גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עולם המדע נסער: המיזם שישנה מה שידענו על תחבורה

ב-12 באוגוסט אלון מאסק, מולטי-מיליארדר שהיה שותף לתכנון רקטות ורכבי חלל, יחשוף את "הייפר-לופ", המיזם השאפתני שמתיימר להבטיח חצי שעה מלוס אנג'לס לסן פרנסיסקו. אל תזלזלו

אם כל אדם אחר בעולם היה מבטיח לנו טכנולוגיה שתאפשר לאנשים להגיע בתוך חצי שעה מלוס אנג'לס לסן פרנסיסקו (550 ק"מ על הכביש) , היינו צוחקים, אבל מי שמבטיח לנו את זה הוא אלון מאסק ובו אנחנו בוטחים". כך, עם חיוך תמים על הפנים וכשעיניו נוצצות מהתרגשות, נימק לאחרונה בשידור חי פרשן לענייני טכנולוגיה ברשת סי.אן.אן את הסיבה שבגללה עולם המדע והיזמות נסער לקראת ה-12 באוגוסט - הרגע שבו יחשוף מאסק את עיקרי מיזם ה"הייפר-לופ" (Hyperloop) המסתורי שלו, ואולי יצעיד את העולם לעידן תחבורתי חדש.

גם אם בעוד שבועיים, שנתיים או עשור יתברר שהמיזם של מאסק לא ייצא אל הפועל מסיבות פיזיקליות, רגולטוריות, אישיותיות או פיננסיות (או בגלל שילוב כזה או אחר של כולן), קשה להיזכר מתי בפעם האחרונה הצליח מישהו למגנט בצורה דומה את תשומת לבו של העולם ולנטוע תקוות עתידניות במוחם של כל-כך הרבה אנשים. אבל מאסק, כפי שציין בצדק אותו פרשן נרגש בסי.אן.אן, רחוק מלהיות אדם רגיל.

הוא אמנם מביא עמו לפרויקט החדש הון אישי אדיר והוא בהחלט מצויד במוניטין של הצלחות ענק ושל פריצות דרך משמעותיות בתחומים מגוונים וסקסיים, אולם הסיבה האמיתית ליחס המעריץ כלפיו פשוטה יותר. בעידן שאחרי מותו של סטיב ג'ובס, מאסק הוא אחד מהיזמים הבודדים בעולם שמקרינים תשוקה אמיתית. כמו תומאס אדיסון, ניקולה טסלה או גיבור הקומיקס טוני סטארק (הידוע יותר כאיירון מן, ואל ההשוואה אליו נגיע מאוחר יותר) - מאסק נראה כמו מישהו שמוכן לסכן את כל מה שיש לו כדי להוביל את האנושות לעבר עולם חדש ומופלא.

יחד עם אחיו, פיתח מאסק תוכנה להעלאת תוכן מקוון לאתרי חדשות, הפך אותה לחברה בשם Zip2 וב-1999, בשיא בועת הדוט קום, מכר אותה לאלטה ויסטה תמורת 307 מיליון דולרים במזומן. הוא עדיין לא היה בן 30, אבל ההצלחה הראשונית רק הגבירה את התיאבון שלו. במארס 1999 הוא הקים את X.com, שהתמחתה בשירותים מקוונים להעברת כספים ושנה לאחר מכן מיזג אותה עם המתחרה הגדולה שלה באותה תקופה, Confinity. מאוחר יותר שונה שמה של החברה החדשה ל-PayPal, ובאוקטובר 2002 היא נמכרה ל-eBay תמורת מיליארד וחצי דולרים. מאסק היה בעל המניות הגדול ביותר של החברה והחזיק ב-11.5% ממנה.

ארבעה חודשים מאוחר יותר, כשהוא מצויד בהר של מזומנים ובמוניטין מרשים, יצא מאסק להרפתקה העסקית הבאה שלו. הפעם, לעומת זאת, התשוקה שלו לחדש לקחה אותו לכיוון אחר לגמרי. לפני עשור, כשהיה ברור שמעבורות החלל המזדקנות של נאס"א עומדות לצאת לגמלאות, ושממשלת ארצות הברית אינה מתכוונת לעת עתה לפתח את הדור הבא שלהן, החליט מאסק שהקרקע מוכנה ליזמות פרטית בתחום.

ללא תואר מתקדם או ניסיון בתחום, החליט מאסק להקים את Space X, חברה פרטית לשיגור רקטות לחלל. הוא השקיע בחברה יותר מ-100 מיליון דולרים מהונו הפרטי, היה שותף בעצמו לתכנון רקטות ורכבי חלל, והצליח בתוך פחות מעשור להפוך אותה מחזון למציאות. המוטיבציה שדוחפת את מאסק לחלל היא שכנועו בכך שהמין האנושי חייב לצאת אל מחוץ לכדור הארץ על מנת להפחית את הסיכון להכחדתו. "אסטרואיד או התפרצות וולקנית עלולים להשמיד אותנו ומעבר לכך אנחנו עומדים בפני סיכונים שהדינוזאורים לא ראו מולם: וירוסים מהונדסים, יצירה לא מכוונת של חור שחור זעיר, התחממות גלובלית בקנה מידה קטסטרופלי או צורה חדשה של טכנולוגיה שאנחנו עדיין לא יודעים עליה, שיכולה לחסל את כולנו.

"המין האנושי התפתח במשך מיליוני שנים, אבל ב-60 השנים האחרונות הנשק הגרעיני סיפק לנו הזדמנות לחסל את עצמו. במוקדם או במאוחר אנחנו חייבים להרחיב את תחום הקיום שלנו אל מחוץ לכדור הכחול והירוק הזה או שניכחד".

החברה פיתחה עד כה כמה סוגי רקטות ועובדת על פיתוח הרקטה החזקה אי פעם - יותר אפילו מרקטת הסטורן 5 שהטיסה לירח את צוות אפולו ב-1969 - שעליה תוטל הוצאת מטענים כבדים מכדור הארץ למסעות ארוכים בחלל. ב-2008 חתמה החברה עם נאס"א על חוזה בסך 1.6 מיליארד דולרים לתריסר טיסות אספקה לתחנת החלל הבינלאומית שסובבת את כדור הארץ. במאי 2012 נכנסה החברה להיסטוריה כשהפכה לגוף הלא מדינתי הראשון בהיסטוריה שהעביר מטען לתחנת החלל הבינלאומית. בעתיד, כנראה תיקח על עצמה החברה גם את משימת הטסת האסטרונאוטים לתחנה. בשלב זה Space X עדיין מוגדרת כחברת תחבורה חללית, אולם ב-2011 אמר מאסק כי בתוך "עשר עד עשרים שנה", הוא רוצה להיות שותף באמצעותה ביישוב הכוכב מאדים.

ב-2003 הוא הקים את טסלה מוטורס, שמייצרת מכוניות חשמליות ורכיבים עבור מכוניות חשמליות של חברות אחרות. החברה עברה טלטלות רבות במשך השנים, קיבלה הלוואה פדרלית ענקית שמנעה את התמוטטותה (ומאז הוחזרה במלואה) וגם נוהלה על-ידי הישראלי לשעבר זאב דרורי בשלב הפגיע ביותר שלה - מדצמבר 2007 עד אוקטובר 2008.

דרורי נחשב לאדם שהצליח להעלות אותה חזרה למסלול לאחר שכמעט קרסה, ובראיון נדיר שנתן ב-2008 ל-G אמר כי מאסק מותיר לו את המרווח הניהולי לו הוא זקוק. עם זאת, זמן קצר לאחר מכן החליף מאסק את דרורי בתפקיד. הישראלי לשעבר מונה לסגן נשיא בחברה, אולם עזב את התפקיד לאחר חודשיים בלבד. ברבעון הראשון השנה, לראשונה בתולדותיה, דיווחה טסלה מוטורס על מעבר לרווחיות. עם זאת, אנליסטים מתריעים שמניית החברה, שזינקה ביותר מ-500% מאז הונפקה לציבור, מתומחרת בצורה מופרזת.

העיניים ל-12 באוגוסט

אם כל זה לא הספיק למאסק, ב-2006 הקימו שותפיו - על-פי רעיון שלו - את SolarCity, שהפכה בינתיים לספקית האנרגיה הסולרית הגדולה בארצות הברית. הפאנלים הסולריים של החברה מותקנים על גגות בבתים פרטיים ועל מבני ענק ומאפשרים ללקוחות פרטיים ולחברות להוריד בצורה ניכרת את הוצאות החשמל שלהם. במקביל, נכנסה לשוק תחנות הטעינה לכלי רכב חשמליים; ונכון ל-2012, היא מעסיקה 1,600 עובדים.

אולם למרות כל מפעלותיו עד כה, נראה שאין פרויקט שמצית יותר את הדמיון ממיזם ההייפר-לופ החדש של מאסק. הרעיון, שהוא תיאר כשילוב של רובה אלקטרומגנטי, של מטוס קונקורד ושל שולחן הוקי אוויר, צפוי לספק - לעת עתה לפחות - את האובססיה של הממציא למהירות. לפני שבועיים, כשמאסק דיבר לראשונה על הפרויקט ויצר סערת ספקולציות לגביו, הוא אמר כי "המערכת שאני חושב עליה היא כזאת שלעולם לא תתרסק, תהיה חסינה למזג אוויר משתנה ותיסע במהירות גבוהה פי 3 או 4 מרכבת הקליע ופי 2 ממהירות של מטוס. תוכלו לנסוע בה ממרכז לוס אנג'לס למרכז סן פרנסיסקו בפחות מחצי שעה וזה יעלה לכם הרבה פחות מכרטיס למטוס או מנסיעה במכונית, הרבה פחות מכל סוג אחר של תחבורה משום שעלות האנרגיה הדרושה לנסיעה תהיה נמוכה בהרבה.

"אני חושב שנוכל לשים על המערכת פאנלים סולריים כך שהיא תספק לעצמה את האנרגיה הדרושה להפעלתה ולמעשה נוכל להשיג בצורה כזאת יותר אנרגיה מזו שמערכת תצרוך. ישנה דרך לשמר את האנרגיה כך שהוא תוכל לפעול 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע, מבלי שניאלץ להשתמש בסוללות. כן, זה אפשרי. בהחלט".

מאסק טוען שעלות הצבת הקו בין שתי הערים לא תעלה על שישה מיליארד דולרים - עשירית ממחיר הנחת מסילת רכבת חדשה בין הערים. על-פי הנתונים שהוא סיפק עד כה, המערכת תגיע למהירויות של יותר מ-900 קמ"ש והיא תעשה זאת כמעט ללא חיכוך עם האוויר. ההערכה הרווחת היא שכדי לעשות זאת, ינועו התאים שבהם יישבו הנוסעים בתוך מעין צינור, שהאוויר שבתוכו יישאב עד כדי יצירת ואקום מוחלט.

שרטוט שהופץ ברשת (ראו תרשים) ותואר על-ידי מאסק כ"מדויק למדי", מראה מערכת שזרמי אוויר אימתניים מטיסים את התאים שבתוכה למהירויות הללו. על-פי חוות דעת של מומחים, על מנת לספק חוויית נסיעה שלא תסחוט באלימות את מיצי הקיבה של הנוסעים, קו המערכת יהיה חייב להיות ישר להפליא. אי לכך, נשאלות השאלות היכן וכיצד בדיוק מתכוון מאסק להציב אותו. סלילת מנהרות לאורך המסלול ההררי בחלקו בין הערים מחייבת השקעה כספית אדירה. הצבת הקו על כלונסאות שמתנשאות מעל האדמה, יוצרת בעיות ביורוקרטיות ומשפטיות אדירות כיוון שהקו יחצה רשויות מקומיות רבות ואינספור שטחים פרטיים.

דריל אוסטר, מייסד חברה בשם ET3 שמפתחת בקולורדו רעיונות לקווי תחבורה מהירים מבוססי צינורות ואקום אמר לאחרונה, ש"מעבר למה שמאסק הודיע עד כה, אני לא חושב שמישהו יודע אילו רעיונות עוברים לו בראש. אם מישהו אחר מלבדו היה מעלה את הרעיון, הייתי אומר שכל הסיפור הזה מאוד-מאוד חשוד. באמת שאין לי מושג איך הוא מתכוון לעשות את מה שהוא אומר שהוא רוצה לעשות".

לא אוסטר ולא אף אדם אחר, יודע כיצד מתכוון מאסק להתגבר על הבעיות הללו, וישנה כמובן אפשרות שמאסק מתכוון להציג את המערכת כקונספט עתידני ולאו דווקא כפרויקט מסחרי. עם זאת, הרקורד המוכח שלו, לא מאפשר לאיש לזלזל בו. איירון מן, אחרי הכול.

הכתבה המלאה - במגזין G

עוד כתבות

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי