גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מציאות נדירות: צפו במכוניות החדשות משוק העתיקות

הסיור התקופתי שלנו בשוק המכוניות הקלאסיות מיבוא אישי מגלה כמה פנינים

כותב שורות אלה זוכה לעתים קרובות לנהוג על כבישי ישראל במכוניות חדשות מיד לאחר נחיתתן כאן, עוד בטרם נחשפו לציבור ולעתים עוד בטרם הוצבו באולם התצוגה של היבואן. נסיעת מבחן כזו היא בדרך כלל בעלת פרופיל ציבורי גבוה: שכנים ואנשים זרים עוצרים, שואלים שאלות, מציצים פנימה בסקרנות ולעתים אפילו מבקשים (אך לא מקבלים) סיבוב.

אלא שבשנתיים האחרונות ניכרת ירידה משמעותית בעניין שמגלה הציבור במכוניות חדשות "מהמכבש". ייתכן שהדבר נובע מטרדות הקיום היומיומי שהולכות וגדלות, אבל האמת היא שהמכוניות עצמן כמעט אינן יוצרות אפקט "WOW". בפלחים העממיים ולעתים אפילו היוקרתיים של השוק קיימת היתכנות לעבר קווי עיצוב משותפים, ממדים דומים ומחירים דומים ויצרנים רבים שומרים כיום על עיצוב מצטנע - במתכוון. בתקופה שבה שלל מכוניות מזראטי ופרארי נעות על כבישי ארץ הקודש, אפילו מכוניות ספורטיביות כבר לא עוצרות את התנועה.

התופעה הזו מסבירה אולי את הנהירה ההולכת וגוברת של הציבור בישראל לעבר מכוניות קלאסיות מיבוא אישי. נסיעה במכונית כזו היא אמצעי מצוין ליצור קשר עם ההמונים ולקבל "לייקים" לא וירטואליים, מבלי להיענש במבטי תוכחה משוחרי הצדק החברתי. הביקור התקופתי שלנו בשוק הענתיקות, שמגיעות לארץ במסלול היבוא האישי, מגלה כמה פנינים.

קרייזלר "טאון אנד קאונטרי": מציאה בינלאומית

השם "טאון אנד קאונטרי" מתקשר בעיני רבים למיניוואנים המודרניים של קרייזלר, אבל לאספנים ומבינים זהו "הגביע הקדוש" של שוק הקלאסיקות האמריקניות. בשנות ה-50 זה היה הכינוי הכללי למכוניות של קרייזלר בעלות המרכב שעשוי מעץ - אלה שזכו לכינוי "WOODIES". כידוע, עץ הוא לא חומר עמיד במיוחד, ולפיכך לא יותר מדי מכוניות כאלה שרדו במצב ראוי. כיום, כאשר ה-WOODIES הן סמל תרבות אמריקני נוסטלגי, מחיריהן מרקיעים שחקים.

גם בתוך החבורה הזו יש מכוניות מיוחסות במיוחד כמו הקרייזלר טאון אנד קאונטרי מודל 49, שנחתה השנה בישראל. בשנה זו יוצרה המכונית רק בתצורת קונברטיבל מרהיבה, עם חלקים נרחבים מעץ טבעי במרכב. כאלף יחידות בלבד שלה יוצרו באותה שנה, ועל-פי הערכות, לא יותר מ-150 כאלה שרדו עד היום. אמנם, המכללים היו שייכים לקרייזלר "ניו-יורקר" נפוצה, וכך גם מנוע ה-8 צילינדרים בטור שלה, ששודך לתיבה חצי-אוטומטית בת 4 מהירויות, אבל זו עדיין הייתה מכונית יקרה ויוקרתית בזמנו. בעת ההשקה היא עלתה בארצות הברית מחיר שערורייתי של כ-3,700 דולרים.

אנחנו לא יודעים מה מצבה של המכונית שהגיעה לארץ, אבל מכוניות בודדות כאלה שנמכרו בשנים האחרונות במכירות פומביות, אחרי שחזור מקצועי, נמכרו בקרוב ל-90 אלף דולרים. כך או כך, בכל מצב זו מציאה שכל אספן רציני היה שמח להוסיף לצי שלו.

יגואר מארק 7: עיצוב חסר זמן

מכוניות הספורט הקלאסיות של יגואר מקבלות את רוב יחסי הציבור, אבל בעיני רבים בפסגת העיצוב המוטורי של שנות ה-50, ניצבת דווקא סדרת המארק 7, שהוגדרה "סדאן 4 דלתות". המכונית הקומפקטית יחסית הצליחה לשלב בעיצוב ישן וחדש: עיצוב אווירודינמי מתקדם ביחד עם חמוקיים עגלגלים וגריל בריטי קלאסי נוסח רולס-רויס. זו הייתה מכונית מפוארת ואלגנטית גם מבפנים, עם תא נוסעים שכלל הרבה מאוד עור ועץ בעבודת יד קפדנית.

מודל 1954, כמו זה שנחת בארץ השנה, צויד במנוע מתקדם-לתקופתו עם שישה צילינדרים בטור והספק ששודרג באותה שנה ל-190 כ"ס. למרות משקלה וממדיה הנכבדים של המכונית, היא האיצה מאפס ל-100 ב-14 שניות והגיעה ל-165 קמ"ש - נתונים מכובדים לאותה עת. יגואר לא זנחה את מורשת המירוצים שלה גם בדגם הסדאן וב-1956 זכתה המכונית בראלי מונטה קרלו היוקרתי. ב-1956 פרץ משבר סואץ ומחירי הדלק זינקו. ליגואר מארק 7 הצמאה (כ-5 קילומטרים לליטר) זה סימן את סוף הדרך. למעלה מעשרת אלפים יחידות של המודל המחודש יוצרו בזמנו והמכוניות נשמרו בדרך כלל על-ידי אספנים ומעריצים - מה שהופך אותן לזמינות למדי ולא נורא יקרות בשוק הקלאסיות. מכוניות כאלה נמכרות כיום בכ-15 עד 30 אלף דולרים בחו"ל בהתאם למצב, ואף שלא קל למצוא להן חלקים, הן נחשקות מאוד.

"זימר גולדן ספיריט": לבעלי טעם ייחודי

בארצות הברית, שהיא כידוע ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות, קיימת קטגוריה של מכוניות שנקראת "מכוניות תקופתיות". הרעיון הוא לקחת כבסיס שלדה ומכללים מודרניים של כלי רכב זמינים מייצור סדיר ועליהם לבנות מרכב עם עיצוב "תקופתי יוקרתי" נוסח הלימוזינות של שנות ה-20 וה-30.

אספני רכב טהרנים מתייחסים למכוניות כאלה בתור בנות-כלאיים נובורישיות, שאסור להזכיר את שמן בהקשר של כלי רכב קלאסיים. אבל, יש אספנים שרואים בהן "סמלי תרבות", וגם לא מעט כאלה רוצים לקבל מקסימום תשומת לב לדולר - כמו משכירי רכבי חתונות וכו'. אחד מאלה הביא השנה לארץ נציגה מכובדת של הז'אנר, שעונה לשם "זימר (ZIMMER) גולדן ספיריט".

זימר היא חברה של אב-ובן, שהוקמה בשלהי שנות ה-70 ופעלה במשך כעשר שנים. ה"גולדן ספיריט" הייתה ספינת הדגל שלה בתצורת קונברטיבל 4 דלתות. מתחת לכסות הרטרו שלה אמנם ניצבה לינקולן טאון-קאר מודרנית, אבל היא עדיין עלתה בזמנו כ-176 אלף דולרים וכונתה בצניעות (על-ידי החברה) "המכונית המדהימה ביותר בעולם".

לא פחות מ-1,500 מכוניות כאלה יוצרו בעשר שנות פעילות החברה, מה שהופך אותה למשומשת זמינה למדי, שמספקת (במקומות המתאימים) הרבה מאוד תשומת לב לדולר. מכונית מודל 1982, כמו זו שהגיעה ארצה השנה, נמכרת בארצות הברית בטווח המחיר של כ-16 אלף עד 30 אלף דולרים בהתאם למצב ולאמביציות של המוכר. חברת זימר, אגב, עשתה קאמבק לפני כמה שנים תחת בעלים חדשים וכיום היא מייצרת את המכוניות הללו, עם מכללים מודרניים של שנות ה-2000, בקצב של 15-10 יחידות לשנה. יש לה אפילו סוכנויות מצליחות בסעודיה ובנסיכויות המפרץ. כמה מפתיע.

אלפא ג'וליה "NOUVA SUPER": מלכת האופי

יש אנשים שהחלטות היבוא שלהם מונעות מנוסטלגיה ומזיכרונות אישיים נטו. למכוניות שהם מייבאים אין אולי "ערך שוק" רציני, או נוכחות כביש יוצאת דופן, אבל עבורם זה בגדר מסע בזמן. כך, למשל, הגיעה אלינו השנה אלפא רומיאו "ג'וליה" מאחת משנות הייצור האחרונות שלה (שלהי שנות ה-70). המכונית היא מהגרסה המכונה "NOUVA SUPER" (משחק מילים איטלקי על "סופר-נובה"), שחובבי רכב רואים בה את אחת המכוניות האחרונות של אלפא רומיאו, שהציגו "אופי" קלאסי.

ואכן, למכונית היה אופי בשפע: היה לה חרטום ייחודי עם מבנה מרכב רבוע, אבל אגרסיבי, ותא נוסעים מאוד מרווח ושימושי עם לוח מחוונים קלאסי של אלפא. היה לה גם צליל מנוע קלאסי - הטרטור/גרגור שלא ניתן לטעות בו של מנוע בוקסר איטלקי.

למרבה הצער, ה"אופי" כלל גם חלודה אגרסיבית, נזילות שמן ותיבת הילוכים קפריזית, מה שהביא לחיסול הסדרה כולה ב-1978. המחירים סבירים בהחלט: מכונית משנות ה-70 במצב נסיעה, אחרי שיפוץ מקצועי, אפשר למצוא גם בפחות מ-4,000 אירו באירופה.

עוד כתבות

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה החברה ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם