גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בני זוג שגילו לאחר החתונה מום רפואי יוכלו לתבוע פיצוי?

בעל גילה במקרה, דרך מכתב מהביטוח הלאומי, שאשתו חולת סכיזופרניה ■ ביהמ"ש: "ייזהר אדם מלהסתיר מום מהותי מבן זוגו קודם לנישואיהם"

בימינו, כאשר זוגות רבים נישאים לאחר שכבר מלאו להם 30, וחלקם נישאים בנישואים שניים או שלישים, פרטים רבים אודות עברו של בן הזוג וחייו קודם להיכרות ולנישואים נותרים בגדר נעלם עבור בן זוגו - לרבות מידע רפואי, ניסיון מיני קודם, עבר פלילי וכו'.

כולנו היינו רוצים בנישואים מתוך כנות מוחלטת, כך שבן הזוג יקבל אותנו על כל עוונותינו ומגרעותינו, אך במציאות בני זוג רבים חוששים להעמיד את מערכת היחסים בניסיון, ומעדיפים לשמור סודות מסוימים לעצמם.

מהו המידע אשר על בן הזוג חלה חובה משפטית לגלותו לבן זוגו טרם הנישואים? והאם הסתרת מידע ראויה להיות נושא שפיט הנתון להתערבות בתי המשפט? שאלות אלה עמדו למבחן בפסק דינו של בית המשפט לענייני משפחה בפתח-תקווה מהשבוע שעבר, במסגרתו חויבה אישה לפצות את בעלה בתשלום נזיקין, בשל העובדה שלא גילתה לו טרם נישואיהם את דבר היותה חולת סכיזופרניה.

בני הזוג נישאו בהיותם בני 38. הבעל היה רווק, ואילו האישה גרושה עם ילד מנישואים קודמים. בתוך זמן קצר שני בני הזוג גילו כי עשו מקח טעות, והתגרשו. הבעל טען כי התגרש מאחר שגילה במקרה כי האישה חולה בסכיזופרניה, לאחר שראה מכתב מביטוח לאומי בנושא הקצבה שהיא מקבלת בשל כך; ואילו האישה גילתה לטענתה כי הבעל קמצן באופן חולני, עד לרמה שלא הרשה לבנה להתקלח בבית בכדי לחסוך בחימום הדוד למקלחת.

הצדדים חתמו על הסכם גירושים במסגרתו הסדירו את נושא חלוקת הרכוש, המזונות והמשמורת על הילד המשותף שנולד להם, אך שנתיים מאוחר יותר הבעל הגיש תביעה חדשה, בה עתר לפסיקת פיצוי מהאישה בגין הנזק שנגרם לו כשגרמה לו להינשא לה מבלי שיידעה אותו על מחלת הנפש ממנה היא סובלת.

מבחינה עובדתית, בית המשפט לא קיבל כמעט אף אחת מטענות הבעל. הוכח כי על אף מחלתה האישה מצליחה לשמור על מצב נפשי מאוזן באמצעות טיפול תרופתי, וכי היא מתפקדת, עובדת ואף מגדלת את הילד כהורה המשמורן בהסכמת הבעל, ובאישורן של רשויות הרווחה אשר וידאו כי מצבה אכן שפיר ותקין.

בית המשפט לא השתכנע שלבעל מגיעים החזר הוצאות חתונה, או שנגרם לו נזק נפשי אשר ניתן לשייכו בקשר סיבתי לנישואיו לאישה בשל היותה מאובחנת כחולת נפש, במיוחד לאור העובדה שהצדדים חיו כנשואים כמה שנים, הולידו ילד ביחד, והבעל אף ביקש לשוב לשלום-בית עם האישה.

על אף קביעותיו כאמור, בית המשפט מצא לנכון בכל זאת לקבל את התביעה ולחייב את האישה לשלם פיצוי לבעל על כך שלא גילתה לו את דבר המחלה טרם הנישואים, כדי להעביר מסר עקרוני, "על מנת שייזהר אדם מלהסתיר מום כה מהותי ומשמעותי מבן זוגו קודם לנישואיהם".

קיימת בעייתיות רבה בבחירתו של בית המשפט להעניש את האישה על מעשה שנקבע כי לא הסב נזק, וזאת בכדי להעביר מסר, שאף הוא שנוי במחלוקת.

מזה שנים מתריעים ארגוני חולי הנפש בפני הסטיגמה החברתית הקשה המלווה את עצם ההגדרה של אדם כלוקה במחלת נפש, וזאת על אף ההתקדמות העצומה שעשתה הרפואה בנושא זה.

כאשר בית המשפט עצמו קובע כי מחלת נפש היא מום מהותי שחובה לגלותו טרם הנישואים, גם אם החולה מאוזן ומטופל תרופתית, שכן אדם סביר לא היה נישא לבן הזוג אם היה יודע על כך מראש - פלא שאנשים מבקשים להסתיר זאת?

מדובר במדרון חלקלק מאין כמוהו, אשר יש בו כדי לפעור את הפתח לאין-סוף תביעות נזיקין לאחר הגירושים בגין הגורמים לנישואים שהתפוררו. לא רק שבתי המשפט יידרשו לקבוע רף להיות המום "מהותי" בתוך טווח מחלות הנפש (האם, לדוגמה, אדם שנוטל תרופות פסיכיאטריות כמו ציפרלקס נדרש ליידע בכך את בן הזוג טרם הנישואים?), אלא שמדובר בקשת רחבה של "סודות", רפואיים ואחרים, אשר ניתן לתהות לגביהם אם בן הזוג היה מסכים לנישואים אם היה יודע עליהן מראש, בכלל זה אפילו נשיאת גן למחלות הסרטן. האם מעתה יידרש אדם העומד להנשא להציג תעודות רפואיות, תעודת יושר וקורות-חיים מלאים?

וכך, בעוד שאין מקום לחייב אדם להישאר נשוי למישהו או מישהי לאחר שגילה כי הם סובלים ממום, יש מקום לתהות האם יש הצדקה לקבלת פיצויים בגין הסתרה זאת, ממש כפי שבגידה במהלך הנישואים מהווה עילת גירושים, אך אינה מקנה זכות לפיצויים.

עד כה בתי המשפט קיבלו תביעות נזיקין כגון אלה במקרים קיצוניים ביותר בנסיבותיהם, אשר הוכח בהם נזק ממשי וקשר ישיר בין ההסתרה לנזק, כמו המקרה של הבחורה הדתייה שנישאה לבחור אשר הסתיר ממנה את היותו חסר כוח גברא; אך מכאן ועד לקביעות גורפות לפיהן הסתרת מחלה מהווה ראש נזק בפני עצמו - הדרך הייתה צריכה להיות ארוכה יותר.

■ עו"ד ליהיא כהן-דמבינסקי, מומחית לדיני משפחה וירושה, מנהלת פורום דיני משפחה ב"גלובס".

עוד כתבות

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים