גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נוסחה מנצחת: המהלכים השיווקיים שהגדירו את 2013

מיתוג מדויק ואישי חיבר אותנו השנה למשקה שתמיד אהבנו, החזיר לנו האמון בבנק ואפילו גרם לנו לשנות המפה הפוליטית ■ באיגוד השיווק הישראלי סימנו את המהלכים שעיצבו את התקופה, ושהונעו לראשונה אי-פעם ע"י הצרכנים

מקום 1: פיוז טי יוצא לדרך - גליקמן-נטלר-סמסונוב

"החברה המרכזית הצליחה, בזמן קצר, ללמד את כולנו מה לחפש על המדף כשבא לנו את התה הקר שפעם קראנו לו נסטי"

קרב הענק על קטגוריית התה הקר, שהותיר את הנוסחה למוצר במקום אחד ואת שמו מנגד, משך לא מעט אש השנה. החברה המרכזית למשקאות איבדה את הזיכיון לשימוש במותג נסטי, ונותרה עם הידע לייצור המוצר. במהלך מותגי שבנה מודעות ויצר שיחה, הצליחה החברה למנף את הסיכון להזדמנות - ותחת הסלוגן "same same different name", החדירה בסערה מותג חדש-ישן לשוק.

מסמנכ"לי החברות משתתפי המשאל, הפיק המהלך סופרלטיבים לאין קץ. "היכולת להפוך משבר להזדמנות", סבור רענן סעד, סמנכ"ל ביטוח ישיר, ורן גוראון, המשנה למנכ"ל בזק, מפרט: "שמו של מותג טוב והלוגו שלו הם הנכסים הכי חשובים שלו. החברה המרכזית הצליחה, בזמן קצר, ללמד את כולנו מה לחפש על המדף כשבא לנו את התה הקר שפעם קראנו לו נסטי".

"הרגלים לא קל לשנות, במיוחד בצריכה של מוצרי מזון", אומרת עינת פורטוגלי, סמנכ"לית שיווק ופרסום בקבוצת פוקס. "אפילו שינוי קל בעיצוב האריזה עלול להוביל לנטישת המוצר, גם כזה שהיו נאמנים לו במשך שנים. הקמפיין, שהעביר בצורה ברורה וישירה את המסר של 'אותו הטעם', בשילוב עם שמירה על עיצוב הבקבוק ואסטרטגיית זמינות רציפה בנקודות המכירה, הביא למעבר חלק למותג החדש מבלי לאבד צרכנים ונתח שוק".

"להמציא מחדש מוצר מוצלח אחרי שאיבדת את שמו ואת הזיהוי הכי חזק שלו, זו סיטואציה קשה", אומר איתן ויצמן מטמבור. "למרות זאת, הצליחו בקוקה-קולה לבסס מחדש אהדה ומודעות בזמן קצר, בזכות עשייה רחבה במדיה ושימוש נכון בכוח ההפצה".

אבי זיתן, מומחה לאסטרטגיה ושיווק, סבור כי "המהלך מעיד על חשיבה נכונה והקדים את המהלך של המתחרה בכמה חודשים. שם המשחק הוא מומנטום". ורות קלנר מדואר ישראל אומרת כי "מהפכה כזו שמתרחשת תוך חודש בערך, היא משהו שעוד לא ראינו מעולם בישראל, וחלק מההצלחה מגיעה מהסיפור המעניין והשונה שנוצר סביב המותג החדש".

מקום 2: לכל איש יש קוקה-קולה - דחף, קיו דיגיטל, גפן טים

"זהו פתרון מצוין של מותג גדול וותיק לגעת בעידן הנוכחי בכל-כך הרבה אנשים באמצעות קמפיין אחד"

קשה לחשוב על מהלך שיווקי מתוקשר יותר מקמפיין השמות הבינלאומי של קוקה-קולה, שבלבו גימיק לא מתוחכם לכאורה שמשך תשומת לב בהיקף עצום - הדפסת שמות נפוצים על בקבוקי המשקה.

"מדובר במהלך הבולט ביותר בחצי השנה האחרונה", אומרת טלי סקלר, ראש אגף שיווק בשירותי בריאות כללית. "הקמפיין הצליח לייצר זיקה אישית ואינטימית בין המוצר למשתמש. לצד זה נוצרה זהות בין השם הפרטי ובין הלוגו, שתישאר צרובה בתודעת הלקוחות גם זמן רב לאחר שהקמפיין ירד מהמדפים".

"מדובר במהלך מקסים ליצירת שיחה ומעורבות אישיים במוצר של 'כולם', עם חדשנות באריזה ובמהלך התקשורתי התומך", סבורה מיה אייזן צפריר, סמנכ"לית אסטרטגיה וצמיחה בחוגלה.

"החברה יצרה מהלך ששם את הצרכנים במרכז, מתייחס אל כל אחד כאל אינדיבידואל ומספק את הצורך שלנו להרגיש חשובים באמצעות מה שמגדיר אותנו - השם שלנו", מנמק את הבחירה אבי זיתן. "זהו פתרון מצוין של מותג גדול וותיק לגעת בעידן הנוכחי בכל כך הרבה אנשים באמצעות קמפיין אחד".

"עצם העיסוק של אנשים במהלך, החיפוש המתמיד שלהם אחר השם ואפילו הבדיחות בעקבות זאת ברשת עשו את שלהם", אומרת מירב אמיד, סמנכ"לית השיווק של ביו-פט, ורענן סעד מסכם: "זאת הייתה ההצגה הכי טובה בעיר".

מקום 3: גט טקסי - במרחק נגיעה

"רעיון פשוט וחכם, אשר שינה את אופן הצריכה בקטגוריה והפך את החיים שלנו לקלים ונוחים יותר"

כהרף עין ממועד השקתה, תפסה גט טקסי נוכחות מרשימה בשטח: בזמן קצר הצליחה החברה לגייס צי מוניות גדול ומעל לרבע מיליון לקוחות פעילים.

הנוסחה המנצחת, על-פי עינת ישראלי, סמנכ"לית השיווק של נייקי ישראל, היא "חדשנות בעולם ישן - לראשונה מזה עשרות בשנים העולם הזה עובר ניעור רציני ושבירת כל כללי המשחק. קשה לזכור היום מה עשינו בעידן שלפני היכולת להזמין מונית בלחיצת פשוטה על מסך הסמארטפון. זה רעיון פשוט וחכם, אשר שינה את אופן הצריכה בקטגוריה והפך את החיים שלנו לקלים ונוחים יותר".

מקום 4: יש עתיד לכנסת - באומן-בר-ריבנאי, רועי דויטש

"לראשונה בפוליטיקה הישראלית נעשה שימוש באמצעי התקשורת החדשים באופן ישיר, בשפה שונה ואישית, שעברה מעל ראשה של העיתונות המסורתית ויצרה חיבור רגשי חזק של הקהל"

הפתעת הבחירות האחרונות קיבלה מקום מכובד ברשימות המהלכים השיווקיים המובילים של השנה. בנשימה אחת, מנסים הנשאלים לנמק את בחירתם ולהבין את המהלך: "אולי בגלל עבודת השטח המאומצת, העקביות והחזרה על אותם מסרים", תוהה מיכל גולדמן מיוניליוור, "אולי בזכות הפנים המוכרות של יאיר לפיד והרצון להאמין לו. מה שבטוח הוא, שלראשונה בפוליטיקה הישראלית נעשה שימוש באמצעי התקשורת החדשים באופן ישיר ובלתי אמצעי, בשפה שונה ואישית, שעברה מעל ראשה של העיתונות המסורתית ויצרה חיבור רגשי חזק של הקהל.

"זהו הקמפיין היחיד שהצליח לתרגם את קולות המחאה החברתית להצבעה בקלפי", סבורה גולדמן.

"לא משנה מה דעתך הפוליטית", אומרת ענת גרוס מתנובה, "הקופי המנצח של הדובר הרהוט הצליח לגרום לכולנו לשאול: איפה הכסף? הבחירה מגיעה בזכות רלוונטיות של מסר, הבנת הצרכן, שימוש חכם במדיה דיגיטלית וטאלנט מנוסה בטלוויזיה ובעיתונות".

מקום 5: משפחת בנק דיסקונט - יהושע TBWA

"שילוב מוצלח של שפה פרסומית שמתפתחת לאורך זמן, אך מצליחה לבלוט כל פעם מחדש, עם מוצרים שיווקיים שבאמת מביאים חידוש"

בקמפיין נוסף מלא הומור אופייני, בכיכובו של ישראל קטורזה, יצא בנק דיסקונט בשורת מוצרים פיננסיים למשפחות - תוך ניסיון למתג את הבנק כדואג לקהל הזה ספציפית.

ענת גרוס מתנובה מכתירה את הקמפיין בזכות "החלטה אמיצה להתמקד במשפחות. כל כך טבעי שבנק קמעונאי יתמקד במשפחות, אבל אף בנק לא עשה את זה עד דיסקונט". עוד היא מציינת לשבח "שילוב מוצלח של שפה פרסומית שמתפתחת לאורך זמן, אך מצליחה לבלוט כל פעם מחדש, עם מוצרים שיווקיים שבאמת מביאים חידוש לעולם הבנקאות".

אבי זיתן סבור כי "המהלך מעניק לצרכן ערך אמתי. הבנק בחר להתמקד בדבר הכי חשוב לנו - המשפחה, טריטוריה מבודלת, תוך שהוא יוצק לתוכה אמת מוצרית קונקרטית".

מקום 6: אחלה חומוס, אבי - באומן-בר-ריבנאי

"אין ספק שהיו עשרות טיעונים למה לא לעשות את המהלך, ויש להצדיע לאנשי השיווק שהעזו לעשותו"

במארס האחרון, נפתחה בלב תל-אביב "החומוס של אבי", חומוסיה שמציעה מנות בשיטת "שלם על-פי הטעם". ההשקה פומפמה, הציבור נהר, וחומוס אחלה של שטראוס גזר קופון על מהלך מקורי במיוחד, עם חשיפת מותג המדף העומד מאחורי המנות.

"מדובר באחד המהלכים הטובים והנועזים של השנה", אומר יגאל ברקת, סמנכ"ל שיווק בישראכרט. "אין ספק שהיו עשרות טיעונים למה לא לעשות את המהלך, ויש להצדיע לאנשי השיווק שהעזו לעשותו. העובדה שהמהלך שילב בין פעילות שטח, יח"צ, פעילות ברשת וסרט פרסומת קונבנציונלי, מוכיחה שוב שכוחם של מהלכים משולבים הוא מפתח לאפקטיביות פרסומית שיווקית".

עוד 7 מהלכים ראויים לציון

תל-אופן - עינת ישראלי, נייקי ישראל: "גם מי שהיה סקפטי, התבדה. זה עובד וזה מקסים".

Meatless Monday - מירב אמיד, ביו-פט: "פעילות הסברה נרחבת הצליחה לעשות 'חינוך שוק', להעלות את הנושא לסדר היום ולסחוף אחריה ארגונים מובילים במשק. מיקי חיימוביץ' הוסיפה גושפנקה ואמינות למהלך".

נטוויז'ן, קמפיין ענתי - טלי קידר, דיסקונט: "שימוש בילדים אינו חדש, אבל הביצוע של נטוויז'ן, מהיפוך התפקידים ועד למשחק המצוין של ענתי, עושה את העבודה".

נספרסו - עינת פורטוגלי, פוקס: "בפרק זמן קצר הצליחו נספרסו לייצר בארץ קטגוריה חדשה, לשנות את הרגלי הצריכה של הקפה הביתי ולהפוך את מכונת הקפה למכשיר שהוא חלק בלתי נפרד מהמטבח הישראלי".

גולן טלקום - מיכל גולדמן, יוניליוור: "בניית מותג שנשען על אישיות היזם והמנכ"ל של החברה, מיכאל גולן".

מכבי שלי - מיה אייזן צפריר, חוגלה: "מהלך יפה של יצירת ערך והישג מאוד יפה של גיוס מצטרפים, תוך עבודה שיווקית מדויקת בריבוי ערוצים".

מימון ההמונים CROWD FUNDING - עינת ישראלי, נייקי ישראל: "זה התחיל כתופעה והפך במהלך השנה לשירות לגיטימי עבור כל בעל חזון לגיוס כספים עבור המיזם שלו".

עוד כתבות

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

 

אחרי שבוע על המדף: בכמה נמכרה וילת יוקרה בהוד השרון?

בשכונת הדר בהוד השרון נמכרה וילת יוקרה בשטח בנוי של 280 מ"ר לאחר שעמדה כשבוע בלבד על המדף, תמורת 11 מיליון שקל ● "שוק היוקרה במצב קשה כרגע - הקונים מאוד בררנים כי יש להם היצע גדול" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?