גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם כדאי להסכים לפוליגרף?

בתי הדין הרבניים פונים יותר יותר לשימוש בפוליגרף. למה זה טוב?

לאחר 9 חודשי נישואים בלבד התייצבו בני זוג בבית הדין הרבני בירושלים, לדיון בתביעת גירושים שהגיש הבעל. שני בני הזוג הסכימו כי בנישואיהם קיימת בעיה חמורה של היעדר יחסי אישות כלל, אך האישה טענה כי הבעיה אצל הבעל היא שהינו חסר כוח גברא, ואם יעבור טיפול ניתן יהיה להציל את הנישואים; אילו הבעל טען כי האישה בורחת ומתחמקת מקיום המצווה עצמה, אינה משתפת עימו פעולה, והעובדה שעודנה בתולה על אף שאלה נישואיה השניים, מעידה כי המצב חסר תקנה, ויש להתגרש מיד.

להכרעת בית הדין לגבי זהות ה"אשם" בפירוקם של הנישואים יש משמעות כלכלית משמעותית, שכן אם האשמה היא באישה, היא עלולה להפסיד את זכותה למזונות אישה עד לגט, וכן את זכותה לקבל את סכום הכתובה שעמד על 101,000 דולר.

בית הדין הרבני מצא את עצמו, ולא בפעם הראשונה, בעמדה בעייתית שבה עומדות בפניו שתי גרסאות סותרות לגבי נושא אינטימי, ועליו לבחור למי להאמין.

הבעיה השכיחה ביותר בבתי הדין הרבניים היא הסתירה בין הציווי ההלכתי לעשות דין צדק ולהגיע לאמת - לבין המגבלה הברורה של היעדר ראיות ועדים חיצוניים, כאשר מדובר בנושאים הנוגעים בצנעת הפרט והמתקיימים בינו לבינה.

על-פי ההלכה היהודית, "על-פי שני עדים יקום דבר", אך בדיני אישות קשה למצוא עדים, ואם כבר יש אנשים חיצוניים שמעורבים בחיי הפרט, הם בדרך-כלל קרובי משפחה מדרגה ראשונה, שהם ממילא פסולים לעדות.

בשנים האחרונות הבעיה אף החמירה, לאחר שבג"ץ הבהיר לבתי הדין הרבניים כי הם כפופים לחוק הגנת הפרטיות, ואסר עליהם לקבל ראיות חיצוניות שהושגו תוך האזנת סתר.

כתוצאה מכך, בתי הדין הרבניים פונים יותר יותר לשימוש באמצעי עזר חיצוני לבירור העובדות וחשיפת האמת: הפוליגרף. כיום במרבית הדיונים שבהם עולה מחלוקת עובדתית בית הדין הרבני מציע לצדדים לפנות לפוליגרף, ובכך משיג מטרה כפולה: הוא יכול ללמוד על אמינות הצדדים לא רק מתוצאות מבדק הפוליגרף - אלא גם מבחינת תגובת הצדדים להצעה לפנות לפוליגרף, בהנחה שהצד שחושש מחשיפת האמת יענה להצעה בפחות התלהבות או יסרב לה בכלל.

האם יש סיבה לחשוש מבדיקת הפוליגרף? ככלל, בית הדין הרבני אינו יכול לכפות על הצדדים לפנות לבדיקת פוליגרף, ונדרשת הסכמתם לבדיקה. בשנת 2008 אמנם התפרסם פסק דין של בית הדין האזורי בחיפה, במסגרתו הוצא צו המחייב את האישה להיבדק בפוליגרף לגבי טענות הבעל אודות קשריה עם גברים זרים נכריים ושימוש בסמים, במסגרת תביעת משמורת של הבעל על הילדים, אך מדובר בפסק דין יוצא דופן, וגם עליו הוגש ערעור.

אף הסכמה גרידא של הצדדים אין בה די, ועליהם להצהיר במפורש כי הם מקבלים עליהם את קיום בדיקת הפוליגרף ותוצאותיה בקניין גמור, אחרת לא ניתן יהיה להתחשב בתוצאות.

כך למשל בעניינו של הזוג חסר יחסי האישות, בית הדין הרבני הגדול פסל את פסק דינו של בית הדין האזורי, אשר שלל מהאישה מזונות וכתובה על בסיס תוצאות בדיקת הפוליגרף, על אף שזאת נעשתה בהסכמה, בין היתר מאחר שהצדדים לא התחייבו על קבלת הקניין.

מאחר שכאמור נדרשת הסכמה, סירוב מוחלט לפנות לבדיקת פוליגרף מצד אחד הצדדים, לעומת נכונות מהצד השני, נתפס בבית הדין כמעט תמיד כראיה תומכת כנגד הצד המסרב, בדומה למדיניות של בתי המשפט האזרחיים בדבר הימנעותו של צד מלהביא עדים שהיו יכולים לתמוך בגרסתו.

בתי הדין כבר מכירים גם את התרגיל של עורכי הדין לומר כי מרשם רצה להסכים אך הם יעצו שלא להיבדק, וגם בכך הם רואים סרבנות שיכולה "לתת רגליים" לגרסת הצד שכנגד.

מאידך, על מוחלטות תוצאות בדיקת הפוליגרף ניתן תמיד לנסות לערער. כידוע, תוצאות הבדיקה יכולות להיות מושפעות מגורמים חיצוניים, כגון נטילת תרופות מסוימות על-ידי הנבדק, וכן ממעורבותו של הגורם האנושי בבחירת השאלות, בניסוחן ובניתוח תוצאות הבדיקה.

בסופו של יום הפוליגרף אינו יכול לבדוק את האמת האובייקטיבית, אלא רק את תפיסתו הסובייקטיבית של הנבדק את האמת, וכך למשל כאשר בשנת 2009 בית הדין האזורי באשדוד הפנה את בני הזוג לבדיקת פוליגרף אודות השאלה האם הבעל נהג כלפי האישה באלימות, שני הצדדים יצאו דוברי אמת - ככל הנראה בשל ההבדל בתפיסתם של מהי אותה אלימות.

לאור שכלולו של מכשיר פוליגרף לאורך השנים והגדלת אמינותו עם הזמן, יש לצפות כי השימוש במכשיר רק ילך ויגבר. להלן מספר טיפים קטנים:

למי שבכל זאת מבקש להימנע מבדיקת הפוליגרף, חשוב לדעת כי חלק מבתי הדין הרבניים סוברים כי ניתן להשתמש בפוליגרף רק כשהמחלוקות הן ממוניות בלבד (כמו כתובה או מזונות), ולא לצורך הגירושים עצמם; ובית הדין הרבני הגדול כלל אינו תומך נלהב בפוליגרף.

מנגד, מי שנבדק וקיבל תוצאות שאינן משביעות-רצון עבורו, יכול להעזר בכך שמשקלו של הפוליגרף הוא של אומדנא בלבד, והוא יכול לשמש רק כראיה נוספת על ראיות אחרות, קרי פסק דין הנשען כולו על תוצאות בדיקת הפוליגרף בדרך-כלל לא יעמוד בערעור.

* עו"ד ליהיא כהן-דמבינסקי, מומחית לדיני משפחה וירושה, מנהלת פורום דיני משפחה ב"גלובס".

עוד כתבות

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

מגרש מכבי יפו לשעבר / צילום: תמר מצפי

מעט הצעות ומחיר נמוך בתל אביב: אקרו ואשדר זכו במכרז - 412 דירות במכבי יפו

הזכייה במכרז היא על שטח שהיה בעבר של אצטדיון מכבי יפו בתל אביב תמורת 378.5 מיליון שקל ● מדובר בסכום נמוך ב-149.5 מיליון שקל ממחיר השומה שעמדה על 528 מיליון שקל

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

איזי ג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את הטיסות לישראל עד סוף אוקטובר

אתמול הודיעה איזי ג'ט על השהיה זמנית של הפעילות לתל אביב וממנה עד 21 באפריל, אולם כבר אמש באתר החברה לא היה ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר. כעת הגיע האישור הרשמי ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

האם הממשלה הנוכחית בלמה את הכניסה של פועלים מעזה?

השר מירי רגב טענה כי הממשלה הקודמת הכניסה פועלים מעזה. אך כך גם ממשלתה שלה ● המשרוקית של גלובס

מייסדי אנטייטל - מימין: אבי זצר ורון נסים / צילום: דימה קרמינסקי

החזר של פי 10 על ההשקעה: חברת הסייבר אנטייטל נמכרת ב-150 מיליון דולר

חברת אנטייטל של היזמים רון נסים ואבי זצר הודיעה על רכישתה ע"י חברה אמריקאית בסדר גודל בינוני, BeyondTrust, שמבצעת כאן את הרכישה הראשונה שלה וצפויה להפוך את הפעילות הישראלית למרכז הפיתוח המקומי שלה ● נסים: "העסקה שנחתמה בתקופה זו משקפת כבוד למדינה"

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ''לית מרכז המו''פ של AT&T בישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

סגנית נשיא AT&T העולמית: שלושה אנשים יושבים בחדר וממציאים מוצר שנוגע במיליוני אנשים - זה התבלין הסודי שלנו בישראל

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ"לית מרכז המו"פ של AT&T בישראל, אמרה בכנס TECH IL של גלובס כי מה שייחודי בדנ"א של ההייטק הישראלי הוא "הפיוז'ן שקיים פה בין סטארט-אפים לחברות גדולות, החינוך לטכנולוגיה, המיקס של חוש הישרדות ומנהיגות שמפתחים בצבא"

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

בצלאל סמוטריץ' ובנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

קרן המטבע חותכת בחצי את תחזית הצמיחה של ישראל ב-2024

בעוד בנק ישראל צופה צמיחה שנתית של 2%, תחזית הצמיחה של קרן המטבע לכלכלת ישראל היא 1.6% בלבד ● לפי הקרן, התחזיות של ישראל נמצאות בסיכון בשל המלחמה בעזה ● בניגוד לכלכלנים רבים, רואה הקרן כי האינפלציה בישראל תתמתן ותגיע ל-2.4% בלבד ● הצמיחה העולמית צפויה לעמוד על 3.2% בשנה הנוכחית

וול סטריט / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; יו"ר הפד: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

נאסד"ק יורד ב-0.1% ● מורגן סטנלי עולה ב-5%, טראמפ מדיה צוללת ב-14% ● בנק HSBC ממליץ על מניית AMD ● שווי השוק של טסלה ירד בכ-40% מתחילת השנה ● השקעת ענק למיקרוסופט בחברת AI מאיחוד האמירויות ● איתן בן אליהו ימונה ליו"ר ננו דיימנשן ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

ערן רביד, CIO, מקורות / צילום: כדיה לוי

ערן רביד, CIO במקורות: "המשכנו לספק מים גם למוצבים בצפון שנפגעו קשות בלחימה"

בחברת המים הלאומית מקורות מספקים מים, גם בשעות משבר ● ערן רביד CIO במקורות, הוצנח לתפקיד יממה אחרי פרוץ המלחמה ● במהלך כנס TECH IL של גלובס הוא הציג את דרכי ההיערכות הטכנולוגית של החברה לזמני משבר

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo & Scitex, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל HP Indigo, נועם זילברשטיין: "החוסן שלנו, במיוחד בעיתות משבר, הוא ששומר עלינו כמובילים עולמיים"

עם מפעל בקריית גת, תוך כדי פינוי עובדים וגיוס מילואים מסיבי, בחברת HP Indigo & Scitex, אחת המעסיקות הגדולות בהייטק הישראלי, התמודדו עם אתגרי המלחמה ● "לא מדובר בתקופה חד־פעמית, אלא במרתון שנצטרך להתמודד איתו", אמר נועם זילברשטיין, מנכ"ל החברה, במהלך כנס TECH IL של גלובס

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל / צילום: כדיה לוי

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל: "המלחמה הציבה את ההייטק הישראלי בפני דברים שלא ראו קודם"

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל, אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כלי הבינה המלאכותית מנוצלים היטב על ידי יזמים ישראלים ● בהתייחסו למלחמה בישראל סיפר: "במהלך המלחמה ציפינו לראות האטה, אבל נהפוך הוא - ראינו עלייה בקצב הבקשות לתכנית"

ד''ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

זיו קציר: "בעולם מעריכים מאוד את הערך המוסף שאנו מביאים לתחום ה-AI"

ד"ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, הזהיר בכנס TECH IL של גלובס כי המרוץ העולמי לבינה מלאכותית מחריף: "כל מדינה מנסה לקחת את החלק הארי מהענף הצומח, ומי שלא רץ קדימה, משתרך מאחור"

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"

כנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

הסטארט־אפים הישראלים ממשיכים להוביל קדימה

כנס TECH IL של גלובס התקיים בהצלחה, בהשתתפות בכירים רבים מהתעשייה, ממשרדי הממשלה ורגולטורים מובילים ● הכנס הוכיח שדווקא בימים מאתגרים אלו, קהילת ההייטק הישראלית ממשיכה לשגשג, ליזום ולהוביל קדימה

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

ג'ו וג'יל ביידן / צילום: ap, Manuel Balce Ceneta

הנתונים נחשפים: כמה מרוויחים ג'יל וג'ו ביידן בשנה?

הנשיא האמריקאי והגברת הראשונה דיווחו על הכנסה ברוטו של 619,976 דולר ב-2023 ● לפי אתר החדשות אקסיוס, בני הזוג שילמו 146,629 דולרים למס ההכנסה הפדרלי - מדובר בשיעור מס של כ-24% ● בניגוד לנשיא לשעבר דונלד טראמפ, ביידן מקפיד לפרסם את דוחות המס שלו מאז שכהונתו התחילה

שיחה משותפת בין אילנית אדסמן, ר' נבחרת ביטוח ופינטק, KPMG, לבין עופר גולן, מנהל תחום תשלומים, ניהול סיכונים וציות, KLMG / צילום: תמר מצפי, כדיה לוי

הבנקים המרכזיים מול השוק הפרטי: מי ינצח במרוץ על המטבע הדיגיטלי?

במסגרת כנס TECH IL של גלובס, אילנית אדסמן ועופר גולן, שני בכירים מפירמת KPMG, דנו במאבק החם על שוק התשלומים העתידי, שכולל מגוון הזדמנויות לצד לא מעט סכנות ● השניים שוחחו על היתרונות והחסרונות של מטבעות דיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

מטוס של EasyJet / צילום: Shutterstock

איזיג'ט מבטלת טיסות עד סוף אוקטובר: איזה קווים יושפעו במיוחד?

ענקית הלואו קוסט רק החזירה פעילות לישראל, ותוך שבועיים ביטלה את כל הטיסות לארץ עד סוף אוקטובר ● המהלך צפוי להשפיע על כ־100 אלף נוסעים, שלדברי החברה יקבלו החזר כספי ● בשוק מעריכים כי הנפגעים העיקריים יהיו הקווים למערב אירופה