גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טיול בחו"ל: אטרקציות, תרבות וטבע פראי-אצילי בסלובקיה

סלובקיה מנסה להתנער מהתדמית הכפרית הרדומה שדבקה בה ולהציע למטיילים שפע של אטרקציות טבע ותרבות ■ מסע מזרחה לעבר הרי הטטרה

גם כשהייתה חלק מצ'כוסלובקיה, נחשבה סלובקיה לאחות האיטית יותר מבין שתי האומות שאוחדו תחת הפטיש והמגל הסובייטיים. המדינה הלא גדולה (במונחים אירופיים), המונה פחות משישה מיליון תושבים, מנסה לנער מעליה את התדמית הכפרית הרדומה, פולה את אניצי החציר משיערה, ורוצה להראות לעולם שאינה נופלת ביופייה ובאטרקציות שבה משכנותיה הונגריה וצ'כיה.

ברטיסלבה הבירה כבר ביססה את מעמדה בקרב התייר הישראלי כחלופה מרעננת לפראג או לבודפשט, אולם שאר חלקי המדינה נותרו באלמוניותם. אגב, בדומה לחלקים אחרים בהונגריה ובצ'כיה שכמעט שאינם מתוירים.

בימים שבהם לא נערכים בה פסטיבלים, קושיצה היא עיר סטודנטיאלית קטנה חביבה ובה אוניברסיטאות ואף פקולטה לווטרינריה שבה לומדים לא מעט סטודנטים ישראלים.

גם חובבי הכנסיות יבואו על סיפוקם בביקור: בעיר נמצאת הקתדרלה המרשימה Saint Elisabeth, שהיא גם הכנסייה הגותית הניצבת במיקום הכי מזרחי באירופה. ממזרח לה יש רק כנסיות אורתודוקסיות. בעיר מדרחוב רחב ידיים, שמתפקד כמרכז הבילויים והמסעדות של העיר, כולל בתי מלאכה ואומנויות, גלריות ועוד. כמו ברוב הערים המזרח אירופיות, גם בקושיצה יש עירוב של בניינים היסטוריים עתיקים יותר או פחות, יחד עם שיכונים עגמומיים מהעידן הסובייטי. התושבים מאירי פנים ודוברי אנגלית ברובם.

מערת הנטיפים הסלובקית

עם היציאה מהעיר (שאותה אפשר לכסות ביום אחד), משתנה הנוף. גוונים של ירוק משתלטים, עד שכבר כמעט משעמם לראות עוד מרחבים מוריקים זרועים בכפרים קטנים וציוריים. הכבישים מתפתלים בין כפרים זעירים בני רחוב אחד, שעם שקיעת השמש נראים כמעט נטושים, עד כדי כך שלעומתם רחוב בעיירה ישראלית נידחת נראה כמטרופולין שוקק.

בצדי הדרכים אפשר לראות איכרות סלובקיות חסונות מלקטות זרדים ומתבוננות בתדהמה בעוברים ובשבים בכלי הרכב, שנוסעים בוהים בהן בחזרה.

רפטינג והטופ של הטטרה

גולת הכותרת ומקור גאוותם של הסלובקים הם הרי הטטרה (Tatra), רכס הרים בצפון המדינה, החוצץ בין סלובקיה לפולין, ומגיע לרום של 2,655 מטרים. האזור העצום משמש בית לדובים ולאיילים, ובחלק מהאזורים מותר לצוד, מה שמושך ציידים מרחבי אירופה.

אל חשש, גם למי שדם והרג אינם חלק בלתי נפרד מהחופשה שלו, יש מה לעשות כאן. אפשר ליהנות ממסלולי הליכה ברמות קושי שונות ובאורכים משתנים, שעוברים דרך יערות עבותים, פלגי מים שוצפים, תותי בר, וכל מה שצריך כדי להתנתק ולשאוף עמוק אוויר הרים פריך וצח. מדי פעם אפשר לראות במסלול סבל הנושא על גבו מטען אדיר של בירה. לא ברור לאן הוא הולך ומנין הוא בא, אבל אפשר להתנחם ברעיון שהעבודה שלו כנראה יותר קשה משלנו.

למרגלות המבצר ניצבת בוטקה זעירה, ובה סלובקי משופם וחברותי שמוכר מגנטים ושאר מזכרות לתיירים. ומה הוא עושה באמצע שום מקום כשאין מבקרים? מוציא לו כיסא וקורא להנאתו עיתון מול הנוף הכי יפה בסביבה.

חוץ מהמבצר יש בסביבה אגמי ענק מדהימים, שמעוררים קנאה עזה עד כאב כשנזכרים בכינרת, האגם הקטן ולמוד הסבל שלנו. על גדות האגם נבנו דוצ'ות של מקומיים, חלקן מפוארות, חלקן נזיריות כמעט, אך כולן מאפשרות לבעליהם להתרווח מול האגם, לדוג קצת, לשתות בירה ולהירגע מהשבוע שחלף.

כפי שכבר ודאי הבנתם, אל תבנו על שופינג מטורף, בטח לא באזורים הכפריים של המדינה. והאוכל? מרכז-מזרח אירופי טיפוסי: עשיר, כבד ובעיקר בשרי. הצמחוניים יסתפקו כנראה בתוספות, או בגוש גבינה עצום, מצופה בפירורי לחם ומטוגן בשמן עמוק. לא פלא שבמיני בר באחד המלונות מצאתי גם תרופה נגד צרבת.

אין ספק שלסלובקיה יש הרבה מה להציע לתייר, גם אם הפוטנציאל שלה הוא כעת בבחינת יהלום בלתי מלוטש. לחובבי טבע, ג'יפים או טיולי משפחות אלטרנטיביים זוהי אופציה לא רעה בכלל, ונכון לעכשיו - גם זולה.

מידע מעשי

איך מגיעים? בעונת התיירות, בחודשים מאי-ספטמבר, יוצאות טיסות שכר מהארץ לברטיסלאבה ומשם מגיעים לקושיצה בנסיעה. אפשרות אחרת היא לטוס לבודפשט או לווינה ואז לנסוע שלוש-ארבע שעות לקושיצה. הביאו בחשבון שהזמן הנוסף בדרכים עלול להיות סיוט, במיוחד עם ילדים; אם מגיעים בטיסת לילה, המשמעות היא הגעה לקושיצה כמעט בארבע לפנות בוקר.

* חברת מדראפט מציעה טיולי ג'יפים לטיילים עצמאיים, או בליווי מדריך ישראלי ומדריך מקומי, במחירים הנעים מ-845 אירו לאדם עד 1,185 אירו לאדם.

הכותבת הייתה אורחת של לשכת התיירות של קושיצה ושל חברת התיירות הישראלית MEDRAFT בשיתוף הדקה ה-90

עוד כתבות

נמל חיפה, בספטמבר 2023 / צילום: Shutterstock

ענקיות הקרוזים העולמיות התאהבו בישראל, ואז הגיעה המלחמה

שנת 2024 הייתה אמורה להמשיך את השגשוג בענף הקרוזים, אולם מאז פרצה המלחמה עזבו החברות הבינלאומיות את ישראל ● מנו ספנות, היחידה שתפליג הקיץ, מבטיחה שלא תעלה מחירים ● מומחים: "גם אם התיירות תחזור לשגרה, ייקח לענף שנה לפחות להתאושש"

ד''ר נאוה מיכאלי-צברי / צילום: כדיה לוי

מונו כונסי נכסים לביתה של נכדת מייסדי שטראוס בסביון; המימוש יעוכב בחצי שנה

ביהמ"ש מינה השבוע כונסי נכסים לביתה בסביון של ד"ר נאוה מיכאל-צברי, בתה של רעיה שטראוס ואלמנתו של יזם הנדל"ן רוני צברי ז"ל שנפטר באוקטובר האחרון ● המינוי יעוכב למשך חצי שנה על-מנת לאפשר למיכאל-צברי להשיג חוב של 15 מיליון שקל

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

אבי מעוז, נעם / צילום: ויקיפדיה

האם קוצצו 90% מתקציב הרשות לזהות לאומית יהודית?

כמה מתקציב הרשות של אבי מעוז "הוקרב" לטובת המאמץ המלחמתי? כמעט הכל ● המשרוקית של גלובס

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם ינון קוסטיקה / צילום: עומר הכהן, מנחם רייס

מייסד Wiz שגייסה אתמול מיליארד דולר מגלה את הסוד

וויז  עשתה אתמול היסטוריה כשהשלימה את גיוס ההון הגדול ביותר שביצעה חברה ישראלית מעולם - גיוס של מיליארד דולר לפי שווי של 12 מיליארד דולר, לכן אנחנו מקפיצים מחדש את הכתבה, שמתארת את דרכה להצלחה ● ינון קוסטיקה, שותף-מייסד ב-Wiz, בשיחה עם ערן גפן על הדרך שלו ושל שותפיו, שהתחילה על האוטובוס בדרך לבקו"ם, הרגע שבו הבינו איך הם הופכים את השוק והטריק שמאפשר להם לעבוד בצוות ● חצי שעה שלה השראה

מה צפוי לשקל? / אילוסטרציה: Shutterstock

הדולר יגיע ל-3.5 שקלים? מה קורה בשוק המט"ח

לראשונה מאז תחילת אפריל, השקל מתחזק בחדות מול המטבעות הזרים ויורד מתחת לרף ה-3.7 שקלים לדולר ● מדובר בשינוי מגמה חד לעומת התקופה האחרונה בהמשך להתפתחויות הבטיחוניות ● מה עומד מאחורי שינוי המגמה?

פרויקט פינוי בינוי / צילום: Mark Tso

מה מגיע לבני 70 ומעלה במיזמי פינוי־בינוי? הנחיות חדשות מנסות לעשות סדר

החוק המעניק לבני 70 ויותר הטבות מיוחדות במיזמי התחדשות עירונית, לא כלל התייחסות לפרויקטים שקידומם החל טרם כניסתו לתוקף ● חוות דעת של המשנה ליועצת המשפטית קובעת: גילו של הדייר בעת החתימה הראשונה הוא הקובע ● איך תשפיע ההנחיה על היזמים?

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל / אילוסטרציה: Shutterstock

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל: 12 מיליארד שקל בשנה

הטיפול בנזקי מתקפת סייבר ועלויות ההפסד הכספי הישיר מהמתקפה בישראל עומדות על כ-12 מיליארד שקל בשנה - כך לפי דוח של מערך הסייבר הלאומי ● עוד נכתב בדוח כי צעדים בסיסיים להגנת סייבר בארגון יכולים להפחית משמעותית את ההסתברות למתקפות

התחדשות עירונית. חובה לדווח על ניגוד עניינים / צילום: באדיבות י ח דמרי

להתחייב למועד כבר בהתחלה: כל מה שצריך לדעת על תקנות השקיפות בהתחדשות עירונית

פרויקטים תקועים, סכסוכים בין בעלי דירות ליזם ואיחורים משמעותיים גורמים לרבים להימנע מפרויקטים של התחדשות עירונית ● תקנות חדשות שעברו לאחרונה בכנסת מנסות לצמצם את אי הוודאות בפרויקטים

מל''ט מסוג הרמס 900 / צילום: אלביט מערכות

החברה הישראלית שתספק שמונה מלט"ים לצי הגרמני

במסגרת העסקה יסופקו שמונה מל"טים מדגם הרמס 900 של אלביט לצי הגרמני ● בחברה הגרמנית מעריכים כי הפרויקט המשותף יושק בסלון האווירי בברלין ביוני

שופטת בית המשפט העליון יעל וילנר. קיבלה את ערעור חברת הביטוח / צילום: שלומי יוסף (עיבוד תמונה)

פסק דין תקדימי של העליון מצמצם את הגדרת הידועים בציבור

בית המשפט העליון דן בשאלה מתי זוג ייחשב לידוע בציבור לצורך זכאות לתשלום פיצוי בעקבות מוות בתאונה ● השופטים: הכוונה להינשא אינה מהווה אינדיקציה לרצון הזוג להחיל זכויות לפני הנישואים

ערן ברוך / צילום: תמונה פרטית

המיזם שקורא לבני 50 ומעלה להתנדב לשנת שירות ביישובי העוטף

המהלך של איש החינוך ומנכ"ל בינה לשעבר, ערן ברוך, מחליף בין צעירים בני 18־19 לבעלי מקצועות עם ניסיון שיוכלו לסייע בשיקום העוטף ● עד כה נרשמו כ־500 מתנדבים ● ישראל מתגייסת

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב - יפו / צילום: איל יצהר

חניונים יתייקרו, אירועים יבוטלו: עיריית ת״א נקלעה לבור תקציבי ומתכננת קיצוץ ענק

החניונים העירוניים יתייקרו, סבסוד הצהרונים יצומצם ואירועי תרבות יבוטלו ● עיריית תל אביב נערכת לקיצוץ התקציבי הגדול ביותר שלה בשנים האחרונות ● הסיבות: ההתייקרויות במשק, הוצאות המלחמה ופסיקות בית המשפט בשנה שעברה באשר להיטלי השבחה ● האם רשויות אחרות ילכו בעקבותיה? ● עיריית ת"א: "הצמצום הוא בגדר נקיטת צעדי־מנע אחראיים"

מעבר הגבול בין רוסיה לנארווה, אסטוניה, סגור לכניסת רכבים / צילום: Reuters, Mihkel Maripuu

אוקראינה מאבדת מכוחה, והמדינות הבלטיות שואלות: אנחנו הבאות בתור?

נארווה, עיר הגבול של אסטוניה שסומנה על ידי פוטין כאדמה רוסית היסטורית - היא בין היעדים הפוטנציאליים לערעור היציבות באזור ● מפברואר נרשמת הידרדרות מהירה ביחסים בין המדינות

אנדראה אורקל, מנכל בנק יוניקרדיט האיטלקי / צילום: Reuters, Massimo Di Vita

במשך שנים משקיעים נכוו ממניות הבנקים האירופיים. עכשיו הן ממש לוהטות

לאחר שנים של שפל, הבנקים באירופה מתחילים להציג ביצועים משופרים, הודות לניקוי מאזנים וצמצום עלויות, לצד רווח מוגדל ממתן הלוואות ● מניות הענף דוגמת UniCredit מזנקות גם בציפייה לחלוקות דיבידנדים בעד כ-130 מיליארד דולר, ועוקפות את מקבילותיהן מארה"ב

מתחם תעש השלום / צילום: טלי בוגדנובסקי

המכרז במתחם תעש בת"א: כמה תעלה דירה באזור המבוקש?

מכירת הקרקע ל-528 דירות במתחם תעש השלום הוכיחה שיש ביקוש גבוה לקרקעות אטרקטיביות, אך המחישה עד כמה הענף רחוק משיאי עבר ● ודאי כשבצד הסיכון יש גם זיהום שטרם טופל

הטירה הצרפתית שזמינה על המדף / צילום: whisperauctions.com

אחד הנכסים היקרים אי פעם: כמה עולה טירה שהייתה פעם בבעלות משפחת רוטשילד?

הטירה, שבעבר הייתה שייכת למשפחת הבנקאים היהודית ובהמשך גם למלך מרוקו, מועמדת למכירה פומבית בסכום שמתחיל ב-454 מיליון דולר ● בטירה הצרפתית, מהמאה ה-12 החולשת על פני 2,500 מ"ר, יש 17 חדרי שינה, דיור נפרד לאנשי צוות, שלוש מעליות ואורוות היכולות להכיל עד 50 סוסים

שי אהרונוביץ', מנהל רשות המסים / צילום: איל יצהר

מנהל רשות המסים תומך בהחזרת מס הרכוש על קרקעות פנויות

בכנס שקיים מכון אלרוב לחקר הנדל"ן אמר אהרונוביץ': "אני בעד החזרת מס רכוש בצורה חכמה", והוסיף כי "חלק מעליית מחירי הדיור בשנים האחרונות נבע גם מהעובדה שמי שמחזיק בקרקע שאפשר לבנות עליה, אין לו שום תשלום 'קנס' על קרקע כזו"

במצרים מעריכים: נתניהו יכול להכריז על ניצחון בימים הקרובים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הערכות המצריות להמשך המלחמה, איך ניצחון של טראמפ ישפיע על התמודדות מול איראן ומה הפך את איראן וישראל לאויבות ● כותרות העיתונים בעולם 

מערכת ההגנה האווירית כיפת ברזל / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

בגלל המלחמה בעזה: בדנמרק מתנגדים לרכש של מערכות הגנה מישראל

מפלגות בקואליציה הדנית התנגדו לרכישת מערכות הגנה אווירית ישראליות, מטעמים מוסריים ● לפי שרים בממשלה הנוסח שהוסכם לבסוף מעורפל ו"יקשה מאוד" על רכש צבאי מישראל