גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סכסוך בגיזה-זינגר-אבן: "התנהלות החברה אינה תקינה"

כך טוענת שותפה בחברת הייעוץ שעזבה לאחרונה את החברה ■ 9 שותפים נוספים עזבו ■ הערכות: גיזה מגלגלת 50 מיליון שקל בשנה ■ מקורבים לחברה: "מבנה הבעלות השתנה, ויש נפגעים. חלקם מביעים זאת בהכפשות ורכילויות"

מה קורה בפירמת הייעוץ הכלכלי הגדולה בישראל, גיזה זינגר אבן? בתוך כמה חודשים עזבו לא פחות מ-10 מתוך 16 מהשותפים בחברה. ביום חמישי האחרון עזב יובל זילברשטיין, הכלכלן הראשי ואחד השותפים המייסדים של החברה. כמו כן עזבו איציק זפט, אייל שבח וחנוך פפושדו.

הארבעה מצטרפים ל-6 שותפים שעזבו בחודשים האחרונים: ורדה שטרן, אייל ידווב, יובל ברק, הילה חימי, פרופ' עלי קרייזברג - שהוא אחד מהשותפים המייסדים - ואשר שקלר.

נציין כי שמונה מהשותפים, דוגמת חימי ושטרן, מונו לשותפים בתקופתו של מנכ"ל החברה, יריב פילוסוף, ובברכתו.

לחלק מהשותפים שעזבו יש טענות כנגד החברה והתנהלות המנכ"ל פילוסוף, שבעקבותיה עזבו. לעומת זאת, מקורבים לחברה טוענים כי עזיבת השותפים נבעה בשל מאבק שליטה שהחל עם סיומו של חוזה מבנה השותפות.

"היה מאבק שליטה על החברה. בסופו של דבר מי שהשתלט על החברה הם היו"ר יחיאל אבן, פילוסוף, אודי רוזנברג המשנה למנכ"ל ואלי גולדברג. מי שנותר בחוץ, נאלץ לעזוב", אומר מקורב לחברה.

לעומת זאת, לחלק מהשותפים שעזבו יש טענות קשות לגבי הסיבה לעזיבתם. טענה מרכזית לעזיבה היא הוצאות בסכום של 2 מיליון שקל בקירוב ב-2012, ועוד מיליון שקל שנמשכו במחצית השנה הראשונה של 2013, שאותן אישר פילוסוף.

בנוסף לכך, בסוף מאי 2013 נטל פילוסוף הלוואה בגובה של מיליון שקל מהפירמה לצורך השקעה אישית שביצע. הלוואה שאישר יו"ר החברה יחיאל אבן ואשר לטענת חלק מהשותפים, ניתנה מבלי שהובאה לידיעתם.

לדברי חלק מהשותפים, ההסבר שקיבלו בנוגע להוצאות הגבוהות היה כי מדובר בעיקר בהוצאות שיווק ושימור קשרי לקוחות. קיימת מחלוקת על הסבר זה, לרבות לגבי הטענה כי הפירמה צריכה הייתה להוציא סכומים כה גדולים בעבור שיווק.

"התשובות שקיבלנו על השימוש שנעשה בכספים לא היו מספקות מבחינתנו, והבנו שאנו לא רוצים להמשיך ולהיות שותפים", אומר ל"גלובס" אחד השותפים.

מקורבים לחברה טוענים כי הטענות המועלות על-ידי השותפים שעזבו מגוחכות, ונובעות לטענתם רק בשל סוגיית האי-תחרות. "על השותפים שעזבו יש מגבלת שנה של אי-תחרות. השותפים רוצים כנראה לקבל פטור מאותה מגבלה, ולכן מפעילים לחץ באמצעות טענות שונות", אומר הגורם.

מגיזה זינגר אבן נמסר בנוגע לטענות: "מבנה הבעלות בחברה השתנה באחרונה. בתהליכים שכאלה יש נפגעים, וחלקם בוחר להביע זאת בדרך לא לגיטימית של הכפשות ורכילויות. אין לנו אלא להצטער על כך ולהמשיך בעשייה".

"הפרות קיצוניות"

חלק מהשותפים אף שכרו עורכי דין, ובוחנים נקיטת צעדים משפטיים. כך לדוגמה, ורדה שטרן, שעזבה באחרונה, שלחה בתחילת החודש מכתב לגיזה זינגר אבן, ובו דרישה לקבל דוחות כספיים וכרטיסיית הנהלת חשבונות תוך שבוע. היא התריאה כי אם בקשתה לא תתקבל, היא תשקול לדרוש למנות רואה חשבון שיחקור ויבדוק את עסקי החברה והשותפות וימסור דוח בעניין.

"החברה והשותפות שלנו אינן מתנהלות בצורה תקינה. נתונים מספריים וכספיים אינם נמסרים", נכתב במכתב שהגיע לידי "גלובס". "נודעו לי עוד דברים נוספים שאינם מקובלים, אינם תקינים ויש חשש כי הם אינם חוקיים, לרבות נושאים הנדונים בימים אלה בפורומים שונים. מבחינתי מדובר בהפרות קיצוניות, מהותיות ויסודיות של ההסכמים שעליהם אנחנו חתומים, ואין לי שום כוונה להשלים איתן", היא מוסיפה. "אני מוצאת לנכון להתריע בפני כל שותף אשר יבחר להכשיר מעשים אסורים של שותף אחר תמורת טובת הנאה כספית או אחרת בהווה או בעתיד, כי הדבר לא יתאפשר".

עזיבתם של השותפים מציבה את החברה תחת אתגר גדול מאוד, הואיל וההון המרכזי שלה הוא ההון האנושי. אחדים מהשותפים שעזבו כבר מתכננים פתיחת חברה עצמאית, והם עשויים לנסות ולפנות לחלק מלקוחות החברה, ולכן בפני פילוסוף יעמוד אתגר גדול של שימור הלקוחות ואיוש המשרות הבכירות שנעזבו.

פילוסוף החל לאייש כבר את המשרות - את זילברשטיין יחליף עמית מנצור, לשעבר מנהל השקעות באקירוב ובאמפל. גם לשטרן אמור להתמנות מחליף בקרוב; המועמד המרכזי הוא בכיר לשעבר במשרד האוצר.

רווח של 15 מיליון שקל בשנה מייעוץ כלכלי

גיזה זינגר אבן נחשבת חברת הייעוץ הכלכלי הגדולה בישראל, ומוכרת מאוד בשוק ההון הישראלי. החברה מוזגה לפני כעשור על-ידי חברת הייעוץ גיזה וחברת הייעוץ זינגר אבן, שפעילות בשוק זה יותר מ-20 שנה.

בין היתר מספקת החברה ייעוץ כלכלי בתחום המימון, ליווי עסקאות, ניהול סיכונים וחשבונאות כלכלית. עם לקוחותיה ניתן למנות את שאול אלוביץ', בעל השליטה בבזק; פטריק דרהי, הבעלים של הוט; וקבוצת אריסון של שרי אריסון.

החברה גם פעילה בתחום הסדרי החוב ומשמשת יועצת בכמה מהסדרי החוב הגדולים בשוק, בהן אי.די.בי של נוחי דנקנר; אלביט הדמיה של מוטי זיסר; אמפל של יוסי מימן; ובזמנו גם עם אפריקה ישראל שבשליטת לב לבייב.

בגיזה זינגר אבן מועסקים כ-50 עובדים. החברה נחשבת רווחית; לפי הערכות, היקף ההכנסות השנתי שלה עומד על 40-50 מיליון שקל, ואילו הרווח הנקי מוערך ב-15 מיליון שקל בממוצע.

גיזה זינגר אבן עוסקת גם בהערכות שווי. בעבר קיבלה החברה לא מעט ביקורת ציבורית על הערכות שווי מופרזות שהעניקה לחברות. שיאה של הביקורת הייתה לפני 3 שנים, כאשר רשות ניירות ערך חקרה את יו"ר החברה יחיאל אבן לגבי הערכות שווי שונות שביצע.

עוד כתבות

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"