גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סופ"ש לוהט, טעים ושמח: מסעדות ת"א חוגגות פסטיבל בלקני

בכל יום שישי בארבעת השבועות הקרובים שורה של מסעדות, חמארות ובארים בת"א-יפו יציעו תפריטים מיוחדים במחירים מפתים כולל מסיבת רחוב נודדת בליווי להקה בלקנית ■ בואו להתעדכן בשלל האטרקציות והמופעים לסופ"ש

אופנה

היפ-הופ ב-H&M

מה: תרומתה של תרבות ההיפ-הופ לעולם האופנה היא אחד ההישגים המשמעותיים, המשפיעים והבולטים של השחורים לנוף התרבותי. עובדה: קשה להעלות על הדעת סקירה של האופנה בעשור האחרון שלא תכלול בתוכה את חשיבותם של פריטים כמו אימוניות, בגדי ריצה, סניקרס מעוצבות, מכנסי ג'ינס ענקיים, תחתונים המציצים מעל לגומי של המכנסיים, בנדנות ועוד. סגנון הלבוש האורבני הוגדר בעשור הזה מחדש לא מעט, הפעם הוא מקבל פרשנות עיצובית משלו גם ברשת האופנה השבדית, עם פריטים המשדרים קוליות, ראוותנות ופוזה נשית מוקצנת, בדמות פריטי וינטג' ספורטיביים כמו שמלות, חולצות טי בגזרת אוברסייז בהשראת ענף הכדורסל, שימוש בהדפסי גרפיטי ותכשיטי זהב גדולים.

מתי, איפה וכמה: הקולקציה תושק היום בחנויות H&M. טווח מחירים: 30-150 שקל.

תערוכה

"עולם הרכבת"

מה: רכבת קיטור יוצאת מהמרכז לירושלים, ורכבת משא נעה באותה שעה לכיוון הבירה מהדרום - מתי הן ישברו שיא גינס? אנחנו יכולים לומר לכם לפחות איפה הן ייפגשו - במתחם התחנה הישנה בירושלים. תערוכת "עולם הרכבת 2013", שנפתחת השבוע, תרכז במקום אחד דגמים מימיה הראשונים של הרכבת ועד הדגמים המשוכללים ביותר, חלקם נדירים, ממקומות שונים בעולם. יותר מקילומטר של פסי רכבת - מיניאטוריים כמובן, הונחו בתפאורה המדמה את המסלולים שרכבות עוברות ברחבי העולם - בנופים מגוונים ומרהיבים. התערוכה מנסה להיכנס לספר השיאים של גינס כתערוכת הענק שהוקמה במהירות שיא - תוך 30 יום.

מתי, איפה וכמה: פתיחה ברביעי (17 בחודש), מתחם הרכבת הישנה שבשכונת בקעה בירושלים. שעות פעילות: 10:00-22:00. מחיר כרטיס: מ-75 שקל ליחיד ועד 220 שקל להורה וילדים. פתוח עד ה-2/9.

אמנות

תערוכת משקפות

מה: טל ארז, אמן העונה של "עונת התרבות בירושלים" מחזיר לחיינו את משקפות ה-ViewMaster הנוסטלגיות, אלה שבהן צפינו בילדות, בגלגלי תמונות שהציגו את העולם בתלת-ממד של פעם - מסרטי וולט דיסני ועד הרי ההימאליה. הפעם העולם כולו נמצא בירושלים. ארז קיבץ 18 הגדרות שונות שבכל אחת מהן נראית ירושלים אחרת. את התמונות שבגלגלים צילמו אלכס ליבק, זיו קורן, הילה הראל ואמנים מעולים אחרים.

מתי, איפה וכמה: הגלריה בכיכר רמז, מתחם הרכבת, א'-ה' 12:00-22:00, ו', ש' 10:00-22:00.הכניסה חינם. מחיר משקפת עם שבעה גלגלים לבחירתכם: 120 שקל, משקפת עם כל 18 הגלגלים: 180 שקל.

פסטיבל

בלקן וחמארות בת"א

מה: המאזט שיפתח לכם את התיאבון לקיץ של יין, גבינה בולגרית ושמחה: החמארות והמסעדות הבלקניות בתל-אביב באות לכבוש את הלב שלכם עם פסטיבל שלא ישאיר אף אחד יבש, או רעב. בכל יום שישי בארבעת השבועות הקרובים יגישו שורה של מסעדות, חמארות ובארים בת"א-יפו תפריטים מיוחדים במחירים מגרים, ובמקביל תתקיים מסיבת רחוב נודדת בליווי להקה בלקנית והפתעות מקפיצות נוספות. בכל סוף שבוע תעבור משאית צבעונית ועליה הלהקה במתחמי המסעדות השונים - שוק הפשפשים, נמל יפו, שוק לוינסקי ונמל ת"א - תעשה שמח ותחלק צ'ייסרים ומשקאות יוגורט מרעננים. ישתתפו בפסטיבל בין היתר: שישקו, יאסו, אוזריה, יאמס שלוותא, קלימרה, הגאולה, התרנגול ביפו, ננוצ'קה, רוקח ים, פלימרקט ועוד.

מתי, איפה וכמה: ימי שישי מ-12/7 ועד 2/3 ברחבי תל-אביב-יפו. פרטים: www.gad-dairy.co.il.

קלאסי

פסטיבל גבאלה בירושלים

מה: השבוע יתקיים בארץ לראשונה "פסטיבל גבאלה בירושלים". הפסטיבל מבוסס על שיתוף פעולה בין התזמורת הסימפונית ירושלים לבין פסטיבל המוזיקה הקלאסית בעיר גבאלה (Gabala) באזרבייג'אן. במסגרת הפסטיבל יתקיימו השבוע שני קונצרטים בתיאטרון ירושלים. על הקונצרט ביום שלישי (16 ביולי) ינצח דמיטרי יבלונסקי, המנהל המוזיקלי של פסטיבל גבאלה, ולצידו שני פסנתרנים מהפסטיבל. התוכנית תכלול יצירות מאת רחמנינוב (קונצ'רטו לשני פסנתרים ותזמורת) וברהמס (סימפוניה מספר 1). על הקונצרט ביום רביעי (17 ביולי) ינצחו לסירוגין דמיטרי יבלונסקי ורומן שפיצר, ויבוצעו יצירות מאת בטהובן ושומאן.

מתי, איפה וכמה: שלישי, רביעי (16, 17 בחודש), אולם הנרי קראון, תיאטרון ירושלים. מחיר: 150-75 שקל.

מופע התרמה

"קרמבו של קיץ 3"

מה: אירוע ההתרמה השנתי של "כנפיים של קרמבו", תנועת נוער לילדים עם צרכים מיוחדים. זהו אחד המפעלים החברתיים המופלאים שצמחו כאן. יוזמה מבורכת ומעוררת גאווה, יחידה במינה (היחידה בעולם מסוגה), הגדלה מיום ליום וכיום מונה 22 סניפים ברחבי הארץ, 600 חניכים בגילאי 7 ועד 21, ויותר מ-1200 חונכים. האירוע, שינחה אייל קיציס, יתקיים ביום רביעי ה-17 ביולי באמפיפארק רעננה. השנה ישתתפו בו אפרת גוש, תיסלם, נינט טייב, מרסדס בנד, מוניקה סקס, אסתר רדא, רד בנד, שב"ק ס', מוש בן ארי ואמיר דדון.

מתי, איפה וכמה: רביעי (17 בחודש), 20:00 (פתיחת דלתות ב-18:30), אמפיפארק רעננה. מחיר: החל מ-100 שקל בדשא, 150 ש"ח בישיבה, 500 ש"ח בקדמת הבמה ועד 1,000 שקל במתחם ה-VIP. כל ההכנסות תרומה לתנועה. לכרטיסים ולמידע נוסף: 077-9555547. אתר: krembo.org.il.

סרט

מגע של חטא

מה: פסטיבל הקולנוע הבינלאומי ירושלים בא אל סיומו (הכרזת הסרטים הזוכים תיערך הערב, ים ה'), מה שאומר שנותרו ימים ספורים של הקרנות סרטים. ובימים האלה, ימי שישי ושבת וראשון, יש הרבה סרטים לראות. אחד מהם הוא "מגע של חטא", שהוא אחד העוגנים של הפסטיבל השנה - אף שהקרנותיו חותמות למעשה את הפסטיבל. היעדר מוסר, ייאוש ושחיתות בסין של ימינו, על כך עומד סרטו החדש של ג'יה ז'אנגקה, דרמת מתח המבוססת על מקרים שהתרחשו. והיכן שיש ייאוש ושחיתות, האלימות פורחת: הן בקרב מי שאין לו מה להפסיד, והן בקרב מי שלא מסוגל להפסיד, ויעשה הכול כדי שזה לא יקרה.

מתי, איפה וכמה: שישי, ראשון (12.7, 14.7), סינמטק ירושלים, דרך חברון 7, ירושלים. מחיר: 45 שקל.

ג'אז

מייק סטרן וויקטור ווטן

מה: השבוע יופיעו ב"זאפה אמפי שוני" שני מוזיקאי ג'אז בינלאומיים מוכרים: מייק סטרן (Stern) וויקטור ווטן (Wooten). סטרן (60), הוא גיטריסט ומלחין, שהתפרסם לראשונה כגיטריסט בשנות השבעים. בהמשך הופיע עם מיילס דיוויס, ולאחר מכן התחיל קריירת סולו מזהירה. זהו ביקורו השלישי בישראל, לאחר הופעות מוצלחות בת"א ב-2004 ובפסטיבל הג'אז באילת ב-2008 עם ריצ'רד בונה. ווטן (49), הוא בסיסט פיוז'ן בולט, שזכה עד כה בחמישה פרסי גראמי. בעבר ניגן עם מוזיקאים גדולי עולם כמו פרינס, צ'יק קוריאה וברנפורד מרסליס. גם הוא מוכר היטב לקהל הישראלי לאחר הופעותיו בת"א ובפסטיבל הג'אז באילת. בנוסף לשניים ישתתפו במופע גם נגנים בסקסופון ובתופים. המופע יכלול, בין היתר, קטעים של ג'ון קולטריין ומיילס דיוויס.

מתי, איפה וכמה: שישי (12 בחודש), 21:00 (פתיחת דלתות ב-19:30), זאפה אמפי שוני. מחיר: 209 שקל.

מחול ומוזיקה

"מדרידאנסה"

מה: פסטיבל מחול מספרד מגיע השבוע למרכז סוזן דלל, ומשתלב במופעי הקיץ "מחולוהט". מחול ספרדי הוא לא רק פלמנקו, ובמרכז התוכנית עומד הקשר בין הפלמנקו האיקוני לאמנויות שונות. אחד המופעים המסקרנים הוא "טיטאניום" של הבלט הספרדי החדש, ובו שלושה רקדני פלמנקו ושלושה רקדני היפ-הופ מהמובילים בספרד במופע סוער המלווה במוזיקה חיה - גיטרה, כלי הקשה וזמר פלמנקו - יוצרים מחול גברי ואתלטי. הפסטיבל הספרדי מתקיים זו השנה השלישית, בהפקה משותפת של מרכז סוזן דלל ועיריית מדריד, בתמיכת מכון סרוונטס ושגרירות ספרד בישראל.

מתי, איפה וכמה: ג', ד' (16, 17 בחודש), 21:00, אולם סוזן דלל. מחיר: 150-180 שקל.

מאריה טולדו

מה: מופע המוזיקה הבולט במסגרת אירועי "מדרידאנסה" יתקיים ביום חמישי ה-18 בחודש. שם המופע הוא "הדרך לשיר פלמנקו", והוא יציג את זמרת הפלמנקו המצוינת מאריה טולדו. המיוחד במופע הוא בכך שטולדו מלווה את עצמה על הפסנתר, עניין נדיר מאוד בשירת פלמנקו. ילוו אותה נגן גיטרה וזמרת. להתרשמות מקולה המחוספס ומלא התשוקה של טולדו בקשו מיו-טיוב את הצירוף Maria Toledo.

מתי, איפה וכמה: חמישי (18 בחודש), 21:00, מרכז סוזו דלל תל-אביב. מחיר: 180-150 שקל. טלפון להזמנת כרטיסים: 03-5105656.

עוד כתבות

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא

פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף • צה"ל: סוכל פיגוע ליד חברון, מחבלת חוסלה אחרי שהסתערה עם סכין לעבר כוח • פגיעה ישירה בלול במרגליות; חיזבאללה: "שיגרנו עשרות קטיושות" • תיעוד מהתקיפה הלילית בלבנון: מחבל ירד מאופנוע, נכנס למבנה וחוסל מהאוויר • אלפי בני אדם מחו יחד עם משפחות החטופים מחוץ לקריה בת"א • עדכונים שוטפים

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים יוסי ושלומי אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק לבעלי המניות מהציבור בסכום הנע בין 146-232 מיליון שקל

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלה נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר