גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

על הגב שלכם: הגירעון ירד הודות לזינוק בגביית המסים

הגירעון בחודשים ינואר-יולי הסתכם ב-10.5 מיליארד שקל, 20% פחות מהתקופה המקבילה אשתקד ■ רשות המסים רומזת: ייתכנו העלאות מסים נוספות

הגירעון הממשלתי צנח ביולי ועמד על כ-417 מיליון שקל בלבד, כך מדווח היום (ד') אגף החשכ"ל באוצר. בחודשים ינואר-יולי הסתכם הגירעון הממשלתי בסך של כ-10.5 מיליארד שקל לעומת גירעון בסך של כ-13.1 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד - ירידה של כ-20%. באוצר מדווחים כי נתונים אלו מאששים את מגמת הקיטון בגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים שעמד ביולי על כ-3.8% תמ"ג, זאת לעומת גירעון מצטבר של 4%, 4.2% ו-4.5% עד יוני, מאי ואפריל בהתאמה.

עם זאת, חשוב לציין כי עד סוף יולי פעלה הממשלה ללא מסגרת תקציב מאושרת, מה שחייב אותה ע"פ חוק להוציא 1/12 מתקציב שנת 2012 בכל חודש. במילים אחרות, עד יולי לא נרשמה תוספת תקציבית כלל, עובדה שצפויה להשתנות בחדות החל בחודש הזה. נזכיר כי הוצאות משרדי הממשלה עלו מתחילת השנה עלו בכ-5.2% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, זאת לעומת עלייה מתוכננת של 8.8% בתקציב מאושר ב-2013 לעומת הביצוע בשנת 2012.

הירידה החדה בגירעון גם מוסברת בהתפתחויות בצד ההכנסות: לפי הנתונים, גביית המסים הסתכמה ביולי ב-23.2 מיליארד שקל לעומת 20.2 מיליארד שקל ביולי אשתקד - זינוק ריאלי חד של כ-16%. הכנסות אלו כוללות מיליארד שקל ששולמו על ידי חברה אחת בגין עסקה חריגה, וכן את שיעור המע"מ המוגדל שנכנס לתוקף.

נתוני גביית המסים מפתיעים לטובה, אולם הסיבות לכך משמחות פחות. לפי הנתונים, בחודשים ינואר-יולי הסתכמה גביית המסים ב-140.1 מיליארד שקל לעומת 129.6 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד (גידול ריאלי של כ-7%). בעקבות אישור תקציב המדינה, רשות המסים מתייחסת לראשונה לתחזית הגבייה להמשך 2013, שהוכנה במאי 2013 ועמדה על 234.5 מיליארד שקל.

ברשות מסבירים כי "תחזית זו הייתה מותנית בשינויי חקיקה שחלקם לא אושרו על ידי הכנסת (העלאת מס רכישה על משפרי דיור) או נכנסו לתוקף באיחור (מיסוי ירוק שנכנס לתוקף באוגוסט ולא ביולי כפי שהונח בתחזית המקורית)". כתוצאה מכך, נטען, ייגרעו מתחזית הגבייה בשנת 2013 כ-340 מיליון שקל. כיוון שהתחזית הוכנה במאי 2013, הנתונים לחודשים ינואר-אפריל הם נתוני גבייה בפועל. פריסת שארית התחזית למאי-דצמבר מביאה בחשבון שינויי חקיקה שנכנסים לתוקף ביוני (מע"מ ואלכוהול).

ברשות מסבירים עוד כי בחודשים מאי-יולי הגבייה בפועל גבוהה מהתחזית בסכום עתק שמסתכם ב-4.3 מיליארד שקל, מזה 3.3 מיליארד שקל "נובעים מהכנסות חד פעמיות של מספר מצומצם של עסקאות גדולות, אשר לא ניתן היה לצפות את היקף ועיתוי הגבייה עבורן". מיליארד השקלים הנותרים מוסברים, ככל הנראה, בהקדמת רכישות דירות חדשות, רכבים ומוצרים אחרים במאי, ערב העלאת שיעור המע"מ.

רשות המסים מוסיפה כי "מכיוון שכמעט כל פער הגבייה שנרשם בחודשים האחרונים מקורו בגורמים חד פעמיים, הוא אינו צפוי להשפיע על היקף הגבייה הצפוי בהמשך השנה ובמהלך 2014". במילים אחרות, הרשות רומזת כי ייתכן שיידרשו העלאות מסים נוספות על מנת לעמוד ביעדי הגירעון, שכן עודף הגבייה אינו נובע מגורמים מבניים קבועים אלא מגורמים נסיבתיים וחד פעמיים שלא צפויים לחזור על עצמם בשנה הבאה.

משקל המע''מ בישראל - הגבוה ביותר באיחוד האירופי אחרי בולגריה

בשנת 2011 הסתכמו הכנסות המדינה ממע"מ עוסקים, מס שכר על מלכ"רים ומוסדות פיננסיים, בכ-80 מיליארד שקל. זאת, לעומת כ-75 מיליארד שקל בשנת 2010 וכ-68 מיליארד שקל ב-2009. בתוך שנתיים גדלה גביית המע"מ בכ-12 מיליארד שקל, בעיקר בשל הירידה בצריכה הפרטית במשק בשנים האחרונות, המסבירה כשני שליש מהכנסות המע"מ, לרבות רכישת מכוניות. בעשור האחרון הוכפלה גביית המע"מ הוכפלה (לאחר שעמדה בשנת 2000 על 44 מיליארד שקל).

על פי נתונים ארעיים לשנת 2012, הכנסות המדינה ממע"מ הסתכמו בכ-82 מיליארד שקל, עלייה ריאלית של כ-1.2% לעומת שנת 2011. הכנסות המע"מ כאחוז מהתמ"ג עמדו על 8.2% - שיעור גבוה יחסית למדינות האיחוד האירופי (כ-7.6% מהתמ"ג בממוצע). כך עולה מדוח השנתי של מינהל הכנסות המדינה.

עוד עולה כי הרוב המוחלט של המע"מ - כ-86% - הוא מע"מ עוסקים, המע"מ המשולם על ידי המגזר העסקי (עצמאים, חברות ושותפויות). בהקשר הזה צוין כי משקל הכנסות מע"מ עוסקים מסך המסים בישראל הוא מהגבוהים בעולם ועומד על כ-32.5% - ומעניק לישראל את המקום השני בקרב המדינות האירופיות אחרי בולגריה (33.7%). הממוצע העומד על 22.4% בלבד. ההסבר למשקל המע"מ הגבוה בישראל הוא ששיעור המס מוטל על בסיס רחב שכולל את רוב הצריכה הפרטית, בעוד שבמדינות האיחוד האירופי יש מוצרי צריכה רבים (מזון, תרופות, הלבשה וכיו"ב) שעליהם חלים שיעורי מס מופחתים.

עוד נתון מעניין שחושף הדוח הינו משקל שוק הנדל"ן ושוק הדיור במע"מ: לפי הנתונים, ב-2010 היווה כ-10%, גידול של 41% (!) לעומת 2008.

עקב המשבר הכלכלי האחרון והגירעונות הגדולים שנצברו בעקבותיו, בשנים 2009-2012 ניכרת מגמה של העלאת שיעור המע"מ הסטנדרטי במדינות האיחוד (ב-17 חברות מתוך 27 הועלה שיעור המע"מ הסטנדרטי). כתוצאה מכך, שיעור המע"מ הממוצע באיחוד עלה מ-19.9% בשנת 2009 ל-20.9% בסוף 2012. ברוב מדינות האיחוד, שיעור המע"מ הממוצע עמד נכון לסוף 2012 על 21.3%. שיעור המע"מ בישראל עומד על 18%, "נמוך באופן ניכר מהשיעור הממוצע באיחוד", נכתב בסקירה. עם זאת, ברוב המדינות באיחוד האירופי קיימים שיעורי מע"מ מופחתים על חלק ממוצרי יסוד.

בהקשר הזה מצוין בדוח כי ה-OECD ממליץ על הרחבת בסיס המע"מ במקום העלאת שיעורו, בניגוד מוחלט למדיניות שננקטה בישראל ע"י שרי האוצר יובל שטייניץ ויאיר לפיד - שהעלו מע"מ ב-1% (כל אחד) בשנה האחרונה. נזכיר כי אומדן הטבות המס לשנת 2011 בתחום המע"מ מסתכם בכ-3.3 מיליארד שקל: 2 מיליארד שקל בגין מע"מ בשיעור אפס על פירות וירקות; כ-750 מיליון שקל בגין מע"מ בשיעור אפס על שירותי תיירות; ועוד 600 מיליון שקל בגין הפטור ממע"מ הקיים באילת.

צניחה של 14% בהכנסות ממכס ב-2012

בשנת 2012 חלה צניחה ריאלית חדה בסך כ-14% בהכנסות ממכס לעומת שנת 2011, והן הסתכמו בכ-2.6 מיליארד שקל (כ-0.3% תמ''ג); זאת, למרות שבאותה שנה גדל היבוא בכ-9% לרמה של 251.2 מיליארד שקל, בהמשך לעלייה ריאלית של 14.6% בשנת 2011 לעומת שנת 2010.

לפי דוח מינהל הכנסות המדינה, הירידה בהכנסות ממכס בשנת 2012, למרות הגידול המהיר ביבוא, והירידה במשקל היבוא חב מכס באותה שנה - נבעו מהפעלת השלב הראשון בתוכנית הפחתת המכסים על יבוא מוצרי תעשייה, צריכה וחקלאות, תוכנית שקרמה עור וגידים במסגרת ועדת טרכטנברג לשינוי כלכלי-חברתי. נזכיר כי בעקבות המלצות ועדת טרכטנברג, החליטה הממשלה בחודש אוקטובר 2011 על מתווה לביטול הדרגתי, משנת 2012 ועד שנת 2017, של שיעורי המכס על כלל המוצרים, למעט מוצרי חקלאות (ובתוך כך מזון), רכב וחלקי רכב. סך ההכנסות ממכס בגין קבוצת מוצרים זו עמד על כ-2 מיליארד שקל, אך מאז עברה רפורמה זו כמה גלגולים. לסיכום, על פי המתווה המתוקן, הפחתת המכסים משנת 2012 ועד 2017 תסתכם בכ-540 מיליון שקל.

כתוצאה מרפורמה זו, בשנת 2012 היבוא חב מכס היווה כרבע מכלל היבוא, לעומת כ-30% מסך היבוא בשנת 2011. לפי הדוח, עיקר ההכנסות ממכס נבע מארבע קבוצות של מוצרים: עור, טקסטיל, הלבשה והנעלה (כ-26%), כלי רכב וחלקיהם (כ-16%), חקלאות (כ-16%) ותשומות וחומרי גלם לתעשייה (כ-15%).

הכנסות

עוד כתבות

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא מתרסקת ב-10% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש