גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אלה השינויים שאתם צריכים לבצע בתיק ההשקעות שלכם

כיצד עמדו הערכותינו מסוף אשתקד במבחן המציאות במחצית הראשונה של 2013, ואילו התאמות יש לבצע בתיק לקראת המחצית השנייה

מחצית שנה סוערת עברה על השווקים. שונות גבוהה בין אפיקי השקעה, מכשירים ומטבעות הדגישה את הצורך באלוקציית השקעות נכונה ורחבה. הסערה התבטאה בתנודות חדות בשוקי המניות, שונות גבוהה בין מטבעות, וירידות באפיקים כאג"ח, זהב וחלק מהסחורות החקלאיות. לקראת סוף 2012 המלצנו כאן תחת הכותרת "מכינים תיק לשנה", על אלוקציית השקעות מסוימת וכעת זמן לסיכום ביניים.

בתחילת השנה נבע חוסר הוודאות בשווקים מהבחירות בארה"ב והחלפת השלטון בסין, בדגש על השלכות הצוק הפיסקלי והקיצוצים התקציביים. היום עיקר חוסר הוודאות נובע מהשלכות צמצום האשראי בסין על הצמיחה המקומית והעולמית, ומהשלכות צמצום רכישות הפד באג"ח שמתוכנן החל בספטמבר-דצמבר השנה. על צמצום זה, שהביא לתנודתיות רבה בשווקים תוך עליית תשואות באג"ח והקדמת הצפי להעלאת ריבית ראשונה בארה"ב, הרחבנו כאן בטורים האחרונים.

בתחילת השנה הערכנו צמיחה גלובלית של 3% השנה, וכעת תחזיתנו עודכנה מעט מטה ל-2.8% השנה ו-3.4% ב-2014. שיפור מומנטום הצמיחה במדינות המפותחות, בהובלת ארה"ב במחצית השנייה, צפוי להביא להמשך מגמה של איזון עליית תשואות אג"ח על ידי מניות, אם כי בקצב מתון בהרבה מזה שהתרחש בחצי הראשון; כל זאת בדגש על סוף השנה.

הנחה זו הייתה הנחת הבסיס לבניית תיק השקעות בתחילת השנה, כאשר הערכנו עליית תשואות בעיקר באג"ח ממשלתיות ובדירוגים הגבוהים. בכמה תחומי אג"ח, בעיקר בדירוגים הנמוכים, עליית התשואות האחרונה הביאה למצב שבו ניתן לצפות לתשואה חיובית נאה בהמשך השנה. עליית תשואות האג"ח בארה"ב נגרמה גם עקב משיכה של 80 מיליארד דולר מקרנות אג"ח בתוך שבועות בודדים - מה שגרם לתשואות האג"ח בדירוג השקעה לפתיחת שנה מהגרועות זה שלושה עשורים.

מצבה המשופר, באופן יחסי ומוחלט, של ארה"ב, בהובלת מגזרי הנדל"ן והצריכה הפרטית, עומד בבסיס אמון משקיעים רבים בעולם שמביא להשתתפותם בשוקי המניות בעיקר, ומכאן חשיבות המעקב אחרי התפתחויות המקרו שם.

באופן כללי, ניתן להמליץ למשקיעים לחפש אחר נכסי השקעה במדינות, שבהן המקרו מתאושש - דוגמת ארה"ב, יפן, אנגליה, שוויץ ועוד; ולהיזהר ממדינות, שבהן נתוני המקרו מידרדרים, בדגש על גירעונות "תאומים", קרי בחשבונות השוטפים ותקציבי המדינות. תזת ההשקעה בנכסים הקשורים לארה"ב ובדולר לא השתנתה כבר למעלה משנה, והיא ממשיכה להוביל אותנו גם לתוך החצי השני של 2013.

התמתנות מומנטום הצמיחה במדינות שווקים מתפתחים רבים הפכה אותנו במשך הרבעון הראשון לזהירים הרבה יותר, בכל הקשור להשקעות הקשורות לשווקים אלה; זאת תוך ניסיונות לאתר שווקים, שבהם הצמיחה עדיין גבוהה, דוגמת חלק ממדינות אסיה - מדינות שבהן הבנק המרכזי והממשל מנסים לעודד הצמיחה, כמו קוריאה הדרומית.

המח"מ המומלץ בממשלתיות: 3 שנים

שוק ההון המקומי צולח העברה מסודרת של שניים מהתפקידים הבכירים בכלכלה המקומית, שר אוצר ונגיד. זאת תוך שהוא מנסה לשמור על מסגרת התקציבית, שתשמר את דירוג האשראי הגבוה יחסית של ישראל, שבא לידי ביטוי בפרמיית סיכון נמוכה, ואף יורדת באחרונה, מול שווקים רבים כולל שוק האג"ח בארה"ב.

גם לגבי השוק המקומי המלצתנו מסוף שנה שעברה לא השתנתה. משקל חסר לאג"ח ממשלתיות, שנהנות מתשואה בגין צבירת הריבית בלבד במחצית השנה; אל מול אג"ח קונצרניות בדירוג השקעה מקבוצת A, שהניב עד אמצע יולי תשואה נאה של 4.14% בתל בונד 40, ואף למעלה מכך בקרנות נאמנות המתמחות בתחום השקעה זה. גם תחום הדירוגים הנמוכים, שהומלץ כאן, עלה עד 8% בקרנות נבחרות, למרות המשך הדיון הציבורי בהסדרי החוב.

למחצית השנה השנייה ציפיותינו לתשואה בתחום הקונצרני נמוכות, גם בגלל ירידה בקצב האינפלציה שעמד מתחילת השנה על 1.3%, אך בעיקר בשל ירידת המרווחים שמותירה בידי המשקיע במקרים רבים תשואה שוטפת בלבד.

בתחום הממשלתי, ההערכה לירידה בקצב האינפלציה במחצית השנייה של השנה, עומדת בבסיס המלצתנו להטיה שקלית מתונה בתיק ההשקעות. פרמיית הסיכון הנמוכה מעל אג"ח ממשלת ארה"ב מיטיבה, לדעתנו, עם החזקה של מח"מ בינוני של העקום הממשלתי, ולא בצורה של החזקה בקצוות, קרי שילוב של מח"מ קצר וארוך. סך מח"מ התיק המומלץ נמוך ממח"מ השוק, ועומד על כ-3 שנים. הריבית, שככל הנראה לא תרד, מביאה אותנו גם להמלצה על אג"ח ממשלתיות בריבית משתנה, במקום החזקה במק"מ, וזאת בתוספת תשואה מעל תשואת המק"מ של 0.2%-0.23%.

משקל יתר לת"א 75

גם בחלק המנייתי המקומי המלצתנו מתחילת השנה לא השתנתה. במדד ת"א 100 להעניק משקל יתר למדד ת"א 75, הכולל מניות דואליות רבות, תוך פיזור גדול בין חברות מתחומי פעילות שונים ומגוונים, הנסחרות להערכתנו בתמחור חסר.

רוני בירון, האנליסט הראשי של חטיבת בנקאות ההשקעות של UBS בישראל, המליץ בתחילת השנה על מניות בזק ופרוטרום שהניבו כ-40% ו-35% בהתאמה, כמו גם על שותפויות רציו ואבנר. לחצי השני של השנה הוא ממשיך להמליץ להחזיק במניות בזק ורציו, ולהחליף את אבנר בקבוצת דלק ואת מניית פרוטרום (שהגיעה למחיר היעד) בחברה לישראל.

ההערכה היא, כי תשואה עודפת בתקופה הקרובה תגיע מחברות החזקה כקבוצת דלק והחברה לישראל, אשר מנסות להשטיח את המבנה הארגוני שלהן - תהליך שיציף ערך למשקיעים.

במקרה של דלק, ההערכה כי החברה תמשיך למכור נכסים ותתמקד בתחום הגז והנפט; ואצל החברה לישראל פיצול שלה יצמצם את הדיסקאונט הגבוה שבו היא נסחרת ביחס לשווי החזקותיה.

ההמלצה על בזק מבוססת על תשואת דיבידנד ותזרים חופשי גבוה, ועל נושא ביטול ההפרדה המבנית, שיביא יותר בשורה מסיכונים בתחום הקווי.

לגבי רציו ההערכה מבוססת על סגירת חלק מהדיסקאונט שבו היא נסחרת ביחס להחזקתה במאגר "לוויתן", וכן על גילום חלק מהשווי האופציונלי לתגליות נוספות בשכבות עמוקות יותר ב"גל".

לסיכום, מרבית הערכותינו, כפי שהוצגו לפני תחילת השנה, עומדות במבחן התוצאה. זהירות באפיק האג"ח, בדגש על החלק הממשלתי והדירוגים הגבוהים; והערכה כי עליית תשואות עתידית נוספת, לכשתתרחש, יש לאזן ברכיב מניות, שצפוי להגיב לחיוב להתאוששות בכלכלה העולמית בחצי השני של השנה ולתוך השנה הבאה, בדגש על שווקים מפותחים.

* הכותב הוא מנהל השקעות ראשי ב-UBS Wealth Management Israel Ltd. לכותב המאמר ו/או לחברה עשוי להיות עניין אישי בנושא. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

המניות הישראליות

עוד כתבות

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"