גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שפיגל עוזב את דיסקונט בשל חילוקי דעות עם בכר

היו"ר תומך במכירת הבנק האמריקאי, ואילו המנכ"ל אינו נלהב מהרעיון ■ דיסקונט: "מכחישים בתוקף את הטענה. שפיגל עוזב מסיבות אישיות ומשפחתיות" ■ למי הסיכוי הגבוה ביותר להחליף את שפיגל?

אמש (ד') פרסם ראובן שפיגל הודעה דרמטית שלפיה הוא עוזב את תפקידו כמנכ"ל דיסקונט לאחר פחות מ-3 שנים. בהודעה לעיתונות של הבנק, שבשליטת קבוצת ברונפמן-שראן, נמסר כי העזיבה של שפיגל נובעת מסיבות אישיות ומשפחתיות. אלא של"גלובס" נודע כי מה שזירז את ההחלטה לעזוב, הוא חילוקי דעות עם היו"ר יוסי בכר, וסלע המחלוקת בין השניים הוא סוגיית דיסקונט ניו-יורק.

מדיסקונט נמסר: "אנו מכחישים בתוקף את הטענה, ואומרים לא מינה ולא מקצתה. שפיגל עוזב את דיסקונט מסיבות אישיות ומשפחתיות".

בכר תומך במכירת הבנק האמריקאי. לאחר שקיבל את אישור הדירקטוריון, היו"ר מינה באחרונה שני בנקי השקעות - בהם מורגן סטנלי - שימצאו קונה לבנק, ואף נפתח חדר מידע לרוכשים המתעניינים. לדיסקונט ניו-יורק הון עצמי של כ-850 מיליון דולר, והמטרה היא למכור אותו במיליארד דולר.

לפי הערכות, שפיגל אינו נלהב למכור את דיסקונט ניו-יורק, שאותו ניהל בעבר. הסיבה לכך היא שדיסקונט ניו-יורק מהווה מוקד רווח חשוב לדיסקונט. ב-2012 עמדו רווחי הבנק האמריקאי על 43 מיליון דולר. שפיגל רואה בדיסקונט ניו-יורק נכס טוב, ואינו שש למכור אותו. מקורב לשפיגל ציין כי זה לגיטימי שיהיו דעות שונות למהלכים. "מההיכרות עם שפיגל, הסיבה האמיתית שהוא עוזב, היא כדי לחזור ולהתגורר בניו-יורק", אמר המקורב.

נציין כי על אף ששפיגל אינו נלהב למכור את דיסקונט ניו-יורק, הוא עובד בשוטף לקידום העניין, וזאת בעקבות החלטת הדירקטוריון לקדם את המכירה.

נזכיר כי בנובמבר אשתקד נחשף ב"גלובס" כי בדיסקונט שמו את דיסקונט ניו-יורק על המדף. הרעיון למכור את דיסקונט ניו-יורק נבע מדרישות רגולציה בנושא הון. על הבנקים להגיע להלימות הון ליבה (היחס בין ההון העצמי לנכסי הסיכון ובראשם תיק האשראי) של 9% עד סוף 2014. הלימות ההון של דיסקונט עומדת על 8.9%, אך בעקבות המעבר לכללי באזל 3, צפויה לרדת ביותר מ-1%.

מכירת אחד מנכסי הבנק (דיסקונט ניו-יורק, מרכנתיל או כאל) אמורה לשפר משמעותית את יחס ההון של הבנק. כאן עולה הדילמה: האם למכור נכס משמעותי של הבנק כדי להגיע ליעדי ההון, מה שיאפשר לו לצמוח בתיק האשראי, אך מנגד יביא לכך שבטווח הארוך הבנק יאבד מוקד רווח מרכזי. חלופה נוספת היא להסתמך על התייעלות הבנק והרווחים השוטפים כדי להגיע ליעד שקבע בנק ישראל, אך אז הרדיפה אחרי יעד הלימות ההון תימשך עוד זמן רב.

מאז הפרסום ב"גלובס" על הכוונה למכור את דיסקונט ניו-יורק לא אירע הרבה. התקיימו גישושים ראשונים עם בנק הפועלים שהתעניין ברכישה, ואולם אלה לא הניבו פרי. אלא שבאחרונה החליט בכר להאיץ את הסוגיה, ומינה כאמור שני בנקי השקעות לקדם את העסקה - צעד ששפיגל לא אהב במיוחד. המנכ"ל התלבט בשבועות האחרונים האם לעזוב, ואתמול מסר את החלטתו באופן רשמי לדירקטוריון.

שפיגל (56) נכנס לתפקיד מנכ"ל קבוצת דיסקונט בינואר 2011 בעקבות עזיבתו של גיורא עופר, שעזב גם כן על רקע חילוקי דעות עם בכר. ב-6 השנים האחרונות צבר שפיגל שכר בעלות של כ-32 מיליון שקל (לא כולל נתוני 2013 שעדיין לא פורסמו). לפני תפקידו כמנכ"ל הקבוצה כיהן כמנכ"ל דיסקונט ניו-יורק, שאליו נכנס לאחר פרשת הלבנת ההון, והוציא לפועל שינויים רבים שהעמידו את השלוחה בחזרה על הרגליים. לפני כן כיהן כראש החטיבה הבנקאית של הבנק. לפני שהצטרף לדיסקונט עבד שפיגל אצל יצחק תשובה, וניהל את דלק נדל"ן.

בפני שפיגל עמדו לא מעט אתגרים. שני האתגרים המרכזיים הם התייעלות הבנק, שנחשב הכי פחות יעיל מבין הבנקים, ושיפור יחסי ההון של הבנקים שהיו חלשים ממילא, בה בעת שדרישות הרגולטור בסוגיה זה רק הלכו והתהדקו.

שפיגל היה נחוש להוביל בבנק מהלך התייעלות. בסדרה של צעדים - בהם פרישה מוקדמת של עובדים ותיקים ופיטורים של עובדי מיקור חוץ - הוא אמור להביא לירידה כוללת של כ-900 עובדים ממצבת כוח האדם, מה שכבר הוביל לריסון וקיפאון בהוצאות. עם זאת, בחודשים האחרונים התמודד עם סכסוך עבודה. הסיבה לכך היא הסכם השכר החדש. יו"ר הוועד ריקי בכר, הידוע כמיליטנטי, דרש להמשיך במנגנון הטייס האוטומטי המביא לעלייה של 5% בשכר, אך שפיגל סרב. לפי שעה לא מתקיימים מגעים בין הצדדים, והסכסוך עומד בעינו.

ככל הנראה, את הפירות למאמצים של שפיגל בתחום ההתייעלות יראו רק בעוד 3 שנים, אז גם תחל פרישה גדולה של עובדים מדור א', בעלי עלות שכר גבוהה.

ההיסטוריה מלמדת: ליובל גביש סיכוי גבוה להחליף את שפיגל

בפעם השלישית בתוך שנה, יו"ר בנק דיסקונט יוסי בכר צריך למצוא מנכ"ל חדש. בשנה החולפת עסק באיתור מנכ"ל לחברות-בנות בקבוצה: בנק מרכנתיל וחברת כרטיסי האשראי כאל. כעת הוא צריך למצוא מנכ"ל למשרה המרכזית בבנק - מנכ"ל קבוצת דיסקונט.

הבוקר (ה'), כשעדיין לא חלפו 24 שעות מאז שראובן שפיגל הודיע על עזיבתו, בורסת השמות כבר געשה. עם השמות שנזרקו לחלל האוויר נמנה כמובן זה של שמעון גל, ראש החטיבה העסקית בבנק הפועלים, שהוא גם המועמד בעל הניסיון הבנקאי הרב ביותר. גל לא צפוי להציע את עצמו לתפקיד, אך אם זה יוצע לו - הוא ישקול זאת. בה בשעה שבמרוץ לכס מנכ"ל מזרחי טפחות גל רצה את התפקיד, הפעם לא בטוח כי גל ירצה להתיישב בלשכת מנכ"ל דיסקונט, וזאת לאור מצבו המאתגר של הבנק.

שם נוסף שעלה הוא קובי הבר, ראש החטיבה העסקית בבנק לאומי. להבר אמנם ניסיון בנקאי מועט באופן יחסי, פחות מ-5 שנים, ואולם לזכותו נזקפת העובדה כי הוא מצוי ביחסים מצוינים עם בכר. השניים מכירים היטב מימיהם המשותפים במשרד האוצר, כשבכר כיהן כמנכ"ל והבר היה ראש אגף התקציבים.

באשר למועמדים פנימיים, השם הבולט הוא יובל גביש, ראש החטיבה הבנקאית. שפיגל צירף את גביש לבנק זמן קצר לאחר מינויו לתפקיד המנכ"ל. בעבר כיהן גביש כמנכ"ל לאומי למשכנתאות, כמנכ"ל בית ההשקעות פריזמה שהתפרק וכיו"ר אייס. לגביש היו יחסים קרובים עם שפיגל, עוד מימיהם בבנק לאומי, אך הוא לא הסתפק בכך, ופיתח יחסים קרובים גם עם בכר.

בכר צפוי להקים ועדת איתור לתפקיד המנכ"ל שתתכנס, תבדוק ותדון, אבל הרשו לנו להמר במי תבחר - בגביש. הסיבה לכך היא שכל מנהלי הבנקים שמונו בשנים האחרונות היו פנימיים: ציון קינן בבנק הפועלים; רקפת רוסק עמינח בבנק לאומי שהייתה מקורבת למנכ"לית הקודמת גליה מאור; אלדד פרשר בבנק מזרחי טפחות המקורב למנכ"ל הקודם אלי יונס; וכמובן שפיגל עצמו, שכיהן לפני תפקידו הנוכחי כמנכ"ל דיסקונט ניו-יורק ובעלי השליטה בבנק העריכו אותו.

בהנחה שלא יהיה אירוע חריג, ובהינתן יחסיו הקרובים של גביש עם בכר, סיכוי טוב למדי כי המסורת תימשך, וראש החטיבה הבנקאית בדיסקונט ימונה למחליף של שפיגל. האם הוא האדם שיוכל להתעמת עם יו"ר הוועד המיליטנטי ריקי בכר, להוביל תהליך התייעלות שהבנק כה זקוק לו ולעמוד בפני האתגרים הרבים שיש לבנק? חובת ההוכחה בהחלט עליו.

עוד כתבות

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע שיוגבל לפי מדרגות מקסימליות ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מירבי

ארגון הטרור שהצטרף לחזית נגד ישראל, והדרישה של גרמניה מאזרחים חדשים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארגון הטרור הסוני "הקבוצה האסלאמית" מצטרף לחיזבאללה בשל המלחמה בעזה, הקואליציה נגד החות'ים לא עומדת במשימה ובגרמניה דורשים מאזרחים חדשים לענות על שאלות על ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

שופט בית המשפט העליון חאלד כבוב / צילום: שלומי יוסף

נציב התלונות על השופטים מצא תלונה נגד השופט חאלד כבוב כמוצדקת

בשנת 2019 השופט חאלד כבוב נתן שתי החלטות, במסגרת בקשות לצווים במעמד צד אחד, הקשורות לתיק בו ארבעת ילדיו היו מעורבים בעקיפין ● הנציב אורי שהם ציין כי תמוה שכבוב לא ידע על הדבר, שכן שמותיהם הופיעו בחלק מנספחי התיק, אך כבוב טען כי הנתונים נמצאו בשולי הנספחים, שכללו 200 עמודים

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

עופרה שטראוס / צילום: יונתן בלום

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

הדולר היה השנה מקלט בטוח ופתאום איבד גובה / אילוסטרציה: Shutterstock, Africa Studio

שני המטבעות האלו נחשבים למקלט בטוח, אז למה אחד צונח והשני ממריא?

הין היפני בשפל של 34 שנים והדולר מתחזק מול כל המטבעות ● קובי לוי ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי: "הין במגמת פיחות חדה, במקביל להחלטת הבנק המרכזי להעלות את הריבית לטריטוריה חיובית, הדולר התחזק על רקע נתוני מאקרו טובים"

בנייה חדשה בירושלים / צילום: Shutterstock

תל אביב מול ירושלים: הגרפים שמראים איפה שוק הנדל"ן צומח יותר

לפי נתוני הלמ"ס, אחת משש דירות שהחלה בנייתן אשתקד נמצאה בערים תל אביב או ירושלים, כשבאחרונה מדובר בהיקף שיא של 2.5% מהדירות הקיימות ● אבל כשברקע מגמת ההאטה הכללית, תל אביב הידרדרה למקום חמישי במספר העסקאות, בעוד שירושלים מובילה בבטחה

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

נשק אמריקאי נוחת בישראל אחרי המתקפה ב־7 באוקטובר / צילום: ap, Lolita Baldor

אמברגו הנשק הקנדי על ישראל רק נכנס לתוקף, וכבר עומד בסימן שאלה

ברקע החלטת הפרלמנט הקנדי לעצור את היצוא הביטחוני לארץ, הודיע משרד החוץ במדינה כי חברות עם אישורים בתוקף, יוכלו להמשיך ● בשלהי 2023, זינק יצוא הנשק מקנדה לישראל

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה שהוא גם בעלים של חלק מהחצר ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"