גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפראיירים של ישראל

55% מהשכירים לא מגיעים לסף המס. אז מי בדיוק מעביר למדינה 85 מיליארד שקל בשנה?

ג'יפ יוקרתי "גרנד צ'ירוקי" ב-100 אלף שקל בלבד

הנה מייל שקיבלנו מאחד מהקוראים שלנו בסוף השבוע שעבר:

"אני נמצא כרגע בניו יורק, בטיול עם המשפחה, ורוצה להפנות את תשומת לבך לשני דברים מקוממים. האחד, נושא המע"מ. בכל קנייה, ואני מדגיש - בכל קנייה, גם אם קנית כמה עוגיות במאפייה, מפרידים ללקוח את המע"מ מהמחיר. כך הצרכן יודע מה חלקה של המדינה בכל קנייה ומה עובר לקופת המדינה בכל רכישה. במדינה כמו שלנו, עם מע"מ אסטרונומי בשיעור של 18%, חייבים להפריד את המע"מ מכל קנייה, כדי שהציבור יבין טוב יותר מה גובה המסים העקיפים שהוא משלם למדינה, מסים שגורמים לכל בית אב להתרושש. אני רוצה לראות איך הציבור יגיב כשהוא יראה על המדף נעל שעולה, לדוגמה, 200 שקל ורק כשיגיע לקופה יבקשו ממנו 236 שקל. כרגע הקמעונאים משרתים את האינטרסים של המדינה, מגלמים את המע"מ במוצר, עושים שירות נהדר למשרד האוצר ומוציאים לעצמם שם של גנבים, יקרנים ושאר ירקות... למה קמעונאי צריך לגלם במחיר משהו שהוא לא שלו?

"הנושא השני הוא נדוש, אבל תמיד מקומם מחדש, ואני מתכוון למחירי כלי הרכב בישראל. ג'יפ מסוג 'גרנד צ'ירוקי' בישראל נחשב רכב יוקרה ומנקר עיניים בגלל תג המחיר שלו, משהו כמו 270 אלף שקל לדגם הזול ביותר. גיסי לקח את הרכב הזה בניו יורק בעסקת ליסינג. שים לב למחיר: 100 דולר מקדמה, והשאר ב-36 תשלומים של 290 דולר (כ-1,000 שקל מדי חודש). בסוף תקופת הליסינג מחזירים את הרכב ולוקחים חדש באותם תנאים. אם חפצת ברכישת הרכב, זה יעלה לך כ-30 אלף דולר (כ-108 אלף שקל). האמת? לי ולחבריי נמאס מהמדינה פה. אנשים חושבים שאם הם מרוויחים 15 אלף שקל ברוטו ומקבלים 11 נטו אז הם שילמו 4,000 שקל למדינה ובזה סיימו. לך תסביר להם שמה-11 נטו שנשאר להם הם משלמים עוד 30% מס עקיף..."

מי מטרפד את המע"מ הדיפרנציאלי

המייל של הקורא משקף בסך הכול את הלך הרוח של רבים: יקר פה, יוקר המחיה פה מעצבן לעומת מדינות רבות בעולם, ולא מעט משפחות עסוקות במעין מלחמת הישרדות. למה יקר פה, מי בדיוק אשם, אם יש בכלל אשם, והאם כל זה רק פופוליזם של מומחים לקיטורים שמוציאים קיטור נון-סטופ ברשתות החברתיות, בתהליך הכי דמוקרטי שהתרחש מאז ומעולם? לאנשים אמנם יש נטייה טבעית לקטר, אבל ממש לא מדובר בפופוליזם, כי מדי יום, מדי חודש ומדי שנה יותר ויותר אזרחים מרגישים שהכלכלה, הממשלות והשיטה בכללותה אינן עובדות לטובתם או אינן משרתות אותם, והם כועסים בצדק. כאשר הם גם מרגישים או מבחינים שחבורה מצומצמת מאוד צוברת עושר מופלג, חלקה באמצעים לא ממש כשרים, ואם הם כשרים אז הם לא ממש מריחים טוב, הטינה כלפי השיטה או כלפי העשירים או כלפי הממשלות צוברת תאוצה.

המייל שקיבלנו מפרט שתי בעיות של יוקר מחיה, שתיהן באחריות מלאה של הממשלה. האחת היא המע"מ, ואחרת היא המסים הכבדים בשוק הרכב. הציבור נוטה לשכוח זאת, אבל חלק לא קטן מהמחיר הסופי של המוצר הוא מס כבד של הממשלה (מע"מ), והרשתות הקמעונאיות בסך הכול מתפקדות כגובה של המדינה. ממוצע המע"מ ב-OECD על מוצרי מזון עומד על אחוזים בודדים (כ-5%), ורק בישראל פיתחו באוצר אנטי אובססיבי למע"מ דיפרנציאלי, שיכול להקל במשהו את יוקר המחיה. כמובן, יש עסקים חזיריים, אבל גם צריך להבין את הלחץ המופעל עליהם מלמטה: כלומר, הם משתמשים בדלק, בכלי רכב, בחשמל ובשירותי עירייה (ארנונה), שגם עליהם יש מסים כבדים ומע"מ. כל זה מגולגל על הצרכן.

העניין השני שהעלה הקורא הוא המסים הכבדים על כלי הרכב. למרות הכרזותיו ואיומיו של שר התחבורה ישראל כ"ץ "להיכנס" ביבואני הרכב, הוא מתעקש שוב ושוב לשכוח, במקרה או לא, שהאשמה העיקרית היא של המדינה. אותו ג'יפ גרנד צ'ירוקי שמיובא לארץ "נהנה" ממסי קנייה גבוהים של יותר מ-80%, ממע"מ גבוה, מהובלה וממס גם על רכיב ההובלה. תוסיפו כמובן את הקופון של היבואן, והופ - 270 אלף שקל בשביל חתיכת ג'יפ שבארה"ב עולה פחות ממכונית משפחתית בישראל.

מי נושא בנטל המסים הישירים בישראל

מדינה, כל מדינה, חייבת שיהיו לה הכנסות ממסים בשביל לממן את שירותי הבריאות, החינוך, הרווחה והפיתוח. השאלה הגדולה היא, כמובן, מי נושא בעיקר הנטל של המס (לפחות הישיר) ומי מתחמק ממנו.

תחושות הכעס, התסכול והמרמור על חוסר האיזון הזה משתקפים היטב במספרים המופיעים בדוחות הרשמיים של מינהל הכנסות המדינה באוצר על חלוקת עוגת ההכנסות והמיסוי הישראלית. ניתן לחלק את האוכלוסייה העובדת בישראל לשלוש קבוצות: הראשונה היא האוכלוסייה השקופה לחלוטין, אוכלוסיית השכירים שנתוני ההכנסות שלהם גלויים ומועברים על ידי המעסיקים לרשויות המס. זו האוכלוסייה העיקרית. האוכלוסייה השנייה, השקופה למחצה, היא העצמאים. נתוניה אמנם עוברים למערכת המס, אבל כנראה לא באופן מלא. יסלחו לנו העצמאים על ההכללות, אבל התמונה ברורה מאוד: יש לא מעט המסתירים לא מעט מהכנסותיהם.

האוכלוסייה השלישית, הלא-שקופה לחלוטין, היא של מעלימי המס. סוד די גלוי הוא שהיקף הכלכלה השחורה בישראל מגיע ליותר מ-20% ואף נושק ל-25% מהתמ"ג. כלומר, קרוב ל-170-200 מיליארד שקל מתגלגלים במשק בלי שהמדינה מצליחה לשים עליהם את ידיה. ההשוואות העולמיות אינן מחמיאות כלל: אנחנו קרובים יותר לארגנטינה, לאיטליה, ליוון ולטורקיה ורחוקים מאוד ממדינות כמו שווייץ, ארה"ב, יפן ובריטניה (8%-12% בלבד מהתמ"ג). הכלכלה השחורה העצומה הזאת, רבע מהכלכלה הרשמית, מתורגמת לאובדן הכנסות ממסים בהיקף ע צום של כ-20-30 מיליארד שקל בשנה, 10%-15% מסך הגבייה הנוכחית (נחמה פורתא: מעלימי המס לפחות משלמים חלק ממנו באמצעות המיסוי העקיף). תיכף נראה מי משלם את מחיר ההעלמות האדירות הללו.

נתוני מינהל הכנסות המדינה האחרונים התבססו על המספרים של 2008, שקודמו בחלקם לערכים של 2011. הם כוללים כ-2.866 מיליון שכירים (האוכלוסייה השקופה) וכ-438 אלף עצמאים, כולל מנהלי חברות. כל אלו יצרו הכנסות ברוטו של כ-410 מיליארד שקל והעבירו למדינה מסים ישירים בהיקף של כ-85 מיליארד שקל - כ-55 מיליארד שקל ממס הכנסה וכ-30 מיליארד שקל מדמי ביטוח לאומי ומס בריאות. שיעור המס הממוצע, אם כן, עמד על קצת יותר מ-20%. שיעור מס הכנסה מתוכו עמד על כ-13%, והשאר, 7%, ביטוח לאומי ומס בריאות. באוצר משתמשים בדרך כלל בנתונים הללו כדי להוכיח לנו שהמיסוי הישיר בישראל הוא נמוך. כן, הוא אכן נמוך, אבל רק לכאורה ולמראית עין, כי המיסוי הישיר הוא רק חלק מהתמונה. הנה כמה מספרים שיבהירו אותה:

52.3% - זה שיעור היחידים (שכירים ועצמאים) הנמצאים מתחת לסף המס, לעומת 49.7% ב-2011 ו-51.2% ב-2010. זו תמונת מצב עצובה, המעידה מצד אחד על רמת השכר הדי עלובה בישראל, ומצד אחר על מנגנון ההטבות של נקודות הזיכוי. סף המס הנמוך ביותר הוא כ-4,800 שקל לגבר וכ-5,700 לאישה ללא ילדים, והוא מגיע לכ-11 אלף שקל לאם לארבעה ולאב לשני פעוטות (עד גיל 3). חשוב להדגיש: מדובר במס הכנסה בלבד. אלה שאינם מגיעים לסף המס משלמים מסי בריאות ודמי ביטוח לאומי (לרוב 12% מהשכר), וכמובן מסים עקיפים בשפע (מע"מ וכדומה). הנתון המפתיע לכאורה הוא ששיעור העצמאים הנמצאים מתחת לסף המס בשלוש השנים האחרונות עמד על כ-33%-35%. (אתם מאמינים לזה? לכן קראנו לאוכלוסייה הזאת שקופה חלקית).

17% מאוכלוסיית היחידים, המורכבת ברובה משכירים, שילמו בשנת 2011 כ-76% מסך המסים הישירים (!), כ-84% מסך מס ההכנסה וכ-62% מסך דמי הביטוח הלאומי ומס הבריאות (ראו טבלה). זה המספר שמבטא בצורה הטובה ביותר את התסכול של מעמד הביניים. למעשה, השכירים בשלוש מדרגות השכר העליונות משלמים את רוב המסים הישירים בישראל, והם הנושאים בנטל המיסוי המטורף (במיוחד הישיר אבל גם העקיף) של מדינת ישראל. כך הם מתפלגים: 1.8% מהיחידים, כ-64 אלף איש בלבד, שהשתכרו כ-40 אלף שקל בחודש ויותר, ריכזו כ-13% מההכנסות ברוטו ושילמו כ-34% מסך תשלומי מס ההכנסה. חלקם של יחידים אלה בתשלומי מס בריאות וביטוח לאומי הוא כ-16% בלבד בשל הגבלת תשלומים אלה בתקרה.

כ-6% מהיחידים, שהשתכרו בין 21 אלף שקל ל-40 אלף שקל, ריכזו כ-20% מההכנסות ברוטו ושילמו כ-33% מתשלומי מס ההכנסה וכ-27% ממסי הבריאות וביטוח לאומי. והשכבה האחרונה, הנושאת בעיקר הנטל: כ-8% מהיחידים, שהשתכרו בין 14 ל-21 אלף שקל, ריכזו כ-16% מההכנסה ברוטו ושילמו 18% ממסי ההכנסה וכ-20% מתשלומי הבריאות ומסי הבריאות. זאת אוכלוסיית הפראיירים, זו האוכלוסייה שלכאורה משתכרת "היטב" אבל נושאת על גבה ומסבסדת סקטורים אחרים, בין היתר את ה"לא שקופים". כשהמדינה גובה מסים מגוונים כדי להחזיר אותם לאזרחים בשירותי בריאות, חינוך ורווחה, היא לוקחת יותר מדי מה"שקופים" כדי לשרת גם את ה"לא שקופים", וגם דברים נוספים כמו פנסיות תקציביות מנופחות.

מחיר ה"גמישות": השכר הריאלי נלחץ מטה

סוגיית השכר הריאלי במשק היא אחת הסוגיות הקריטיות בכל הדיון, אף שהיא נוטה להידחק הצדה. הנתונים הרשמיים מוכיחים שהשכר הריאלי הממוצע בעשור האחרון נותר סטטי, כלומר, השכירים נתקעו ברמת הכנסות דומה, אבל רמת ההוצאות שלהם עלתה פלאים. התוצאה: אין בכלל מושג כזה הכנסה פנויה ממוצעת. יש אוברדראפט ממוצע. המצב חמור עוד יותר אם מביאים בחשבון קבוצות עובדים חזקות המושכות את הממוצע כלפי מעלה בגלל הסכמים קיבוציים המבטיחים להן עליית שכר אוטומטית מדי שנה. כך, השכר הממוצע הריאלי של כל השאר (הרוב) נשחק בכמה אחוזים טובים בעשור האחרון.

למה זה קורה? הרי לכאורה יש במשק "תעסוקה מלאה" (לפחות לפי דוברי האוצר ובנק ישראל), כיצד ביקוש לעובדים מסתדר עם ירידה בשכר? תתפלאו, לתעלומה הזאת שותפים גם המשק הבריטי ושני כלכלנים בשם ז'ואאו פאולו פסואה וג'ון ון רנן, שעיקרי המחקר שביצעו פורסמו ב"גלובס" בחודש האחרון. המסקנה של השניים תפתיע את כל מקהלת הכלכלנים המטיפה בלהט בעד "גמישות" של שוק העבודה, שלתפיסתם תוביל ליעילות, חדשנות, שכר גבוה יותר לכלל העובדים ולמחירים נמוכים יותר לצרכנים. ובכן, לא היא. שני הכלכלנים תהו כיצד שיעור האבטלה בבריטניה החזיק מעמד יפה יחסית למשבר הכלכלי ובמקביל פריון העבודה ירד.

"האם הפכנו ליותר טיפשים", הם שואלים. לא, ממש לא. הטענה של השניים היא ששוקי העבודה הפכו ליותר גמישים. מצד אחד, אלה חדשות טובות: שוקי העבודה התאימו את עצמם בצורה מוצלחת לכלכלה המתכווצת. מצד אחר, אלה חדשות רעות מאוד לעובדים: הגמישות התבטאה בשכר, כיוון שכוח האדם בכלכלה הבריטית של היום הרבה פחות מוגן. וזה בדיוק מה שקורה בישראל: שוקי העבודה ה"גמישים" אמנם שמרו על שיעורי אבטלה נמוכים יחסית לעומק המשבר (נעזוב לרגע את הוויכוח איך מודדים אבטלה), אבל גם הרעו את מצבם של העובד ים ואת איכות העבודה. בקיצור, אולי יש מספיק עבודה לכל מי שרוצה לעבוד, אבל תנאי העבודה והשכר הולכים ומידרדרים בגלל אותה "גמישות".

"אני חושב שהלחץ על מעמד הביניים יימשך", אמר אחד הכלכלנים במחקר. "השילוב בין שינוי טכנולוגי למיקור חוץ ימשיך להוריד את השכר החציוני. השאלה היא מה אפשר לעשות... זו בהחלט תהיה שאלת המפתח ב-20 השנים הבאות". השניים ממליצים לבצע השקעות ציבוריות רחבות יותר בתשתיות, בדיור ובבתי ספר - המלצה די טריוויאלית, שספק אם הממשלות מסוגלות או רוצות לעמוד בה.

מס הדיור, המס העקיף הגרוע מכולם

ולא נשכח, לקראת סוף הטור, את המס העקיף הגרוע ביותר - גרוע יותר ממע"מ - הלא הוא מס הדיור. לא בדיוק מס עקיף בהגדרתו הרשמית, אבל המס הכי כבד והכי מכביד, שהופך את הזוגות הצעירים למשועבדים לכל חייהם. יש להם על הראש שוק דיור מטורף ובמקביל שוק עבודה "גמיש" שלוחץ על שכרם. ובעיקר יש להם ממשלה יהירה, שראש הממשלה שלה ושר האוצר שלה עסוקים בעיקר במשחקי תדמיות בארץ הלה-לה-לנד.

מיסים

עוד כתבות

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

עלי חמינאי נפגש עם משפחות הבכירים שחוסלו בסוריה, אפריל 2024 / צילום: ap, Office of the Iranian Supreme Leader

החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר

המנהיג העליון חמינאי בוודאי תוהה אם מצבה של הרפובליקה האסלאמית היה טוב יותר לו כבר היה ברשותה נשק גרעיני ● המערב אינו צריך להמעיט בצורך של חמינאי להשאיר מורשת מפוארת

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

מותג משקאות האנרגיה BLUE / צילום: Shutterstock

יצרנית משקאות האנרגיה "בלו" ופרשת זיוף נתוני המיחזור

המשרד להגנת הסביבה שוקל אי הכרה בדיווח על יעדי האיסוף והמיחזור של חברת בלו לשנים 2019-2020, וקביעת תשלום כפל פיקדון בהיקף של כ-100 מיליון שקל ● זאת, לאחר שהחברה לא סיפקה אסמכתאות מספקות לאימות דיווחיה על עמידה ביעדי האיסוף והמיחזור לשנים 2019-2020 ובהמשך לחקירה המתנהלת ברשות המסים ובמשטרה

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

מגמה חיובית בוול סטריט; ספוטיפיי מזנקת בכ-13%

הנאסד"ק עולה ב-0.9% ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● הנפט נסחר בירידות ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● הערב אחרי נעילת המסחר בוול סטריט יפורסמו דוחות טסלה

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

גילון בק, ריצ'רד פרנסיס, אייל פסו / צילום: תמר מצפי, אלעד מלכה, Gauzy

בדרך לנאסד"ק: הישראלית שמאמינה שהשוק הזה יגיע ל-124 מיליארד דולר ב-2028

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● גאוזי, יצרנית הזכוכית החכמה מתל אביב בדרך לנאסד"ק ● טבע משנה את אופן דיווח התוצאות שלה על בסיס גיאוגרפי ● וסנסטאר, חברת הפורטפוליו של קרן פימי הציגה תוצאות חלשות לרבעון

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

נוסעת באל על הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על מושב שלא ניתן להטייה. מה נקבע?

חברה שניהלה שנים תביעה על מיליונים נגד יס, הגישו סיכומים באורך חריג. השופטת קבעה כי התביעה תוכרע בלעדיהם ● גבר סירב לבדיקת אבהות כדי להתחמק ממזונות, האשה פנתה לביהמ"ש ● אושרה תביעה יצוגית נגד אל על

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי