכי מאיים שבו מתרחשים הדברים האיומים ביותר, ביחד עם האינטימיות והקרבה הגדולה ביותר. אצל נינה הוא שכב חודשים. בימי שלישי אנחנו נפגשות, ובאחד מהם אמרתי לה, בואי נלך למסעדת דגים בשוק הפשפשים. שם קראנו אותו ביחד, צחקנו, בכינו".

- יש בקשר המשפחתי ביניכן משהו מקסים.

"ואני רואה את זה על הקהל שמתרגש. תקופת החזרות הייתה לא פשוטה. חששתי מהשתלטנות שלי כבעלת ניסיון וזה שנינה חלק ממני, אבל משהו התרחש שם. יש לנו מערכת יחסים טובה. שאלתי אותה 'נינה אני מעירה לך יותר מדי?' והיא אמרה 'לפעמים כן, אבל אל תפסיקי, כי אני משתמשת בזה'".

- זאת אחת הפעמים היחידות בקריירה שלך שהפכת ליזמית.

"אני מאוד אוהבת שהעבודה שלי היא חלום של במאי או מחזאי. ב'לילה טוב' עשינו קריאה אצל המנהל האמנותי של תיאטרון חיפה, משה נאור והוא אמר שזה נפלא. פנינו לעודד קוטלר ופחדנו שהדירקטוריון בהרצליה יפסול את זה על רקע נפוטיזם. אבל זה עבר. איציק ויינגרטן ביים".

- כתבת שני מחזות. פעם אמרה לי שחקנית מוערכת שכתיבת מחזות היא הכסף בתיאטרון.

"רק אם זה שלאגר וצריך אחד בשנה. אין לי זמן לזה. אני בשלוש הפקות במקביל: 'מלאכת החיים' בבית ליסין, 'כולם היו בניי' בקאמרי ו'לילה טוב, אימא' בחיפה".

- בכל ערב הצגה?

"בזמן האחרון כן. ואני משתדלת לכתוב ויש לי שישה נכדים שאני אוהבת".

- נשים בגילך נהנות מהפנסיה.

"אימא שלי נורא סבלה מזה שאני עובדת. היא הייתה אומרת, החיים קשים. צריך לנוח".

עוד כתבות

שלמה פילבר / צילום: תמר מצפי

הפרקליטות: לאפשר חדירה לטלפונים של אוריך, שלום ואיינהורן

השלושה נחקרו בחשד למעורבות באירוע הטרדת עד המדינה בתיק "4000", שלמה פילבר ● בית המשפט העליון הנחה את בימ"ש השלום לשוב ולערוך בחינה של השפעת תוצרי החיפושים המוקדמים, אשר נפסק לגביהם כי הם פסולים

הדס שטייף/  צילום: שלומי יוסף

חומרי החקירה שדולפים בפרשת אפי נוה: מהתקופה שהיו אצל שותפה של הדס שטייף

בדיקת "גלובס" מגלה כי מדובר בחומרים שהופקו מהמכשירים הניידים של נווה בין התאריכים 19 לדצמבר 2018 ל-23 לדצמבר 2018 ● החומרים תויקו לתיקיות עם שמות לפי נושאים ואישים חשובים, לרבות שופטים, והועברו להתקן נייד

כנסיית המחלוקת בעין כרם ירושלים/ צילום:   Shutterstock

פרשנות: הבלופים של השבוע: מהאיום הביטחוני של קאסם סולימאני ועד לנזירות רוסיות כועסות

למה בכלל תקציב הביטחון צריך לגדול עכשיו, מלבד עזרה לתדמיות של נתניהו, כוכבי ובנט? ● ומדוע המחוות הנדל"ניות שנעשו עבור הנשיא פוטין בירושלים לא יתבצעו ככל הנראה? ● הבלופים הגדולים של השבוע ● פרשנות

נתניהו וריבלין בעת הצילום המשותף של המנהיגים שהשתתפו בארוחת הערב בבית הנשיא / צילום: רויטרס, POOL

פרשנות: החמימות שגילו מנהיגי העולם לא הפשירה את יחסי נתניהו-ריבלין

בערב קר רשמה ישראל הישג דיפלומטי כשהצליחה לכנס בבית הנשיא רשימה נכבדה של מנהיגים בינלאומיים ● בערב כזה אי אפשר להכחיש את כישרונו המוכח של נתניהו לדיפלומטיה בינלאומית ● למרות ההצלחה, הנוכחים בארוחה היו צריכים לגלות דיפלומטיה ביחסים עם הנשיא ורה"מ ● פרשנות

ניתוח פלסטי הוא לא סוף הסיפור /  צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

פלסטיקאי אמריקאי שביצע הונאת ביטוח ומס בהיקף כ-4 מיליון דולר - הוסגר לארה"ב

הרופא, דיוויד מורו, שנעצר בישראל בחודש יוני 2019, ירצה בארה"ב 20 שנות מאסר, לאחר שהורשע בבית משפט פדראלי בקשירת קשר לביצוע הונאה ובדיווח כוזב בדוח מס הכנסה

בית הדין הרבני בתל אביב. / צילום: תמר מצפי

ביהמ"ש למשפחה: בגידה ממושכת של האישה אינה עילה לחלוקת רכוש לא שוויונית

בזמן שמערכת המשפט מחכה לדיון הנוסף של העליון בהלכת "פס"ד הבוגדת", צדדים לסכסוכי גירושים מנסים לזכות בנתח גדול יותר מהרכוש בטענה לבגידה ● והפעם: שופטת ביהמ"ש למשפחה מירב אליהו דחתה בקשת בעל לשנות את חלוקת הרכוש מאחר שאשתו בגדה בו במשך 20 שנה

 אמרה סטודמאייר/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

היצירתיות מאחורי התרגילים לעקוף את הרגולציה בספורט

בספורט קיימים מנגנונים מורכבים של אסדרה, שאמורים לטפל בכמעט כל תרחיש אפשרי ● אבל עם ההשקעה במועדונים ושחקנים שהולכת וגדלה - מגיעים גם גדודי רואי החשבון ועורכי הדין, שמוצאים דרך לעשות צחוק מהתקנונים 

הטרדה מינית. / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

אחריות המעסיק: המעסיק מחויב לטפל תוך שבעה ימים בתלונה על הטרדה מינית

מעסיק שתחתיו יותר מ-25 עובדים מחויב לקבוע תקנון שבו יובאו עיקרי הוראות החוק בדבר הטרדה מינית ויפורטו בו דרכי הגשת תלונות

אופל גרנדלנד / צילום: יח"צ

דור ביניים חביב: הקרוס-אובר של אופל הוא רק שלב בדרך לדגמי 2020

הקרוס-אובר של אופל שנחת בישראל בסוף 2019 שומר על עיצוב אטרקטיבי ותא נוסעים שימושי בתוספת של מערכת הנעה חסכונית, אם תמצאו סולר מוזל

לוגו GETT גט טקסי

רווח תפעולי? ל-Gett יש דרך מעניינת להסתכל על המציאות

חברת Gett (גט) הודיעה שהיא עברה לרווחיות תפעולית, אבל מה מסתתר באותיות הקטנות?

הנשיא טראמפ ונתניהו / צילום: רויטרס Carlos Barria

טראמפ: מופתע שנתניהו וגנץ עוזבים את הקמפיין; לא נשמע כדבר הזה

נשיא ארה"ב לכתבים: "אני משוכנע שהפלסטינים יגיבו תחילה בשלילה על התכנית, אבל למעשה התכנית הזו חיובית מאוד מבחינתם" ● מכריז: נפרסם מתווה תכנית השלום לפני בואם נתניהו וגנץ לבית הלבן ● בכיר בחמאס: התכנית האמריקאית תחולל אינתיפדה חדשה

משה כחלון/ צילום:  איל יצהר

האם כחלון היה שר אוצר גרוע, או היחיד שראה את האזרחים באמת?

הבטחות הבחירות שלו - להוריד את מחיר הנדל"ן ולהילחם בבנקים לא ממש התגשמו, היחסים העכורים עם פקידי המשרד העיבו על הדרך והחברות עם הטייקון קובי מימון ריסקה את התדמית החברתית שביקש ליצור לעצמו ● האזינו לפודקאסט הצוללת

רוגל אלפר  / צילום: איל יצהר, גלובס

רוגל אלפר: "אני אמות בתפקיד הזה - לא רואה כלי תקשורת אחר שיעסיק אותי"

טרול? "יש כיבוש, יש אפרטהייד, יש פשיזם. אני אומר את הדברים כפשוטם" ● מה ישראלי בעיניך? "אני הישראלי היפה" ● ומה לאלו ולביקורת טלוויזיה? "חובתי המוסרית והמקצועית" ● מבקר הטלוויזיה של "הארץ" סוגר 5 שנים בתפקיד ומסביר בפודקאסט "אוף דה רקורד" למה הוא לא פרובוקטור ● האזינו

יו"ר כחול לבן, בני גנץ / צילום: דוברות כחול לבן, יח"צ

כחול לבן: עדיין לא החלטנו אם להיענות להזמנת הבית הלבן

בהודעת הבית הלבן אתמול נכתב ששני הצדדים כבר הסכימו לבוא, אולם בכחול לבן הבינו היום שמדובר בהפקה שנועדה לשרת את נתניהו וחוששים ממופע ראווה גדול למען ראש הממשלה המכהן אשר יציג את בני גנץ ככינור שני

צילום האלבום / צילום: צחי אלגיא

זמנך גָּבַר: איך נשמע האלבום החדש של אהוד בנאי?

באלבום "הולך ומתקרב" אהוד בנאי מלכד את זהויותיו המוזיקליות, מתכתב עם יצירתו וממשיך להתפתח ולהשתבח

נפגעי הקורקינטים והאופניים החשמליים - 22 בינואר

אתמול באיכילוב: 7 נפגעים בתאונות קורקינט ואופניים חשמליים

מדי יום "גלובס" ובית החולים איכילוב מדווחים על מספר הנפגעים מתאונות שבהן מעורבים כלי רכב חשמליים: אופניים וקורקינטים

מייק פנס / צילום: קרלוס באריה, רויטרס

סגן נשיא ארה"ב מייק פנס: השואה - הכתם הגדול ביותר בהיסטוריה

פנס נאם בטקס המרכזי של 'פורום השואה' ביד ושם ואמר: "אי אפשר לבקר באושוויץ, ולחצות ולראות את הנעליים, את המשרפות, את קרון הרכבת ואת תצלומי הנשים, גברים וילדים מובלים לתוך המוות בלי לשאול 'איך הם יכלו לעשות זאת'"

בני גנץ / צילום: שלומי יוסף

מאחורי הזגזוג: מה גרם לבני גנץ לשנות את עמדתו בנוגע לבקעת הירדן ותוכנית השלום?

ח"כ גנץ סבר תחילה שפרסום התכנית השלום בזמן בחירות נחשב התערבות בוטה בפוליטיקה הישראלית ואף הצהיר כך, אולם לפני יומיים שינה את דעתו ● מן העובדה שגנץ שינה את דעתו אפשר היה להבין כי הוא מניח שתוכנה של התכנית אינו מזיק לו מבחינה פוליטית

נוא ג'השאן / צילום: איל יצהר

"בישראל העסקת מיעוטים מכוונת רק לבעלי מוגבלויות, וחבל"

פורטפוליו עם נוא ג'השאן בטשון, מנכ"לית קו אימפקט, ארגון המתמקד בתעסוקת עובדים ערבים במגזר העסקי הפרטי ● על הילדות בבית שוויוני, על השאיפות ועל הקושי למצוא עבודה או אפילו התמחות רק בגלל ההשתייכות המגזרית

מפגעי הפסולת שתועדו במטמנת עברון  / צילום: דוברות המשרד להגנת הסביבה

השופט פלאח: "הסבלנות שהנהיגו בתי המשפט כלפי מזהמי הסביבה פקעה"

בית משפט השלום בחיפה הטיל על מטמנת עברון, קיבוץ עברון ומנהליו קנס של מיליון שקל, התחייבות כספית של 2 מיליון שקל לשלוש שנים, ומאסר מותנה על המנכ"ל ● "ידע כל נושא משרה בתאגיד, שאל לו לפגוע באיכות הסביבה, אחרת עלול הוא למצוא את מקומו, מהיום והלאה, מאחורי סורג ובריח"