גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מובטלים הולידו 14 ילדים בלי חשבון - וקיבלו דיור ציבורי

משפחת מאירוב-בוסקילה, שחיה כמה ימים ברחוב וקיבלה מתנה משר השיכון - שרפה פיוז לאורית-קלייר ארזי ■ היא מאשימה: את התקשורת, את השר ואתכם

פרשת משפחת מאירוב-בוסקילה בת 14 הנפשות מן היישוב רכסים, שגרה מספר ימים ברחוב, אשר שר השיכון בכבודו ובעצמו אישר לה זכאות לדיור ציבורי, בהיפוך מוחלט להחלטת הדרג המקצועי שבדק את המקרה - ובכן, פרשה זו היא מיקרוקוסמוס מדויק ומקומם לכל נגעי החברה שלנו.

עובדה זו חמורה דייה בכל השנה, אך קריטית במיוחד לפיצוח מעמיק על רקע הניסיון לעורר מחדש את המחאה החברתית בכיכרות, במוצ"ש הקרובה.

אודה שאינני מכירה את המשפחה וצר לי שעלי להשתמש בפרטיה, אך עלילותיהם דווחו בפרוטרוט בתקשורת, מרצונה של המשפחה ובהשתתפותה, מה שמקנה לי את זכות השימוש במידע זה.

מדובר באם לתשעה (!) ילדים, שנשאה לבחיר לבה, אב לארבעה, עימם "נותק הקשר" (לא מוסבר, אך מעורר תהיות). בצעד הורי אחראי - ובעליל גם טיפוסי להיסטוריה ההורית שלהם - השניים הולידו אך לפני כשלושה חודשים תינוקת משותפת, במזל טוב. ילדים זה שמחה.

שניהם לא עובדים. היא אומרת כי "אף אחד לא רוצה להעסיק אמא לעשרה ילדים" מה שכמובן עשוי להיות נכון, אך מעולם לא שימש אותה במסגרת שיקול הדעת, אם כלל היה כזה, בהולדת אותם עשרה ילדים ממש. איך חשבה לפרנסם? הוא, לטענתו, סובל "מבעיות רפואיות שמגבילות אותי בעיקר בגב [וכן] איבדתי את אבא שלי ושקעתי בעצב עמוק".

עם עניין עשרת הילדים אינני יכולה או רוצה "להתחרות". אבל, כמי שגם לוקה בבעיות גב, איבדה את אביה ושורה בעצב עמוק בשל כך, אציין שאין במי מן המצבים הללו כדי להצדיק אי-עבודה. שאלמלא כן, מעטים האנשים שהיו יכולים לעבוד.

אז כן, אני מאשימה! הנה, לפי הסדר:

1. התקשורת - עושה מסחרה מכל מה שנראה "חברתי", גם כשהעובדות מעלות שהוא אינו כזה. אינה מבחינה בין טפילים לבין נזקקים - העיקר שתהיה כותרת קורעת לב, המייצרת טראפיק ו"שיחה ציבורית" לאתר.

2. הציבור - שתמיד נופל בפח נלוז זה ומגיע לכדי צביעות זועקת, במסגרתה הוא גם נהנה לחסות תחת איצטלת ה"רחמנים בני רחמנים" ולדרוש מהמדינה פתרון חריג על חשבון המיסים שלו; וגם מתלונן אח"כ כשמעלים לו את אותם מיסים לכיסוי הגירעון העצום בתקציב, שלפחות בחלקו קשור להתנהלות אישית חסרת אחריות של משפחות נוספות כמו זו הנדונה כאן.

3. מעל הכל, שר השיכון והבינוי, אורי אריאל - הוא כשל חמורות בהחלטתו להעניק זכאות לדיור ציבורי למשפחה, והפך בכך החלטה מקצועית מנומקת של ועדת האכלוס העליונה שקבעה מפורשות שאין להם זכאות כזו.

כולכם לבטח מרגישים מאד טוב עם עצמכם: הו, איזו עיתונאות שטח מדהימה (התקשורת), איזה ניצחון סוחף למחאה החברתית (הציבור), והכי טוב - איזו היענות מרגשת לרחשי הציבור של שר רגיש ועתיר חמלה. כן, לא סתם יש לו כיפה. ככה זה בבית היהודי - כולנו אחים. ואם גם ל"נזקקים" יש כיפה (ואכן יש, הגם שממגזר אחר) אז קל וחומר. אכן, משפחה שכזאת.

אדוני שר השיכון והבינוי אריאל, אתה אשם בביזוי תפקידך המוסרי, המינהלי והמנהיגותי, כשר בישראל! נראה שחשבת רק על פופולאריות רגעית מזוייפת במקום לחשוב על הציבור העמל, שגם לו קשה לשלם שכר דירה, ושגם אותו עלולים לפנות ממנה. האם תתערב גם למענו בהינתן שהוא היה אחראי יותר, והוליד "רק" שלושה ילדים?

מהו המסר הערכי והתרבותי שאתה מעביר בהחלטתך זו? הבה אומר לך בדיוק מהו: הולידו ילדים ללא חשבון, אל תקחו אחריות על דבר, תוך האשמת המדינה על כל התוצרים של חוסר אחריות זה, אל תעבדו, הפעילו מניפולציות זולות על הסביבה - וקבלו דירה על חשבון הברון. וואלה, יופי.

ומהו המסר הניהולי שלך לצוות המקצועי במשרדך, שעשית ממנו חוכא ואיטלולא? אין דבר בזוי יותר ניהולית, ממנהל המלמד את עובדיו שצדיק ארגוני ורע לו; שפעולה שקולה, לאחר דיון ובדיקה מעמיקה, על-פי הנהלים האמורים לשמור על כספי הציבור - תבוטל במחי כותרת בעיתון; ממנהל, המשחק את תפקיד השוטר הטוב בפני הלקוחות (הציבור) - ומותיר לעובדיו את תפקיד השוטר הרע. איך הם יוכלו להיות ברי סמכא בדיון הוועדה הבא? במו ידיך הרסת תהליכי עבודה סדורים ומינהל תקין!

זה היה יכול להיות נפלא, אם פקידיך היו פוגעים במי שדווקא היו אמורים לעזור לו. אם כך היה, הייתה הצדקה לחריגה משורת הדין. אבל, במקרה לפנינו, המערכת דווקא פעלה נכון: נמצא כי "אין מיצוי כושר השתכרות למבחן הכנסות ולמרות הנסיבות לא מצאה הוועדה מקום לחריגה מהכללים". האם לא היה זה המוטו המשותף לראש מפלגתך ולשר האוצר: מיצוי כושר השתכרות לכ-ו-ל-ם?

אין די מילים לבקר את ההורים האלה ושכמותם. רבים הם, רבים מידי במקומותינו. "כעת אני מוכן לצאת לעבוד ולקחת אחריות. אם משרד השיכון יבוא לקראתנו, נוכל לנהל חיי שגרה רגילים", צוטט האב.

באמת תודה רבה ש"כעת אתה מוכן". היית אמור להיות מוכן לממן מהילד הראשון, מאשתך הראשונה. והרי תורתכם גורסת שכל ילד מביא עמו את פרנסתו. אז מה השתבש? למה אתם דורשים פתאום את הכסף שלי?

ואתה עוד מעז להתנות את לקיחת האחריות שלך על משפחתך, בפעולתו של משרד השיכון?! הפוך גוטה, הפוך! אתה אחראי ראשון ואחרון על משפחתך. איש אינו אחראי לה, פרט לך! היה וקרתה טרגדיה שאינה מאפשרת פרנסה - זו סוגיית רווחתית שעל המדינה לטפל בה. לא שניה אחת קודם.

איך אתם לא מתביישים, משפחת מאירוב-בוסקילה, לטעון לזכאותכם לסיוע ציבורי מתוקף "טובת הילד"? למה שמשלם המיסים האחראי ידאג לטובת הילדים שלכם, כשבעליל אתם עצמכם אינכם דואגים לה ואף פועלים אקטיבית נגדה? מי מוליד כזה מספר של ילדים, שאין ביכולתו לפרנסם? הרי אין שום מדינה בעולם כולו, בה יכול אדם מן הישוב לפרנס 14 (!) ילדים בכלל, ובפרט שאינו עובד. אופסי. יש, כך מתברר שוב ושוב: ישראל.

המזעזע מהכל, באמת שאין מילים: איך אתם מעזים להביא תינוקת נוספת לעולם בנסיבות אלה? עובדה זו כשלעצמה די בה כדי להבהיר באיזה הורים מדובר. הרי הדבר שקול להתעללות נפשית ופיזית כאחד, על כל ההשלכות הנובעות מכך, כולל הוצאת הילדים מחזקתכם! מה שמחזיר אותנו לכבוד השר: האם נשקלה אפשרות זו? ואם לא, מדוע?

פנייה אחרונה לציבור השפוי. מתי תבינו חברים, שצדק חברתי ושינוי חברתי וכל מה ש"חברתי" אינו נתון רק להחלטת הריבון? אדרבא, צאו לכיכרות אם תרצו, אבל הפנימו: אם לא תשלימו את הדרישה מ"למעלה" בפעולה "למטה" - כלום לא ישתנה. ל-ע-ו-ל-ם!

גם הממשלה האחראית ביותר, הכנסת המופלאה ביותר, הרגולטורים האפקטיביים ביותר שיקומו לנו בימי אוטופיה העתידיים במהרה בימינו (כן, בטח) - גם הם לא יוכלו לשנות את המציאות החברתית-כלכלית שלנו, אם אנחנו לא נבצע את החלק שלנו בשינוי הנדרש: לקיחת אחריות אישית, ברמת הפרט, בד' אמות, יום יום, שעה שעה, תוך גינוי והוקעה של כל מי שאינם עושים זאת.

בינתיים, בהסתמך על ההיסטוריה של משפחת מאירוב-בוסקילה ודומותיה, נראה שניתן לברך כבר כעת על הצפוי כתשעה חודשים למן היום בו ייכנסו לדיור הציבורי. להתראות בברית!

■הכותבת היא מנכ"ל BossProblem, הפורטל להצלחה בעבודה, יועצת ארגונית בכירה ופסיכולוגית חברתית.

עוד כתבות

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

וול סטריט / צילום: Shutterstock

העליות בוול סטריט מתחזקות: הנאסד"ק קופץ ביותר מ-2%

מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?