גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הטרגדיה של מערכת הבריאות

וגם: הקרקס המתמשך של נוחי דנקנר ואי.די.בי

הציטוט שבכותרת שייך למ' (השם המלא שמור במערכת). הוא שלח ל"גלובס" תגובה מרתקת, מפורטת ונוקבת, בעקבות סדרת הכתבות של שי ניב השבוע על פשיטת הרגל של מערכת הרפואה הציבורית. מ' הוא חוקר, אשתו מתמחה. זה שנה שהם נמצאים ביוסטון, טקסס, במוסד הרפואי הגדול בעולם. מ', רס"ן במילואים, מעיד על עצמו שהוא שייך למגזר שנהוג לכנותו "כיפות סרוגות". את התרשמותו המלאה נביא ב"גלובס" בקרוב, לצד רופאים נוספים שבחרו לעבוד בחו"ל כדי להבין מה מתסיס את המערכת מלמטה, לא מלמעלה (פקידי אוצר וכדומה), כי אין כמו האנשים "מלמטה" כדי להעיד על מה שקורה באמת במערכת, כל מערכת.

לעת עתה, קיבצנו מבחר קטנטן מהתובנות של מ'. "אני רוצה לקבוע הנחת מוצא עקרונית", הוא כותב, "מי שהתאמץ והצליח לרכוש השכלה גבוהה בכל מערכת שהיא זכאי לתגמול בהתאם". מ' מפרט לפרטי פרטים את החיים ביוסטון, "חיים זולים להפליא, מהנים ושקטים" ועם זאת הוא מפוכח ומסביר למה הוא יחזור ארצה: "אנחנו, הישראלים, שמוצאים את השהייה בארה"ב מהנה ופורייה, ולא חושבים לחזור לארץ בזמן הקרוב, חיים בתחושה שצריך להתנצל כל הזמן, על זה ש'ירדנו', על זה ש'ברחנו'. זה סוג של 'פיגור' סביבתי. אני לא כותב את זה לצורך המליצה בלבד, התחושה הזאת לדעתי היא מה שדוחף אותנו בסוף לחזור לארץ. כמובן, גם משפחה וחברים ומנטליות, אבל יש לזה משקל רב".

הוא אומר שיש לו "בטן מלאה על המערכת", שאותה הוא מכיר מלפני ולפנים, הן בישראל והן בארה"ב. ויש בלבו לא מעט על "הציניות" של פקידי האוצר. הוא אומר שהוא חווה על בשרו 6-8 תורניות בחודש, בלת"מים אין ספור, משכורת מעליבה ויחס מזלזל של המדינה בזמן ההשבתה. מ' השווה בין ישראל לארה"ב לא פחות מ-20 נקודות בתחומי הרפואה, השכר, יוקר המחיה, החינוך.

הוא מצא גם חסרונות בארה"ב, אבל הנקודה המשמעותית ביותר שלו, לדעתנו, היא ערכית: "קשה להבין את זה מנטלית, אבל מגיע לבן אדם להתפרנס בכבוד", הוא כותב, "שזה אומר שאם רכשתי מקצוע מכובד - אז התגמול בהתאם. אנחנו רואים את ההורים שלנו עובדים כמו חמורים כמעט מסביב לשעון וזה נראה לנו נכון, צודק וערכי. אחרי שנה פה, שיניתי את דעתי. אם אפשר לעבוד שלושה חודשים ולהתקיים מזה בשאר השנה בכבוד - מה רע?!

המכתב של מ' מבטא היטב את הטרגדיה של מערכת הבריאות בישראל. מצד אחד, היא נחשבת אחת הטובות בעולם. מצד אחר, אם היא גורמת תסכול כזה עצום בקרב רופאים צעירים, מתמחים ודור העתיד, וגם בקרב חולים (במיוחד אלה שהפרוטה אינה מצויה בכיסם), זו אכן טרגדיה.

המכתב של מ' מתחבר לתגובות שקיבלנו בעקבות המאמר על בית החולים הדסה עין כרם ומודל השר"פ הקיצוני שלו ("בית החולים בפשיטת רגל, הרופא מרוויח 640 אלף שקל בחודש", "גלובס", 4.7.2013), שהפך מספר רופאים מצומצם למיליונרים כבדים בעוד בית החולים נמצא בבעיות תזרימיות קשות. קיבלנו אז מבול של תגובות מאנשים "מלמטה", רופאים ומתמחים הזועמים על האליטה הרפואית בבית החולים שבו הם עובדים. המוטו שלהם היה ברור - האליטה גורפת את כל השמנת, עושה מה שבא לה, ואנחנו עובדים כמו חמורים בלי תמורה הולמת. אלה תגובות המזכירות את מכתבו של מ'.

קיבלנו מכתב גם מפרופ' נתן צ'רני, מנהל היחידה לכאב אונקולוגי וטיפול תומך במרכז הרפואי שערי צדק. פרופ' צ'רני כתב לנו שהוא שותף לדאגתנו בנוגע לשר"פ והפנה אותנו למאמר שלו מ-2011 על המודל הראוי להנהגת השר"פ. במאמר המרתק, שרצוי מאוד שיונח על שולחנה של ועדת גרמן המנסה לגבש כללים בנושא, עומד פרופ' צ'רני על היתרונות הטמונים בקיום מערך שר"פ אך מזהיר שהם עלולים להיפגע בהיעדר מנגנוני הסדרה שיבטיחו הגינות ויגנו על החולים מפני ניגודי אינטרסים כספיים של ספקי השר"פ (בתי החולים) ומפני ניצול או שחיתות מצדם.

"רגולציה נאותה עשויה למתן את רוב החששות, למתן את הסיכונים המוסריים הכרוכים בהפעלת השר"פ ולאפשר לכל הצדדים להפיק תועלת מהיתרונות, ובאותה שעה לצמצם את הנזק הממשי הנגרם מאי צדק, מניגודי אינטרסים ומניצול", כותב פרופ' צ'רני, בעצמו רופא במערך השר"פ של שערי צדק. הוא גיבש במאמר שורה של המלצות לצעדים רגולטוריים כדי למנוע מצב של ניצול לרעה, ואנו שמחים להביא אותם כאן (ראו טבלה מצורפת) - ולו רק כדי שוועדת גרמן תשכיל להבין שמודל שר"פ פרוע עלול לדרדר עוד יותר את המערכת, להרחיב עוד יותר את הפערים בין אלה שיש להם לאלה שאין להם, ובין הרופאים עצמם.

המודל של צ'רני

הקרקס של אי.די.בי: מי יפרק את קרטל הצביעות

מי שהציץ באחרונה באתר הבורסה כדי לנסות לפצח את תמונת המצב העדכנית באי.די.בי גילה לא פחות מעשרות הודעות על שלל התפתחויות כביכול, רובן ריקות מתוכן, חסרות משמעות לחלוטין, חסרות חשיבות ויותר מזה - חסרות ערך עיתונאי כלשהו. מעניין כמה עוד הודעות בורסה (כנראה מאות אם לא אלפים) ישוגרו לחלל האוויר, כמה מאות אלפי מילים עוד יתעופפו וכמה מאות עמודי כלכלה עוד יבוזבזו על נושא קרקסי שכבר לא מעניין כמעט איש.

אה, כן, בוודאי, הוא מעניין כמה עשרות, מקסימום מאות אנשים, שמתפרנסים יפה מהקרקס הזה, שרוצים להמשיך ולהרוויח ממנו (כסף או אגו או תדמית או כולם יחד), קרקס שאיש לא מסוגל להבין, וממילא הוא ממש, אבל ממש, כבר לא כל כך חשוב. אבל בשביל אותם אנשים מוטב שהקרקס הנודד הזה, הן באולמות בית המשפט והן באולמות המו"מ בין עשרות הגורמים המעורבים, יימשך לנצח. והכול, כמובן, "לטובת הציבור".

בואו נעשה סדר, לקראת ההחלטה שאמור השופט איתן אורנשטיין לקבל ביום ראשון, ובוודאי תתואר ברוב הדר כ"דרמטית", "גורלית", "היסטורית" ועוד פראזות מביכות, מנותקות מהמציאות. אי.די.בי הוא כבר לא "הקונצרן הגדול במשק", כפי שעיתונאים אוהבים לכנותו, הוא תאגיד פושט רגל בתהליך פירוק, בין אם מרצון ובין אם בכפייה. בשרשרת הקבוצה הזאת יש ארבע חברות החזקה מרכזיות - כור, דיסקונט השקעות, אי.די.בי פיתוח ואי.די.בי החזקות. השתיים הראשונות הן עצמאיות. מניותיהן נסחרות בבורסה ויש להן שווי חיובי לא קטן.

בקיצור, אין איתן בעיה. באי.די.בי פיתוח, שנקלעה לסבך משפטי ולקרבות של בעלי האג"ח, התרחש דבר מעניין שממעטים לשים לב אליו: בגלל רצף העליות המרשים במניות ההחזקות התפעוליות של הקבוצה (בעיקר שופרסל, סלקום, כלל ביטוח וקרדיט סוויס), אי.די.בי פיתוח מסוגלת לשלם את רוב חובותיה, ולכן הספירה של החובות הללו במעלה הפירמידה (כ-6.2 מיליארד שקל, כולל ריבית ובנטרול מזומנים, נכון לסוף 2012) מטעה ולא רלוונטית.

נותרנו עם אי.די.בי החזקות וחברות ההחזקה הפרטיות של נוחי דנקנר (חוב נטו של כ-2.4 מיליארד שקל באי.די.בי החזקות ועוד מיליארד שקל בקירוב בחברות הפרטיות של דנקנר). שם הכסף הלך קפוט, תקלה ממש רצינית, וכבר נמחק בפועל בתיקי הבנקים ובתיקי הגופים המוסדיים (כולם צריכים להתפלל, לגייס סבלנות ולייחל להמשך השיפור בחברות למטה כדי שיעלה כלפי מעלה ויחזיר חלק מהחובות). לכן, להסדר חוב כזה או אחר אין משמעות, זולת משמעות פורמלית והודאה רשמית: הכסף הלך לעזאזל.

אחרי כל זה, נותרה השאלה ש"מרתקת" את הברנז'ה: מי ימשיך לשלוט בשאריות של אי.די.בי (כלל ביטוח בדרך החוצה; נותרנו עם סלקום, שופרסל, נכסים ובניין, אופציה להחזקות במכתשים אגן, החזקה פיננסית בקרדיט סוויס). ובכן, גם זה לא ממש חשוב, מלבד חשיבות ערכית-מוסרית, כי מי שביצע רצף מרשים כל כך של טעויות, מי ששרף כסף רב כל כך, מי שהוביל את החברה שלו לפשיטת רגל ומי שלא הצליח או מסוגל להכניס כסף פנימה, דינו אחד: ביי-ביי.

והמשיח שיבוא, אם יבוא, במקום דנקנר, הוא הרי לא פילנתרופ: הוא מזהה הזדמנות לעשות סיבוב ממחיקת חובות ומשיקום מה שנשאר. לכן, לכל זה אין ממש חשיבות משקית וכלכלית כלשהי: אי.די.בי התפרקה בפועל, החובות כבר הופרשו-נמחקו והחברות שנותרו מתחת לקבוצה ממשיכות לתפקד לא רע.

אבל, כאמור, יש כמה שחקנים בכל הפסטיבל המיותר הזה שיש להם אינטרס מאוד-מאוד ברור שמופעי הבידור והצביעות של אי.די.בי יימשכו לנצח. הנה הם:

נוחי דנקנר, השחקן הראשי: טוב, זה ברור. במקום להגיד די, מספיק, קחו את החברה, את השאריות, גרמתי מספיק נזק, עכשיו אני מתפנה למשפחתי ואוסף את השברים, דנקנר מתעקש לאחוז בקרנות המזבח. האגו, הו האגו, ההיבריס, הכוח וההשפעה, כמה שהם משבשים את שיקול הדעת. לכאורה, העקשנות של דנקנר מעוררת אמפתיה, הניסיונות שלו להציל את החברה מעוררים הערכה, רק שנדמה שדנקנר עושה את כל זה בשביל להציל בעיקר את עצמו מתביעות אישיות וירידה לנכסיו האישיים.

התקשורת המלווה את דנקנר, בעיקר ערוצי הטלוויזיה: הם מוכנים לעשות הכול, אבל הכול, כדי לקבל ראיון ראשון, מיוחד, בלעדי עם האיש, לטובת זכות הציבור לדעת. הם מוכנים להציב כתב וצוות צילום 24 שעות ביממה סביב הווילה של דנקנר בהרצליה פיתוח, ואז, לפתע, כשדנקנר יוצא בבוקרו של יום - בחיקו תיק מסמכים עב קרס והוא חמוש במשקפי שמש, בדרך לעוד יום של הישרדות - במקרה, רק במקרה, צץ לו כתב, ודנקנר, במקרה, רק במקרה, משיב פתאום לכמה שאלות, שהן במקרה, רק במקרה, שאלות נוחות למדי. אמרנו כבר קרקס, לא? אז הנה, עוד סצנה מבוימת היטב בו.

המוסדיים: איזו רגישות הם מגלים פתאום לאלמנות וליתומים! ואילו נאומים הם מרביצים על "טובת הציבור", בעודם מארגנים לעצמם חבילות שכר מנופחות, כמו חגי בדש, מנכ"ל פסגות. בשנים העליזות, מי שהעיף מבט השמימה הבחין בצי של הליקופטרים מוטסים בידי מנהלי גופים מוסדיים עם ערימות של כסף, והם מתחננים לאנשים שם למטה, אנשים כמו דנקנר, תשובה, קחו את הכסף! בריבית שלא משקללת כלל את הסיכון, בלי ביטחונות. קחו, קחו, העיקר תיקחו! ועכשיו החצופים האלה רוצים שפסטיבל אי.די.בי יימשך לעד, כי כך הם יוכלו שוב ושוב ושוב להתראיין לעיתונים ולומר שהם פועלים "לטובת הציבור".

עורכי הדין ורואי החשבון: רק לראות את עשרות ומאות בעלי המקצוע הזה מצטופפים באולמו של השופט אורנשטיין, על חליפותיהם היקרות, על תעריף השעה המנופח שלהם, צמאים לכל מיקרופון אבל בעיקר צמאים לשתות מקופתה של אי.די.בי. תסמכו עליהם: כל עוד יש כסף, הם ימשיכו לרקוד.

הטרמפיסטים: יש כל מיני אנשים בשוק ההון שזיהו את הפוטנציאל, כמו ג'רמי בלאנק ויעקב לוקסנבורג ("לוקסי", בשם החיבה שלו), בעל השליטה בחברת לפידות. לוקסמבורג קונה להנאתו חבילות אג"חים ומנסה מדי פעם להטיף לנו מוסר, כשלבו יוצא לבעלי האג"ח והוא נגד בעלי השליטה שמתעללים בהם. לא, לא, לא, הוא לא דואג לציבור, הוא דואג לסיבוב של עצמו. ובדקנו דבר נוסף: את השכר שלו בלפידות הוא מקבל כדמי ניהול, כנראה בחברת ארנק. האם גם זה ל... טובת הציבור?

העיתונאים: אחת הטעויות המרכזיות של דנקנר הייתה שהוא צמצם או הפסיק לפרסם בעיתון מסוים. הוא לא הבין שהאגו של עיתונאים הרבה יותר גדול מזה של פוליטיקאים וגם מזה של אנשי עסקים מסוגו. עכשיו הם מחסלים איתו חשבונות אישיים במעטפת של נאורות - טובת הציבור ושטויות נוספות מהסוג הזה. האינטרס שלהם ברור: שדנקנר ימשיך לנסות לשרוד והם ימשיכו לחבוט, "לטובת הציבור", כמובן, אף שבין שפע המאמרים הנשגבים וגבוהי המצח ובין טובת הציבור האמיתית אין דבר וחצי דבר.

הרגולטורים: אדריכלי ועדת בכר, האחראים בין היתר גם לתוצאה המכוערת כפיי שבאה לידי ביטוי באי.די.בי, מסרבים לקבל על עצמם אחריות ומנסים לשווק לנו את עצמם כאילו הצילו את העולם הפיננסי הישראלי מחורבן. הם מתעקשים להתעלם מהעובדות: מהכפלת דמי הניהול, מהגברת ניגוד העניינים בשוק ההון, מהתחזקות, בין היתר, של אותה כלל ביטוח העומדת היום במוקד וגם מהתנעת התהליך הכאוטי של שוד הפנסיה הגדול.

אחת הרגולטוריות לשעבר, מאדריכליות ועדת בכר (רק כדי לא לגרום לה מבוכה לא נציין את שמה) בילתה בנעימים לפני זמן קצר במסיבה פרטית של "עיתונאי", שבמקרה עטף אותה במאמרים חנפניים ונוטפי דבש עד בלי קץ במהלך הקדנציה שלה ואחריה. יחדיו הם הובילו את השיווק הבלתי אחראי והבלתי מרוסן של ועדת בכר. זו דוגמה מופלאה לקשר הפסול בין שלטון לעיתון, קשר הסמוי מעיני הציבור. הוא עטוף במראית עין של טובת הציבור, אך מאחוריו מסתתר מערך מסוכן ואנטי דמוקרטי של ערבוב בין עיתונאים, רגולטורים ופוליטיקאים. מה שנגלה בפרשת הרפז, קורה, וביתר שאת, גם בכלכלה: עיתונאים בוחשים, מערבבים ומתערבבים, מעבירים הוראות הפעלה לרגולטורים ולפוליטיקאים בתוך שימוש בטרור כלפי מי שלא מיישר קו.

הגיעה העת שאותה רגולטורית תכה על חטא ותתייצב ביושר מול כל אומללי הפנסיה: אני, ...., היא תגיד, מוכנה לקצץ בפנסיה התקציבית המנופחת שלי, הממומנת, בין היתר, מכספי המסים של האומללים. הפעם, היא תגיד, אני באמת עושה זאת לטובת הציבור.

עוד כתבות

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

עבודת פרך: כך בונים את גשר המסילה הארוך בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה