גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"רוכש רב-בריח, סם דונרשטיין, זרק מספרים לחלל האוויר"

לפי דוח ועדת הביקורת למכירת רב-בריח, קיים פער של 26 מיליון שקל בין הצעת הרכישה שנתן דונרשטיין, שעמדה על 88.5 מיליון שקל, לבין התשלום בפועל ■ המנהלים המיוחדים: בעל השליטה לשעבר, אברהם בחרי, מעכב גביית חובות

ועדת הביקורת לבדיקת פרשת מכירת קבוצת רב-בריח ("רב-בריח מוצרי ביטחון"), שמונתה על-ידי השופטת ורדה אלשיך בתחילת השנה, בהרכב עורכי הדין מרדכי שלו ורן מסיקה ורו"ח אוריאל להב, הגישה בשבוע שעבר דוח, ובו תמיהה על ההפרשים בגובה כ-26 מיליון שקל בין התמורות ששולמו בפועל בפירוק הקבוצה ורכישתה על-ידי חברת עמלי דונרשטיין בבעלות סם (שמואל) דונרשטיין - לבין הסכומים שהיו אמורים להתקבל בקופת הפירוק.

קבוצת רב-בריח, שהייתה בשליטת האחים אברהם בחרי ואחריו אחיו אורי בחרי, קרסה ב-2008, והבנקים הנושים - לאומי, מזרחי והבינלאומי - פתחו בהליכי כינוס ומינו לה כמנהלים מיוחדים את עורכי הדין רונן מטרי (ממשרד מטרי מאירי) ודן פרידמן (ממשרד פרידמן יונגר).

בחסות בית המשפט נערכה התמחרות בין דונרשטיין לבין קבוצת פנדור, אולם פנדור פרשה מההתמחרות, ודונרשטיין נותר מציע יחידי.

בדיון שנערך בפני הנשיא לשעבר של בית המשפט המחוזי בתל-אביב, אורי גורן, אושרה המכירה לדונרשטיין על-ידי רוב הנושים, בסכום של 88.5 מיליון שקל.

להסדר התנגדו רק קבוצת נושים בלתי מובטחים ב-14 מיליון שקל, שיוצגו בידי עו"ד גיורא רובננקו, שטען כי מדובר ב"כינוס נכסים בתחפושת", וכי ההסדר המוצע לקוי מבחינת מידע, שמאויות, אי-ניהול אסיפות נושים כנדרש והעדפת נושים.

בשנת 2011 ביקש מבית המשפט אברהם בחרי, בעל השליטה לשעבר שנדרש לפרוע ערבויות אישיות לבנקים, להקים ועדת ביקורת לבדיקת עסקת המכירה. באמצעות עו"ד שאול קוטלר הוא טען כי העסקה לא הושלמה מסיבות לא ענייניות, וכי יש הפרשים לא מוסברים בין הסכם המכר והסכומים ששולמו בפועל עבור החברה, לבין מה שהוצג בבית המשפט.

השופטת אלשיך קיבלה את בקשתו של בחרי ומינתה את הוועדה.

"דונרשטיין היסה את רואה החשבון"

ועדת הביקורת מצאה כי המנהלים המיוחדים ערכו הליך גישור מול הרוכש דונרשטיין בפני רו"ח צבי יוכמן לגבי שווי המלאי. לדבריהם, לעומת שווי מלאי של 13 מיליון שקל, על-פי ספרי רב-בריח, הסכימו המנהלים המיוחדים להתפשר עם דונרשטיין על שווי מלאי של 7 מיליון שקל.

לדברי ועדת הביקורת, "המנהלים המיוחדים הגיעו לדיון בפני המגשר כשאין בידם כלים וידע מספיק". בדוח נאמר כי עמדותיהם של המנהלים בגישור "הוכתבו כנראה למנהלים המיוחדים על-ידי קבוצת דונרשטיין".

בנוגע לסעיף 'חובות לקוחות', שניתן היה לגבות - בהצעת הרוכש דובר על תשלום של 22.5 מיליון שקל, אולם בפועל שילם דונרשטיין רק 2.7 מיליון שקל.

ועדת הביקורת ציינה בדוח הקשר זה: "האם ייתכן שגם בעניין זה הסכומים שננקבו ושצוינו בפני בית המשפט כאומדניו של דונרשטיין, נמסרו על-ידו כדי להבטיח שההצעה תתקבל? בפגישה עם דונרשטיין לא זכינו לקבל תשובה כיצד הגיע לאותו אומדן. לא התאפשר לנו גם לברר את העניין באמצעות רואה חשבון מטעמו שהתלווה לפגישה, שטען שנתקל בחוסר שיתוף-פעולה מצד אנשי קבוצת רב-בריח בעת שערך בדיקת נאותות, שכן דונרשטיין היסה את רו"ח טרייבנד, כל אימת שזה החל ליתן את התייחסותו לשאלותינו".

ועדת הביקורת דחתה את הסברי דונרשטיין כי הסכום 22 מיליון שקל ננקב כ"הערכה כללית בלבד שאינה מבוססת".

לדברי הוועדה, "המסקנה מדברים אלה ברורה ומתבקשת, והפער העצום שנוצר בין הערכות דונרשטיין שנזרקו לחלל האוויר לבין התמורה שניתנה עד עתה נובע מהערכתו של דונרשטיין, שניתנה לצורך הפיכת הצעתו לאטרקטיבית יותר ולכזו בעלת סיכוי גדול יותר לקבלת אישור בית המשפט".

בחרי: "יש בליבי חשש"

אברהם בחרי מסר ל"גלובס": "הדוח מוכיח שהיה תפקוד לקוי של המנהלים המיוחדים בכל התחומים שעליהם התלוננתי. אני מאמין שבית המשפט יקבל החלטות נכונות, ואני מאמין שניתן לדרוש מהרוכש תמורה נוספת. יש בליבי חשש לגבי ההליך, שאותו הבעתי, אבל אין לי עובדות חד-משמעיות".

עו"ד ניצה פוזנר, המייצגת את דונרשטיין ורב-בריח, מסרה: "התגובה לדוח תוגש לבית המשפט. מצער שוועדת הביקורת לא השכילה להבחין במה שהתרחש, כנראה עקב מידע מטעה שנמסר לה. צריך לזכור שהיא מונתה לבקשת בני משפחת בחרי, ששלטו בחברה וגרמו לקריסתה".

המנהלים: פעולותינו אושרו

המנהלים המיוחדים, עורכי הדין מטרי ופרידמן, מסרו בתגובה: "המנהלים המיוחדים הגישו באישור בית המשפט תביעה כנגד אברהם בחרי וחברה בשליטתו בשם 'בחרי עסקים' על סך של 65 מיליון שקל, שנטען כי ניטלו על-ידי בחרי מנכסי רב-בריח והותירו את הנושים בפני שוקת שבורה. בניסיון להרתיע את המנהלים המיוחדים מלמלא את תפקידם ולמצות את ההליכים כנגדו, יזם ומימן בחרי את הקמתה של ועדת הביקורת. הוועדה דחתה את מרבית טענות בחרי, ואף העבירה ביקורת נוקבת על התנהלותו.

"המנהלים המיוחדים אינם אחראים למצגי רוכשת הנכסים, שנעשו מטעמה בלבד. ועדת הביקורת קבעה מפורשות כי המנהלים המיוחדים לא הציגו מצג כלשהו לגבי גובה התמורה שתתקבל, הסתייגו במפורש מאומדני התמורה שהציגה הרוכשת ואף הדגישו כי קיימת אפשרות של ממש שהתמורה שתתקבל תהיה נמוכה מאומדנים אלה. ועדת הביקורת קבעה מפורשות כי לא נפל כל פעם בהליך אישור הסכם מכר נכסי החברות, שאושר על-ידי בית המשפט.

"לעניין המחלוקת בנושא המלאי, פנו הצדדים למגשר, רו"ח צבי יוכמן, שלאחר הליך ממצה המליץ לצדדים על סכום התמורה הנכון הראוי בנסיבות העניין. הסכם הגישור שהוצא אושר על-ידי בית המשפט, המפקח על פעולות המנהלים המיוחדים.

"הסכם הגישור שהושג, שבחרי לא התנגד לאישורו, אושר על-ידי בית המשפט לפני שנים רבות, הביא לחיסכון אדיר במשאבים ומנע שנים של התדיינות יקרה תוך מקסום התמורה לנושי החברה. יש לתהות מדוע נזכר בחרי להעלות טענות בנושא רק לאחר שנים רבות ורק לאחר שהוגשה נגדו תביעה בסך 65 מיליון שקל.

"המנהלים המיוחדים דוחים מכל וכל את הטענה כאילו בהליך הגישור לא היו בידיהם כלים ו/או ידע מספיק בנושא המלאי. המנהלים אספו את הידע הקיים בחברה, ובנוסף הם לוו בהליך על-ידי רואי חשבון מהשורה הראשונה, אשר בדקו את הנתונים הרלוונטיים לעומקם, לשם הצגתם בהליך הגישור. מעבר לכך, נבחר כמגשר רואה חשבון הבקי בהליכי חדלות פירעון, כדי שיבצע בדיקה עצמאית של הנתונים וימליץ על הפתרון הראוי בנסיבות - כפי שאמנם נעשה ואושר על-ידי בית המשפט.

"כל פעולות המנהלים המיוחדים אושרו על-ידי בית המשפט. המנהלים פעלו ופועלים בנחישות לגביית הכספים המגיעים לקופת הפירוק מרוכשת הנכסים ולמיצוי ההליכים בעניין זה, וכל זאת באופן מושכל ובמטרה להשיא לנושי החברה את התמורה המקסימלית והוודאית במהירות הגדולה ביותר וללא הוצאות מיותרות.

"נכון להיום נגבה מרוכשת הנכסים סך של למעלה מ-52 מיליון שקל, המהווה את רובה המכריע של התמורה המגיעה. הליכים משפטיים בהם נקטו המנהלים המיוחדים לשם גביית יתרת התמורה מעוכבים דווקא בשל הפעולות בהם נקט בחרי עצמו, המעכבות כבר במשך כשנתיים את המשך הליכי הגבייה".

עוד כתבות

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל מבלי להודיע על כך באופן רשמי ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

שר הביטחון גלנט והרמטכ"ל הלוי סיכמו על מינויים לפורום מטכ"ל

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • הפעולה במרכז הרצועה נמשכת: כמה מחבלים חוסלו, תשתיות טרור הושמדו • עדכונים בולטים

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית