גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מונופול ושמו ישראל כ"ץ

מש' התחבורה הוא אחד המשרדים הכי לא שקופים, ואפשר רק לדמיין לאן זורמים התקציבים

שטיפות המוח של האוצר והממשלה

"ידיעת הנעשה או המתוכנן אינה דרושה רק לקראת המועד שבו נבחרים נציגי הציבור, אלא באופן שוטף ורצוף, כי דמוקרטיה אמיתית אינה מתבטאת רק בבחירת נציגים אחת לתקופה קצובה, אלא גם בהענקתה לאזרח של ההזדמנות והאפשרות לעקוב באופן מתמיד אחרי מהלכי השלטון ולהגיב עליהם... הידיעה לאשורו על הנעשה מאפשרת נקיטת עמדה והבעת דעה ופותחת פתח לפיקוח אפקטיבי ומתמשך על אורחות השלטון, על מהותן, סבירותן וחוקיותן. מכאן חשיבותה של יצירת השקיפות של מעשי השלטון המאפשרת בקרה של הנעשה, הבנת הנעשה ומתן הזדמנות להבעת דעה. הפתיחות והשקיפות השלטוניות הבאות לידי ביטוי, בין היתר, בחובת הגילוי של מידע על פעולות השלטון ועל הנתונים המקובצים בידיו, הן מסימני ההיכר הבולטים של המשטר הדמוקרטי, עליהן נשען הפיקוח האזרחי ובאמצעותן מתאפשרות הבקרה והביקורת, ההופכות את האזרח, כאמור, לשותף אמיתי בהליכי הדמוקרטיה הפעילה"

(השופטת ד"ר מיכל אגמון-גונן מצטטת מתוך המאמר "ידע הוא כוח" שכתב מאיר שמגר, לשעבר נשיא ביהמ"ש העליון, במסגרת פסק הדין שפרסמה השבוע ובו קיבלה את עתירת "גלובס" נגד משרד האוצר ורשות המסים לחשיפת הטבות המס של תאגידי הענק).

האם יש לאזרחים הזדמנות ואפשרות לעקוב באופן מתמיד אחרי מהלכי השלטון, לפחות בתחום הכלכלי? לכאורה, התשובה ברורה ומוחלטת: כן, ודאי. יש הצעת התקציב המלאה בפרטים, יש הדוחות הכספיים של הממשלה שמפרסם החשב הכללי מדי שנה, יש דוח החברות הממשלתיות שמתפרסם גם הוא מדי שנה ויש אינספור פרסומים ודוחות נוספים המופיעים באתרי משרד האוצר, הכנסת ומשרדי הממשלה - דוחות עמוסים בנתונים ובפרטים על החיים הכלכליים שלנו.

וזו בדיוק הבעיה, וזה נכון גם לדוחות הכספיים שמפרסמות החברות הציבוריות שמניותיהן נסחרות בבורסה - בתוך כל עומס הפרטים והנתונים, מחברי הדוחות (ואנחנו מתכוונים הן לבעלי השליטה והן לרואי החשבון ולעורכי הדין שלהם שעושים יד אחת במלאכה) יודעים היטב איך להסתיר את הפרטים הרלוונטיים לנו יותר, ויודעים גם איך להדגיש, מתוך אינטרסים שלהם, את הפרטים הפחות רלוונטיים. לא מדובר בעניין של אמת ושקר, אלא בהצגת חצאי אמיתות, הצגתה של תמונה חלקית, שבסופו של דבר מטרתה לשטוף את מוחם של האזרחים כך שיאמצו עמדה המתאימה בדיוק לאג'נדות של שוטפי המוח.

משרד האוצר יכול לקבל אוסקר ולרשום פטנט על השיטה הזאת: ברצותו, הוא ישחרר, ידליף, יתדרך ויפרסם נתונים המתאימים לתפיסה כזאת או אחרת של פקידיו. ברצותו, הוא פשוט יקבור אותם (למשל, נתוני הטבות המס, נתוני הפנסיה התקציבית, לבד מהצבא, והדוח על התחרותיות בשוק הרכב). כלכלה אינה מדע מדויק, כפי שנוטים לחשוב באוצר. אין אמת כלכלית אחת, החיים מורכבים מכדי שיציגו אותם בשחור ולבן. הטבות מס כן או לא, ועד כמה - זה ויכוח כלכלי לגיטימי, אבל אי אפשר לנהל אותו בלי שמונחות עובדות על השולחן - לא על גובה ההטבות, לא על היקף התעסוקה הנגזרת מהן ולא על התרומה המשקית העקיפה שלהן.

לאוצר יש כלים רבי עוצמה בשטיפת המוח הזאת: יש לו עיתונאים מאולפים וממושמעים שהוא מאכיל בכפית של נתונים; יש לו כלי תקשורת שהוא יכול לדחוף להם מסרים; והוא יושב על חבית של נתונים שהוא יכול לשחק בה כראות עיניו.

השיטה הזאת של האוצר כבר הפכה למגיפה ממשלתית. היא קיבלה ביטוי נרחב מאז פרוץ המחאה, בניצוחם של נתניהו ושריו. מי אשם, למשל, ביוקר המחיה בישראל? פעם זה הוועדים, פעם זה הטייקונים, פעם זה המונופולים הפרטיים, פעם זה החרדים הבטלנים לכאורה, פעם זה קשקושי ה"ריכוזיות" - אבל אף פעם לא הממשלה (הנה כמה אגדות אורבניות שהופצו ואין להן שום תימוך כלכלי: מונופול המלט של נשר אחראי למחירי הדיור המנופחים, ועדי הנמלים אחראים למוצרים היקרים בישראל, הריכוזיות בשוק ההון הובילה להסדרי החוב. זה לא נכון; ועדת בכר שיזמו נתניהו ועיתונאיו היא זו שגרמה לכל הבלגן). הממשלה הבינה את השיטה: במקום לקבל אחריות, היא יכולה לשסות ציבור אחד במשנהו. הרציונל ברור: נלבה את השנאה ואת התיעוב ביניהם, וכך היא תרחק מאיתנו.

חטאי הסקטור הפרטי ברורים, והם נפרשים מדי יום באמצעי התקשורת, בסיקור על הסדרי החוב וכדומה, אבל חלקם של ההסדרים ביוקר המחיה קטן יחסית לעומת חלקם של נתניהו ושריו: הם האחראים להתנפחות בועת הנדל"ן, הם הנושאים באחריות העיקרית ליוקר המחיה (מסים ומכסים גבוהים), והם האחראים לפשיטת הרגל ההדרגתית של מערכת הבריאות ולשחיתות הנובעת מהחיכוך בין כסף ציבורי ליזמים פרטיים.

משרד התחבורה עתיר תקציבים

משרד התחבורה הוא כנראה אחד המשרדים שלא מחבבים במיוחד שקיפות ושיתוף הציבור במידע. נוכחנו בכך כשביקשנו מידע על הסכמי הסובסידיות של קואופרטיב אגד ומידע פיננסי נוסף על החברה, תאגיד התחבורה הגדול בישראל, וקיבלנו... לא קיבלנו דבר זולת התעלמות והתחמקות (אגב, סובסידיה היא סוג של הטבה ומי שמקבל אותה ראוי שיחשוף את נתוניו, על פי אותו עיקרון של חשיפת הטבות המס בחוק עידוד השקעות הון).

השבוע, כשביקשנו ממשרד התחבורה דוחות כספיים של חברת נת"ע ודוחות פרטניים של הוצאות החברה, האחראית על פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן, התבקשנו להפנות דרישה לפי חוק חופש המידע. למה צריך להגיש בקשה? למה המידע הזה אינו חופשי? זו הרי חברה ממשלתית שאחראית על אחד מהפרויקטים התשתיתיים הגדולים בישראל, אז למה השו-שו? למה צריך להיאבק במוסדות שלטון כדי שימסרו מידע כה טריוויאלי שאמור להיות מפורסם כדין? מה החשש? לישראל כ"ץ, שר התחבורה, הפתרונים, אבל הוא כנראה מעדיף לקשקש בלי סוף על הרפורמה הנהדרת שלו בנמלים.

כ"ץ הבין את השיטה: ערבב את המילים מונופולים, ועדים חזקים, רפורמות ויוקר מחיה, הצג חזות מלחמתית, פרו-ציבורית כביכול, שתף את העיתונאים בתוכניות המופלאות להוצא ת שני מכרזים על הנמלים שיהפכו את ישראל לעולם מושלם ומופלא, גמיש, יעיל וזול להחריד, דלג מאולפן לאולפן, מראיון מתנחמד אחד לאחר, ו... הרחק ממך וממשלתך לחלוטין את האש, ואת האחריות ליוקר המחיה.

במשך כל פסטיבל הנמלים של כ"ץ (2 נמלים לא יקומו, וכ"ץ ממש לא יודע מאיפה יגויס הכסף; הוא יודע לומר רק "מהפנסיה שלנו", באמצעות הנפקת אג"ח), איש לא טרח לשאול את מר תחבורה כיצד קורה שפרויקט הרכבת הקלה, הנמצא באחריות נת"ע, שבאחריותו הישירה של מר כ"ץ, צפוי להסתיים באיחור של שש שנים, אי שם ב-2023, כפי שחשף "גלובס" ובניגוד מוחלט להבטחותיו המוקדמות של... מר כ"ץ.

זה כמובן פרט שולי, פרט זניח, לא צריך לעסוק בחלומות הרכבת הקלה בשעה שמר כ"ץ מנהל פסטיבל משני נמלים שאולי יקומו ואולי לא והוא עצמו לא יודע בדיוק איך. ובכן, אנחנו מתעקשים היום לעסוק בעניין הזניח הזה, נת"ע, החברה האחראית לפרויקט שהיקפו נאמד ב-14 מיליארד שקל, כמעט פי שניים מהקמת שני הנמלים החביבים של כ"ץ. אנחנו מתעקשים לעסוק גם במשרד התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים - אחד המשרדים החזקים בישראל, הפועל הרחק מאור הזרקורים, אף שהוא בעל התקציב הרביעי בגודלו אחרי משרדי הביטחון, החינוך והבריאות.

המשרד הזה אחראי לתחבורה היבשתית, האווירית והימית בישראל ותקציבו עומד על 17.2 מיליארד שקל ב-2013 ועל כ-18.7 מיליארד שקל ב-2014. באמתחתו כמה מהפרויקטים הגדולים בישראל, שמוציאים בתורם כמה מהמכרזים המפתים ביותר בישראל. בתקופתו של כ"ץ ידע המשרד הזה עדנה: תקציבו קפץ בכ-80%. הוא עובד באמצעות חברת נתיבי ישראל (מע"צ לשעבר) בפיתוח כבישים בין-עירוניים, עם תקציב של כ-5-6 מיליארד שקל בשנה; כ"ץ אחראי גם על ענף האוטובוסים, אחד הענפים הכי פחות שקופים במדינה. הענף הזה מגלגל כ-5.7 מיליארד שקל בשנה, ומתוכם משלמת המדינה סובסידיה של כ-2.7 מיליארד שקל. כולם מכירים את אגד ודן, אבל בישראל יש כבר 17 מפעילי תחבורה ופריחתם לצד השניים המוכרים מעידה יותר מכול על כך שכולם כנראה עושים עסקים די טובים, גם עם המדינה.

באחריותו של כ"ץ נמצאים גם הפרויקטים עתירי הכסף של הרכבת, ובהם הקו המהיר לירושלים (7 מיליארד שקל, סיום מוערך ב-2018), מסילת העמק, קו רכבת בין בית שאן וחיפה העובר דרך עפולה (3.8 מיליארד שקל, סיום מוערך ב-2016), קו עכו-כרמיאל (2.8 מיליארד שקל, סיום מוערך ב-2017) ופרויקט חשמול הרכבת (14 מיליארד שקל). בקיצור, כסף גדול, מכרזים גדולים, זוכים גדולים ושקיפות יחסית נמוכה.

מה יכול לבעבע מכל התבשיל הזה, אתם רק יכולים לדמיין.

הפיאסקו של הרכבת הקלה בת"א

אחד הפרויקטים עתירי הכסף הללו הוא, כאמור, פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן, שבאחריות נת"ע. הפרויקט קודם באמצעות שיטת BOT (בנייה והפעלה על ידי זכיין) וב-2007 אף נבחר זכיין להקמה והפעלה. בדצמבר 2010, לאחר שכשלו ניסיונות הזכיין לגייס מימון לפרויקט, החליטה הממשלה להלאים את הפרויקט, להפקיד אותו בידי נת"ע ולממן אותו מתקציב המדינה. לפי התוכנית, קו הרכבת הקלה יהיה באורך כולל של 22 ק"מ, שמתוכם כ-10 ק"מ מתחת לפני הקרקע, והוא יחבר בין פתח תקוה לבת ים דרך מרכז תל אביב. עלותו, שב-2011 הוערכה ב-11 מיליארד שקל "בלבד", התנפחה מאז ל-14.3 מיליארד שקל.

המידע על נת"ע ואנשיה די מועט. המנכ"ל הוא יצחק זוכמן, סמנכ"ל ותיק לשעבר במשרד התחבורה ומינוי מקובל על כ"ץ. היו"ר לשעבר (החברה עובדת זה זמן רב בלי יו"ר) הוא הח"כ לשעבר מיכאל רצון מהליכוד, שעזב בגלל סכסוכים פנימיים. רשימת הדירקטורים, כפי שהיא מופיעה באתר החברה, כוללת חמישה אנשים בלבד: עודד גבולי, מהנדס העיר ת"א, קמיל עטילה מהפרקליטות ושלושה נוספים די אלמונים. הראשונה, ילנה דימנט, מוגדרת נציגת ציבור. איזה ציבור בדיוק? פשפשנו קצת בגוגל. הכירו את דימנט, מנבחרי מזכירות הליכוד, ממפלגת "ישראל בעלייה" לשעבר, שחתמה ב-2005 על מכתב התומך ביוזמתו של... ישראל כ"ץ ולפיה שר או ח"כ מטעם הליכוד שיצביעו בממשלה או בכנסת בעד פינוי יישוב קבע ביהודה ושומרון או ברמת הגולן, בלי לקבל לכך אישור מוקדם ממרכז הליכוד, לא יוכל להיבחר לכנסת מטעם הליכוד.

דירקטור נוסף נציג הציבור הוא עו"ד-מהנדס צדוק צדיק, שב-2011 ריכז מבחינה אקדמית קורס במשפט, תכנון ומקרקעין באוניברסיטת בר-אילן. אורח הכבוד בקורס היה, איך לא, מר ישראל כ"ץ, כבוד שר התחבורה.

הדירקטור השלישי, דרור תלמוד, גם הוא נציג ציבור, לא ממש מוכר.

מי שרוצה לדעת כמה אנשים מומחים בתחום הרכבת הקלה יש בנת"ע, שזה הרי אמור להיות תחום המומחיות שלה, לא יכול באמת לדעת.

ומי שמחפש דוחות כספיים מעודכנים של נת"ע לא ימצא אותם באתר רשות החברות הממשלתיות (למה? מה קשה כל כך בעריכת דוח של חברה שבינתיים רק מוציאה כספים? האם זו השקיפות שכ"ץ מבקש ליישם גם בבניית הנמלים שלו?), מלבד פרט אחד, מעודכן לסוף 2011. על פי טיוטת הדוחות של 2011, נכתב שם, סך ההלוואות שהתקבלו מממשלת ישראל (כלומר, התקציב שלנו) עומדות על כ-2.4 מיליארד שקל. זה בערך השקעות החברה בפרויקט במצטבר עד לתאריך טיוטת הדוח. כלומר, עד עכשיו הוצאו על הפרויקט 2.4 מיליארד שקל ואיש אינו יודע בדיוק על מה, לבד אולי מכמה יודעי ח"ן שיושבים במשרד התחבורה ובמשרד האוצר. אתם מבינים? כך מתנהלים כספי התקציב בנת"ע: מושכים "הלוואות" מהממשלה, השר מבטיח שהרכבת תיסע ב-2017, אבל בתאריך המיועד היא כנראה לא תסיע דבר מלבד עוד הלוואות מתקציב הממשלה.

שר התחבורה מתבקש להשיב

כשהתחילה הרפורמה בנמלים, התפאר השר כ"ץ, איך לא, בפייסבוק. "טיילתי הבוקר עם הכלב צ'אבי בשדות המושב והגענו לאגם המים האהוב עליו. בזמן שהוא שחה להנאתו, הסתכלתי במים ונזכרתי ברפורמה הבאה שאני הולך לקדם בקרוב - הרפורמה בנמלים.

"אחרי שהחלטנו על השמים הפתוחים שיוזילו את מחירי הטיסות, ומיד עם השלמת הרפורמה ברכב שתוזיל את מחירי הטיפולים, החלפים והרכב עצמו, נצא לדרך עם רפורמת הנמלים שתוזיל את התעריפים ואת מחירי הסחורות ואת יוקר המחיה בישראל".

ובכן, כמה עובדות לידיעת כ"ץ: מחירי הטיסות יירדו (את זה עוד נראה); מחירי הרכב לא יירדו באופן משמעותי, בוודאות (בינתיים הם רק התייקרו, עם השינויים במיסוי הירוק), והרפורמה בנמלים תשפיע באופן זניח, אם בכלל, על יוקר המחיה.

אנחנו מציעים לשר כ"ץ לצאת שוב השבת לטיול עם הכלב שלו צ'אבי, ובזמן שהכלב שוחה להרהר בדברים הבאים:

■ איך שוברים את מונופול המידע של משרד התחבורה שבאחריותו ומביאים ליותר שקיפות בפרויקטים הענקיים שהוא מוביל?

■ למה לא מגלים לציבור על מה בזבזה נת"ע כ-2.4 מיליארד שקל עד עכשיו ומה הנזק המוערך מדחיית פרויקט הרכבת הקלה בעוד 6 שנים?

■ למה לא מגלים לציבור שקו הרכבת בין באר שבע לדימונה הסיע ב-2012 2,000 נוסעים בלבד, עשרות נוסעים בלבד ביום? אולי היה זול יותר לשלוח כל אחד מהנוסעים במונית ספיישל על חשבון המדינה מאשר להשקיע הון בתשתיות. מר כ"ץ, האם זה מה שאמור לקרות גם ברכבת העמק וברכבת לכרמיאל? ומי בדיוק גוזר שם את הקופונים?

■ פרויקט החשמול של הרכבת: האם אפשר לקבל נתונים על ההשקעה בחשמול מול החיסכון בדלק? הרי הולכים להוציא 14 מיליארד שקל על הפרויקט האדיר הזה. קצת יותר שקיפות לא תזיק.

ואת כל הנתונים הללו רצוי שמר כ"ץ יספק במסיבת עיתונאים, בדיוק כפי שהוא רץ למסיבת העיתונאים הפומפוזית על הרפורמה בנמלים.

הרכבת הקלה

eli@globes.co.il

עוד כתבות

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

הבכירה הבריטית שרוצה להשקיע במערכות הגנה: "תלמדו מישראל"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה