גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מדד הפרסום ברבעון השני של 2013 עלה ב-7.8 נקודות

מדד הפרסום ברבעון השני של 2013 משקף נתונים חיוביים: מספר הפקות הטלוויזיה עלה, הביקוש לעובדים בענף מתגבר, ההוצאה על פרסום באינטרנט גדלה, וגם הטלוויזיה מתחזקת ■ עם זאת, בשורה התחתונה ההוצאה לפרסום ירדה

האם שיא המשבר בענף הפרסום כבר מאחורינו? נתונים של מדד הפרסום הרבעוני מאותתים, שלמרות שעל השוק ניכרות היטב השפעות גלי ההדף של המחאה החברתית, יתכן שהרע ביותר כבר עבר. מדד הפרסום עלה ברבעון השני של 2013 ב-7.8 נקודות בהשוואה לרבעון הקודם, והוא עומד על 129.7 נקודות.

זהו הרבעון השני ברציפות שבו המדד מציג שיפור, אך עדיין לא ניתן לראות בנתונים אלה שינוי ברור של מגמת הריסון, המאפיינת את שוק הפרסום בישראל מאז קיץ 2011. כל שניתן לומר הוא שהנתונים החיוביים של מדד הפרסום בחצי השנה האחרונה מאותתים על כך ששיאו של המשבר ככל הנראה עבר, אך רק החודשים הקרובים יעידו אם ענף הפרסום מצליח להיחלץ מהשפל העמוק שנמשך כבר כ-7 רבעונים.

4 מתוך 5 הפרמטרים המרכיבים את מדד הפרסום מצביעים ברבעון השני של 2013 על עלייה. אופטימיות מסוימת ניתן לשאוב מהעובדה שפרמטרים הנותנים ביטוי לציפיות המפרסמים והפרסומאים עלו ברבעון האחרון בשיעור ניכר. כך למשל, הפקות טלוויזיה חדשות, הנותנות ביטוי לציפיות המפרסמים ביחס לרמת הפעילות בחודשים הקרובים, עלו בשיעור של כ-13%. גם הביקוש לעובדים בחברות הפרסום עלה בשיעור מרשים של כ-20%. כמו כן עלתה ההוצאה לפרסום באינטרנט בשיעור של כ-5% בהשוואה לרבעון הקודם, וגם רמת המחירים במדיה עלתה בכ-5%.

מה שעשוי להוציא את הרוח מהמפרשים, הוא העובדה שההוצאה הרבעונית לפרסום, המתבססת על נתוני יפעת בקרת פרסום, וכוללת פקטורים להערכה למחירים ריאליים, לא עלתה ואפילו ירדה בשיעור של 1%. המשמעות היא שהאווירה אולי חיובית יותר, אבל השורה התחתונה מצביעה על נסיגה.

לכן, יש להביט קדימה ולנסות להבין מה קדם למה: שוק עם ביצועים לא טובים אך עם שחקנים אופטימיים, או שוק שבו השחקנים רואים צעד אחד קדימה ולא מוותרים, למרות הקיטון בשוק.

"המפרסמים חוזרים ליסודות"

יו"ר איגוד חברות הפרסום החדש, אמיר גיא, שומר על אופטימיות ומאמין כי השוק צפוי להשתנות לטובה: "בחודשים האחרונים שוק הפרסום חווה התאוששות ניכרת, שבאה לידי ביטוי הן ברמת ההשקעה בפרסום במדיה והן בשינוי באופי הקמפיינים. לראשונה מזה שנתיים, בימים אלה לנסות למצוא ספוט זמין בפריים טיים, זו כמעט משימה בלתי אפשרית. גם סוג ואופי הקמפיינים משתנה".

לדבריו "בשנתיים האחרונות הואטה הצמיחה במשק וכתוצאה מכך, ובעיקר מאז המחאה החברתית, קוצצו תקציבי הפרסום והמדיה התמלאה בקמפיינים בעלי אופי מאוד מכירתי ובמבצעי מכירות. רוב הענפים במשק חוו בשנתיים האחרונות מלחמות מחיר עקובות מדם, שמהן יצאו רוב החברות נפסדות. האפקטיביות של פרסום מחיר ומבצעים, כשכולם עושים את זה, יורדת פלאים.

במהלך מיתון כלכלי או מצב רוח צרכני ירוד, אפרופו המחאה, זה נראה הגיוני לבעלי עסקים להפחית הוצאות בכל דרך אפשרית. תקציב הפרסום הוא בדרך כלל הסעיף הראשון המקוצץ.

"אף על-פי כן, מחקרים מוכיחים שחברה שממשיכה לפרסם, אולי אף יותר מהרגיל, תוכל להתאושש לאחר המיתון ואף להתחזק ביתר קלות. כאשר הכלכלה תתאושש, לעסקים שנותרו אגרסיביים בשיווק יהיה יתרון ברור על פני המתחרים שבחרו להעלם מהתודעה. ניכר כי מפרסמים רבים יוצאים מתקופת הבלבול וההלם שיצרה המחאה החברתית ועתה הם חוזרים לפרסם בגדול".

לדברי גיא, מגמה ברורה נוספת היא השינוי באופי הקמפיינים: "המפרסמים חזרו ליסודות, והיסודות מאוד פשוטים: אם אין מותג ואין תדמית, אין ולא ניתן ליצור בידול מהמתחרים. אם אין בידול אין העדפה. אם אין העדפה לא תנצח את המתחרים ולא תמכור יותר. הניסיון מלמד אותנו שעולם השיווק לא השתנה. מחיר אינו יכול להיות שפיץ בידולי ליותר מחברה אחת בסקטור, וגם זה בעירבון מוגבל. מבצעים הם לרוב, שלא לומר תמיד, ניתנים לחיקוי על-ידי המתחרה. קמפיינים במרחב הדיגיטלי במנועי חיפוש יכולים להניב תוצאות יפות בטווח המיידי, אבל גם זאת רק עד שהמתחרה יתפוס את ה'פרנציפ' וימצא חברת קידום טובה משל עצמו.

"זאת הסיבה שאנו רואים באחרונה התגברות של קמפיינים תדמיתיים-מותגיים. כדי לנצח צריך לתת לאנשים סיבה להעדיף את המוצר שלנו על המוצר המתחרה. סיבה אמיתית, ערך אמיתי, תחושה והרגשה שמשקיעים בנו, ואת הדבר הזה לפרסם. בעוצמה שלא משאירה למתחרה ה'מחיר' שום סיכוי".

גיא מעביר מסר ברור, שלפיו "בשביל לנצח את התחרות, כדי לחדש את הצמיחה, על בעלי העסקים למצוא דרך אמיתית לבדל את עצמם מהמתחרים. בידול זה יושג אך ורק בעשייה אמיתית ובתקשור של עשייה זו באמצעות פרסום עוצמתי".

גלי הדף של המחאה

למרות האופטימיות של גיא, נראה כי גלי ההדף הארוכים של המחאה החברתית ממשיכים להכות בענף ומרסנים את תקציבי הפרסום. נראה, כי את הגידול בהוצאה לפרסום ברבעון השלישי של 2012 וברבעון הראשון של 2013 ניתן לזקוף בעיקר להשפעות העונתיות בתקופות החגים. ההוצאה הריאלית לפרסום - שהיא הפרמטר החשוב ביותר במדד הפרסום, מטיבה לאפיין את ענף הפרסום הפגיע והתנודתי, במיוחד מאז פרוץ המחאה החברתית.

מנתוני הרבעון השני עולה, כי ההוצאה לפרסום בטלוויזיה עדיין לא חזרה לרמה שלפני המחאה החברתית. עם זאת, הטלוויזיה הולכת ומתחזקת בשני הרבעונים האחרונים והיקף ההוצאה לפרסום בטלוויזיה גדל ב-3.5% בכל אחד משני הרבעונים האחרונים.

נתוני הרייטינג של הרבעון השני של 2013 מצביעים על ירידה קטנה ברייטינג של ערוצי הטלוויזיה המסחרית 2 ו-10 בהשוואה לרבעון הקודם. לירידה זו אין לייחס משמעות מיוחדת, במיוחד אם משווים את הנתונים לרבעון השני אשתקד - אז מגלים שהרייטינג של ערוץ 2 דווקא עלה. באופן כללי, ניתוח נתוני הרייטינג הרבעוני הממוצע בערוצים המסחריים מלמד כי סך כול הצפייה בטלוויזיה המסחרית בישראל, ב-4.5 השנים האחרונות לא נפגעה, למרות בעיות הרווחיות ולמרות התחזקות האינטרנט.

גם מחירי הפרסום בטלוויזיה שומרים על מגמת יציבות, עם תנודות תקופתיות במחירים בהתאם לרמת הפעילות בענף ובהתייחס לתיקונים עונתיים מתבקשים. ברבעון הראשון והשני של 2013 עלו המחירים בשיעור של 5% ו-6% בהתאמה. ברור שעליית המחירים בשני הרבעונים האחרונים, כאשר ענף הפרסום כולו מצוי בשפל, נותנת ביטוי לנתוני הרייטינג היציבים של הערוצים ולביקושים של המפרסמים. ביקושים אלה משפיעים גם על עלייה במספר דקות הפרסום בשני הערוצים בחצי השנה האחרונה. המשמעות של נתונים אלה היא שהמפרסמים חזרו לטלוויזיה, אם כי עדיין לא לרמה שלפני המחאה החברתית.

ערוץ מדיה נוסף שממשיך להתחזק הוא האינטרנט. ההוצאה לפרסום באינטרנט מגיעה ברבעון הנוכחי לשיא חדש, המוערך על-פי המדד ב-71.8 מיליון דולר - יותר מאשר בכל רבעון אחר בעבר.

הוצאה לפרסום

מדד הפרסום

עוד כתבות

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

מקור בחמאס: מתקרבים להסכם, ארה"ב הסכימה לסיים את המלחמה

מטוסי קרב תקפו תשתית טרור בחאן יונס שבה זוהה שיגור לעוטף ● מחבלים חוסלו בפעילות צבאית סמוך לטולכרם ● הערכה: ישראל קרובה להסכם עם חיזבאללה שיביא לסיום ההסלמה בגבול הצפוני ● דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח • החות'ים מאיימים: נפגע בכל ספינה ישראלית - גם בים התיכון • עדכונים בולטים

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: אנחנו צריכים להתכונן לתרחיש עלטה מקומי

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב