גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דושי מוקירה

מי המעצב הצעיר שקיבל את פרס משפחת לייטרסדורף? ■ איזה חוג בית פתח אלון קסטיאל? ■ ואיך מקדמת לוריאל ישראל מדעניות צעירות ומבטיחות?

אנדריאה (דושי) לייטרסדורף ובני משפחתה החליטו בשנה שעברה על הענקת פרס שנתי על שמה של הסבתא והאמא, מעצבת האופנה פיני לייטרסדורף ז"ל. אמש הוענק הפרס לבוגר מצטיין של מחלקת האופנה בשנקר. טקס הענקת הפרס, על סך 50 אלף שקל, נערך בוילה דלאל שבשכונת נווה צדק בתל-אביב.

המעצב הצעיר שנבחר לקבל את הפרס השנה הוא חן אריאל נחמן, אשר יצר קולקציה תחת הכותרת "אבולציה שקטה" בהשראת גן הפסלים התת-ימי של האמן ג'ייסון דה-קרייה טיילור, שהציב פסלים בקרקעית הים ביוקטן, מקסיקו. זכרו והוקירו: בנה של פיני ואביה של דושי טומי לייטרסדורף מלווה ברעייתו גילי; האח יויו (יונתן) לייטרסדורף; פרופ' יולי תמיר, נשיאת שנקר; אורית אפרתי, יו"רית אגודת ידידי שנקר; ראש מחלקת האופנה בשנקר, לאה פרץ; מפיק ומייסד שבוע האופנה בישראל, מוטי רייף; רות דיין; דוד טרטקובר ומאירה גרא.

קסטיאל מנסה להנחית

יזם הנדל"ן ומלונות הבוטיק אלון קסטיאל החליט לנצל את ימי הקיץ כדי לחשוף את חבריו, בני הדור הצעיר, לעולם החדשנות. קסטיאל יזם ונתן חסות למעין חוג בית משותף ל-SpaceIL וקסטיאל As IS - חנות הרהיטים החדשה של משפחתו בתל אביב.

כפיר דמרי, אלון קסטיאל, יהונתן ויינטראוב, חוג בית ל-SpaceIL / צילום: אלון הדר
דמרי, קסטיאל וויינטראוב

SpaceIL נוסדה בשנת 2011 לאחר ששלושה מהנדסים ישראלים - כפיר דמרי, יריב בש ויהונתן ויינטראוב - נענו לאתגר התחרות הבינלאומית Google Lunar X-Prize - מרוץ עולמי מודרני להנחתת חללית בלתי מאוישת על הירח. מנהלים, יזמים ואנשי היי-טק התייצבו בחוג הבית שאירח קסטיאל כדי לשמוע על היוזמה הישראלית. הרשימו: דמרי ו-ויינטראוב.

פרנקל צד פילים

לנוכח החום הכבד השורר בחוץ, הוחלט בבית ההשקעות אפסילון לפנק את העובדים, בני ובנות זוגן/ם ולקוחות נבחרים בארוחת בוקר והקרנת סרט באוויר מזגנים קריר. מנכ"ל אפסילון, שמואל פרנקל, בחר בלוקיישן שבבעלות חברו הטוב משה אדרי, הסינמה סיטי, ובסרט שראה לפני כולם והותיר עליו רושם רב: "לצוד פילים".

שמואל פרנקל, רשף לוי, הקרנה פרטית של
שמואל פרנקל ורשף לוי

פרנקל אמר לנוכחים שלדעתו מדובר בסרט הישראלי הטוב של השנה. הצופים זכו גם למפגש מעניין, בתום ההקרנה, עם במאי הסרט רשף לוי. לוי ענה על שאלות הצופים וחלק איתם חוויות מתהליך היצירה. נצפו בקהל: אלונה ואלי ברקת.

ירושלמי בלב של שירז

באולם אסיא החדש במוזיאון תל-אביב לאמנות התקיימה אמש פרמיירה חגיגית להצגת הילדים "הלב של שירז". ההצגה, מבית היוצר של תיאטרון אורנה פורת לילדים ולנוער, נכתבה על פי ספרה של הזמרת ריטה ומבוססת על סיפור אמיתי שעבר במשפחתה של הזמרת המפורסמת, במשך דורות, מאם לבת.

ריטה, מיקי ירושלמי, לימור לבנת, פרמיירת
ריטה, מיקי ירושלמי ולימור לבנת

האורחים הרבים באולם נהנו מן הפסקול המלווה את ההצגה, שבו משולבות יצירות מתוך אלבומיה השונים של ריטה, כשהבולט ביניהם הוא האלבום הפרסי שראה אור בשנה שעברה. ריטה הנרגשת שהגיעה מלווה בבני משפחתה המורחבת, עלתה בתחילת ההצגה לבמה והודתה לנוכחים. בין המוזמנים שהגיעו לערב תרבותי מתובל באבק כוכבים: מיקי ירושלמי יו"ר תאטרון אורנה פורת לילדים ולנוער וזוגתו השרה לימור לבנת; סמדר נמרודי-רינות; עמית וטל בריקמן עם הילדים; צוריה להב; ורד רוזן עם הילדים לי ורום; שרון איילון וילדיה, ורבים נוספים.

הטובות למדע

הוועד הישראלי לאונסק"ו ולוריאל ישראל חגגו אמש במלון הילטון בתל-אביב חמש שנות שיתוף פעולה לקידום מדעניות צעירות בישראל. את פני הבאים קיבלו גד פרופר, יו"ר מועצת המנהלים של לוריאל ישראל ונאווה רביד, מנכ"לית החברה. בחבר השופטות שבחרו את הזוכות כיהנו מדעניות ישראליות בכירות ובעלות שם עולמי. כלות הפרס לשנת 2013 אשר זכו לכבוד הן אדית נאור, מדענית לביולוגיה וגנטיקה מאוניברסיטת תל-אביב ונטלי זיתוני, מדענית לביולוגיה מבנית מאוניברסיטת באר-שבע.

נאווה רביד, יעקב פרי, גד פרופר, מושיק תאומים, פרס מדעניות צעירות של לוריאל / צילום: לם וליץ סטודיו
נאוה רביד, יעקב פרי, גד פרופר ומושיק תאומים

בנוסף לכבוד, המדעניות זכו בפרס כספי בסך 50 אלף שקל כל אחת, ובמועמדות לפרס אונסק"ו-לוריאל למען נשים במדע העולמי לשנת 2013. שר המדע הטכנולוגיה והחלל, יעקב פרי, אמר באירוע שכניסת נשים נוספות לעולם המדע והמחקר הינו אינטרס ישראלי מובהק כחלק ממגמה גלובלית. כלת פרס ישראל ונשיאת האקדמיה למדעים, פרופ' רות ארנון, ציינה כי מדעניות רבות שנסעו לפוסט דוקטורט בחו"ל, הביעו רצון עז לחזור ולהשתלב בסגל האקדמי בישראל, למרות שלמדו באוניברסיטאות מהטובות והמכובדות בעולם. כיבדו את המעמד: שגריר צרפת בישראל כריסטוף ביגו; מודי כידון; מושיק תאומים;, ורד סוויד; ד"ר יעל אלמוג, יפית גרינברג ועוד.

עוד כתבות

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

ירידות קלות בוול סטריט; טסלה מזנקת בכ-11%

הנאסד"ק יורד ב-0.1% ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה"ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עמי את הכאב האיום של המלחמה"

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש