גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כשלי מערכת הבריאות: חדרי רנטגן סגורים ורופאים שעוזבים

"זה כמו לקנות מכונית במיליון דולר ולהשאיר אותה בחניה במשך חצי יממה כי אין לך כסף לדלק" ■ "קריסת מערכות" - פרק ראשון בסדרת כתבות

ברוכים הבאים לאחד מבתי החולים הגדולים והמפוארים באזור המרכז. הלובי בבניין הראשי לא מבייש חלל של מוזיאון אירופאי נחשב, בחוץ גינות, שבילים ומגדלים על שם מיטב טייקוני הדור. זו שעת ערב מאוחרת, אבל לא מאוחרת מדי בשביל להסביר את השקט במקום. למעשה, היחידה להתרשם מהיכל המדע (והאומנות) הזה היא חתולה שמנמנה שעדיין לא נואשה משרידי השארים של הקפיטריה הסמוכה.

כתבות נוספות בסדרה:

מרכז לעומת פריפריה: חיים יותר שנים, פחות תינוקות מתים

משרד הבריאות אמור לפקח על בתי החולים - אך מנהל 11 מהם

35,000 תיירים רפואיים מכניסים לבתיה"ח מיליארד שקל בשנה

כך רוקנו פקידי האוצר את הרפואה הציבורית מנכסיה

המקום, איך נאמר בעדינות, שומם. הוא ננטש שעות קודם לכן. חדרי הרנטגן נסגרו ב-15:00, הסיטי ב-17:00, גם חדרי הניתוח ריקים מזמן. במחלקות האשפוז שוכבים להם חולים שמחכים לחדרים האלה אחרי שהוסבר להם שהתורים ארוכים. מה שלא יספיקו עד יום חמישי, יעשו כבר בשבוע הבא.

בפאר היצירה של הרפואה הישראלית לא עובדים בערבים, לא בלילות, לא בסופי שבוע ובטח לא בחגים ומועדים. רק האחיות עובדות במשמרות סביב השעון, כל השאר עד 16:00, להוציא מתמחה תורן אחד בכל מחלקה. מדי פעם, אם יש לו מזל, המתמחה נשכב על מיטה בחדר הרופאים ומתפלל שאחת האחיות לא תעיר אותו. זה כמובן אף פעם לא קורה.

כמה קילומטרים ספורים מהמקום, שמחה והמולה. טוב, שמחה זו לא המילה המדויקת לתאר פס ייצור של ניתוחים, מפעולות פשוטות ועד ניתוחי לב מורכבים. ברוכים הבאים לבית החולים הפרטי "אסותא". כאן חדרי הניתוח עובדים עד שעות הלילה המאוחרות, לפעמים גם אחרי 01:30. מכשירי הדימות לא מפסיקים לרגע, ובדיקת MRI תוכלו לבצע אפילו ב-2:00 לפנות בוקר של יום שבת. כל דקה שבה אחד המכשירים או החדרים שם נמצאים ללא שימוש, היא בבחינת חוסר יעילות משווע.

מיטב הרופאים של איכילוב, תל השומר, בילינסון ועוד, נמצאים פה אחר הצהריים. בבוקר הם רוכשים את המוניטין, בערב הם מתפרנסים ממנו. כנראה שאין עוד דוגמה אחת בעולם למעסיק שמאפשר לעובדיו לקבל את לחמם אצל המתחרים.

"מה זה 'מאפשר'? אני נאלץ לאפשר להם", מבהיר אחד ממנהלי בתי החולים הבולטים בארץ. "יש היום כמה חבר'ה צעירים שקובעים לי תנאים. הם יודעים שהם טובים, רוצים אותם גם בחו"ל, אז הם יכולים לדרוש לרדת בהיקף המשרה ולמשל להקדיש יום שלם לאסותא. גם מה שאני משלם להם באמצעות קרן המחקרים, ולפי הכללים אפשר לשלם באמצעות הקרן עד פי 4 משכרו הרגיל של הרופא, לא מספיק בשביל שיישארו רק אצלנו", הוא אומר.

זה מתחיל בהסכמי העבודה שהם בעיקר פונקציה של כסף. בעוד שעובדי הנמלים המושמצים עובדים במשמרות בוקר, ערב ולילה, הרופאים והטכנאים בבתי החולים הציבוריים לא עובדים במשמרות. למדינת ישראל מובן מאליו שצריך נתב ומנופאי בלילה, אבל אין לה שום בעיה שהרדיולוג וטכנאי הרנטגן ילכו הביתה ב-16:00 ואיש לא יאייש את המכשירים עליהם הם אחראיים עד הבוקר, למעט בחדר המיון. ללא דימות, צריך להבין, לא ניתן לבצע את רוב הפעולות.

מדינת ישראל החליטה גם שלא צריך מומחים אחר הצהריים למעט בחדרי המיון ובמחלקות הנשים. כשההסתדרות הרפואית חתמה בדיוק לפני שנתיים על הסכם שאפשר למנהלי מחלקות לחייב מומחים בביצוע מספר מוגבל של תורנויות בתמורה לתגמול נאה של כ-2,000 שקל לכל תורנות כזו, קמה זעקה בבתי החולים. אפילו המתמחים זעמו על הסעיף הזה משום שכבר חשבו על ימיהם כמומחים.

"זה כמו לקנות מכונית במיליון דולר ולהשאיר אותה בחניה במשך חצי יממה כי אין לך כסף לדלק", טוען ד"ר ערן הלפרן, מנכ"ל המרכז הרפואי רבין (בילינסון והשרון) המשמש גם כיו"ר איגוד מנהלי בתי החולים. הלפרן מיטיב לתאר את האבסורד הזה בדרכו הציורית, ומדגיש כי לא מדובר בבעיה של ארגוני עובדים אלא של כסף: "הוועדים במערכת הבריאות ממש לא חזירים. יש תנאי שוק, והעובדים מוכנים להרוויח הרבה פחות ממה שהיו יכולים להרוויח בפרטי כי בסוף נוח להם להישאר באותה מסגרת. בסוף השאלה היא כמה האוצר מוכן לתת כדי להפעיל את בתי החולים אחר הצהריים. כדי להביא משמרת שנייה של עובדים אני צריך לשלם עליה עוד 30% בערך, כי מה לעשות אנחנו נמצאים בשוק של עובדים ולא בשוק של מעסיקים. בזמן העלייה הגדולה מברית המועצות אנשים היו מוכנים לעבוד בזול, אבל היום אפשר לעבוד גם באסותא ובשורה של מרפאות, אז העובדים רוצים שישלמו להם".

עניין כלכלי

לדברי ד"ר הלפרן, בבתי החולים הציבוריים מבצעים כבר היום פרוצדורות שונות אחר הצהריים, אולם הן מוגבלות מאוד ומשרתות בעיקר את מי שמגיע מהבית עם תור שנקבע מראש ולא את מי שכבר מאושפז. באופן אבסורדי, אף אחד לא ממהר לקצר את התורים למי שכבר מאושפז, למרות שמצבו ברוב המקרים פחות משגע, בלשון עדינה. "אין שום אינטרס לקצר את התור למאושפז במחלקה", מודה הלפרן.

"אם מנהל בית חולים חושב כלכלית, הוא צריך להיות מטורף בשביל לערוך לאותו מאושפז מספר בדיקות ביום אחד. הרבה יותר נוח לפרוס את הבדיקות במשך מספר ימים ובזמן הזה לקבל חולים שמגיעים מהבית הישר לבדיקה או לניתוח כשברשותם טופס התחייבות מקופת החולים, כלומר כסף שנכנס. אז כן, לכאורה זה ניגוד עניינים מובנה, אבל אנחנו לא מתוגמלים על ביצוע מספר בדיקות יקרות ביום אחד".

לדבריו, הניגוד הזה בעייתי במיוחד כשיש עומס במחלקות: "מה שעשיתי בימי החורף העמוסים, ואני משוכנע שכך גם מנהלים אחרים, זה להפסיק לקבל חולים מבחוץ כדי לשחרר לחץ במחלקות הפנימיות". הבעיה היא שעומס קיים בכל ימות השנה ולא רק בפנימיות, ואם זה לא מספיק, אותם בתי חולים עמוסים לא מהססים לאשפז "תיירים רפואיים" שמכניסים הרבה יותר כסף מהמאושפז הישראלי שנאלץ לחכות בתור, שמתארך בין היתר בגללם (נגיע גם לזה באחד הפרקים הבאים).

למרות זאת, ד"ר הלפרן טוען כי בסך הכול מצבנו טוב, לפחות בראייה לאחור. "התורים היום הרבה יותר קצרים מבעבר", הוא אומר. "פעם חיכו שנתיים להחלפת ירך או לקטרקט כי זה לא השתלם. ניתוח לב פתוח אפשר לעשות כיום בתוך שבוע. הבעיה היא שאנחנו יורים לעצמנו ברגל כי אנחנו נותנים שירות טוב, אבל בוכים כמה רע".

כששואלים את ד"ר הלפרן מדוע הרופאים לא מועסקים במשמרות כך שהמחלקות יהיו מאוישות במומחים סביב השעון, הוא שואל בחזרה: "למה לשנות משהו אם הוא עובד טוב?". לדבריו, שיטת המשמרות עלולה לפגוע ברצף הטיפולי שניתן לחולים. אבל כשמתעקשים, הוא מודה: "אולי גם אני נאחז קצת בקיבעונות. זו אמירה נכונה שמשמרות יביאו לזה שנראה יותר מומחים אחר הצהריים". הלפרן גם מודה שהרצף הטיפולי נשמר בשיטת המשמרות של האחיות, ושממילא כשבשעה 16:00 כל החולים עוברים לטיפולו של מתמחה אחד, אי אפשר לדבר על "רצף טיפולי".

לדברי בכיר לשעבר במערכת הבריאות, כל זמן שזה תלוי באנשי המערכת נמשיך לקבל עשרה רופאים במחלקה בשעות הבוקר ורופא מתמחה אחד אחר הצהריים שקורס תחת העומס והעייפות: "זו גילדה ששומרת על הגילדה, ואם נותנים לגילדה לעסוק בזה - אין סיכוי שתראה שינוי".

עבודה לפי כמות

ד"ר איתן חי עם נמצא בנקודה הטובה ביותר בכדי לראות את הדברים כהווייתם. הוא ניהל את בית החולים הציבורי סורוקה בבאר שבע, שימש כמנכ"ל משרד הבריאות ולאחרונה התפטר מניהול בית החולים הפרטי אסותא.

את חי עם תפסנו בטיול בוייטנאם, רחוק וחף על פניו מאינטרסים. "כדי להפעיל בית חולים ציבורי אחר הצהריים אתה צריך לשלם יותר לא רק לצוות הרפואי אלא גם לפקידים ולסניטר. באסותא אין ועדים והעבודה נעשית על פי כמות, כך שהתשלום לצוות על כל חולה אינו גבוה יחסית אבל בסוף היום יש השתכרות נאה", הוא מסביר.

לדבריו, למנהלי המכונים השונים בבתי החולים הציבוריים אין אינטרס להפעיל אותם אחר הצהריים כי הם בעצמם הולכים לעבוד במרפאות הפרטיות. במילים אחרות, כל זמן שהכסף הגדול נמצא מחוץ למערכת הציבורית, אף שרובו הגדול מגיע מביטוח משלים שהוא מוצר חצי ציבורי, לרופאים הבכירים ולמנהלים אין שום אינטרס שתפגשו אותם אחרי השעה 16:00 - אלא אם קבעתם תור באסותא, או שהשר"פ קם לתחייה.

שר"פ, שירותי רפואה פרטיים, הפך לפתרון הקסם בעיניי מנהלי בתי החולים הממשלתיים, אף שנאסר על בתי החולים הממשלתיים בתחילת העשור הקודם. השר"פ, טוענים המנהלים, יכניס כסף למערכת, העובדים יישארו לעבוד גם אחר הצהריים במקום לברוח למקום אחר וכך חדרי הניתוח ומכשירי הדימות יופעלו גם עבור אלה שאינם מחזיקים בביטוחים משלימים או פרטיים. מנגד, השר"פ הוא מדרון חלקלק שעשוי להביא לגביית תשלום עבור פעולות שממילא נעשו עד היום במערכת הציבורית לא תשלום נוסף, וכן להעלאת הפרמיות של הביטוחים המשלימים (עוד על השר"פ בהמשך השבוע).

במשרד האוצר מתנגדים בתוקף להכנסת השר"פ לבתי החולים הממשלתיים וניכר שאם יהיה ברור כי ועדת גרמן לחיזוק המערכת הציבורית תתכנס לכדי המלצות אוהדות בדבר השר"פ, ישלפו באוצר את פנקס הצ'קים ויסכימו לפתרון אחר: למשל הקצאה של כ-400 מיליון שקל בשנה עבור מספר בתי חולים מרכזיים כמו תל השומר, איכילוב, בילינסון ורמב"ם, כדי שיוכלו להעסיק רופאים "כוכבים" במתכונת של "פול טיימר" - שכר גבוה במיוחד תוך התחייבות הרופא למשרה מלאה כולל שעות נוספות ומכסת ניתוחים בחודש, ללא אפשרות לעבוד במערכת הפרטית.

מנהלי בתי החולים הגדולים הציעו את המודל הזה בעצמם לפני כשנתיים כחלופה לרעיון השר"פ, אולם כיום הם טוענים שפול טיימר ושר"פ צריכים להוות מודל אחד שמשלים זה את זה - רופא שיורשה לעסוק בשר"פ יוגדר כפול טיימר. איך זה מסתדר עם הרעיון של שכר מנופח עבור מאה אחוז רפואה ציבורית? על זה בהמשך.

איפה הכסף?

68 מיליארד שקל - זו ההוצאה הלאומית לבריאות במדינת ישראל. זה הסכום שמוציאים המדינה ואזרחי המדינה יחד בשנה אחת. זה נשמע הרבה מאוד, אבל ביחס לתמ"ג מדובר בסכום מרוסן למדי: ההוצאה הלאומית לבריאות בישראל נותרה על 7.7% ביחס לתמ"ג, בדיוק כמו בשנת 1995, בעוד שההוצאה הממוצעת במדינות ה-OECD גדלה בשנים אלה בעקביות לכדי 9.5%.

בניגוד לרוב המוחלט של המדינות המפותחות, בישראל האזרחים נושאים ברוב הנטל של ההוצאה: 17.414 מיליארד שקל הוציאו האזרחים בשנת 2011 על מס בריאות (25% מההוצאה), ועוד 26.355 מיליארד הם הוציאו באופן ישיר מכיסם על שירותים שאינם מצויים בסל, השתתפויות עצמיות, ביטוחים ותרופות (39% מההוצאה). המימון הממשלתי, לעומת זאת, עמד בשנה זו על 23.577 מיליארד שקל, קרי 35% בלבד מההוצאה הלאומית. במילים אחרות, זה לא שההוצאה הלאומית לבריאות בישראל מרוסנת, אלא רק ההוצאה הממשלתית. אנחנו האזרחים משלמים יותר, כל הזמן.

כ-41 מיליארד שקל, זה הסכום שעומד לטובת מערכת הבריאות. רובו, כ-34 מיליארד שקל מיועד למה שמכונה "סל שירותי הבריאות". זה למעשה התקציב של ארבע קופות החולים יחד שמחויבות לספק את סל השירותים לפי הקבוע בחוק בריאות ממלכתי משנת 1994. התקציב מחולק לקופות לפי שיטה שמכונה "קפיטציה", כך שהתשלום ניתן לפי מספר המבוטחים והגיל של כל אחד מהם.

לפני מספר שנים הוכנסו לשיטת הקפיטציה מרכיבים נוספים: מגדר ומרחק בין פריפריה למרכז. קופת חולים כללית מבטחת כ-53% מהישראלים, אבל לאור העובדה ששיעור הקשישים בקופה גבוה בהרבה מנתח השוק שלה בכלל האוכלוסייה, היא מתוקצבת אפקטיבית כאילו היא מבטחת 56% מהאוכלוסייה. בצד הוספת מרכיב הפריפריה, תקציב הכללית גדל ב-152 מיליון שקל בשנה לעומת שיטת התקצוב הקודמת. כדי לסבר את האוזן, 68.3% מתושבי הפריפריה מבוטחים בכללית, לעומת 13.8% בלבד במכבי.

בחוק ביטוח בריאות ממלכתי נקבע כי שירותי הבריאות בישראל ימומנו בעיקר ממס הבריאות שמשלמים האזרחים, וממה שכונה אז "המס המקביל" ששילמו המעסיקים. כך, חלק מהכסף שהפרישו המעסיקים לביטוח הלאומי "נצבע" במיוחד לטובת שירותי הבריאות מתוך הנחה סבירה שככל ששוק העבודה יצמח, יגדל התקציב שמיועד לבריאות. מספר שנים לאחר מכן, בזמן כהונתו הראשונה של בנימין נתניהו כראש ממשלה, בוטל המס המקביל. המעסיקים המשיכו להפריש לביטוח לאומי שיעור דומה, אולם הכסף כבר לא נצבע לטובת מערכת הבריאות והועבר לקופת המדינה. כפיצוי, המדינה הגדילה את חלקו של תקציב הבריאות, אבל הגידול הזה לא באמת פיצה על המיליארדים שהיו יכולים לעמוד היום לטובת מערכת הבריאות.

קופות החולים זכו באותם ימים למה שנתפס אז כמתנת ניחומים מנתניהו, והיום מתברר כפרס שמן לקופות ולמערכת הפרטית ומכה אנושה למערכת הציבורית: ביטוחים משלימים. לכל קופה התאפשר למכור "שירותי בריאות נוספים" (שב"ן), פוליסת ביטוח ללא חיתום רפואי (ללא החרגה כתוצאה ממצב רפואי). המוצר הזה נועד לשימושים נוסח "nice to have" , כלומר מוצרים משלימים ולא חיוניים, אבל עבודת שיווק משומנת מצד הקופות ושחיקת המערכת מצד המדינה הביאו את הציבור להאמין שזה מוצר שכולו "must have".

הרי הסל הממלכתי לא כולל טיפולי שיניים למבוגרים, הוא אינו כולל כיסוי סיעודי ובוודאי לא את האפשרות לבחור מנתח, אז מה הפלא ש-80% מהציבור מחזיקים בביטוח כזה או אחר (עוד על הביטוחים המשלימים והפרטיים בהמשך השבוע).

בג"ץ קבע לפני כשנה כי המדינה שחקה את תקציב קופות החולים על פני השנים. שופטי העליון דרשו לתקן את אופן התקצוב, אבל במשרדי הבריאות והאוצר גיבשו פתרון קוסמטי בלבד שמפצה את הקופות בסעיפים אחדים אך שוב שוחק אותן בסעיפים אחרים. על פי מחקר של מכון ון-ליר בירושלים, שנכתב על ידי פרופ' גבי בן נון מאוניברסיטת בן גוריון ופרופ' לאה אחדות מהמרכז האקדמי רופין, תקציב סל שירותי הבריאות בישראל נשחק מאז 1998 ב-25% לפחות מבחינה ריאלית. כך למשל, בעוד שהגידול הדמוגרפי האפקטיבי בישראל עומד על 2.5%, המקדם הדמוגרפי שניתן לקופות עומד על 1.2%, וזה לאחר שנים שעמד על 0.9% בלבד.

בנוסף, תקציב הקופות צמוד למדד יוקר הבריאות שאינו כולל את העלייה במחירי האשפוז, אף שאלה מהווים את ההוצאה העיקרית של הקופות. מדי שלוש שנים משרד האוצר נוהג לשפות את קופות החולים בגין הגירעונות שצברו, אך זאת כנגד מהלכי התייעלות ובכל מקרה גובה השיפוי אינו מפצה על המיליארדים שנשחקו בגלל פערי המדדים. בקופות החולים, איך לא, מאיימים לחזור שוב לבג"ץ.

המספרים של מערכת הבריאות

המספרים של מערכת הבריאות

עוד כתבות

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מרימה ראש? מדד מרץ חם מהצפוי - קצב של 2.7%; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.6% • נתוני האינפלציה הפתיעו את התחזיות המוקדמות, שציפו לעלייה חודשית של 0.5% ועלייה שנתית של 2.6% ● מחירי הדירות ממשיכים לטפס ● מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס: "בנק ישראל ימשיך לנקוט משנה זהירות, ולכן הסיכויים להפחתת ריבית בהחלטה הקרובה נמוכים בשלב זה"

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

לבנת מזרחי רינסקי / צילום: אילן בשור

הכירו את מנהלת המסחר שהפכה לשיאנית השכר של בתי ההשקעות

תגמולים בעלות של יותר מ־7 מיליון שקל הפכו את לבנת מזרחי רינסקי לבעלת השכר הגבוה בבתי ההשקעות המקומיים ● מי שהגיעה לאי.בי.אי לאחר מכה שספג כתוצאה מהימור פיננסי כושל של לקוחותיו, מובילה בשנים האחרונות את הצמיחה בפעילות המסחר, הוספת אלפי לקוחות והפיכתה לנדבך מרכזי ברווחים

מפגינה באיסטנבול מניפה דגלי פלסטין בהפגנה למען עזה. בציבור הטורקי גוברות הקריאות לניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל / צילום: ap, Khalil Hamra

"מרמרה 2" ודיונים על הרחבת החרם: בטורקיה מחריפים את הטון נגד ישראל

ההחלטה של טורקיה לפגוע קשות בסחר עם ישראל נובעת גם מהאיסור הישראלי להצניח סיוע בעזה, אבל בעיקר מהדרתה מדיוני השיקום של עזה, שעשויים להכניס הרבה כסף למקורביו של ארדואן ● מהלומה נוספת לסחר עלולה להיגרם ממשט מתוכנן לרצועת עזה, שטורקיה תיטול בו חלק

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, שמכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

בנק J.P. Morgan / צילום: Reuters, Nicolas Economou

ריביות גבוהות היוו מכונת מזומנים לבנקים. לא עוד

הבנקים האמריקאים ג'יי. פי מורגן, וולס פארגו וסיטיגרופ הציגו דוחות טובים מהצפוי לרבעון הראשון, אך התחזיות שלהם קדימה מופחתות ● כשריבית הפד נותרת גבוהה, ייאלצו הבנקים לשלם יותר על פיקדונות, ומנגד יעמידו פחות הלוואות

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

תוכנית הכשרת הסייבר למפוני כפר עזה / צילום: CyberProof

החברה שמסייעת למפוני קיבוץ כפר עזה לעבור הסבה מקצועית לתחום הסייבר

בנק דיסקונט ועמותת אלו"ט חברו למיזם משותף בו ילדי המפונים במלונות ים המלח לקחו חלק בסדנאות ציור שבהן התבקשו לצייר בהשראת המילים "חופש" ו"תקווה" ● סטארט-אפ ההכשרות להייטק, Elevation, יאפשר למפונים לעבור הכשרות במטרה לספק להם עבודה והכנסה בתחום בניית האתרים ● ישראל מתגייסת

בחינות הסמכה / צילום: אלון רון

תוצאות בחינת ההסמכה בראיית חשבון: הסטודנטים של מכללת ספיר בראש

מדובר בבחינת ההסמכה הראשונה שהתקיימה מאז פרוץ המלחמה ● הסטודנטים מהאוניברסיטה העברית נמצאים בתחתית הטבלה ● שיעור המעבר הכללי של כלל הנבחנים בבחינה עומד על 68%

מסחר בבורסה / צילום: Shutterstock

מגמה אדומה באסיה; הניקיי צולל ב-2%

ההנג סנג משיל מערכו 1.6% ● התמ"ג בסין הפתיע לחיוב ● תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב יורדות קלות לאחר שזינקו אמש ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה שהתמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - על מנת לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

מייסדי סנאפי, חני גולדשטיין ודביר כהן / צילום: Elad Malka

הגיוס מגלה: השווי של הסטארט-אפ נחתך בחצי, אבל ההכנסות עלו

חברת הסטארט-אפ סנאפי, פלטפורמת המתנות לעובדים וללקוחות, השלימה סיבוב גיוס הון חדש בהובלת קרן קומרה ● הסיבוב בהיקף של 25 מיליון דולר משקף לחברה ירידת שווי, שנע כעת בין 180-200 מיליון דולר - כמחצית מהשווי הקודם שקיבלה החברה בשנת 2021

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

רכבים מוכנים לייצוא בטורקיה, ב־2023 / צילום: Shutterstock

לא רק טורקיה: גם בסין מחלחלת לשוק אווירה אנטי ישראלית, ואלה ההשלכות

טורקיה מאיימת להטיל "מיסי יצוא" כבדים על כל הסחורות לישראל, בנוסף למגבלות הסחר עליהן הודיעה בשבוע שעבר, ובסין מתחילה האווירה האנטי־ישראלית לחלחל לשוק ● בינתיים, שתי המדינות חולשות על כ־30% מיבוא הרכב לארץ ● כיצד יוכל הענף המקומי להתגבר?

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 ירד בכ-1.1%

מדד ת"א 35 צלל ב-1.2% ● מדד המחירים לצרכן בישראל יפורסם הערב, מה צופים הכלכלנים? ● BDO: "המתיחות מול איראן תשפיע על שוק הנפט" ● בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● וגם: 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: צילום מסך מאתר אפל

הנתונים שחשפו: הניצחון של סמסונג, הנפילה של אייפון

המתחרות הסיניות נוגסות מנתח השוק של אפל, שירד השנה בכ-15% ● סמסונג, למרות ירידה קטנה, מוכרת הכי הרבה סמארטפונים בעולם ● ריאן ריית', סגן נשיא ב-IDC: "סביר להניח ששתי היצרניות יחפשו אזורים נוספים כדי להתרחב"

חדשות טובות לאוקראינה: ההתקפה האיראנית עשויה להזיק לרוסיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איך תשפיע המתקפה האיראנית על המלחמה בעזה ועל המלחמה באוקראינה, והאיראנים לא מתרשמים מהצהרות הניצחון של משמרות המהפכה ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: רויטרס - AMIR COHEN AP, LIBKOS Patrick Downs

"התיקון יגיע מהר": אחרי הירידות בוול סטריט - מה צפוי?

ערב המתקפה האיראנית המדדים המובילים בשוק ההון האמריקאי נצבעו אדום בוהק ● האם גם הימים הקרובים יתאפיינו בירידות? מבט לאירועי העבר מגלה כי התגובה של וול סטריט למשברים גאו־פוליטיים, גדולים וקטנים כאחד, היא בדרך־כלל נקודתית, ונמשכת בקושי שבועות