גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שאמה: "יש פוליטיקאים שלא נרדמים בלילה אם חיים כץ נגדם"

במפגש "כלכלה על הבר" שנערך אמש בראשל"צ, אמר כרמל שאמה הכהן: "קלאב הוטל אינה אי.די.בי, אבל עומדים מאחוריה אנשים עם כח רב. ראינו איך בהצבעות בוועדת הכלכלה היו ידיים שהתהפכו; הם הצליחו לקפל את הוועדה".

כרמל שאמה הכהן / צילום: רוני שיצר
כרמל שאמה הכהן / צילום: רוני שיצר

"בעלי ההון בישראל חזקים מאוד. המשק שלנו הוא משק ריכוזי וזה עולה לנו ביוקר. אמנם יש ענפים שנפתחים לתחרות אבל עדיין בעולם הריאלי, הפיננסי והתקשורת בעלי ההון מאוד חזקים. ואולם, במסדרונות הממשלה כוחם של בעלי ההון דווקא הולך ופוחת בגלל המחאה, בגלל התפתחות נגישות המידע, ובגלל המעורבות של הציבור. בכל הקרבות הגדולים בכנסת, כמו מה שקרה בששינסקי, ברפורמת הגז וברפורמת הסלולר, אין ספק שהציבור ניצח, גם אם לא במאה אחוז".

דברים אלה אמר אמש (ד') כרמל שאמה הכהן, לשעבר ח"כ ויו"ר ועדת הכלכלה שמתמודד כיום על ראשות עיריית רמת גן, באירוע "כלכלה על הבר" של "גלובס", מיטב דש, ובנק לאומי, בתגובה לשאלה האם בעלי ההון חזקים מדי בישראל ועד כמה הם משפיעים על חיינו לאור ניסיונו בכנסת.

הציבור שהגיע ל"אסו בר", באזור התעשייה המערבי בראשל"צ, קיבל משאמה הכהן הצצה לדרכי פעילות הכנסת והוועדות החשובות שמקבלות החלטות שמשפיעות על חיי כולם. כך, בהתייחס לתמיהות האם מרוב קבוצות לחץ אין מי שמטפל באינטרס הממלכתי, אמר שאמה הכהן כי: "אין רק אינטרס ממלכתי אחד. הוועדות צריכות לערבל כמיקסר את כל קבוצות הלחץ ולהוציא שייק שאם הוא מנוהל נכון אז ההחלטות נכונות וצודקות". לדבריו, "אין להיבהל מריבוי קבוצות הלחץ - הן מאזנות את עצמן". עוד הוסיף בהקשר זה כי "הפוליטיקה מבחוץ ומרחוק נראית לעתים רע מאוד ומריחה רע מאוד, אבל מקרוב זה נראה אחרת, רוב הח"כים ישרים ובאים לעבוד קשה".

שאמה הכהן ענה במהלך הערב על שאלות "גלובס" והאורחים שהתייצבו באסו בר, ובין היתר התייחס לסוגיית הלוביסטים שמקשרים בין הכנסת לבין גורמים חיצוניים, וכחלק מכך גם מייצגים גורמים בעלי אינטרס תמורת כסף. "לפעמים לראות עשרות לוביסטים על ארבעה ח"כים זה נראה רע".

לדבריו, "לוביסט זו מילה שמפחידה את הציבור ויוצרת ישר 'אנטי'. אבל, מי שמצביע בסוף זה הח"כים והוא זה שחייב דין לציבור. הלוביסטים עובדים עבור מי שמשלם להם שכר, אבל שום דיון בכנסת הוא לא במעמד צד אחד ויש בו את כל האינטרסים, כולל של החברות הנוגעות בדבר. דיון ללא האינטרס של החברות הוא לא אמיתי ולא עד הסוף. אם הכל שקוף אז הלוביסט יכול רק לבלבל את הח"כ".

עם זאת, הגם ששאמה הכהן ציין שלרוב האינטרס הציבורי הרחב הוא שמנצח את האינטרס של גורמי ההון, הרי שלא תמיד כך קורה. "אחד האורחים פה שאל אותי על סיפור קלאב הוטל, בו הרבה בעלי דירות הוחתמו על חוזים ארוכים מאוד, על התחייבות לנפוש פעם בשנה בסכום ניכר. לכאורה זה חוזה שנחתם בין שני צדדים. אבל מדובר בעשרות אלפי משפחות שנכבלו לחוזה לתקופה בלתי קצובה. לכאורה קלאב הוטל אינה אי.די.בי אבל עומדים מאחוריה אנשים עם כח רב, וראינו איך בהצבעות בוועדת הכלכלה היו ידיים שהתהפכו. זה היה מורגש ושקוף. התפתח כאן לובי אדיר, והם הצליחו לעצור זאת ולקפל את הוועדה".

גם העיתונות לא יצאה ללא התייחסות בדבריו של שאמה הכהן שאמר כי: "התקשורת היא גם כמו סוג של לוביסטים - יש עיתונים עם אג'נדה. יש עיתון שמוביל את האנטי-ריכוזיות ואנשיו אפילו נפגשים עם הח"כים, ורוצים ומנסים להוביל אג'נדה".

שאמה הכהן גם השיב לשאלות על אנשי האוצר, ואמר כי: "לאוצר יש כח אדיר בממשלה ובוועדות הכלכליות אבל יש פה איזון". עם זאת, הוא גם ביקר אותם: "יש שם אנשים שמקבלים החלטות בנושאים אדירים ורגע אחר כך עוברים למשכורות עתק בשוק - זה דבר אסור ויש לעצור זאת. היחסים של 'צפה עתיד', שאולי ארצה לעבוד אצלך בעתיד - ואני, כשנלחמתי בששינסקי, אמרו לי איפה תלך לעבוד בעתיד - יש כאלה שזה אולי חשוב להם בתפיסת העולם שלהם, אבל לא אני".

ועדת ששינסקי תפסה חלק מרכזי מפעילותו של שאמה הכהן בכנסת הקודמת. "בששינסקי היה קרב על הדמוקרטיה הישראלי ובסוף הדמוקרטיה ניצחה והציבור ניצח". לדבריו המהלך היה צודק וחכם. שאמה הכהן לא נמצא בכנסת הנוכחית לאחר שלא הצליח להתברג לרשימת הליכוד. הוא ואחרים קשרו זאת ליחסים הרעועים במיוחד שנוצרו בינו ובין אחד האנשים החזקים במפלגה - ח"כ חיים כץ, שגם מכהן כיו"ר ועד עובדי התעשייה האווירית (תע"א).

בתשובה לשאלה האם הקרע בינו לבין כץ, שמושקע בישראמקו, החל בעקבות הדיונים ואישור המלצות ועדת שישינסקי בנושא שוק הגז, הוא אמר: "דיברתי על זה הרבה. בגלל זה אני מדבר כח"כ לשעבר".

ששינסקי ראינו את צבא הלוביסטים הכי גדול שגויס אי פעם, כולל מומחים כלכליים ומשפטיים. אני חושב שלא היה לוביסט או יועץ שלא הועסק בכך אז. למול משקלם של מאות הלוביסטים והמומחים היה ח"כ שפעל בהטיה ברורה ופעל מאחורי הקלעים כלוביסט, ומשקלו היה פי מאה מהלוביסטים, והוא גם טייקון פוליטי וראש ועדה (שאמה הכהן מתכוון לח"כ חיים כץ). אז ראינו ח"כים שהולכים בעשר בלילה למשרדי חברות הגז ונשבעים אמונים. ח"כ כץ כתב מכתב נגוע בניגודי עניינים בגלל החזקות שלו בישראמקו, אבל היה לו נציג קבוע בדיונים. פתאום לקואליציה לא היה רוב יומיים לפני ההצבעה. הגענו לסיטואציה מאוד מוזרה שממשלת הליכוד הייתה צריכה סיוע מהעבודה וקדימה כדי להעביר משהו צודק", אמר.

שאמה הכהן המשיך ופירט כי "בכנסת יש שני מטבעות עוברים לסוחר - עוצמה תקשורתית ועוצמה פוליטית כמו ועדי עובדים שמרוכזים במפלגות, והם שמזיזים דברים. הציבור לא מבין את זה. אם המוחים היו מתפקדים למפלגות המדינה הייתה משתנה פי כמה ממה שהיה במחאה. חיים כץ הבין את זה וגם מועצת יש"ע. לא מספיק לומר פוליטיקה חדשה או לרצות פוליטיקה נקיה - פוליטיקה זה פוליטיקה. הפוליטיקה הופכת ליותר נקייה כשהיא שקופה ויותר אנשים משתתפים בה".

שאמה נשאל עוד על שוק הנדל"ן ועשייתה של הממשלה בהיבט זה. "שוק הדיור באמת יצא מכלל שליטה בשנים האחרונות. יש להבין שלעתים אנו רואים זעם ציבורי על הקוטג' שהתייקר בשקל או המע"מ שעולה באחוז. זה חשוב, אבל המס של בועת הנדל"ן - וזה מס למרות שלא קוראים לזה כך - כשמשלמים יותר עבור המוצר הבסיסי של הדיור. אין דבר יותר חמור חברתית מבועת נדל"ן, גם למי שחושב שזה טוב לו, כמו בעל דירה שמאמין שהתעשר בלי לעבוד".

הוא הוסיף ש"לקח זמן להבין שיש בעיה עם מחירי הנדל"ן. זו ספינה כבדה מאוד שקשה להסיט אותה. יש לשנות דיסקט. ללא שינוי פיתוח מערכת הסעת המונים בגוש דן יהיה קשה למצות את הפוטנציאל של גוש דן - שזה עיקר הביקושים. יש לקדם בנוסף גם התחדשות עירונית באמצעות פינוי בינוי ותמ"א 38".

שאמה הכהן נשאל בנוסף גם על המחאה החברתית ותוצאותיה. "המחאה השיגה דברים והחמיצה דברים. אין ספק שהשיח בכנסת ובממשלה השתנה בעקבותיה", אמר תוך שהשיב לשאלה אחרת - "לא נתניהו, לא בנט ולא לפיד מאמינים בתפיסת העולם שלהם בדגלים האדומים שהורמו במחאה. הם רחוקים מכך והם לא באו מעם ישראל אלא מהאליטה, ויש להם קבוצות התייחסות מאוד ברורות. אבל זה לא מה שצריך להדאיג את אנשי המחאה... מוקדם מאוד לתת לממשלה ציון, אבל היא נמרצת. אני לא בטוח שהיא תוכל להתנהל בהרמוניה כזו לאורך זמן. יש שם פערים".

בנוגע לסוגיה המדינית אמר שאמה הכהן כי: "הקולות המאזנים בליכוד הלכו. הסצנריו שנתניהו יצטרך לעשות מעשה שרון אם ירצה להתקדם במישור המדיני, לא מופרך. האינטרס שלנו הוא להגיע להסדר. ככל שעובר הזמן איש לא מבטיח שנשלם פחות. אי עשיית שלום אף פעם, היא המחיר הכי גבוה. הממשלה הזו לא יודעת להוביל תהליך שלום".

ברמה האישית אמר שאמה: "אין לי ספק שאחזור לכנסת, אני בפסק זמן. גם בדיעבד מה שעשיתי היה נכון. נכון שיש פוליטיקאים שלא נרדמים בלילה אם חיים כץ נגדם ואפילו אם מדובר ב'רק' חבר מרכז - אבל אני לא הייתי נרדם בלילה אם הוא היה מצליח לכופף אותי. הציבור שאינו טיפש יודע, טרם התחלתי בקמפיין פעיל ברמת גן ועדיין לא הוצאתי סטיקר אבל בזכות העשייה שלי בכנסת אני מוביל בסקרים".

באירוע השתתף אמש גם משה מיימון שמרצה במכללת מיטב דש ועורך בפאנדר. הוא דן בקריאה נכונה של עיתונות כלכלית, וציין כי "בישראל יש יותר עיתונים כלכליים יומיים מאשר בבריטניה, למשל. הפכנו לצרכני חדשות כלכליות מסיביים לאורך השנים. זה קרה כחלק ממגמה של העברת אחריות מהמדינה אלינו - למשקי הבית, כמעט בכל תחום. הבעיה לצערנו, היא שלא ליוו את העברת האחריות הזו בידע, והתקשורת היא אחד היעדים שלנו להשגת ידע זה".

תגובות: בסביבתו של חיים כץ ציינו כי הם מגיבים בגיחוך ומבקשים לתת עצה חברית לכרמל שאמה. "ניסית לעשות הון תקשורתי על גבו של חיים כץ ע״י שקרים הכפשות ובדיות ולא הצלחת כי עובדה היא שנשארת מחוץ לכנסת. גם עכשיו, כשאתה מתמודד לראשות מקומית, אנו מציעים לך להתמקד בעצמך ובמה שאתה רוצה לקדם במקום להטיל רפש באחרים כדי להשיג כותרות. אל תחזור שוב על אותה טעות, היא לא מכבדת אותך. בנושא ששינסקי אנו מציעים לכולם לחזור אל תוצאות ההצבעה הן בוועדת הכספים (שכרמל לא היה חבר בה) והן במליאה ולגלות שהיה רוב עצום בעד ההצעה מה שמוכיח כי כרמל מסבן את כולם כאילו בזכותו חוק ששינסקי עבר. לצורך העניין גם אם כרמל היה יוצא לטיול ברחבי העולם ששינסקי היה עובר ברוב עצום. לח"כ חיים כץ יש כוח פוליטי אותו הוא מתעל לטובת כלל הציבור".

בקלאב הוטל בחרו שלא להגיב.

עוד כתבות

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

שאלות ותשובות: איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

מספר מניות אירופיות יכולות להציג תשואות עודפות למשקיעים / צילום: Shutterstock

מתמתנות הירידות באירופה; השקל מתייצב

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט מתמתן: מחיר חבית ברנט עומד על כ-87 דולר ● ירידות קלות בחוזים העתידיים על וול סטריט

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?