גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"ל גאון החזקות: "לא עשינו הסדר חוב או 'תספורת'"

בניגוד למבול ה"תספורות" בשוק, הצליחה גאון אחזקות להימנע מהסדר חוב, על ידי מכירת השליטה בה לקרן ויולה ■ המנכ"ל, אבי הוכמן: "עשינו זאת גם במחיר דילול בעלי המניות, שטובת החברה עמדה לנגד עיניהם"

על רקע מבול הסדרי החוב של חברות החזקה מקומיות שלוו מהציבור סכומי עתק ונקלעו לקשיים (אי.די.בי, דלק נדל"ן, אפריקה ישראל, אלביט הדמיה, חבס, קמן ואחרות) בולט לטובה המקרה החריג של חברת גאון אחזקות. החברה שנקלעה לקשיים, בין היתר על רקע קריסת רשת אייס אוטו דיפו שהייתה בשליטתה, הצליחה להימנע מהסדר בדקה ה-90 הודות למהלך שהובילו בעלי המניות שלה, בראשות משה גאון, למכירת השליטה בה לקרן ויולה.

הקרן שילמה 70 מיליון שקל בסוף מאי בתמורה לכ-57% ממניות החברה (בנוסף יש לה אופציה להגדלת חלקה בחברה בעוד 10%, תמורת 20 מיליון שקל), לאחר הליך מימוש נכסים משמעותי שעברה גאון אחזקות. מאז אותה עסקה עלה מחיר המניה ב-35%, והוא משקף כעת לגאון שווי של 193 מיליון שקל - עדיין רק מחצית מהשווי לפיו הונפקה ב-2007. בד בבד ירדה תשואות האג"ח של החברה - שבעבר נסחרה בתשואת זבל דו ספרתית - לכ-6% בלבד.

כעת מתפנה אבי הוכמן, שעוד מעט סוגר שלוש שנים בתפקיד מנכ"ל גאון אחזקות, לדבר על מצבה של החברה. "גאון לא עשתה הסדר חוב, לא תספורת ולא תסרוקת, ועמדה מאחורי כל התחייבויותיה עד הגרוש האחרון", הוא אומר בראיון ל"גלובס". "עשינו זאת גם במחיר דילול בעלי המניות, שטובת החברה עמדה לנגד עיניהם".

לדעתך, זה אמור להיות הסטנדרט המחייב בשוק?

"חד משמעית. אני עוקב אחרי השוק בשנתיים האחרונות ואני רואה חברות שמקבילות לגאון באופיין כחברות החזקה, שגייסו חוב, נקלעו לקשיים, ובניגוד לתהליך שאנו עברנו מצאו עצמן על שולחן ההסדר או התספורת. בעניין הזה קבוצת גאון הייתה חריג והיא מוכיחה שאפשר גם אחרת. וזה לא שזה לא כואב".

אז מה באמת דעתך על נושא ההסדר בחברת ההחזקות הגדולה ביותר, אי.די.בי של נוחי דנקנר?

"איני מכיר את כל הפרטים שם. ברמה העקרונית, ללא תרומת הבעלים לתהליך, ואיני נכנס לאיזה סוג בעלים, כנראה שאי אפשר להגיע לפתרון. אם אתה רוצה להקטין את החוב שלך אז עליך לשלם בכסף או בשווה כסף: דילול ו-ויתור. יש מקום להסדרים ולהבנה, וזה לא יכול לבוא ללא מאמץ ותרומה של הבעלים".

בהקשר זה ראוי לציין, כי לאחרונה מונה לדירקטור בחברה אבי ורטהיים, שחברת אינספייר שבשליטתו פשטה רגל מבלי שהוא עצמו טרח להביא כסף מהבית. "אני בטוח שבעלי המניות של גאון אחזקות בחרו את הדירקטורים הטובים ביותר לטובת החברה", מגיב הוכמן ביובש על המינוי הזה.

"תהליך עם הרבה אמוציות"

עם השלמת העסקה עם ויולה, איבדו משה גאון ויתר דבוקת השליטה הקודמת, שכללה את אורי דוד ועזבון סמי שמעון, את השליטה בחברה שייסד בני גאון, אביו של משה. הרוכשת, ויולה פרייבט אקוויטי, מנוהלת על ידי הראל בית-און, יונתן קולבר וסמי תותח, והיא חלק מקבוצת ויולה.

"עסקת ויולה הצילה את גאון ומנעה הסדר חוב", אומר הוכמן. "התהליך שעברנו מול הקרן היה לא פשוט ובאופן טבעי יש בו אמוציות. אבל גם בויולה הבינו את הרגישות בתהליך מול בעלי מניות שצריכים לקבל החלטות לא קלות".

כאמור, בשנים האחרונות התמודדה גאון אחזקות עם משבר בעסקיה, כאשר ההתדרדרות המשמעותית נרשמה בעקבות קריסת רשת ה"עשה זאת בעצמך" אייס אוטו דיפו. "קיבלתי חברה שהיא תוצר של הפריחה של שוק ההון וגיוסי החוב ללא ביטחונות כשהמודל היה של מיחזורי חוב ומינופים אדירים", אומר הוכמן. "מיד לאחר מינויי נאלצתי להתמודד עם שינוי סביבתי מאוד חד, כשהסנטימנט לחברות ההחזקה נעלם".

מה יקרה עכשיו עם גאון אחזקות, ואיתך, תחת בעלי הבית החדשים?

"אחת הסיבות המרכזיות לכך שויולה ביצעה את ההשקעה בגאון היא שהם הזדהו עם האסטרטגיה החדשה שהכנסתי לגאון: התמקדות בתחום האגרו (חקלאות), והתמקדות בתעשיית המים ותשתיות המים. זה תחום צומח, בכל העולם, כשהדרישה לתשתיות מים היא כמעט אין סופית. ממה שאני מבין, ויולה מתכוונת להמשיך באסטרטגיה הזו. הם ביקשו ממני להמשיך ולהוביל את האסטרטגיה הזו, ויש לי עוד לאן להוביל את זה".

בשנים האחרונות מימשתם הרבה מאוד מנכסי החברה. מה עדיין יש בה כיום?

"בגאון היום יש בסיס של אגרו (החברה הבת, ר' ש') בתוכה יש לנו החזקה בצינורות המזרח התיכון ובפורטפוליו של חברות נוספות, עם חשיפה לעולם הפרויקטים ולעולם הטכנולוגי".

ומה קורה עם החזקות בתחומים האחרים, שלא תואמים את האסטרטגיה?

"יש עוד השקעות שלא מימשנו כמו בחברת אהבה, שיווק בוטנים, בניין משרדים בפרנקפורט. פעם חשבו שגאון תהיה קונגלומרט וכיום אנו באסטרטגיה של מיקוד וסינרגיה בתוך החברה. ההחזקות שאינן קשורות לתעשיית המים מיועדות למימוש".

איפה גאון תהיה בעוד כמה שנים?

"החברה תהיה חברה מובילה בתחום תשתיות המים ושירותים נלווים, בישראל ובעולם. יש כאן ידע עצום בתחום המים ונמנף אותו בגדול".

"אין שום סיבה שהדואר יהיה אגרקסקו 2"

זו לא הפעם הראשונה שהוכמן נמצא בחברה שנקלעה למצב מאתגר ביחס לבעלי החוב שלה. בשנים 1998-2003 הוא שימש כמנכ"ל חברת הטלפוניה הפולנית Netia, שנסחרה בנאסד"ק ובתום מהלך של הסדר, בעלי האג"ח לקחו את השליטה בה.

"זו חברה פולנית שהייתי מעורב גם בהליך גיוס החוב שלה, ושהייתה לחברה הפולנית הראשונה שהונפקה בנאסד"ק", נזכר הוכמן. "הייתה שם מריבה בין בעלי מניות שגרמה לחברה להיכנס לדיפולט מול בעלי האג"ח. זה נגמר בסופו של דבר בכך שבעלי המניות דוללו גם והחברה עברה בעיקרון לשליטת בעלי האג"ח. לאחר שהחוב הומר להון מניות, החברה הפכה לבעלת מאזן חזק, וכיום היא חברת תקשורת מובילה בפולין".

פתרון של המרת חוב למניות מסייע לכולם?

"בוודאי. מדובר בהחלפת כסף בשווה כסף, אם אין מאיפה להביא את הכסף. זה כלי שיכול להביא ל-win-win לכולם. אבל הוא דורש רצון טוב של כולם".

היית בעוד חברה ששמה מוזכר בנשימה אחת יחד עם קשיים פיננסיים - דואר ישראל הממשלתית, שנראה שמצבה הפיננסי רחוק מלהיות איתן.

"את הדואר קיבלתי כחברה עם גירעון של 500 מיליון שקל בהון העצמי, והפסד ממוצע של כ-80-100 מיליון שקל לשנה, בשנים שקדמו להגעתי. קידמתי את סגירת הרשות והקמת חברה, והובלתי שינוי פנימי וכניסה לשירותים חדשים. החברה הפכה להיות חברה רווחית, לאחר תהליכים פנימיים לא פשוטים".

הגופים המוסדיים שקנו את האג"ח של הדואר נפגשו לאחרונה לפגישת חירום עם ראשי החברה. יש חשש שהדואר יהיה "אגרקסקו" נוסף, כלומר עוד חברה בשליטת המדינה שמבצעת תספורת לבעלי החוב?

"אני עמדתי מאחורי הגיוס ואני גאה במהלך זה. איני מכיר את התזרים הנוכחי של הדואר, אבל עד כמה שאני זוכר ומכיר את הדואר הוא יכול וצריך לעמוד בחוב. אם הדואר נקלע לבעיה הבעלים צריכים להיכנס לעובי הקורה ולפעול, ולא משנה אם הבעלים הוא המדינה או גוף פרטי.

"איני מכיר את כל האירועים שקרו בדואר מאז לכתי, אבל לחברת דואר ישראל פוטנציאל עסקי אדיר. אני מאוד מקווה שלא יהיה כאן אגרקסקו 2 ואין שום סיבה שבעולם שזה יקרה. לדואר יש נכסי ם רבים שאינם משועבדים ושווים הרבה יותר מ-400 מיליון שקל (היקף חוב האג"ח, ר' ש'). ברוב המקומות הנכס של בזק צמוד לנכס של הדואר - בזק ידעה להציף ערך של מקרקעין והדואר עוד לא התחיל. לא צריך להיות פה עוד מקרה אגרקסקו".

אתה רצית לקדם שינוי בבנק הדואר ולהפוך אותו לבנק "אמיתי" שיהיה "חברתי". זה לא צלח.

"לצערי הרב הבנק החברתי בדואר לא קרם עור וגידים. כבר שלוש שנים אני לא שם ולכן איני יודע את הסיבות לכך, אבל הייתי מאוד שמח לראות את הדואר פעיל יותר בשוק השירותים הפיננסיים. הדבר הנכון לעשות הוא להפוך את בנק הדואר לבנק מסחרי לכל דבר, כפי שקרה בשוויץ, בגרמניה ובצרפת".

עוד כתבות

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?