גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"המדד הגבוה אינו מעיד כלל על התעוררות האינפלציה"

"ישראל יקרה לנו": "האם מישהו בממשלה או בבנק ישראל זוכר את היעד של יציבות מחירים או הבטחות להורדת יוקר המחיה?"

כלכלנים וגורמים בתעשייה הישראלית מגיבים היום (ב') למדד המחירים לצרכן לחודש יוני, שעלה בשיעור החד ביותר מאז חודש אוגוסט 2012, בשיעור של 0.8%.

איל עופר, דובר "ישראל יקרה לנו", אומר כי "אזרחי ישראל מרגישים את המדד יום יום בכיס. יוקר המחיה הבסיסית הפך לבעייה שמקיפה את רוב שכבות האוכלוסיה. כאשר מזון, דיור (אשר ברובו אינו נמצא כלל במדד), בריאות, תחבורה, חשמל, דלק עולים מדי חודש ולוקחים את כל ההכנסה - אין פלא שאין מה לדבר על צמיחה. כיום רוב ההכנסה הולכת על קיום בסיסי ויש רבים שאף נעזרים בחסכונות הוריהם. נשאלת השאלה האם מישהו בממשלה או בבנק ישראל זוכר את היעד של יציבות מחירים או הבטחות להורדת יוקר המחיה"?

עמית קמינסקי, מנכ"ל AMG משכנתאות, אומר כי עליית המדד ב-0.8% תגדיל את החוב לבנק של נוטלי המשכנתא בכ-3,000 שקל. מדובר ביתרת חוב של כ-600 אלף שקל, במשכנתא שנלקחה בהתאם למגבלות בנק ישראל ולפיהם רק שליש מהמשכנתא הינו בריבית פריים, והשאר בריבית צמודת מדד. לאור עליית המדד אנחנו ממליצים לשלב בתמהיל המשכנתא מסלולים שאינם צמודי מדד כגון: מסלול בריבית פריים, מסלול בריבית קבועה לא צמודה ומסלול בריבית משתנה לא צמודה, שנכון להיום, נמצאים בריבית אטרקטיבית במיוחד".

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון: "החדשות המעודדות בעירבון מוגבל מהמדד הנוכחי הן כי עליית מחירי הדירות נבלמה במדידה של החודשים אפריל-מאי 2013 ביחס לחודשים מרץ -אפריל 2013 ואלו ירדו ב-0.1%. אנו סבורים כי לא ניתן לפצוח בחגיגות בלימת עליית מחירי הדיור ויש לבחון את המגמות בשוק הדיור בהתבוננות רבעונית ולא חודשית. אנו מעריכים כי בנק ישראל יותיר את ריבית הבסיס לחודש יולי ללא שינוי ברמה של 1.25% ולא יפחיתה, אלא בהתרחשות מקרי קיצון עד לרבעון האחרון של שנת 2013, אזי תתבהר תמונת הצמיחה הכלכלית".

יונתן כץ, לידר שוקי הון: "כעת נדמה שהריבית תישאר ללא שינוי בסוף החודש בשל המדד המעט גבוה, ומספר אינדיקטורים כלכליים חיוביים כגון עלייה ביצוא וביבוא בחודש יוני. יחד עם זאת, אין לפסול הורדת ריבית על רקע ייסוף מתחדש בשקל אשר חזר אל מתחת לרמתו (מול סל המטבעות) ערב הורדת הריבית הלא מתוכננת ב- 13.5".

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות: "עליית המדד תואמת את הציפיות, כאשר המדד מבטא את ההשפעה של מהלכי הממשלה לצמצום הגירעון התקציבי. בצל המחאה החברתית, עליית המדד מוסיפה שמן למדורת המחאה החברתית, כאשר בשלב הנוכחי יידרשו האוצר ובנק ישראל לעמוד על המשמר מפני התעוררות הלחצים האינפלציוניים. "העלייה במדד המחירים לצרכן אל מרכז תחום יעד האינפלציה הממשלתי (1%-3%), מנעה אפשרות להפחתה נוספת בשער ריבית השקל בטווח הקצר ומאותתת על פוטנציאל לשינוי מגמה בטווח הארוך יותר. לעליית מחירי החשמל, המע"מ ויתר התשומות, ישנה השפעה מתגלגלת, כאשר אפקט הדומינו עשוי לתרום לסבב עליות מחירים נוסף בחודשים הקרובים", אמר עוד מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות".

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בית השקעות מיטב דש: "המדד הגבוה לחודש יוני אינו מעיד כלל על התעוררות האינפלציה, כי חלקו הגדול הינה תוצאה של מעשה ידיה של הממשלה. העלאת המע"מ, מס על סיגריות והתייקרות של מחיר החשמל תרמו תרומה מאוד משמעותית למדד של חודש יוני. גם עלייה במחיר הדלק שמיובאת משוקי הנפט בעולם הוסיפה למדד. אם מנטרלים את כל המרכיבים 'החיצוניים', מקבלים שהאינפלציה במשק כמעט אינה קיימת. כצפוי העסקים גלגלו על הצרכנים רק חלק מהעלאת המע"מ כי נתקלו בביקושים חלשים. אינפלציה נמוכה, שקל מתחזק ומשק חלש תומכים בהורדה נוספת של הריבית ע"י בנק ישראל. כעת נראה שגם שוק הדיור אינו מהווה מכשול מפני הורדת ריבית נוספת, למרות שנתוני מחירי הדירות בבעלות משקפים עדיין את ההתפתחויות לפני "הריצה הגדולה" אל הדירות בחודש מאי שיצרה הודעה על העלאת המע"מ".

נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה, יהודה אלחדיף: "מדד חודש יוני משקף בעיקר השפעה קצרת טווח של העלאת המסים העקיפים (מע"מ). סביבת האינפלציה במשק צפויה להיות ממותנת למדי בחודשים הקרובים, לאור המשך ההאטה בארץ והשיפור המזערי בכלכלה העולמית. יסוף השקל, היעדר לחצי שכר וביקוש, העמקת האבטלה, וצפי ליציבות במחירי הסחורות, גם הם תורמים לאינפלציה המתונה ולפיכך יש להמשיך ולתמוך בפעילות הכלכלית במשק באמצעות קיומה של ריבית בסיסית נמוכה לאורך זמן".

אסף שאול, סמנכ"ל ההשקעות באלפא פלטינום קרנות נאמנות: ""המדד עלה בהתאם לצפי האנליסטים. המשך עלייה במחירי הדיור מראה לנו שהצעדים שעשה בנק ישראל אינם משפיעים באופן מהותי על שוק הדיור. להערכתנו לא תהיה תגובה מהותית בשווקים עקב העובדה שהמדד היה בטווח התחזית. עם זאת, המדד הגבוה מפחית במעט את הסיכוי להורדת ריבית".

ניר אומיד, סמנכ"ל השקעות בתמיר פישמן: "מדד יוני עלה אמנם בחדות אולם לא מדובר להערכתנו בשינוי הסביבה הכלכלית ,כי אם בצרוף מקרי של מספר גורמים שהתנקזו בחודש בודד, בראשם העלאת המע"מ שתרמה כ-0.5% ובנוסף סעיפים עונתיים כגון עלייה חדה במחירי הלבשה והנעלה ומחירי פירות טריים. כיוון שמדד יוני צפוי היה להיות גבוה לא צפוייה השפעה מהותית על שווקי ההון פרט לעלייה קלה בצמודים קצרים וירידה בציפיות להפחתת ריבית".

אילן ארצי, מנהל השקעות ראשי בבית ההשקעות הלמן אלדובי: "מדד יוני היה מדד גבוה אבל לא מייצג ומשקף עליות המחירים שהממשלה יוצרת. בהסתכלות קדימה הבעיה הינה חשש מדיפלציה ולא אינפלציה. סביבת האינפלציה בשנה הקרובה צפויה להיות נמוכה, ולהערכתנו תסתכם בפחות מאחוז. מדד המחירים עלה ב- 0.8% בדומה לציפיות, ולמעשה יותר מהכפיל את האינפלציה שנרשמה מתחילת השנה ועד היום, יחד עם זאת מדובר בעליות מחירים חד פעמיות של מוצרים בפיקוח והעלאות מיסים ולא אינפלציה של ביקושים. מה שגרם לעליות החודש היו עליית שיעור המע"מ, עליית מחירי ההלבשה, הדלקים, חשמל וסיגריות. הבעיות העומדות בפתחו של הנגיד הבא הינן ההאטה בצמיחה והתחזקות השקל, ולא האינפלציה הצפויה להיות נמוכה משמעותית מהיעד".

רו"ח אהוד רצאבי, נשיא להב - לשכת ארגוני העצמאים והעסקים הקטנים: "מדד יוני הגבוה נובע בעיקר מהעלאת המע"מ ומצעדים נוספים של הממשלה, כגון העלאת מחירי הסיגריות, החשמל והדלק. למעשה, עיקר האינפלציה במשק היום נובעת מצעדים ממשלתיים, בעוד שהמגזר הפרטי כמעט שלא מעלה מחירים. אם מנטרלים את צעדי הממשלה, אפשר לומר שהאינפלציה במשק הישראלי היא אפסית. העסקים הקטנים סופגים חלק גדול מעליית המע"מ והתייקרות התשומות, כגון אנרגיה, על מנת לשרוד בתקופת האטת המשק. ברור שהעסקים הקטנים לא יוכלו להחזיק מעמד לאורך זמן בתנאים אלה, ללא צעדים ממשלתיים התומכים במנועי צמיחה".

שמואל בן אריה, מנהל מחקר שוק מקומי בפיוניר תכנון פיננסי: "מזל שיש ממשלה, אחרת היינו מתקשים לעמוד ביעד האינפלציה השנתי. המדד עמד בציפיות והושפע בעיקר מעליית מחירי החשמל והעלאת המע"מ, שני גורמים אשר אינם קשורים לקצב עליית המחירים הטבעי במשק. בנוסף התייקרות מחירי הדלק אשר נגרמה בשל התייקרות מחירי האנרגיה בעולם, הדרדרות השקל מול הדולר, התייקרות סעיפי ההלבשה וההנעלה (מסיבות עונתיות) והעלייה בסעיף הדיור סיפקו גם הם רוח גבית לעלייה. ניתן לומר כי מדיניות קברניטי המדינה היא זו שגרמה, בין היתר, לעליית האינפלציה וכי מדובר בתוצאה ישירה של הריבית הנמוכה במשק. אילולא התערבות הממשלה והעונתיות שתרמה לעליית המחירים היתה פה סטטיות במדד. נראה כי הצרכן הישראלי טרם הפנים את רוע הגזרות והוא ממשיך לצרוך ביתר שאת. הגזירות הינן גזרות מדכאות צריכה וצמיחה אך כרגע הדבר עוד לא מורגש במשק. נראה כי הציפיות האינפלציוניות והאינפלציה בפועל לשנה הקרובה תעמוד על כ-2%".

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בקבוצת הראל ביטוח ופיננסים: "אנו מעריכים כי נתוני המאקרו החלשים שפורסמו לאחרונה יחד עם הציפיות הנמוכות לאינפלציה ב-12 החודשים הבאים, העצירה בעליית מחירי הדירות והתחזקות השקל מול סל המטבעות תומכים בהפחתת ריבית נוספת בחודשים הקרובים. יחד זאת, להערכתנו בהיעדר התחזקות משמעותית של השקל עד למועד ההחלטה, הוועדה המוניטרית צפויה להמתין לכניסתו של הנגיד החדש לתפקיד, לפני שתבחר להפחית את הריבית".

עוד כתבות

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ודאו ג'ונס שברו שיאים

מדד S&P 500 סגר את הרבעון הטוב ביותר שלו מאז 2019 ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע