גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כמה מיליארדים יישפכו לשווא עד שנתניהו וכץ יבינו שפרויקט הרכבת הקלה צריך לצאת מידיה של נת"ע?

לחברת ההקמה המסוכסכת וחסרת הניסיון של הרכבת הקלה אין סיכוי מול אתגרי פרויקט הענק בגוש דן ■ וגם: הסיפור שישאיר אתכם פעורי פה

הסיפור הבא ראוי להיכנס לדפי ההיסטוריה של פרויקט הקמת הרכבת הקלה בגוש דן.

לפני שנה קיבל המהנדס האמריקאי ויליאם (ביל) סטד הצעה להתמנות למנהל ההקמה של הקו הראשון של הפרויקט - הקו האדום מפתח תקווה לבת ים. סטד, שניהל את הקמת הרכבות התחתיות של בוסטון וסן פרנסיסקו, הוא אישיות בעלת מעמד בינלאומי לאחר שהצליח לחלץ מהבוץ את פרויקט הרכבת התחתית של אתונה ולסיים אותו בזמן למשחקים האולימפיים של 2004.

סטד לא נרתע מהשכר העלוב שהציעה לו החברה הממשלתית. כארכיאולוג מושבע הוא רק חיכה להזדמנות לעבוד בארץ. אבל היו לו דרישות מאוד ברורות בצד המקצועי של התפקיד - דרישות שהותירו את מארחיו פעורי פה: "אני צריך 200 מנהלים ומומחים זרים שיעבדו תחתי", אמר המנכ"ל המקצוען "אחרת הפרויקט הזה לא יתרומם".

"חשבנו שהאיש התחלק על השכל", אמר לנו השבוע בכיר בנת"ע, "בחיים האוצר לא היה מאשר דבר כזה". במקום 200 מנהלים מחו"ל הציעו לסטד שלושה יועצים והבטחה להגדיל את כוח האדם המקצועי בחברה. סטד חשב כמה ימים והשיב בנימוס: לא תודה. עד היום לא הצליחה נת"ע למצוא מנהל הקמה לקו. ל"גלובס" נודע כי המכרז שהתנהל למשרה בוטל לאחרונה ומנכ"ל החברה יצחק זוכמן פנה לחברות הייעוץ הבינלאומיות שעובדות עם נת"ע וביקש מהן שמות של מועמדים אפשריים. זוכמן, כפי שנחשף ב"גלובס", מסוכסך עם סמנכ"לית הכספים של החברה ומנסה להדיח אותה מתפקידה. לנת"ע אין מזה שבעה חודשים יו"ר מכהן ותפקיד היועץ המשפטי עדיין אינו מאויש.

כל זה קורה בפרויקט שנמצא בכמה ליגות מעל כל יתר הפרויקטים בארץ מבחינת מורכבותו וחשיבותו. חשוב להדגיש שלא מדובר במשימה בלתי אפשרית, אלא כשמחליטים להטיל פרויקט כל כך מורכב על חברה מסוכסכת וחסרת ניסיון - הכישלון הוא בבחינת ידוע מראש.

אתגרים הנדסיים ללא מענה

קבלנים רבים יסכימו שהקמת הקו המהיר של הרכבת לירושלים הוא פרויקט התשתיות המסובך ביותר שנבנה היום מחוץ לגוש דן. הקו לירושלים, שההשקעה הכוללת בו מתקרבת ל-7 מיליארד שקל, הוא טיול של אחרי הצהריים לעומת פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן. בקו לירושלים נכרות כיום צמד המנהרות הארוכות בישראל, 10.5 קילומטרים אורכן. כדי לחפור את המנהרות הובאו לכאן מחו"ל שתי מכונות כרייה ענקיות מסוג TBM. כל מכונה, 150 מטרים אורכה, זקוקה לעורף לוגיסטי בהיקף נרחב: בשטחי ההתארגנות של הקו לירושלים באזור שער הגיא יש שלושה מפעלי מלט, שני מפעלים טרומיים לייצור סגמנטים, המסוע הגדול בישראל לפינוי שפכי העפר מהמנהרה ושטחי אחסון לאלפי חלקי הבטון שמהן מורכבות דפנות המנהרה.

בקו האדום בתל אביב מתוכנן צמד מנהרות באורך 11 קילומטרים, אך את עבודת הכרייה שלהן יבצעו לא שתיים אלא 8 (!) מכונות TBM, שיעבדו בעת ובעונה אחת. היכן בדיוק יימצאו שטחי ההתארגנות עבור המפעלים, המסועים ושטחי האחסון לאלפי הסגמנטים ושאר המרכיבים לפעולתם? לכך אין עדיין תשובה ברורה. בנת"ע בודקים אפשרות להקמת שטח התארגנות באזור מאהל מחוסרי הדיור שליד רכבת ארלוזורוב - אך אין בכך די.

את אלפי טון המלט, החצץ ושפכי החול והעפר שהפרויקט יצרוך ויפלוט מדי יום ביומו מתכוונת נת"ע לשנע באמצעות משאיות ומערבלי בטון שיגדשו את הרחובות הסואנים של הכרך. אתגר לוגיסטי נוסף יספקו מי התהום שממלאים את שכבות תת-הקרקע. יש צורך לשאוב את המים כל העת, אך אם תתרחש חלילה סערת גשמים, כמו זו שהביאה לעליית האילון על גדותיו בשנה שעברה - הפרויקט כולו יהיה בסכנת טביעה.

לצד אתגרי הקרקע הלא יציבה, קיים אתגר מורכב לא פחות של חפירת מנהרות בלב כרך סואן. האם תערער כריית המנהרות את יסודותיהם של בנייני המשרדים, החנויות ובתי מגורים שנמצאים מעל התוואי? לאיש אין באמת מושג. בנת"ע כבר החלו להיכנס לבתים הראשונים על מנת לבדוק את יציבותם, אך העבודה נמצאת רק בראשיתה. במהלך הפרויקט מתכוונת נת"ע להציב מערכות חיישנים באלפי בניינים בתל אביב. המערכות שיפעלו במשך שנים אמורות לספק התרעה על תזוזות בקרקע שיכולות להחליש את יסודות הבניין. ועדיין, למרות כל אמצעי הזהירות, מעריכים בנת"ע שקריסת בניינים היא בבחינת בלתי נמנע - אם זה קרה בערים מרכזיות במערב אירופה אין סיבה שזה לא יקרה גם כאן.

ואם כבר הזכרנו ערים מובילות בעולם הרי שבאמסטרדם, עיר בעלת מאפייני קרקע דומים לתל אביב, מוקמת רכבת קלה מאז שנת 1994 כשהמועד המתוכנן לסיום הוא 2017. "ההולנדים נחשבים למומחים מספר אחת בעולם בבניית תשתיות בשטחים רוויי מים", אומרים בנת"ע, "ואפילו להם לוקחת הקמת רכבת תחתית יותר מ-20 שנה".

אם לא די בכל הקשיים ההנדסיים הרבים, נבחר עבור פרויקט הרכבת הקלה מודל הפעלה שנחשב בעולם למורכב בצורה יוצאת דופן: תוואי הקו האדום נמתח לאורך 23 קילומטרים, מפתח תקווה לבת ים (ראה מפה).

בקטע שממחלף גהה בצפון ועד גבול תל אביב-יפו בדרום, שאורכו כאמור 11 קילומטרים, תעבור הרכבת מתחת לקרקע. מודל ההפעלה קובע שמעל הקרקע הרכבת תתנהג כרכבת קלה (טראם) לכל דבר, אך מתחת לקרקע היא תפעל ותתנהג כרכבת תחתית (מטרו). תדירות הרכבות מעל לקרקע תהיה רכבת לכל 5 דקות בשעות השיא והנהיגה תהיה ידנית. מתחת לקרקע התדירות תהיה כפולה - רכבת כל 2.5 דקות והנהיגה תהיה אוטומטית. המוד הזה מופעל כיום בשתי ערים בלבד בעולם: בהאג ובאנקרה, ומחייב את נהגי הרכבות לפתח מיומנויות גבוהות במעבר ממצב אוטומט למצב ידני.

בנוסף, המתח החשמלי שנבחר עבור הפרויקט כולו הוא 1,500 וולט - מתח שמתאים לרכבת תחתית, אבל לא לרכבת קלה. "הדרישות האלה אינן בלתי אפשריות לביצוע, אבל הן מאוד מורכבות", אומר אחד הספקים הבינלאומיים שמתכוונים להתמודד על ביצוע הפרויקט, "בסופו של דבר אפשר לעשות הכל - זו רק שאלה של מחיר". הבעיה שבתחום ההפעלה של הרכבת והמערכות הנלוות מעסיקה נת"ע כיום רק שני אנשי מקצוע בעלי ניסיון של ממש.

בירוקרטיה של 5 עיריות

תחום אחר שבו דווקא לא חסרים בעלי ניסיון הוא התמודדות עם הביורוקרטיה. לקחי פרויקט הרכבת הקלה בירושלים הם שזכיין פרטי מתקשה מאוד לקבל את ההיתרים הדרושים לו מהעירייה. משום כך הוחלט להעביר הפעם את הטיפול בהשגת ההיתרים לידי חברה ממשלתית. ואולם, גורמים שמעורבים בפרויקט אומרים כי אין בכך די: נת"ע תתקשה מאוד לקדם את הפרויקט ללא חקיקה שתעניק לה עדיפות על פני האינטרסים המתחרים של עשרות גופים ורשויות שפועלים בתחומי הפרויקט המתוכנן. החברה תידרש לתאם הזזת תשתיות מים, ביוב, תקשורת, תאורה וחשמל, מבלי שתינתן לה עדיפות כלשהי על פני תוכניות העבודה נניח של חברת החשמל.

אם בירושלים התמודד הזכיין מול עירייה אחת ושניים-שלושה ראשי אגפים בעייתיים, הרי שכאן צפויה התמודדות עם חמש עיריות על אגפיהן שלכל אחת מהן נוהלים וסגנון התנהלות משלה: החל מעירייה מסודרת כמו תל אביב ועד לעירייה מאלתרת כמו בני ברק. כל אחת מהעיריות תצפה מנת"ע לשורה של הטבות, שלא לומר קומבינות, בתמורה לשיתוף פעולה מצידה. ירושלים, שזכתה להשקעות בשדרוג תשתיות ושיפור פני העיר בהיקף של מעל מיליארד שקל, קבעה רף ציפיות גבוה.

באוצר ובמשרד התחבורה ניסו להקל על נת"ע באמצעות הקמת רשות מטרופולינית שתקבל לידיה את כל סמכויות הוצאת ההיתרים בתחום התחבורה, אך המהלך טורפד על ידי שר התחבורה, ישראל כ"ץ. "המודל הנכון של נת"ע היה צריך להיות דומה לזה של חברת חוצה ישראל כשכל הביצוע יבוצע על ידי קבלן פרטי בשיטת טרן-קי", אומר גורם המעורה היטב בפרטי הפרויקט, "החברה לא היה צריכה להתעסק בכלל עם הקמת הרכבת, יש לה מספיק עבודה מול הבירוקרטיה".

נת"ע: "2017 הייתה מועד לא ריאלי. הושגה התקדמות רבה השנה"

פרויקט הרכבת הקלה יכול להסתיים עד שנת 2020, כך אומרים בנת"ע, חברת ההקמה הממשלתית של הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן. "גלובס" חשף לפני כשבועיים את קיומו של דו"ח ביקורת שהכינה אג'יס, חברת הבקרה של הפרויקט מטעם האוצר. אג'יס מעריכה כי הפרויקט יושלם לא לפני הרבעון האחרון של 2022, כמעט 6 שנים אחרי המועד שנקבע בהחלטת הממשלה - 2017. מדובר בהחלטה מדצמבר 2011 שבמסגרתה קיבלה נת"ע את האחריות להקמת הפרויקט, אחרי שבוטל הסכם הזיכיון עם חברת MTS. ואולם בנת"ע טוענים היום, כי כבר בעת קבלת ההחלטה היה ברור ש-2017 היא מועד לא ריאלי וכי "מישהו טעה או הטעה את שר התחבורה".

כדוגמה לכך הם מביאים את העבודה על שלושת פירי השילוח של מכונות הכרייה - הפירים נבנים מזה כשנה בחניון גלי גיל ליד מלון סיטי טאוור, בחניון הרצל ובאם המושבות. "הצפי המוקדם היה שייקח 15 חודשים לסיים את הפירים, אבל היום ברור שזה ייקח לפחות כפול מהזמן המשוער", אמר ל"גלובס" בכיר בנת"ע. להערכתו, בניית הקופסאות (המבנה החיצוני של תחנות הרכבת התת-קרקעיות) תארך לפחות 40 חודשים, לעומת 24 חודשים בתכנון המוקדם.

גם מנהלי חברות זרות שמתכוונות לקחת חלק בהקמת הרכבת מאמינים כי ניתן יהיה לסיים אותו עד 2020, אך בתנאי אפס תקלות ועיכובים נוספים. מנהל באחת החברות אמר ל"גלובס" השבוע, כי "הבעיה הגדולה היא החלק התת-קרקעי. יהיה ניתן לפתוח לתנועה את החלקים העיליים של הקו - מאם המושבות עד מחלף גהה ומחניון הרצל עד בת ים - כבר ב-2017".

בנת"ע, בניהול יצחק זוכמן, מודים כי הם עדיין חסרים אנשי ניהול בכירים בחברה, אך לדבריהם הושגה בשנה האחרונה התקדמות רבה. בחברה, המונה 165 עובדים, מועסקים כיום 67 מהנדסים. "בשנתיים האחרונות הגענו להישגים שאף אחד לא חלם עליהם", אמר ל"גלובס" בכיר בנת"ע, "התכנון המוקדם כמעט הושלם, כל מכרזי הביצוע בהליכים מתקדמים, נעשה מיפוי מקיף של התשתיות התת-קרקעיות, הושגו אישורים לשאיבת המים, אושרו הקלות לפי סעיף 149 לחוק התכנון והבנייה וכבר החלה עבודת הכנה לקראת קו נוסף (הקו הירוק, ע"ב)".

הקו האדום

השנים שעברו

עוד כתבות

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

וול סטריט / צילום: Shutterstock

העליות בוול סטריט מתחזקות: הנאסד"ק קופץ ביותר מ-2%

מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח

חשד לפיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח: ארה"ב לא תטיל סנקציות על נצח יהודה • בשל ההפגנות הפרו-פלסטיניות: אוניברסיטת דרום קליפורניה הודיעה על ביטול טקס הפתיחה • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה  ● כל העדכונים

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני