גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"בחרנו בענבר-מרחב-ניסן בגלל הדרייב שלהם"

הרומן בין קבוצת הפרסום HAVAS לבין יובל ואיל ארד הסתיים בטון צורם, וכעת יוצאת הקבוצה לדרך חדשה בישראל, בהסכם ייצוג עם ענבר-מרחב-ניסן ■ בראיון ל"גלובס" מדבר חואן רוקמורה, בכיר בקבוצה, על הסיבות לסיום הקשר עם ארד

קורות ענף הפרסום בישראל ב-20 השנה האחרונות הוכיחו, כי רק מעט מההשקעות שעשו הסוכנויות הבינלאומיות בסוכנויות מקומיות הוכיחו את עצמן לטווח ארוך. למעשה, החלק המכריע של הסוכנויות התרסק בהשקעות לא מוצלחות, פעם אחר פעם. אך בענף שבו משקל רב ל"מה יגידו" או "מה יחשבו", לא ממהרים להודות בטעות או בכישלון.

את הכישלונות נוהגים תמיד לעטוף יפה בסיבות שקשורות לשוק, את הטעויות שמים בידיים של מישהו אחר. לכן, כל-כך יוצא דופן למצוא בכיר בתעשייה הבינלאומית שמסתכל לך ישר בעיניים ואומר "טעינו, ועכשיו מתקנים".

האיש הוא חואן רוקמורה, המחזיק בשני כובעים ברשת הפרסום הבינלאומית HAVAS - הוא משמש בה כמנכ"ל אזור דרום אירופה וכיו"ר HAVAS אזור הפסיפיק.

רוקמורה הוא האדם שהיה אחראי בעבר על רכישת המניות משרד הפרסום צרפתי-שטרנשוס-זמיר - משרד בינוני שסגר את העשירייה הראשונה, ואשר הפך תוך פחות מעשור ליורו ישראל - משרד שלא נכלל אפילו ברשימת 20 משרדי הפרסום הגדולים. כיום הקבוצה מקיימת הסכם ייצוג עם משרד הפרסום ענבר-מרחב-ניסן.

בפתיחות, בישירות ובחמימות - כיאה למי שגדל בברצלונה, הוא מישיר מבט למציאות, ומדבר בראיון מיוחד ל"גלובס" על הטעויות שנעשו, אך גם על הנחישות לשמור על HAVAS כשחקן משמעותי בשוק המקומי.

הקשר של HAVAS עם ישראל התחיל כאשר בהדרגה החלה הקבוצה לרכוש מניות בצרפתי-שטרנשוס-זמיר. בשנים הראשונות להתקשרות שמר המשרד על יכולותיו, אך תחת ניהולו של זמיר דחב"ש, שהפך בהמשך לאחד מיועצי התקשורת המובילים בישראל, הלך וגדל במשרד הפרסום החלק של יחסי הציבור. בהדרגה נקנו השותפים החוצה, עד שהמשרד הפך להיות בשליטה בינלאומית מוחלטת (באחזקה מלאה של יורו).

כבר בסוף הקדנציה של השותפים החל המשרד לקרטע, ודי מהר ברור היה שיש לחפש לו קטר שיצעיד אותו קדימה. ב-HAVAS בחרו להמר אז על ארד תקשורת שבבעלות איל ויובל ארד. קבוצת התקשורת של השניים הייתה מהגדולות בתחום יחסי הציבור. איל ארד נחשב אז ליועץ האסטרטגי החשוב בעיר והשניים ממילא חיפשו דריסת רגל משמעותית יותר בענף הפרסום. וכך מוזגו שני המשרדים כשבידי HAVAS נותרו 51% ובידי ארד תקשורת 49%. די מהר התברר, שהדרך להצלחה מסובכת הרבה יותר ממה שדמיינו שני המצדדים מלכתחילה.

התחלה מבטיחה בישראל

"כשרכשנו את צרפתי-שטרנשוס-זמיר", נזכר רוקמורה, "היה לנו חזון. רצינו להיות נוכחים בישראל עם סוכנות פרסום חזקה, ואכן במשך השנים הראשונות הצלחנו יפה. הפרסום עבד טוב ובעזרת רפי (צרפתי שהיה באותה עת שותף ונחשב בישראל לאחד מחלוצי הדיגיטל, ע.ב.ל) היינו בין הראשונים שזיהו את מגמת הדיגיטל והתפתחנו בתחום הזה מאוד. עם השנים הנסיבות השתנו: המחלה של דרור (שטרנשוס) ופטירתו, ההתמקדות של זמיר בתחום יחסי הציבור אך בו בזמן הרצון שלו להיות המנכ"ל של כל החברה - הקומבינציה של כל זה לקחה אותנו לנקודה - וזאת הייתה כנראה טעות שלי - שתחום הפרסום היה בסדר. אך עם הזמן איבדנו את המקום של חוד החנית בתחום הדיגיטל והחלק של יחסי הציבור בעסק תפס חלק חשוב. אבל הבעיה עם זה הייתה שתחום יחסי הציבור היה מקומי, כי זה היה התחום של זמיר, וכל הפעילות בתחום הזה התבססה עליו.

"ממרחק התרשמנו שהחלק הרגיש ביותר והפגיע הוא יחסי הציבור, כי הוא התבסס לגמרי על זמיר. ידענו שזמיר עוזב וחששנו שנהיה פגיעים. לכן, התגובה שלנו הייתה לחפש שותף מהתחום הזה. אמרנו לעצמנו שלקבוצת HAVAS יש את כל הידע בפרסום שיעזור להם בדרך, ואילו לאנשים האלה יש קשרים והם מכירים את השוק היטב ויהיה קל למנף את הקשרים של איל ארד לתחום הפרסום. ובגלל שהם באים מתחום יחסי הציבור, זה ישלים את מה שנאבד בגלל העזיבה של זמיר. זה נשמע הגיוני אז. העסק של איל היה גדול ממה שלזמיר היה באותה עת".

- אז מה השתבש?

"שוק הפרסום הלך ונהיה יותר ויותר קשה ומקצוענות בתחום הייתה הכרחית. אנחנו לא הערכנו נכון את היכולת של ארד לעבור לתחום הפרסום והם בוודאות העריכו גבוה מדי את יכולותיהם גם בלהיכנס לתחום וגם בלמנף את הקשרים שלהם. איל היה מאוד בטוח בעצמו והוא גילה שהמציאות קשה בהרבה.

"עוד לפני נקודת הזמן שבה החלטנו להיפרד, כשכבר היה ברור שאנחנו לא מטפלים היטב בעסקי הפרסום, הייתה לנו שנה טובה אחת אבל היא הייתה יוצאת מהכלל. זה עסק ואנחנו רוצים לנהל עסק, לשרת את לקוחותינו ובאותו זמן לפחות לא להפסיד כסף. זה לא היה המקרה, והיה ברור שהכישורים הנדרשים לא היו שם. הם לא ידעו איך לעשות את זה. הם לא ידעו מה הפרמטרים, היכן להשקיע מאמצים והיכן לא, והתרומה של שותפים בסוכנות בגודל כזאת היא מכרעת. אפילו בסוכנות גדולה יותר, שלושת-ארבעת השותפים הם אלה שקובעים את הטון, החשיבה, העסקים החדשים ובודקים שהמשאבים מחולקים באופן רווחי, וזה לא היה שם".

- ניסיתם למצוא פתרונות לסיטואציה?

"בשלב מסוים שקלנו לשלוח מנהל שלנו לכאן, אבל פרט לזה שזאת הוצאה גדולה מאוד, הבנו שמישהו שהוא לא מקומי לא יבין את השוק. השנים האחרונות לא עבדו לטובתנו והגענו להחלטה הדדית שזה לא עובד וכדאי שנתגרש. בשלב הזה הבנו שבין אם נשאר עם ארד או לא, נצטרך למצוא שותף ראוי שינהל את עסקי הפרסום ואז התחלנו סיבוב שיחות עם מספר משרדים או כאלה שעדיין עצמאיים ובמיקום טוב, עם מוניטין טוב, או משרדים שהייתה להם דיסציפלינה מעניינת כמו דיגיטל. שאלנו את עצמנו האם אנחנו רוצים להתחיל מחדש, מאפס, לחפש מישהו לקנות ולהמר על סוג של סטאר-אפ, או לוודא שיש לנו במהירות פרטנר טוב".

"עברנו סוג של רציונליזציה"

הפרידה בין ארד תקשורת ל-HAVAS לא קרתה ברגע. היא ארכה תקופה ארוכה של משא-ומתן קשה ואמוציונלי בין הצדדים, שידע עליות ומורדות. בשלב הראשון נשקלה האפשרות שארד יישארו בתמונה וייווצר מיזוג עם גורם נוסף. לאחר בחינת השוק ובחינה של לא פחות משמונה חברות בארץ, החליטו ב-HAVAS להתקשר בהסכם ייצוג עם ענבר-מרחב-ניסן. המשא-ומתן ארך כשנה - בעיקר בגלל הקשיים מול ארד, ובמשך הזמן הזה הספיקו בענבר-מרחב-ניסן להכניס שותף נוסף למשרד: קבוצת G גרופ שבשליטת יפית ואיל גרינברג.

- האם החיבור החדש אומר שאתם הולכים למקומות אחרים בישראל מאלה שהייתם בהם?

"כן. עברנו סוג של רציונליזציה. יש דברים שאתה יודע אבל במשך הרבה זמן אתה לא רוצה להודות בהם בפני עצמך, ומצבנו בארץ היה כזה. בסוף החלטנו שכדי לשרת את לקוחותינו בצורה הולמת יותר, חשוב שנהיה עם הפרטנר המקומי הטוב ביותר, מאשר שתהיה לנו בעלות במשרד עם צוות שיש לנו עליו שליטה מלאה אבל הוא פחות טוב. זה נכון באופן כללי לשווקים כמו ישראל, שהם קטנים מבחינת גודל האוכלוסייה, שבהם הווליום הפרסומי מוגבל ושבהם להרבה מותגים בינלאומיים יש מפיצים מקומיים.

"השילוב בין שני הדברים מביא לכך שלא תמיד אפשר לכפות את ההסכמים הבינלאומיים על המשווק המקומי, או שאם כן מיישמים אותם הם לא מייצרים ווליום גבוה ואז לאורך זמן נוצר מצב שבו יש הצעה פרסומית טובה פחות וגם ללקוחות עצמם לא מייצרים עבודה טובה.

"לכן, הגענו להחלטה שעדיף שלא יהיו לנו אחזקות כלל אבל שיהיה לנו פרטנר מצוין, שייתן ללקוחות שירות טוב. מישהו שיעבוד ויגדל איתנו. זה עדיף ממצב שבו תהיה בבעלותנו סוכנות, ונאבק להחזיק אותה בלי הכלים והיכולות הנכונים. אם פעם נחליט ללכת מעבר לעסקה שהתרחשה, נשב ונדבר. הכול פתוח אין שום מתווה שנקבע מראש".

זמיר דחב"ש מסר בתגובה: "היו לי 13 שנה מאושרות בצרפתי-שטרנשוס-זמיר (יורו), שבסיומן גמלה בי ההחלטה להתמקד בתחום הייעוץ התקשורתי וניהול משברים".

מארד תקשורת ביקשו שלא להגיב לדברים, ואמרו שהם מאחלים ליורו הצלחה בהמשך פעילותם בישראל.

"למה שאשלם למישהו ואקנה מניות רק בשביל שעוד 3 שנים הוא ייצא מהעסק?"

ההתקשרות עם ענבר-מרחב-ניסן כוללת בשלב זה הסכם ייצוג בלבד (אפיליאיישן), שאמור לייצר למשרד גישה אסטרטגית לידע שיש ל-HAVAS וכן להעביר אליהם את התקציבים הבינלאומיים של הרשת. המשמעותי בהם הוא של רקיט בנקיזר, שהיקפו מגיע לכ-20 מיליון שקל. בשל המחלוקות עם ארד והמשבר בארץ בשנה האחרונה לא טופל התקציב בשלוחה המקומית של HAVAS ומשרדים אחרים כבר צילמו קמפיינים שאמורים לכסות את השנה הקרובה.

רוקמורה מסביר מה גרם להם לבחור דווקא במשרד הפרסום ענבר-מרחב-ניסן: "ראינו מיד שהם צעירים, רעבים, עם דרייב חזק מאוד שמושך קדימה, בלי שום קשר אלינו. הנה, במהלך השיחות אתנו הם הכניסו שותף נוסף, כי חשבו שהוא טוב להם. אז למה שאשלם למישהו ואקנה מניות רק בשביל שעוד שלוש שנים הוא ייצא מהעסק? הם פה להישאר, הם רוצים להצליח, יש להם יכולות של קריאייטיב, אסטרטגיה ודיגיטל, וזה הופך אותם לפרטנרים מצוינים".

ב-HAVAS בדקו את האפשרות להתקשר עם סוכנות דיגיטל. פגישות נערכו, בין היתר, עם חברת טוויסטד אך בסוף הוחלט ללכת על סוכנות פרסום מסורתית - זאת, למרות ש-HAVAS נחשבת לסוכנות שהדיגיטל הוא אג'נדה חשובה בה. "הגענו למסקנה שהדיגיטל הוא חלק מההצעה שלנו, אבל זה רק כלי מתוך ארגז כלים. אנחנו מאמינים שלא יהיה עתיד לסוכנויות שאין בהן דיגיטל, אבל ההפרדה בין סוכנויות דיגיטליות למסורתיות היא מלאכותית. כשאני נכנסתי לתחום, לפני המון שנים, דיברו במונחים של 'מעל הקו' ו'מתחת לקו'. אני הייתי 'מעל הקו' וכמובן שזה היה יותר טוב. היום כבר מדברים ב-אונליין ואוף-ליין. בהסתכלות שלי התפקיד שלנו הוא לתת את הרעיון הטוב והגדול, עם אבחון מדויק של מה ובאיזה מדיה נכון להוציא אותו לפועל. בסוף, זה כל הסיפור".

קבוצת HAVAS

שנת הקמה: 1968

פריסה: פעילה ביותר מ-100 מדינות

הכנסות ב-2012: 2.4 מיליארד דולר

רווח ב-2012: 170 מיליון דולר

לקוחות בולטים: יוניליוור, דנונה, וולבו, רקיט בנקיזר

עוד משהו: אחת הסוכנויות המובילות את האינטגרייטד כתפיסה מקצועית, המציבה את הדיגיטל בליבת הפעילות

* הכותבת הייתה אורחת של HAVAS וענבר-מרחב-ניסן בברצלונה.

עוד כתבות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

בכיר בחמאס: ארה"ב תתחייב שהמלחמה תסתיים, גם ללא אישור ישראלי

בארגון הטרור מוכנים לוותר על השלטון ועובדים על מערכת שלטונית חדשה ● המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית • דיווח בתקשורת הערבית: חמאס לא ימסור הלילה את תשובתו למתווכות • בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי על ההצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

העליות בוול סטריט הזניקו את הטבת האופציות לעובדים בהייטק הישראלי לכ־2 מיליארד דולר

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?