גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אלי יונס: "הייתי מגבש עם דנקנר הסדר חוב שונה מלאומי"

מנכ"ל מזרחי-טפחות הפורש בראיון מיוחד ל"גלובס": "קודם ייסגרו מפעלים, ורק אז יהיו בעיות בשוק המשכנתאות" ■ על עלות שכרו של 200 מיליון שקל: "לא קבלתי סכומים גבוהים מהבנק, קבלתי אותם משוק ההון באופציות"

ניתן היה לצפות ממנכ"ל שמכהן בתפקיד זה 9 שנים, שבשבועיים האחרונים לכהונתו יוריד הילוך. נראה שכשמדובר באלי יונס, אין אפשרות כזו להוריד הילוך. "לקחתי לסוף השבוע האחרון תיק מלא בחומרים ובמסמכים ועברתי עליהם. אני לא באמת מצליח לחשוב על מה אעשה אחרי שאפרוש", אומר מנכ"ל מזרחי טפחות בראיון מיוחד ל"גלובס".

בראיון שיפורסם הערב במלואו במהדורה המודפסת של "גלובס" יונס מדבר על שוק הדיור, המדיניות כלכלית של הממשלה, פרשת בייגה שוחט, הסדר החוב באי.די.בי ועל התוכניות לעתיד.

מזרחי טפחות הוא הבנק השלישי בגודלו, אך השחקן הגדול ביותר בתחום המשכנתאות, עם נתח שוק גדול משליש. חרף המצב השורר בשוק הנדל"ן הלוהט, והחשיפה הגבוהה של הבנק לתחום זה, יונס אינו מוטרד. "איזה מצב רגיש יש בשוק הזה?" הוא תוהה. אנחנו רואים תקופה ארוכה של עליות מחירים וגאות במשכנתאות.

- אפילו בנק ישראל מוטרד ממצבו של שוק זה ואומר זאת לא פעם. מה אתה חושב על כך?

"כשבנק ישראל מוטרד ממצבו של השוק, הוא מוטרד בהקשרים המוניטריים שלו - ולא מחדלות פירעון. בנק ישראל מתייחס ברצינות גדולה מאוד לקרן המטבע, ודוח קרן המטבע מאפריל בשנה שעברה קבע שמצבו של שוק המשכנתאות בישראל טוב והוא מתאפיין במינוף נמוך".

- ‏‏‎ובכל זאת אנחנו בנקודה שגם הריבית נמוכה, גם מחירי הדיור גבוהים והמשק בהאטה. אם נראה עלייה באבטלה, זה לא ישפיע על יכולת ההחזר במשכנתאות?

"משקי בית לא משלמים משכנתא כשסוגרים להם את מקום העבודה. לכן, קודם יסגרו מפעלים, ייגמרו מקומות העבודה, ורק אז נראה בעיות במשכנתאות. כמו כן, כשמפעל נסגר אין לו תקומה - הוא לא נפתח מחדש ומשגשג. לעומת זאת, משק בית משקם עצמו. אם לראש המשפחה אין כיום עבודה, כשהמשק יתאושש הוא ימצא עבודה חדשה ויתאושש.

אמנם, תחום המשכנתאות הוא תחום הפעילות המרכזי של הבנק; ואולם הבנק לא דילג על מימון אשראי עסקי, ובין היתר השתתף במימון קונצרן אי.די.בי שבשליטת נוחי דנקנר בקומות השונות בפירמידת החובות - 110 מיליון שקל בחברות הפרטיות, גנדן וטומהוק, ו-200 מיליון שקל באי.די.בי פתוח.

לבנק לאומי חוב של 450 מיליון שקל בגנדן. נזכיר כי לפני חודשים ספורים גיבשה מנכ"לית לאומי, רקפת רוסק עמינח, הסדר חוב עם דנקנר שכולל מחיקה של שליש מהחוב (150 מיליון שקל). המתווה עורר ביקורת ציבורית חריפה, ובעקבותיה נסוגה רוסק עמינח מההסדר והודיעה על ביטולו.

- האם הביקורת נגד ההסדר של לאומי הייתה מוצדקת, והאם ההחלטה לסגת מהסדר חוב מקובלת בעיניך?

‏‎"קודם כל, אני לא מנהל את בנק לאומי, וכנראה שאני לא אנהל אותו בחיי הנוכחיים. אני הייתי עושה הסדר חוב אחר. כך לדוגמה, מעולם לא מחקנו חובות למי שנשאר בעלים של חברה. מי שרוצה להישאר בעלים בחברה בהסדר חוב, צריך להביא עמו משהו - כסף, יתרון ניהולי, ידע טכנולוגי או משהו דומה.

‏"עם זאת, מרגע שהבנק גיבש הסדר שהיה בעיניו הכי טוב שידעו להגיע אליו, אני חושב שלאומי היו צריכים להיאחז בו. אם משהו שינה את דעתם, והם הניחו שהם יכולים להגיע להסדר טוב יותר, אז טוב שהם שינו את עמדתם. העניין הוא שאין להם כרגע הסדר אחר".

- יש גם את הקומות העליונות בפירמידת החובות, של החברות הפרטיות של דנקנר. שם הבנקים יושבים ולא עושים כלום. אולי בגלל שיש שם ערבויות אישיות, שלא נעים לגבות אותן מבעלי המניות ובראשם דנקנר?

"יש הרבה מאוד אמוציות סביב העניין, אבל הן לא כל כך הגיוניות. לבנקים יש אופציה שמונחת להם על השולחן לשיפור מצבם. הם לא יכולים לזרוק אותה לזבל בגלל זה שיש מהומה מסביב. תמיד ניתן יהיה לפעול בכוח בחברות הפרטיות. שום דבר שם לא בורח לנו. לכן, הדבר ההגיוני ביותר, בקונסטלציה הזו, הוא לראות איזה הסדר ייעשה בחברות למטה, והאם ניתן יהיה להישען עליו כדי לקבל את החוב בחברות למעלה".

‏לצד ההישגים שרשם יונס בבנק שהתבטאו במחיר המניה שזינקה פי 2 לעומת מדד הבנקים בתקופתו, הוא התמודד בשנה האחרונה עם פרשה נעימה פחות. לפני שנה נחשף כי יונס שלח מכתב חריף לדירקטור לשעבר, אברהם (בייגה) שוחט, ובו טען כי העובדה שהוא מכהן בדירקטוריון הבנק בד בבד עם כהונתו בחברת קרסו פוגעת בבנק. מכאן החל להתגלגל כדור שלג, שחשף יחסים עכורים בדירקטוריון הבנק, והביא להתערבות בנק ישראל שאף כתב דוח ביקורת, ובו ביקר את הממשל התאגידי של הבנק. עתה מתייחס יונס לפרשה בפעם הראשונה.

- ‎‎דוח בנק ישראל קובע שחרגת מהסמכות שלך כמנכ"ל. האם הפנמת את הביקורת?

‎‎יונס: "מה שכתוב בדוח בנק ישראל, זה שדירקטורים העדיפו את טובתם האישית על פני טובת התאגיד, והעדיפו להישאר בוועדות שבהן יש הרבה ישיבות. וגם כתוב שהמנכ"ל חצוף".

- ‎‎המנכ"ל חצוף? זה לא מה שכתוב בדוח. כתוב יותר מכך.

‎‎‏"זו המשמעות של חצי עמוד שנכתב בנושא. הודעתי לבנק ישראל, ואני מודיע לכן, בכל מקרה אחר הייתי מתנהל בדיוק באותה צורה. אם דירקטורים או מישהו פוגע בתאגיד, התפקיד שלי להגן עליו, ואני בחיים לא הייתי משקיע אגורה שחוקה בחברה שהמנכ"ל שלה לא היה מתנהג כך".

ענף הבנקאות נחשב מתגמל למדי, ואצל יונס התגמול נמצא בליגה אחרת. עלות שכרו של יונס ב-9 שנותיו בבנק הסתכמה ב-200 מיליון שקל בקירוב. חלק גדול מהסכום נבע מתוכנית אופציות שניתנה ליונס כאשר המניה הייתה בשפל.

- ‎‎עם כל הכבוד להישגים שהבאת אליהם את הבנק, האם בהתחשב באווירה החברתית ובפערי השכר שקיימים במשק, אתה מרגיש בנוח עם הסכומים שקיבלת בבנק?

‎‎‏"לא קבלתי סכומים בבנק; קבלתי סכומים משוק ההון. מה שקבלתי בבנק זה משכורת, שאני לא יכול להתלונן עליה, אבל לא מזה הכסף שאתם מדברים עליו כל כך הרבה. מה שהרווחתי נובע מזה שהייתה לי תוכנית אופציות, שיכלה בין רגע להפוך להיות אפס, והפכה להיות כסף גדול כי הבנק הצליח".

- ‎‎ועדיין, כיום כשיש את תיקון 20 לחוק החברות, המחייב אישור של בעלי המניות להסכמי שכר, ואנחנו רואים שעלויות שכר הבכירים יורדות - אתה חושב שהיית מקבל כזו חבילת אופציות?

‎‎‏"אני לא יודע. אין לי תשובה לשאלה הזו".

עוד כתבות

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה