גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בדיקת "גלובס": איפה כדאי להחליף מזומנים לפני הטיסה לחו"ל?

מבדיקת "גלובס" עולה כי הבנקים יקרים, בנק הדואר משתלם, ונקודות המרת המטבע הן הכדאיות ביותר ■ וגם: כמה תשלמו על החלפת 1,000 אירו או דולר?

אמצעי התשלום הנוח ביותר בחו"ל הוא אמנם כרטיס אשראי, אך השימוש בו כרוך בעלויות נלוות, בהן עמלת המרה. גם משיכת מזומנים בכספומטים בארץ היעד כרוכה בעמלות (4 דולר ועמלת המרה לשקלים של חברות האשראי), כך שרבים מצטיידים במט"ח מהארץ.

האפשרויות העומדות בפני היוצאים לחו"ל הן לרכוש מט"ח בבנקים או בעמדות CHANGE, ולמשוך מט"ח בכספומט בארץ. מהי הדרך המשתלמת ביותר?

משיכה מכספומט בארץ תספק את העסקה המשתלמת במובן של חיסכון בעמלת החליפין של הבנקים. בביצוע פעולה פרונטלית (מול פקיד) - בנק הדואר הפטור מעמלות מציע את שערי החליפין הנמוכים (בקנייה מעל 800 אירו/דולר/ליש"ט) מבין הבנקים, אבל בעמדות ה-CHANGE הפזורות ברחבי הארץ מציעים שערים נמוכים ביחס לבנקים, ואלה נתונים למיקוח בהתאם לסכום שאתם מעוניינים לקנות.

בנקים: הכי כדאי בבנק הדואר

היתרון הגדול בהחלפת מט"ח בבנקים הוא שאין חשש מפני שטרות מזויפים. החיסרון הוא העמלה שמתווספת לעסקה, העומדת על כ-7 דולר לפחות (0.19%-0.20% משווי העסקה). גם שערי מכירת מזומנים של הבנקים הם הגבוהים יחסית.

בבנק הדואר לא נגבית עמלה, ומוענקת הוזלה של 3 אגורות בקנייה מעל 800 דולר/אירו/ליש"ט.

אם רצונכם לקנות סכום גדול או מטבע לא נפוץ, כדאי להזמין מראש שימתין לכם בסניף. כדי לעודד הזמנה מראש של מט"ח דרך אתרי הבנקים, מעניקים הבנקים הנחות בעמלות החליפין. כך לדוגמה, 50% הנחה בעמלת החליפין ללקוחות בנק הפועלים שיכולים לקבל את מעטפת השטרות גם בעמדה שממוקמת בנתב"ג, 20% הנחה ללקוחות בנק לאומי המבצעים המרה בשירות עצמי לחשבון ועוד.

שערי החליפין נקבעים סופית במועד ביצוע העסקה, לפי שער מזומנים מכירה. שערים אלה מפורסמים באתרי הבנקים.

בנתונים שבכתבה דגמנו 3 בנקים, אולם תעריפון עמלות החליפין דומה בין הבנקים: בבנק מזרחי התשלום המינימלי הוא 6 דולר (0.19% מהעסקה), בבנק הבינלאומי העמלה היא 6.25 דולר (0.175% מהעסקה), בבנק אוצר החייל עמלת החליפין המינימלית היא 7 דולר (0.19%), ובבנק אגוד העמלה המינימלית היא 10 דולר (0.175% מהעסקה).

מבדיקת "גלובס" עולה כי מבין הבנקים, ההחלפה בסניפי בנק הדואר היא הכדאית ביותר, הן משום שאין עליה עמלת חליפין בביצוע, והן בשל הנחה שמוענקת בקניות מט"ח בסכומים של 800 דולר/אירו/לישט ויותר - הנחה המקזזת 3 אגורות לדולר/אירו משער המכירה של בנק הדואר.

תעריפי בנק הדואר משתלמים בעיקר כשמדובר על קניית אירו: נכון למועד הבדיקה, בנק הדואר הציע את תעריף המכירה הנמוך ביותר, כך שבקניית 1,000 אירו למשל תשלמו 85 שקל פחות: 4,770 שקל לעומת כ-4,855 שקל בבנקים - כולל עמלת החליפין.

נקודות המרה: החלופה הזולה

נקודות החלפה פרטיות רבות פזורות ברחבי הארץ. מדובר בגופים פרטיים (אך מפוקחים), שבהם חוקי התחרות פועלים לטובת הצרכן. בגופים אלה לא גובים עמלה, ועל קניית מט"ח בסכומים גבוהים אפשר לקבל הטבה בשער המכירה המוצג בשילוט המתחלף במהלך היום.

בבדיקה בכמה נקודות המרת מט"ח מתגלים שערי מכירה נמוכים מאלה של הבנקים (נכון ליום הבדיקה) - ונזכיר כי הם לא כוללים עמלה של כ-7 דולר.

כך לדוגמה, עבור 1,000 דולר תשלמו כ-3,600 שקל בעמדות החלפה פרטיות לעומת כ-3,660 שקל בבנקים. בקניית 1,000 ליש"ט הפערים מגיעים ל-100 שקל: כ-5,500 שקל לעומת כ-5,600 שקל בבנקים.

חשוב לוודא כי אתם מבצעים את ההחלפה אצל חלפן כספים הרשום במשרד האוצר - מה שיבטיח כי השטרות שתקבלו אינם מזויפים וכי קיים פיקוח על פעולות הקנייה והמכירה. לכל בית עסק בפיקוח קיים מספר רישיון.

בנתב"ג מצויות עמדות החלפה של בנק הפועלים. לאחרונה הכריזה רשות שדות התעופה על מכרז להפעלת נקודת החלפת כספים בנתב"ג.

כספומט: קל ונוח

משיכת מט"ח מכספומט בארץ נוחה ויעילה, שהחיסרון שלה הוא זמינות. ראשית, לא כל הכספומטים מאפשרים משיכת מט"ח, ושנית, לא תמיד יהיו זמינים השטרות שברצונכם למשוך בכמות הרצויה או בכלל.

על פעולת משיכה מכספומט מט"ח נגבית עמלת חליפין (כ-7 דולר) מלקוחות שאינם משתייכים לבנק שעומד מאחורי הכספומט. בנתב"ג ישלמו לקוחות בנק לאומי עמלת חליפין בביצוע משיכה מהכספומט (7.20 דולר).

משיכת מזומנים מכספומט בחו"ל כרוכה בעמלות של חברות האשראי, המשתנות בין סוגי הכרטיסים ובין סוגי המטבעות: כ-4 דולר לכל משיכה, אליה מתווספות עמלות ההמרה: 2.5% בויזה כאל (לפי שער יציג), 0.5% לעסקה דולרית ו-1.75% לאירו בישראכרט/אמריקן אקספרס, 0.75% בעסקת דולרית ו-2% באירו בויזה של לאומי קארד.

דואר ישראל: לוקחים את המזומנים בכרטיס אשראי נטען

שירות יעיל שמציע בנק הדואר הוא כרטיס ויזה נטען מט"ח. הרעיון הוא שבתמורה ל-40 שקל מקבלים כרטיס אשראי שבו ניתן להשתמש כאמצעי תשלום או למשיכת מזומנים מכספומטים בחו"ל, בהתאם לסכום שבו הוא טעון - סכום שניתן לטעון בכל פעם מחדש.

מאחורי כרטיס האשראי הזה לא עומד חשבון בנק ואשראי בנקאי, אלא רק הסכום שבו הוא טעון, כך שבמקרה של אובדן או גניבה, אם הכרטיס לא נחסם בזמן - ניתן לממש רק את הסכום שטעון בו, מבלי לחגוג על חשבון הבנק.

אגב, ניתן לבצע שימושים של קניות מקוונות מאתרים מחו"ל ובכך להימנע מחשיפת כרטיס האשראי ה"אמיתי" שלכם. טעינה מחדש מתבצעת בסניפי הדואר או באמצעות העברה בנקאית לחשבון המשויך לכרטיס בבנק הדואר, והיא כרוכה בעמלה של 0.8% מסכום הטעינה בתוספת להפרשי השערים.

החלפת דולרים

כמה עולה להחליף מזומן בארץ

עוד כתבות

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט