גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הרב שמשתמש במדע וטכנולוגיה להחזיר בתשובה

ערוץ שמשדר 24 שעות ביממה, עמוד פייסבוק עטור עוקבים, הרצאות יומיות ברחבי הארץ, והוצאת ספרים בקצב מסחרר ■ הרב זמיר כהן מצא את הטריק: לחבק את הטלוויזיה והתקשורת, ולהשתמש במדע

ביום ראשון בשבוע שעבר יצאה גלית כהן מבית הכנסת "אם המושבות" בפתח תקווה כשעיניה נוצצות. היא אמנם כבר הייתה בעבר בכמה הרצאות של הרב ששינה את חייה, אבל הפעם היא הייתה נרגשת במיוחד, כיוון שהצליחה להביא לבית הכנסת את כל משפחתה "ראיתם איזה גאון הוא? נכון שהוא מדהים?", היא שאלה את בנה בן ה15- ואת בתה בת ה-24: "קלטתם את הקטע עם החילזון? זה מדהים. מדהים". בנה של כהן, עדין מראה, ממושקף ומתהדר בפס מחומצן בשיערו הכהה, הודה שלא לגמרי הבין מה בדיוק היה הקטע עם החילזון, ולמרות זאת הוא התרשם: "אי אפשר להירדם עם הרצאה שלו". כהן מהנהנת בסיפוק.

גלית כהן נחשפה לראשונה להרצאותיו של הרב זמיר כהן לפני שנתיים: "זפזפתי בטלוויזיה בלי לחפש שום דבר מיוחד והגעתי לערוץ 97 בממיר, ערוץ הידברות. נפלתי על מגילת אסתר ולא היה לי נעים מעצמי כי לא ידעתי שום דבר על פורים. מאז אני שם, ואני לומדת מאין באתי ולאן אני הולכת. מי אני, מה אני. מה שלמדתי בשנתיים האלה, באף בית ספר לא לימדו אותי".

כמה דקות מאוחר יותר יוצא הרב ומתחיל לפלס את דרכו בין המעריצים בדרך למכוניתו. גברים שיש להניח שבדרך כלל אינם חובשים כיפות, מנשקים את ידו. נשים חילוניות למראה ניגשות ומבקשות ברכות לזיווג, לפוריות, לשלום בית ולפרנסה. הרב, שאמנם מורגל בטקס שחוזר על עצמו בסיומה של כל הרצאה, נראה נבוך, אבל לא מזניח אף מאמין. כשכהן גוררת אליו את בנה המתבגר ומציגה אותו בפניו, הוא מעודד אותו להתפלל ולהניח תפילין יום-יום ומפציר בו לשמור שבת: "זה יעשה לך טוב. לאט-לאט. אתה תראה".

הרב זמיר כהן, בן 49 מבית"ר עילית, הוא תופעה ייחודית בנוף המחזירים בתשובה הישראלי. ראשית, הוא עדין, מנומס ונעים הליכות. בניגוד לאמנון יצחק השנוי במחלוקת, הוא לא עולב במדע ובמודרניות או מטיל על קהלו את אימת אלוהים באמצעות חזיונות גיהינומיים של להבות משתוללות וסבל אינסופי. שנית, הגישה של כהן - כך לפחות הוא טוען - היא שכלתנית ומדעית. בעידן שבו זוכה המדע ליוקרה והקהל הפוטנציאלי שלו מתוודע ללא הרף להישגיו, מנסה כהן לרתום אותו לצרכיו. המדע, הוא גורס, חושף את נפלאות הבריאה של אלוהים ואינו סותר את התורה בשום צורה.

למשל, אם חשבתם שתיאוריית המפץ הגדול היא עניין שהתגלה במאה האחרונה, לרב כהן יש חדשות בשבילכם: חכמי הקבלה תיארו אותו כבר מזמן. אם חשבתם שקיומם של הדינוזאורים סותר את סיפור הבריאה המקורי, אתם שוב טועים: הרי "התנינים הגדולים" הוזכרו כבר בספר בראשית. בניגוד לרבנים אחרים, שאינם מרגישים צורך להתמודד עם ממצאיהם של המדענים, כהן אינו חושש מעימות. הוא מצטט מחקרים שמערערים על תוקפו המדעי של תיארוך העולם באמצעות פחמן 14 וטוען שבתנאים מסוימים (שלדבריו, בוודאי התקיימו בתקופת המבול המקראי), עצמות בהחלט יכולות להפוך למאובנים בתוך עשרות שנים בודדות, ולא בפרקי זמן ארוכים בהרבה, כפי שגורסים המדענים. או במילים אחרות: העולם אכן נוצר רק לפני 5,733 שנה. אם רק נבדוק ונחקור, הוא אומר, נמצא שהכול מסתדר לפי דרכה של תורה.

"כאשר הדת מגיעה למודרנה עומדות בפניה לכאורה שתי אופציות", מסביר ד"ר תומר פרסיקו, חוקר בתוכנית לדתות זמננו באונ' תל אביב. "או שהיא דוחה את המדע והטכנולוגיה דחייה מוחלטת, או שהיא מקבלת אותם קבלה מוחלטת. אם אתה אמנון יצחק, אתה אומר שהמדענים הם טמבלים ושהכול שטויות. זה מתאים לציבור גדול, אבל יש אנשים שלא מסוגלים לקנות את זה. הסמכות המדעית חשובה להם. זמיר כהן מנסה לערער את הסמכות הזו באמצעות אותם כלים מדעיים. במקום לראות את המדע כמוביל למסלול התנגשות עם האמונה, הוא הופך אותו לזרוע שמחזקת אותה".

האבולוציה לא התפתחה במקרה כמו שמספרים לנו המדענים, שח הרב לקהל. "השיניים ידעו בעצמן שהן צריכות להיות בפה ולא באוזן? ברור שלא. סתם יש לנו גבות מעל העיניים? סתם עשו לנו פרגולות? ברור שלא. אם האבולוציה התפתחה במקרה כמו שמספרים לנו, איך זה שיש כזו התאמה בין גברים לנשים? איך זה ייתכן בלי בורא עולם?".

המשך ההרצאה כולל התייחסות לדינוזאורים, למפץ הגדול, לכך שטבילה במקווה והנחת תפילין משנה את צבע ההילה הרוחנית של האדם, וכמובן לכך שצופן האותיות התנ"כי מצא שהמילה "חילזון" (החיה שממנה הפיקו לכאורה את צבע התכלת לצביעת הציצית) מופיעה - באופן מוצפן כמובן - בפרשה המקראית העוסקת במצוות הציצית.

הקהל שותה את דבריו של הרב בצמא ומדי פעם נושף בהשתאות. ניכר שההסברים נוסכים בו ביטחון. "פעם לא הייתי יודעת לענות למי שאמר לי כל מיני דברים על הגיל של העולם", אמרה לי גלית כהן. "הרב זמיר סידר לי את הדברים בראש".

בחסות השר טומי לפיד

אין ספק שהגישה של הרב כהן הצליחה לפגוע במרכז ציפור הנפש של "המתחזקים". בעשור האחרון הוא הפך לאחד המחזירים בתשובה הגדולים בארץ ולדמות כמעט מיתית בקרב קהלים מסוימים. הוא הקים את "הידברות", בית טלוויזיוני שמשדר את הרצאותיו 24 שעות ביממה; יש לו עמוד פייסבוק פעיל במיוחד ועטור עוקבים; הוא מרצה כמעט מדי יום ברחבי הארץ, מופיע באירועי חזרה בתשובה המוניים (רק לפני כחודש הוא מילא את מועדון האומן 17 בירושלים), ומוציא לאור בקצב מסחרר ספרים וחוברות שקוראים תיגר על ממצאי המדע שסותרים את הנכתב בתורה. "הידברות", מונה כ-180 עובדים ומשתמש בכל אמצעי אלקטרוני כדי להגיע לקהל רחב ככל שניתן.

הוא נולד בירושלים, גדל בבית חרדי בשכונת בית ישראל ולמד בישיבת פורת יוסף. ההתעניינות שלו בחיבור שבין התורה למדע החלה עוד בילדותו: "הורי אמנם היו חרדים, אבל היתה לנו גם טלוויזיה בבית, אז הטלוויזיה לא היתה גרועה כמו היום, והיו אנציקלופדיות, וכילד אני זוכר את עצמי יושב הרבה וקורא. לאבא שלי לא הפריע שאקרא חומר מדעי. אם משהו הפריע לו זה היה שלא הייתי יוצא מספיק לשחק בחוץ".

כהן לא מתבייש להודות שבשנות ההתבגרות שלו היה מלא בספקות: "שאלתי את עצמי מה אני עושה פה ומתוך זה הגיעו העניין והחקירות. עד היום אני מודה לה' שקישר אותי עם הרב משה חיים שלנגר, שהיה המשגיח הרוחני בישיבה שלי ושסייע לי לענות על השאלות האלה. הייתי מגיע אליו עם שאלות והייתי בטוח כל פעם מחדש שעם השאלה הזו אני מפרק את כל התורה בגלל שלפעמים מגלים בה משפטים שנראים מאוד תמוהים. הייתי בטוח שלרב לא תהיה תשובה, אבל כשהייתי יוצא ממנו עם תשובה שהייתה הרבה יותר חזקה מהשאלה, וכשזה חזר על עצמו הרבה פעמים, הגעתי למסקנה שאם אני לא יודע משהו, זה אומר שהחיסרון הוא בי. כלומר שאני לא מספיק למדתי. גם היום, כשאני מגיע לשאלה מדעית שנראית מאוד מרשימה ושיש לגביה ממצאים, אני תמיד אומר לעצמי שברור שיש תשובה, אבל שצריך ללמוד אותה".

כהן מעיד על עצמו שכמעט שלא היה לו מגע עם העולם החילוני. היו לו אמנם בני דודים חילונים שהוא היה מתראה איתם בחופשות ולאחר שהתחתן נחשף יותר לעולם החילוני דרך אשתו, שגדלה בחולון. למרות החששות, אותה הרצאה ראשונה התגלתה כנקודת מפנה: "יצאתי משם בהרגשה טובה ואחר כך הגיעו הזמנות להרצאות נוספות. ואז יום אחד התקשר אליי בחור - היום הוא מנכ"ל הידברות - ששאל אותי מה דעתי להוציא קלטת. הוא זה שבעצם דחף ועודד אותי להפיץ את ההרצאות מעבר לחוברות".

לאחר ההצלחה של הקלטות, שגם הן הופצו בעשרות אלפי עותקים, הוצע לכהן להתחיל להעביר את הרצאותיו בטלוויזיה - וכך נולד ערוץ הידברות, המשדר 24 שעות בכבלים ובלויון. "אני זוכר שבהתחלה אמרתי שקשה לי להאמין שאנשים שרגילים לראות על המסך סרטים ירצו לראות אדם מדבר במשך שעה רצופה. זה נראה לי הזוי, אבל מי שפנה אליי הציע ללכת על זה והתגובות היו ממש מפתיעות. בשלב הזה הבנתי שאפשר להשתמש בטלוויזיה למטרות אחרות מבידור זול. מה שמעניין הוא שקיבלנו את הזיכיון לשדר הרצאות בערוץ המקומי דווקא כשטומי לפיד היה שר התקשורת".

מה שטוב לניוטון

במקביל החליט כהן להתחיל להוציא ספרים שיתקפו את הסתירות לכאורה שבין המדע לתורה: "כשהחוברות החלו להתפשט בצורה יפה, יצא לי יום אחד לראות אלבום של אסטרונומיה עם תמונות צבעוניות. אמרתי לעצמי שהשפחה לא יכולה להיות יותר יפה מהמלכה ושאם המדע יוצר אלבום כל-כך יפה, אז למה שהמלכה - התורה - לא תקבל ספר כזה. כך יצא הספר הראשון בסדרת 'המהפך'".

בשלושת ספרי הסדרה שיצאו עד כה לאור, מתייחס כהן לשלל סוגיות תורניות-מדעיות. הוא עוסק באסטרונומיה, בגיאוגרפיה, בפיזיקה, בבוטניקה, בביולוגיה, ברפואה ועוד, והמסקנות שהוא מגיע אליהן מתיישרות כמובן כולן עם תורת ישראל ועם הגותם של חכמי היהדות הקדומים. גם ספרים אלה נמכרו בינתיים בעשרות אלפי עותקים.

כשהרגיש שהוא לא מצליח להשתלט על העשייה בתחום ההחזרה בתשובה במקביל לניהול הכולל, התייעץ עם ראש הישיבה שלו, שנתן לו אור ירוק להקדיש את חייו למאבק על נפשם של אחיו החילונים. "הייתי מעדיף לשבת ללמוד ולא להתעסק כל הזמן בהרצאות ובהשוואה בין תורה ומדע", הוא אומר. "מבחינתי, יש כאן הקרבה גדולה ובמשפחה יודעים שאני נמצא מדי פעם בצער סביב העניין הזה, אבל כשאתה רואה שחסרים אנשים בשטח אתה מבין שעליך להיות שם. הסיפוק מגיע מכך שהתכנים האלה עושים טוב לאנשים. אני רואה את זה במפגשים ובשיחות טלפון שבהם אנשים אומרים כמה חייהם השתנו לטובה בעקבות ההרצאות והספרים".

אבל לא כולם מתרשמים מההידברות שעורך כהן בין המדע לתורה: "אחד הדברים המרשימים ביותר בעיני כהן הוא הרעיון ש'אצלנו אמרו את זה כבר קודם', כלומר ביהדות הגיעו מזמן לדברים שהמדע מגלה רק עכשיו", אומר ד"ר יקי מנשנפרוינד שמלמד פילוסופיה, מדע ותרבות באוניברסיטה הפתוחה. "למדע יש פרסטיז'ה עצומה שהוא רוצה להשתמש בה. אתה רואה אצלו הערצה כמעט עיוורת למדע. אני לא יכול לומר שהוא אוהב את המדע כי לא נראה לי שהוא באמת מבין בזה, אבל כשאתה רואה את ההרצאות שלו וקורא את הספרים שלו, אתה רואה שהוא באמת נפעם מההישגים ומהכוח של המדע. אני מאמין לו שזה אותנטי".

כהן, כמובן, מנסח את הדברים בצורה מעט שונה: "אני חושב שהציבור מתעניין בתחום הזה כי אנחנו חיים בדור שבו המידע זמין לכל אדם ומן הראוי לנפץ את המיתוס הזה שמדע ותורה לא הולכים ביחד. זכינו להיוולד בדור שבו המדע מגלה את התורה ולא להיפך. היום אני במצב שברור לי שאמנם המדענים עושים עבודה יפה וחשובה ושצריך לעודד אותם, כי הם חושפים את מה שהקדוש ברוך הוא ברא בעולם; אבל אם אלוהים אומר בתורה 'בראתי כך' והם אומרים 'מצאנו אחרת', זה אומר שהם טועים. בטוח. ייקח להם אולי קצת זמן, אבל הם יגיעו לזה".

- אתה באמת מאמין בזה?

"תראה, אם היית אומר למדען לפני מאה-מאתיים שנה, אפילו לניוטון, שהיקום נברא מהתפרצות של אור שהיה גנוז ושהאנרגיה הזו הלכה והתפשטה והתגשמה - כך כתוב בזוהר - הוא היה לועג לך. עד לפני 90-80 שנה, מדענים טענו שהעולם תמיד היה. והנה, היום אנחנו יודעים שבדיוק כך היה. היום, אחרי הרבה שנות מחקר, הרבה יותר קל לי לומר לך את הדברים הללו. משום כך, בסוף הספר 'המהפך' כתבתי מעין התנצלות על כך שאנחנו חיים בדור שכל-כך רפוי מבחינה אמונית עד שצריך להשתמש במדע כדי לחזק את התורה. מבחינת האמת - ברור שהתורה נמצאת במקום הרבה יותר גבוה מאשר המדע".

הרב זמיר כהן לא המציא את הגלגל. לגישה שלו קוראים בריאתנות, והיא פופולרית מאוד ברחבי העולם, בעיקר בקרב הנוצרים האוונגליסטים בארצות הברית.

בריאתנות היא מערכת אמונות שגורסת שיישות על טבעית עומדת מאחורי יצירת היקום, החיים, כדור הארץ והאדם. על אף שישנם בריאתנים מזרמים שונים, בבסיס הגישה עומד ניסיון לבסס את סיפור הבריאה המקראי (ובמקרים אחרים, ההינדי) באמצעות ראיות מדעיות. במקביל, פועלים הבריאתנים ללא לאות כדי לערער על תקפותן של ראיות מדעיות אחרות שסותרות את סיפורי הבריאה. מטבע הדברים, הבריאתנים דוחים את האבולוציה ומערערים על ממצאי המדע שעל פיהם גילו של כדור הארץ הוא כ-4.5 מיליארד שנים.

הגישה הבריאתנית - שהרב זמיר כהן הוא מייצג בולט שלה ישראלי - מתבססת כמעט תמיד על ממצאים שנויים במחלוקת, בעלי מתודולוגיה מחקרית בעייתית ולעתים על הונאות בוטות. כך למשל בספרו "המהפך 2" מספר כהן על "אבני איקה" מפרו שבהן תחריטים הכוללים בני אדם ודינוזאורים. לטענתו, מציאת האבנים מוכיחה שבני האדם והדינוזאורים התקיימו במקביל ושלטאות הענק לא נכחדו מגדור הארץ לפני 65 מיליון שנה, כפי שטוען המדע. הבעיה היא שהאבנים עליהן מתבססת הטענה התגלו כזיוף למטרות רווח. הזרם המרכזי של המדע דוחה מכל וכל את הגישה הבריאתנית ומתייחס לטענותיה כאל פסאודו-מדע.

הכתבה המלאה - במגזין G

עוד כתבות

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

צה"ל מאשר: חיסלנו את סגן מפקד יחידת הרקטות והטילים של חיזבאללה

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות