גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אוטובוס? רכבת? מכונית פרטית? הכירו את מדד התחבורה

בתוך שני עשורים (האחרון במאה ה-20 והראשון במאה ה-21), תפחה התנועה פה ב-70% - הרבה יותר ממדינות מערביות אחרות ■ אז מה האלטרנטיבות?

הרי לכם עוד שיא מפוקפק שמדינת ישראל מחזיקה בו: עומס התנועה בכבישי הארץ הוא יותר מפי 2.5 מהעומס הממוצע בכבישים בכל מדינות OECD. קצב הגידול של עומס זה - הצומח בכל העולם בשל התרבות אוכלוסייה ומסיבות נוספות - צומח אצלנו בקצב יוצא מן הכלל. בתוך שני עשורים (האחרון במאה ה-20 והראשון במאה ה-21), תפחה התנועה פה ב-70%, וזאת תוך פיתוח מואץ והרחבת שטח הכבישים והמחלפים שנושאים את אותה תנועת כלי רכב.

כדי להבין את המשמעות המלאה והקשה של נתון זה, כדאי להשוות: בדנמרק, שבה קצב הגידול בעומס על הכבישים הוא המהיר ביותר מכל מדינות אירופה, העומס בשני העשורים הללו גדל בשיעור 35%, כלומר חצי מאשר בישראל. אם רוצים להתרגז ממש, אפשר לצאת ולעשות את ההשוואה עם בלגיה ושוויץ, שבהן גדל העומס באותן 20 שנה ב-25% ו-32% בהתאמה, או עם הולנד שהגידול בה היה זעיר ממש - רק 7%.

כך או כך, המצב נכון לעשור הנוכחי הוא שבישראל יש 126 כלי רכב לכל ק"מ כביש, לעומת 48 כלי רכב בממוצע על הכבישים במדינות OECD. ועוד דבר מדאיג: מספר המכוניות הפרטיות לכל נפש בישראל צומח גם הוא - 50% בתוך שני עשורים. לפי הנתון האחרון שנמדד, יש בישראל כלי רכב אחד לכל שלושה אנשים.

נתונים אחרים בתחום התחבורה בארץ אינם מעודדים: ההוצאה הציבורית על תחבורה מתקדמת מסוגם של רכבות, אופניים ואוטובוסים, אמנם עלתה קצת בשנים האחרונות, אך רחוקה מלהדביק את גודל התקציבים המושקעים בארצות שאליהן שואפת ישראל להידמות.

תרבות הליסינג שלנו, המעודדת מעסיקים לספק לעובדים מכוניות זולות לשימוש; תכנון הארץ הלאומי, המפזר אוכלוסייה ביישובים שתכליתם לקבוע עבודות דמוגרפיות ("ליישב את הנגב", "לייהד את הגליל") ואשר מחייבים מכונית לכל זוג רגליים מפרנסות לפחות - אינם משפרים את המצב.

העתיד נראה רע: פקוק, מזוהם, מרעיש, מבזבז תשתיות, מחסל שטחים פתוחים, מרחיב פערים חברתיים (המרחק המתארך מפריפריה זולת מגורים למרכזי תעסוקה בשכר הגון) ומסוכן, מאוד מסוכן. בעולם המפותח, תאונות דרכים הן הגורם מספר 1 למות ילדים מתחת לגיל 18.

הטכנולוגיה תומכת

מכונית פרטית בישראל היא כלי תחבורה חיוני. כך לפחות היא נתפסת בעיני רבים. האלטרנטיבות: תחבורה ציבורית (רכבת, אוטובוסים, מוניות, שאטלים ושיתוף מכוניות), תנועה שרירית (אופניים, הליכה ברגל) סובלות מדימוי נמוך. באלטרנטיבות לרכב פרטי פוגעים גם העובדה שאין כמעט תחבורה ציבורית בשבת, וגם המחסור בתשתיות שיגרמו להן להיות אטרקטיביות ופופולריות (למשל נת"צים לאוטובוסים שהיו מאיצים את נסיעתם).

אבל יש גם עובדות מעודדות: רשויות שמציעות תנועה באופניים באמצעות סלילת שבילים ייחודיים (בהרצליה, רעננה, הוד השרון וראשון לציון) ומיזמי השכרה (בינתיים רק בתל אביב); הרכבת הקלה בירושלים שלפני שנתיים פינתה את מרכז העיר מתנועה מוטורית מעיקה (ראו בעמוד 6 סקר שביעות רצון מפעילותה), שירות המטרונית בחיפה ובפרבריה שהחל החודש; עלייה מרשימה בשימוש ברכבת ישראל השנה (12%) וחולץ הפקק בכניסה ממזרח לתל אביב, בדמות הנתיב המהיר מצד אחד והשאטל, המכניס לעיר אנשים בלי המכוניות שבעזרתן הגיעו איתם.

גם הטכנולוגיה תומכת בדרך החוצה מסבך התנועה הפרטית. כזאת למשל היא אפליקציית Get Taxi, המשפרת את השימוש במוניות; וכמובן אפליקציית waze, שכאן ב"מוסף הנדל"ן" אנו משתמשים בנתוניה כדי לעקוב אחר זמני הנסיעה במסלולי התעסוקה בין ישובים ישראל ומשפרת במעט את תנאי הנהיגה בכבישי הארץ.

מהחודש, ומדי חודש בחודשו, נביא אליכם את מדד התחבורה של ישראל. המדד יציג תמונה רחבה של אמצעי התנועה שבה נוסעים תושבי המדינה, העלייה והירידה בשיעור המשתמשים בכל אחד מהם. עקבו אחרינו, תמורות לא מבוטלות צפויות במציאות התחבורה הישראלית והמדד הזה הוא כלי שיסייע להתבונן בהם.

תחבורה

עוד כתבות

רומן זדורוב / צילום: חגי אהרון

למרות התחייבות שרת המשפטים, הפרקליטות סירבה לאשר בדיקות DNA נוספות על גופה של תאיר ראדה בזירת הרצח

מפרקליטות המדינה נמסר בתגובה ל"גלובס" כי "עד כה בוצעו מספר בדיקות ומעבר להן לא נמצא צורך בביצוע בדיקות נוספות" ● משרת המשפטים לשעבר, ח"כ איילת שקד, נמסר: "כל בדיקה שיכולה לשפוך אור ולתת מידע חדש צריכה להיעשות, מבלי לחסוך בכסף או בכוח אדם"

רכבים חדשים / צילום: shutterstock

"יצרניות הרכב מחממות את תעשיית האוטו-טק בישראל, יש כאן הרבה כישרון"

ג'ו הייר, האחראי על תחום האוטו-טק בבנק ההשקעות קרדיט סוויס, מסביר בראיון ל"גלובס" מה הבעיה של יצרניות הרכב, נותן עצות לסטארט-אפים הישראליים ("צריכים משקיעים עם סבלנות"), וצופה לאן תתפתח התעשייה העולמית ("הרבה כסף יופנה לפיתוח מערכות הפעלה לרכב וסוללות")

ג'סטין טרודו ואישתו סופי / צילום: Carlo Allegri, רויטרס

ממשיך לכהונה שנייה, אך ללא ממשלת רוב: טרודו זכה בבחירות בקנדה

המפלגה הליברלית בקנדה בראשות רה"מ המכהן זכתה במרבית הקולות וניצחה שוב בבחירות ● עם זאת, עדיין חסרים לה 170 מושבים בפרלמנט בשביל ממשלת רוב, ולכן טרודו יצטרך להסתמך על מפלגות קטנות יותר כדי להעביר חוקים מרכזיים

חיים כצמן, מבעלי גזית גלוב ועמוס לוזון, בעלי קבוצת א.דורי  / צילומים: תמר מצפי

כבר לא עסקת חייו: השיעור שקיבל עמוס לוזון מההשקעה בדורי בנייה

מי שהייתה אחת מחברות הבנייה הבולטות בארץ עשתה בשבוע שעבר עוד צעד לקראת סופה עם הגשת בקשה להקפאת הליכים ● מה שנראה כעסקת חייו של עמוס לוזון, לנוכח זינוק 1,000% במניה לאחר שהשתלט על קבוצת א.דורי, נראה כעת פחות זוהר: המניה צנחה ב-70% מהשיא, ותשואות האג"ח קפצו

בני גנץ / צילום: שלומי יוסף

עם המנדט באה האחריות: הכנסת מגבירה את האבטחה לבני גנץ

זאת בהנחיית המשטרה ● בישראל, היחידה הממלכתית לאבטחת אישים, יחידה 730 של השב"כ, היא האחראית לסידורי האבטחה של סמלי השלטון מפני איומים שונים

הפגנת נגד הברקזיט בלונדון / צילום: Simon Dawson, רויטרס

הקרב על הברקזיט: הממשלה תנסה לאשר במהירות את הפרישה מהאיחוד

ממשלת בריטניה הציגה אמש בפרלמנט חוק שכולל פסקה המייתרת את הצורך בהצבעה על הפרישה ● הממשלה תנסה לקדם את החוק בקריאות שנייה ושלישית כדי לאשר אותו עד יום חמישי הקרוב, בשאיפה להוציא את בריטניה מהאיחוד עד 31 באוקטובר

מתחם אלביט באזור התעשייה החדש של נתניה / צילום: בר אל

מגדילה את פורטפוליו הנדל"ן: מגדל רכשה את מתחם אלביט בנתניה ב-223 מיליון שקל

המתחם, שנרכש מקבוצת בית שומר ומהקבלן ראובן דמרי, כולל כמה מבנים ברחוב המחשב, הסמוך לבניין עיריית נתניה ● השטח הבנוי כולל 32 אלף מ"ר וכ-500 מקומות חניה

דוכן של אינטל בסין / צילום: China Stringer Network, רויטרס

שבבים של תשואה: למה כדאי לשמור על חשיפה למניות שבבים

במהלך חמש השנים האחרונות הניבו מניות השבבים תשואת יתר משמעותית על מדד ה–S&P 500 ● גם במבט קדימה חברות הסקטור צפויות לבלוט בזכות חסמי כניסה גבוהים, חשיבות אסטרטגית, הערכות שווי הוגנות ורמות שווי נמוכות יחסית

נכס של הרץ בניו אורלינס / צילום: מצגת החברה

סלקטיביות באמריקאיות: קשיים בהנפקת המניות המתוכננת של חברת הרץ בת"א

במסגרת ההנפקה תכננה הרץ גרופ לשנות את סיווגה לקרן השקעות בנדל"ן בארה"ב (קרן ריט), כחלק ממהלך הנפקה הנחשב ארוך ומורכב יחסית, והינו ראשוני מבין חברות הנדל"ן האמריקאיות שעד היום גייסו אג"ח בבורסה המקומית

ניצן הורוביץ / צילום: איל יצהר, גלובס

האם אפשר להקים ממשלה גם ללא תמיכת רוב חברי הכנסת?

שתי מערכות הבחירות האחרונות המחישו עד כמה קשה לקבל את אמון הכנסת להרכבת ממשלה ● מה קשה יותר: להקים ממשלת מיעוט או להפיל אותה? צללנו ללשון החוק ● המשרוקית של גלובס

תחנת הכוח בבאר טוביה./ צילום: מצגת החברה

אקזיט קטן בבאר טוביה: איש עסקים אמריקאי ימכור מניותיו בתחנת הכוח IPM ב-9 מיליון דולר

מייקל מונלייט קיבל הצעת רכישה מקרן קאי קפיטל שמוביל תמיר גלוסקה, המשקפת שווי של כ-800 מיליון שקל לתחנת הכוח ● שותפיו של מונלייט נדרשים להחליט עד אמצע נובמבר אם ברצונם להפעיל זכות סירוב ראשונה לעסקה ● גלובל פאוור, השותפה גם היא ב-IPM, מסרה כי "החברה לומדת את הודעת המציע ותבחן את צעדיה בהתאם"

הנשיא טראמפ ונתניהו / צילום: רויטרס Carlos Barria

"אתה אדיר!" טראמפ מברך את נתניהו ליום הולדתו ה-70

נשיא ארה"ב חתם בסוף הברכה לנתניהו בכתב ידו והוסיף: "אתה אדיר" ● אמש קיבל נתניהו גם שיחת טלפון אישית מהנשיא פוטין

השופט גרשון גונטובניק / צילום: אלון רון

כך הוליד אחד המשפטים הסוערים שנוהלו בישראל בעשור האחרון שופט שמצליח לעצבן גם את הבנקאים וגם את עורכי הדין

הקריירות של עורכי הדין שייצגו בתחילת העשור את עו"ד יעקב וינרוט במשפט שניהלה נגדו המדינה, המריאו מאז ● יוצא הדופן היחיד מאותו צוות הגנה הוא גרשון גונטובניק שהחליט ללכת לשיפוט, ופסק השבוע באופן יצירתי ואמיץ נגד שכר-הטרחה הגבוה של "חבריו" מהעבר

בני גנץ / צילום: שריה דיאמנט

בית הנשיא הודיע לראשי סיעות הכנסת ה-22 על העברת המנדט לגנץ

יו"רית הימין החדש, איילת שקד: אין בכוונתנו לנהל מו"מ עצמאי בנפרד מגוש 55 ● בכחול לבן אמרו ל"גלובס" כי בכוונתם לפנות לכל הסיעות בכנסת ה-22, אך הדגישו כי הטלפון הראשון שלהם יהיה לליכוד

מפעל פרוטליקס  / צילום: פאול אורלייב

פרוטליקס זינקה 31% על רקע תוצאות חדשות מניסוי במוצר המוביל שלה למחלת פברי

מניית פרוטליקס, המפתחת תרופות המבוססות על חלבונים אנושיים בתוך תאי צמח מהונדסים גנטית, משקפת שווי חברה של 108 מיליון שקל ● תוצאות ראשונות של הניסוי פורסמו בספטמבר 2018, אחרי 6 חודשי טיפול ב-16 חולי פברי, וכעת מתפרסמות תוצאות מטיפול באותם חולים במשך שנה

בניין טבע בכפר סבא / צילום: סיון פרג'

טבע בדרך לסלק איום קיומי? "ההסדר המתגבש בפרשת האופיואידים - תרחיש טוב בהרבה מזה שהשוק ציפה לו"

עפ"י ההסדר המתגבש בפרשת משככי הכאבים, טבע תשלם 250 מיליון דולר במזומן ובעיקר תספק את התרופה נגד השפעת האופיואידים, בשווי של כ-23 מיליארד דולר, במשך עשור ● בלידר שוקי הון מסבירים כי "עלות הייצור עבור טבע היא 1.5-3 מיליארד דולר, סכום שהיא תמצא בקלות בתזרים המזומנים שלה" ● בפייפר ג'פרי אופטימיים פחות

התמכרות למשככי כאבים  / צילומים: shutterstock, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

כך התמכרה האומה האמריקאית למשככי כאבים. ואיך הסתבכה גם טבע הישראלית בפרשה

מספרי מקרי המוות בארה"ב משימוש בתרופות אופיואידות עלה ב-2018 לכ-70 אלף איש בשנה, לעומת כ-8,000 בסוף שנות ה-90 • מדוע התרחש הזינוק במספר מקרי המוות, מי אשם במגפת ההתמכרות ואיך הסתבכה חברת טבע הישראלית? • גלובס מאמ;לק

כבשים / צילום: שאטרסטוק

החברה הזו מייצרת מוצר אחד בלבד שמתאים לארון של כל אחד - ועל הדרך רוצה להפיץ מסר של קיימות

מסר של קיימות סביבתית: חברת Sheep הבריטית מוכרת מהשבוע מוצר אחד בלבד - סוודר יוניסקס מצמר מרינו, אליו יוצמד תג NFC הניתן לסריקה, דרכו יכול לובש הסוודר ללמוד על הכבשה "שלו" ולקבל עדכונים על מצבה ● והמחיר? לא זול בכלל: 234 דולר

לווייני תקשורת של סאטקום באפריקה  / צילום: אתר החברה

מניית סאטקום קופצת: חידוש חוזה בקונגו בכ-28 מיליון דולר לשלוש שנים

גילת טלקום, חברה-בת בבעלות מלאה של סאטקום, חידשה חוזה לאספקת שירותי תקשורת לוויינית עם חברת התקשורת וודאקום ● בסאטקום מציינים, כי הרווחיות התפעולית הממוצעת מהחוזה בקונגו בשנים הקודמות הייתה בשיעור של כ-30%

אדם נוימן, מייסד ומנכ"ל WeWork / צילום: רויטרס

העסקה נסגרה: סופטבנק מקבלת את השליטה ב-WeWork, אדם נוימן יקבל 1.7 מיליארד דולר

העסקה משקפת ל-WeWork שווי של כ-8 מיליארד דולר ● המייסד והמנכ"ל אדם נוימן יקטע את מרבית קשריו עם החברה ● סופטבנק תשקיע כ-3 מיליארד דולר ברכישת מניות החברה, ותקדים השקעה של 1.5 מיליארד דולר שהייתה מתוכננת לשנה הבאה