גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הטכנולוגיה שיכולה להרוג אתכם

מערכת הרפואה בעולם עושה שימוש גובר במידע דיגיטלי ■ לצד היתרונות הרבים, המהפכה הזו גורמת לסכנות ובמקרים מסוימים גם למוות ■ פרופ' למידע רפואי שאימו נפטרה בגלל טעות: "אם היו גיליונות נייר, זה לא היה קורה"

כשאמו בת ה-84 של סקוט סילברסטין, בטי, החלה לגמגם, הוא דאג שהיא נמצאת בעיצומו של שבץ והבהיל אותה לבית החולים. לאחר שאושפזה, סילברסטין, שהינו רופא, הציץ בגיליון הרפואי של אימו.

גיליונות רפואיים דיגיטליים אמורים להפוך את הטיפול הרפואי לבטוח יותר, על ידי אספקת יותר מידע. הוא ראה שהתרופה סוטלול, ששולטת בפעימות לב מואצות, רשומה בצדק כאחת התרופות שלה.

לאחר כמה ימים, כשהתעוררה בעיה בלבה, הוא שוב בחן את הגיליון והיה המום לגלות שהתרופה כבר לא מופיעה ברשימה. לאחר מכן סבלה אימו מקרישי דם, דיממה ונזקקה לניתוח חירום במוח. היא נפטרה ב-2011. סילברסטין מאשים את הגיליונות הרפואיים הבעייתיים של בית החולים במותה.

"הייתי נוכח כשהם הכניסו אותה לתוך שק גופות והניחו אותה בתוך מכונית לוויות בחניה שלי", אמר סילברסטין, שהגיש תביעה על גרימת מוות ברשלנות. "אם היו גיליונות נייר, זה לא היה קורה". בית החולים Abington Memorial סירב להגיב לטענות.

גיליונות רפואיים אלקטרוניים אמורים לשפר את הטיפול הרפואי על ידי כך שהם מספקים לרופאים גישה מהירה להיסטוריה הרפואית של מטופלים, למרשמי תרופות, לתוצאות מעבדה ולנתונים חיוניים אחרים. על אף שמערכות ממוחשבות הפחיתו טעויות מסוגים מסוימים, המעבר מנייר למערכות דיגיטליות יצר בעיות חדשות.

מינונים של תרופות

מינונים מסוכנים של תרופות ניתנו למטופלים בגלל ממשק מבלבל של תוכנות גיליונות רפואיים; מטופלים עברו ניתוחים בלתי נחוצים מכיוון שהגיליונות הרפואיים שלהם הציגו מידע לא נכון; ועיכובים ברשתות המחשב בשליחת הדמיות, למשל, גרמו לנזק חמור ואף למוות, כך על פי מחקר שפורסם ב-2011.

על פי מחקר אחר מספר הדוחות על טעויות רפואיות הקשורות לגיליונות רפואיים אלקטרוניים הולך וגדל. מתוך 3,099 מקרים שדווחו במהלך תקופה של שמונה שנים, 1,142 הוגשו ב-2011, יותר מפי שניים יחסית ל-2010.

גיליונות רפואיים אלקטרוניים, אבן הפינה של מאמציו של נשיא ארה"ב ברק אובמה להפוך את מערכת הבריאות האמריקאית לעדכנית, הפכו לשגרה בקליניקות רפואיות. כ-69% מהרופאים בארה"ב השתמשו בגיליונות רפואיים ב-2012, כך על פי כתב העת Health Affairs. המספר הזה צפוי לגדול שכן הממשלה מציעה בונוסים עבור אימוץ מוקדם של הטכנולוגיה והחל מ-2015 גם תטיל קנסות על מי שלא ישדרג את המערכת.

24 מיליארד דולר

היקף שוק הגיליונות האלקטרוניים עומד על 24.2 מיליארד דולר ברחבי העולם בשנה החולפת והצפי כי השוק יגדל בממוצע ב-10% מדי שנה עד ל-2015, כך על פי חברת המחקר Accenture Research. הספקים הגדולים ביותר של המערכות הללו הם Epic Systems Corp, McKesson Corp, Cerner Corp, Allscripts Healthcare Solutions, ו-Siemens AG.

גיליונות אלקטרוניים הפחיתו עד מאוד טעויות רפואיות שכיחות. עתה נמנעות 17 מיליון טעויות רפואיות בארה"ב מדי שנה בשל שימוש של בתי החולים במערכות ממוחשבות להזמנת מרשמים, כך על פי מחקר שפורסם בפברואר ב-Journal of the American Medical Informatics Association.

במערכות כאלה, כתב יד לא ברור אינו בעייתי, ורופאים מקבלים התראות כאשר הם מנסים לרשום צירופים מסוכנים של תרופות. "לא הייתי חוזרת לגיליונות נייר לעולם - אין שום ספק שהגיליונות האלקטרוניים יותר טובים", כך אומר ליאורה הורביץ, רופאה ופרופ' לרפואה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת ייל. "אבל למרות שהם טובים, הם רחוקים כל כך מלהיות מצוינים שזה מדהים".

אחיות מתלוננות

באחרונה התלוננו אחיות ב-Marin General Hospital בקליפורניה על מערכת של גיליונות רפואיים אלקטרוניים מתוצרת McKesson אשר גרמה, לטענתם, להזמנת תרופות לא נכונות למטופלים. מבית החולים נמסר כי חלה התקדמות בטיפול בנושאים הללו, כי ההשקעה היתה "מאתגרת" וכי "התוצאה היא בית חולים בטוח יותר למטופלים". מן החברה נמסר כי היא משתפת פעולה עם בית החולים לפתרון הבעיה.

בשנה שעברה הופנתה ביקורת מצד אחיות העובדות במחוז קוטרה קוסטה שליד סן פרנסיסקו. הן התלוננו על תקלות במערכת של המחוז, שעלותה 45 מיליון דולר, כמו תרופות שנעלמות מתיקים אלקטרוניים ומסכנות את חיי החולים.

תוך חודש, הוגשו 129 תלונות על ידי אחיות בבתי החולים של המחוז, שם נתגלעו הבעיות הקשות ביותר. חלק מהבעיות נבעו בגלל טעות אנוש - תרופות שהוקלדו לא נכון לתוך המערכת, אך לדברי מנהל מחלקת המחשב של המחוז, "חל שיפור דרמטי" בעבודתם של אנשי צוות המשתמשים בטכנולוגיה.

בניגוד ליצרנים של ציוד רפואי בארה"ב, שעליהם לדווח על כל התקלות, החבלות הקשות ומקרי המוות הקשורים למוצרים שלהן בארה"ב למנהל המזון והתרופות האמריקני, חברות תוכנה המייצרות גיליונות רפואיים אלקטרוניים אינן כפופות לדרישות דומות.

כתוצאה מכך, אין מידע רב על הסיכונים הכרוכים במערכות שלהם, מכיוון שאין מסד נתונים מרכזי של דוחות טעויות ויצרני הגיליונות אוסרים לעתים קרובות על לקוחות לדון בתהליכים לא בטוחים. הפרקטיקה יוצרת "סיכונים בלתי מקובלים מבחינת בטיחות", כך על פי דוח משנת 2011 של ה-Institute of Medicine of the National Academies.

אחד המחקרים המקיפים ביותר בנושא בחן דיווחים על אירועים שליליים שהוגשו ל-FDA בין ינואר 2008 ליולי 2010. מתוך 899,768 דוחות, 436 היו קשורים לטכנולוגיה של מידע רפואי, לרבות גיליונות רפואיים, ו-46 היו קשורים לנזק לחולים, לרבות ארבעה מקרי מוות. "אנשים חושבים שאם יטמיעו טכנולוגיה בתוך מערכת הבריאות, זה ישפר אותה, אבל זה לא נכון", כך אומר אמריקו קויירה, מנהל המחקר.

סימנס מגישה דוחות על אירועים שליליים למנהל המזון והתרופות ואינה אוסרת על לקוחות לתת גילוי לבעיות, כך מסרה החברה.

החברות Allscripts, McKesson ו-Epic סירבו לומר אם יש להן מערכת דומה. על אף שמנהל המזון והתרופות אינו מפקח על גיליונות רפואיים אלקטרוניים, ישנה מחלקה במשרד הבריאות האמריקני - מפקח על השקת המערכות וקובע תקני בטיחות. מנהלת יחידת המדיניות והתכנון של המחלקה אמרה "עד כה אין לנו עדות שטכנולוגיית מידע על בריאות מהווה גורם משמעותי באירועים של בטיחות, ואנחנו מעוניינים להבין אם יש מיתאם כזה וכיצד להפחית את הסיכונים".

תקופה מסוכנת

כשמדובר בגיליונות רפואיים אלקטרוניים, הזמן המסוכן ביותר מבחינת החולים הוא מיד עם התקנת הטכנולוגיה החדשה. שיעורי התמותה בבית החולים לילדים בפיטסבורג עלו לאחר ההטמעה של מערכת גיליונות אלקטרוניים של חברת Cerner, כך על פי מחקר שפורסם ב-2005 בכתב העת Pediatrics.

במשך 18 החודשים שנבחנו, אחוזי התמותה עלו ל-6.6% בחמשת החודשים לאחר התקנת המערכת, בהשוואה ל-2.8% ב-13 החודשים שלפני המחקר. החוקרים סבורים, שעיכובים בטיפול בחולים עשויים היו לתרום למקרי המוות. העיכובים נגרמו על ידי מספר גורמים, לרבות מספר ההקלקות הדרושות כדי להכניס למערכת הזמנות של מרשמים והמגבלות המוטלות על ידי התוכנה על הזמן שבו הרופאים יכולים להזמין תרופות עבור חולים חדשים.

המקרה של בטי סילברסטין יצא לאור מכיוון שבנה הוא גם פרופ' למידע רפואי באוניברסיטת דרקסל, והוא אחד הקולות הבולטים המזהירים מפני קלות האימוץ של גיליונות רפואיים אלקטרוניים.

לדבריו, הוא תובע את בית החולים בין היתר כדי להבין כיצד נעלמה התרופה ללב מהגיליון של אימו. המחדל גרם לבית החולים לתת לה תרופות שיתקנו את המצב ולבצע ניתוח חירום, שלדבריו הוביל למותה. למרות זאת, אין כוונתו למנוע את התפשטותן של המערכות הללו. "אמא שלי עדיין היתה בחיים, מקפצת לה בשמחה, אם לא היו שוכחים לתת לה תרופה שעולה שני דולר", כך אמר. "אני רוצה לתקן את הטכנולוגיה. היא יכולה לעזור, אבל צריך לעשות את זה כפי שצריך".

בריאות

עוד כתבות

כוחות איחוד והצלה בזירת תאונה. ''לרענן את מערך הבטיחות בתאגידים'' / צילום: חילוץ והצלה

כך תשפיע הרפורמה בתקנות הבנייה על האחריות לתאונות בענף

הרפורמה מבקשת לשנות את מדרג בעלי התפקידים באתרי הבנייה, כך שתוטל לראשונה אחריות ישירה בדין לבטיחות באתרים על שורת בעלי תפקידים נוספים

לירון דורון-לוי, מנכ''לית מרכז השלטון המקומי הנכנסת / צילום: שמרית מאור

לראשונה: מונתה מנכ"לית למרכז השלטון המקומי

לירון דורון-לוי מונתה למנכ"לית מרכז השלטון המקומי ותהפוך לאישה הראשונה שמכהנת בתפקיד הבכיר ● דורון-לוי תיכנס לנעליו של שלמה דולברג, שהודיעה על פרישה לאחר מעל לעשור

דב קוטלר בכנס הפוטנציאל והתשואה של החברה הערבית בישראל / צילום: כדיה לוי

דב קוטלר מדבר לראשונה על הפרישה, בריחת גופים מממנים זרים והפוטנציאל של החברה הערבית

מנכ"ל בנק הפועלים הפורש השתתף בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס והתייחס למצב הכלכלי של ישראל ● "יחסית למלחמה אנחנו בהחלט במצב סביר, אבל השאלה היא התשקיף קדימה ואותי הוא מטריד", אמר דב קוטלר ● "יש לבנק 20 סניפים בחברה הערבית. אין ספק שבהרגלי הצריכה של עולם האשראי, יש הבדלים משמעותיים אבל יש גם התקדמות וצריך להשקיע גם בחינוך"

פיז'ו 408 / צילום: יח''צ

פיז'ו מציגה: קרוס-אובר גדול עם מנוע קטן ומפתיע

למרות הנדסת האנוש החריגה, פיז'ו 508 תעניק תמורה מכובדת למי שמחפש קרוס-אובר מרווח, איכותי, ייצוגי ולא שגרתי

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

המערב חוסם את יצרני הרכב הסיניים, והם נוהרים לישראל. אלה הדגמים שבדרך

הרגולטורים בארה"ב ובאירופה פועלים להקים סכרי מיסוי כדי לרכך את חדירת יצרניות הרכב הסיניות לשווקים במערב ● אל מול הסביבה העוינות הזו, שוק הרכב הישראלי נתפס בסין כמעין "אתר בטא" ידידותי להשקת כלי רכב חדשים במערב, חלקם עם פוטנציאל לשנות את חוקי המשחק ● השבוע בענף הרכב

ד''ר קלאוס בוגסו / צילום: מהאלבום הפרטי

המדען שהמציא את הציפרלקס מודה: "היה רגע שבו התרופה נגד דיכאון כמעט נגנזה"

ד"ר קלאוס בוגסו, כימאי רפואי שנחשב "בעל ידי הזהב" בפיתוח תרופות נוגדות דיכאון, הוא בין האחראים הבולטים למהפכה בטיפול במחלה שלוותה בבושה ובסטיגמות ● רק במלחמה הנוכחית זינק מספר המטופלים בתרופות נוגדות דיכאון ב־10%־20% ● בראיון לגלובס, הוא מספר למה לקח כל כך הרבה זמן להוציא את התרופה לשוק ומדוע קשה לפתח מוצר שיעזור לכולם

צילומים: מרים אלסטר/פלאש90, חיים צח/לע''מ, AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

החנינות פורחות בימי המלחמה: "ימים קשים מצדיקים את הפעלתן"

מתנדבי זק"א שפינו גופות, מילואימניקים שלחמו ברצועה ומי שאיבדו קרובים בנובה הם חלק משורה של אנשים שקיבלו חנינה מאז ה־7.10 ● מה זה אומר על הרעיון הבסיסי של שלטון חוק, ומה הסיכוי שהאנשים שחננו יחזרו לסורם?

שביל הפסגה בהר מירון / צילום: Shutterstock

אזעקות הופעלו הבוקר בגליל בשל חשד לחדירת כלי טיס עוין

אזעקות נשמעו הבוקר בגליל העליון ובאצבע הגליל בשל חשש לחדירת כלי טיס עוין • גופות החטופים יצחק גרלנטר, שני לוק ועמית בוסקילה חולצו ברצועת עזה במבצע מיוחד של צה"ל ושב"כ • ראש הממשלה: "הלב נשבר על האובדן הגדול - נחזיר את כל חטופינו" • ארה"ב הודיעה: החל לפעול הנמל בעזה, משאיות מעבירות סיוע מהרציף לתושבים • עדכונים שוטפים

כפר קאסם / צילום: איל יצהר

צמצום הפערים בחברה הערבית: האם הממשלה תתמיד בתהליך?

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם בשיתוף יוזמות אברהם: התוכנית הכלכלית לצמצום פערים בחברה הערבית

אתר בנייה. ''יותר מ־90% מכוח האדם במקצועות 'הרטובים' היו בידי עובדים פלסטינים'' / צילום: Shutterstock

חומרים תוצרת הארץ ושימוש בטכנולוגיה: איך להוציא את ענף הבנייה לעצמאות

אירועי מלחמת "חרבות ברזל" הבהירו היטב עד כמה היה ענף הבנייה תלוי שנים בגורמים לא יציבים ● האתגר העצום שאיתו הוא מתמודד עשוי לסייע בשינוי החשיבה: "המדינה צריכה להיות עצמאית גם בבנייה"

אילוסטרציה: Shutterstock

האתר שהבטיח לעשות סדר ברגולציה לעסקים עלה לאוויר, אבל לא מקיים

רשות האסדרה פרסמה מאגר הכולל רגולציות לעסקים, בהתאם להחלטת הממשלה מ-2021 ● הבעיה: המאגר לא נגיש, וכלל חלק קטן בלבד מכלל הרגולציות על עסקים

נשיא אוני' בארה"ב הוצא לחופשה אחרי שנכנע לדרישות פרו-פלסטינים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בממשל האמריקאי מאמינים שגלנט הוא האיש שיכול להביא לסיום המלחמה, נשיא אוניברסיטה בארה"ב הוצא לחופשה אחרי שנכנע לדרישות מוחים פרו-פלסטינים ומחוקקת אוסטרלית האשימה ישראל בג'נוסייד וגונתה ● כותרות העיתונים בעולם 

רס''ם רן יעבץ / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ם (מיל') רן יעבץ נפל בפיצוץ אמצעי לחימה בעוטף

יעבץ ז"ל, בן 39, שירת כלוחם בגדוד הסיור 6828 והניח אחריו הורים, אח ואחות, אישה ו-3 ילדים ● לוחם נפצע קשה מפגיעת כטב"ם של חיזבאללה שהתפוצץ במטולה • פיגוע בצומת יצהר: מחבל דקר איש קבע שהיה ברכבו ונמלט ● עדכונים שוטפים

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: חולצו גופותיהם של שני לוק, יצחק גלרנטר ועמית בוסקילה

הגופות חולצו במבצע מיוחד של צה"ל ושב"כ ברצועת עזה ● סמל בן אבישי, מנהריה, מפלוגת התקשוב של חטיבת הצנחנים, נפל בקרב בצפון רצועת עזה ● צה"ל מאשר - חוסל בכיר בארגון טרור בלבנון שעבד עם חמאס ● לוחם צה"ל נפצע קשה בהיתקלות עם מחבלים בצפון הרצועה ● בית הנבחרים של ארה"ב אישר חוק שימנע עצירת משלוחי נשק לישראל ● עדכונים בולטים

מטוס קרב F-15. ''עשרות אם לא יותר כלי חיל האוויר'' / צילום: דובר צה''ל

"התאמנו ליותר מזה": המתקפה האיראנית מעיניים של נווט קרב

כחלק מההכנות לאחד מרגעי השיא של חיל האוויר במלחמה, טייסי הקרב דימו תרחישים של מתקפה מאיראן באמצעות סימולטורים - כך מספר נווט הקרב רס"ן (מיל') א' שנטל חלק ביירוט ● "המאמן מאפשר לתרגל כמה גזרות, יום או לילה"

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

הנפת דגל ישראל על אדמת רפיח סימנה נקודת שבר ביחסים עם מצרים

היחסים בין ישראל לשותפה הביטחונית מצרים הגיעו לשפל תקדימי עם ההשתלטות על מעבר רפיח, צעד שבעיניים מצריות נתפס ככיבוש ● הנשיא אל־סיסי מנסה למצב את עצמו כמבוגר האחראי באזור, אך יש מחירים שהוא לא יכול לשלם

איזיה צ׳צ׳יק ז''ל / צילום: באדיבות המשפחה

הלך לעולמו איזיה צ'צ'יק שכיהן כמנהל בכיר בחברות טכנולוגיה, פיננסים ותעשייה

תפקיד הניהול המפורסם של צ'צ'יק היה כמנכ"ל קבוצת עורק בשנות ה-90 ● בהמשך כיהן כיו"ר אליאנס ובמשך שנים סייע להצמחתה ● בעשורים האחרונים כיהן בתפקידים בכירים בדירקטוריונים של חברות ציבוריות שונות, ועד חודש ינואר השנה עדיין נשא בתפקיד דירקטור בחברת נקסטקום הציבורית

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם רמי שביט / צילום: יונתן לוי, מנחם רייס

רמי שביט: "בדיעבד לא הייתי קונה את המשביר. אבל בסוף הפכתי את הטרגדיה לאסטרטגיה"

כשרמי שביט רכש את המשביר אחרי פשיטת רגל, הוא חשב שעשה את עסקת חייו • אלא שאז הוא הבין שמדובר ב"כאוס מוחלט" • נגד כל הסיכויים הוא הצליח לצאת מהבור, לייצב אותה וגם להנפיק • כעת הוא מספר לערן גפן על התלאות בדרך, חשבון הנפש שנשאר איתו וגם התוכניות לכבוש את אירופה עם המותג קנת קול

אונייה של צים / צילום: Shutterstock

צים מייקרת את הובלת המכולות מהמזרח לישראל

חברת הספנות הודיעה על התייקרות עלויות הובלת המכולות שלה מהמזרח הרחוק לישראל החל מה-25 במאי ● עם היטלים ומסים מחיר מכולות מגיע לכ־4,260 דולר עבור מכולת 20 רגל

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה מעורבת בוול סטריט; נאסד"ק ו-S&P 500 סגרו שבוע רביעי רצוף בעליות

נאסד"ק ירד ב-0.1% ● הדאו ב-40,000 ובוול סטריט ג'ורנל מסבירים למה המדד הזה הוא "דינוזאור", או לפחות "פגום" ● יו"ר הפד, ג'רום פאוול חולה בקורונה ●  מניות השבבים עלו השבוע ב-5% ● מיקרוסופט תציע את מעבדי AMD ללקוחות הענן שלה, במקום אלה של אנבידיה ● בבנק אוף אמריקה ממליצים על רובין הוד ● גיימסטופ פרסמה אזהרת רווח והודיעה על גיוס הון, צללה ב-20% ● רדיט ו-OpenAI הכריזו על שיתוף פעולה, רדיט זינקה ב-10%