גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אוטובוס? רכבת? מכונית פרטית? הכירו את מדד התחבורה

בתוך שני עשורים (האחרון במאה ה-20 והראשון במאה ה-21), תפחה התנועה פה ב-70% - הרבה יותר ממדינות מערביות אחרות ■ אז מה האלטרנטיבות?

הרי לכם עוד שיא מפוקפק שמדינת ישראל מחזיקה בו: עומס התנועה בכבישי הארץ הוא יותר מפי 2.5 מהעומס הממוצע בכבישים בכל מדינות OECD. קצב הגידול של עומס זה - הצומח בכל העולם בשל התרבות אוכלוסייה ומסיבות נוספות - צומח אצלנו בקצב יוצא מן הכלל. בתוך שני עשורים (האחרון במאה ה-20 והראשון במאה ה-21), תפחה התנועה פה ב-70%, וזאת תוך פיתוח מואץ והרחבת שטח הכבישים והמחלפים שנושאים את אותה תנועת כלי רכב.

כדי להבין את המשמעות המלאה והקשה של נתון זה, כדאי להשוות: בדנמרק, שבה קצב הגידול בעומס על הכבישים הוא המהיר ביותר מכל מדינות אירופה, העומס בשני העשורים הללו גדל בשיעור 35%, כלומר חצי מאשר בישראל. אם רוצים להתרגז ממש, אפשר לצאת ולעשות את ההשוואה עם בלגיה ושוויץ, שבהן גדל העומס באותן 20 שנה ב-25% ו-32% בהתאמה, או עם הולנד שהגידול בה היה זעיר ממש - רק 7%.

כך או כך, המצב נכון לעשור הנוכחי הוא שבישראל יש 126 כלי רכב לכל ק"מ כביש, לעומת 48 כלי רכב בממוצע על הכבישים במדינות OECD. ועוד דבר מדאיג: מספר המכוניות הפרטיות לכל נפש בישראל צומח גם הוא - 50% בתוך שני עשורים. לפי הנתון האחרון שנמדד, יש בישראל כלי רכב אחד לכל שלושה אנשים.

נתונים אחרים בתחום התחבורה בארץ אינם מעודדים: ההוצאה הציבורית על תחבורה מתקדמת מסוגם של רכבות, אופניים ואוטובוסים, אמנם עלתה קצת בשנים האחרונות, אך רחוקה מלהדביק את גודל התקציבים המושקעים בארצות שאליהן שואפת ישראל להידמות.

תרבות הליסינג שלנו, המעודדת מעסיקים לספק לעובדים מכוניות זולות לשימוש; תכנון הארץ הלאומי, המפזר אוכלוסייה ביישובים שתכליתם לקבוע עבודות דמוגרפיות ("ליישב את הנגב", "לייהד את הגליל") ואשר מחייבים מכונית לכל זוג רגליים מפרנסות לפחות - אינם משפרים את המצב.

העתיד נראה רע: פקוק, מזוהם, מרעיש, מבזבז תשתיות, מחסל שטחים פתוחים, מרחיב פערים חברתיים (המרחק המתארך מפריפריה זולת מגורים למרכזי תעסוקה בשכר הגון) ומסוכן, מאוד מסוכן. בעולם המפותח, תאונות דרכים הן הגורם מספר 1 למות ילדים מתחת לגיל 18.

הטכנולוגיה תומכת

מכונית פרטית בישראל היא כלי תחבורה חיוני. כך לפחות היא נתפסת בעיני רבים. האלטרנטיבות: תחבורה ציבורית (רכבת, אוטובוסים, מוניות, שאטלים ושיתוף מכוניות), תנועה שרירית (אופניים, הליכה ברגל) סובלות מדימוי נמוך. באלטרנטיבות לרכב פרטי פוגעים גם העובדה שאין כמעט תחבורה ציבורית בשבת, וגם המחסור בתשתיות שיגרמו להן להיות אטרקטיביות ופופולריות (למשל נת"צים לאוטובוסים שהיו מאיצים את נסיעתם).

אבל יש גם עובדות מעודדות: רשויות שמציעות תנועה באופניים באמצעות סלילת שבילים ייחודיים (בהרצליה, רעננה, הוד השרון וראשון לציון) ומיזמי השכרה (בינתיים רק בתל אביב); הרכבת הקלה בירושלים שלפני שנתיים פינתה את מרכז העיר מתנועה מוטורית מעיקה (ראו בעמוד 6 סקר שביעות רצון מפעילותה), שירות המטרונית בחיפה ובפרבריה שהחל החודש; עלייה מרשימה בשימוש ברכבת ישראל השנה (12%) וחולץ הפקק בכניסה ממזרח לתל אביב, בדמות הנתיב המהיר מצד אחד והשאטל, המכניס לעיר אנשים בלי המכוניות שבעזרתן הגיעו איתם.

גם הטכנולוגיה תומכת בדרך החוצה מסבך התנועה הפרטית. כזאת למשל היא אפליקציית Get Taxi, המשפרת את השימוש במוניות; וכמובן אפליקציית waze, שכאן ב"מוסף הנדל"ן" אנו משתמשים בנתוניה כדי לעקוב אחר זמני הנסיעה במסלולי התעסוקה בין ישובים ישראל ומשפרת במעט את תנאי הנהיגה בכבישי הארץ.

מהחודש, ומדי חודש בחודשו, נביא אליכם את מדד התחבורה של ישראל. המדד יציג תמונה רחבה של אמצעי התנועה שבה נוסעים תושבי המדינה, העלייה והירידה בשיעור המשתמשים בכל אחד מהם. עקבו אחרינו, תמורות לא מבוטלות צפויות במציאות התחבורה הישראלית והמדד הזה הוא כלי שיסייע להתבונן בהם.

תחבורה

עוד כתבות

בניין משרד האוצר / צילום: רפי קוץ

ה־OECD בצפי אופטימי: הצמיחה החזקה בישראל לאחר המלחמה לא תסתכם בריבאונד חד פעמי

תחזית הארגון לצמיחה בשנה הקרובה נמצאת באמצע בין צפי בנק ישראל למשרד האוצר ועומדת על 4.9% ● בניגוד להערכת האוצר כי צפויה שנת ריבאונד חד פעמי, ב-OECD צופים שקצב הצמיחה החזק יימשך גם ב־2027 לצד ירידה באינפלציה, הורדות ריבית ופריחה ביצוא ● עוד צוין כי "הפסקת האש אמורה להסיר מקור של היסוס לעשות עסקים עם ישראל"

שלמה אליהו, דוד פורר, ישי דוידי, זוהר לוי, אהרון פרנקל / איור: גיל ג'יבלי

עלייתם של הפיננסיירים, והשכירים שהפכו למיליונרים: מעולם לא ראינו שנה כזאת בתל אביב

מדוד פורר דרך שלמה אליהו ועד זוהר לוי: בעלי העניין בחברות הנסחרות בת"א ניצלו את העליות החדות בבורסה כדי למכור מניות בהיקף גבוה פי 3 מבשנה שעברה - כמעט 16 מיליארד שקל, ושברו את שיא כל הזמנים ● וגם: השכירים שמכרו מניות בעשרות מיליוני שקלים

"הנכס הכי מתקדם שלה": המדינה שרכשה מערכת הגנה ישראלית

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: תאילנד רכשה את מערכת BARAK MX של התעשייה האווירית, בקשת החנינה של נתניהו מזכירה מהליכים של נשיא ארה"ב טראמפ, וסקר חדש מצא כי האוונגליסטים הצעירים בארה"ב פונים נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: שלומי יוסף

בשל הדרישה להגדלת תקציב הביטחון, מיזם הענן הענק של הממשלה בסיכון

החלקים שמקבלים עדיפות בהצעת התקציב הם ביטחון, תשלומי הריבית על החוב והתחייבויות נוספות ● ההשקעות שמטרתן לבנות את הכושר העתידי של המדינה עדיין נמצאות באזור האפור

מאגר הגז לוויתן / צילום: אלבטרוס

התקדמות משמעותית במגעים על עסקת היצוא בין משרד האנרגיה לחברות הגז

לגלובס נודע על התקדמות משמעותית במגעים לגבי עסקת הגז הענקית עם מצרים בהיקף של 35 מיליארד דולר ● לפי המתווה, חברות הגז יתחייבו לספק גז למשק המקומי במחיר נמוך יותר, שיוצמדו למה שנקבע במתווה

2025 צפויה להיות שנה חזקה לפנסיה של החוסכים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

"השאלות החשובות השתנו": החוסכים זכו לשנה היסטורית, אבל איך תיראה 2026?

ביצועי הגמל והפנסיה בשנה הנוכחית בדרך לעקוף את שנת 2021 ולהפוך לטובים ביותר מזה עשור וחצי, הרבה בזכות הפריחה בבורסה המקומית ● במסלולי המניות התשואה מתחילת השנה כבר מתקרבת ל־23% ● ובכל זאת יש מי שמציע למשקיעים לעבור לאסטרטגיה זהירה

ג'ו מאלינגס, מייסד קבוצת מאלינגס / צילום: LSI

"מישהו צריך לומר שהתינוק מכוער": למגייס הטאלנטים המוביל יש מסר ליזמים הישראלים

ג'ו מאלינגס, מייסד קבוצת מאלינגס האמריקאית, הוא ממגייסי הטאלנטים הבולטים בתעשיית הביומד ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע דווקא עכשיו הוא רוצה לפעול בארץ, ואילו טעויות יזמים ישראלים עושים כשהם מגייסים בחו"ל

ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: שלומי יוסף

יו"ר רשות ני"ע בביקורת על הבנקים: מקשים על חברות הפינטק להיכנס לשוק

לדברי יו"ר רשות ניירות ערך בכנס של בנק ישראל, "המערכת של שירותי תשלום יושבת על כמה רגולטורים וגם על מערכת מורכבת בין חברות התשלומים למערכת הבנקאית שמספקת להם שירותים" ● עוד הוסיף זינגר כי "נעשים הרבה מאמצים, אבל צריך להגיד ביושר, זה לא עובד נכון לעכשיו והמצב לא טוב"

מאגר לוויתן. בעיגול: עבד אל־פתאח א־סיסי, נשיא מצרים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

עסקת הגז ב-35 מיליארד דולר עם מצרים תקועה, וקטאר מנסה להיכנס לתמונה

העיכוב המתמשך באישור עסקת הענק ליצוא גז ממאגר לוויתן למצרים פותח פתח לקטאר להציע לקהיר אספקת גז טבעי מונזל בהיקפי ענק ● בינתיים גורמים ישראליים ומצריים זועמים, ולגלובס נודע כי שורת בכירים אמריקאים בראשות טראמפ מנסים לפתור את הפלונטר

לשכת גיוס תל השומר / צילום: מיטב ודובר צה''ל

באוצר משרטטים את המחיר הכלכלי הכבד של הצעת חוק הגיוס

באגף התקציבים במשרד האוצר פרסמו ניתוח כלכלי מקיף להצעת החוק שהציג יו"ר ועדת חוץ וביטחון, בועז ביסמוט, והציפו שורת כשלים מהותיים ● ממנגנון "גיל הפטור" שמרחיק את הצעירים החרדים משוק העבודה, דרך החורים בסנקציות ועד להשבת ההטבות שנלקחו ● וגם: איך שינוי אחד יכול להזניק את הכלכלה

סנטה קלאוס מבקר ברצפת המסחר של הבורסה בניו יורק / צילום: ap, Richard Drew

ראלי סנטה יגיע השנה? אנליסטים מאמינים שזה תלוי בנתון אחד

בשבוע החולף, שבו חל חג ההודיה, מדדי המניות האמריקאיים המובילים הציגו התאוששות שבין 3%־5%, אבל אולי היה זה רק "הנגאובר" ● לאחר פתיחה שלילית לדצמבר אנליסטים מנסים להעריך אם בשנה ששום דבר בה לא התנהג כרגיל, "ראלי סנטה קלאוס" ייחגג כהלכתו

כוחות צה''ל בגבול לבנון (ארכיון) / צילום: דובר צה''ל

הראיות שהציגה ישראל לארה"ב על חיזבאללה - והרמז להמשך

העצרת הכללית של האו"ם אישרה החלטה הקוראת לישראל לסגת מרמת הגולן ● השב"כ בהודעה מיוחדת לתושבי בת ים: "האיראנים הגיעו - וזו לא בדיחה" ● מפקד אוגדת עזה העניק תעודות הצטיינות לתצפיתניות שזיהו יותר מ-20 המחבלים במרחב רפיח - והכווינו את הכוחות לחיסול המחבלים ● עדכונים שוטפים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: שלומי יוסף

האוצר למשרדי הממשלה: הכינו צעדי התייעלות בשל הגדלת תקציב הביטחון

רה"מ נתניהו הבהיר לאחרונה כי בכוונתו להוביל הגדלה דרמטית של תקציב הביטחון, ב-250-350 מיליארד שקל במשך עשור ● על רקע זה, באוצר פנו הבוקר למנכ"לי משרדי הממשלה בדרישה להציג צעדי התייעלות שיאושרו יחד עם הצעת התקציב בממשלה בעוד יומיים

חברת סלברייט / צילום: איל יצהר

סלברייט רוכשת חברה ב-170 מיליון דולר, מפטרת 20 עובדים בישראל

מהלך הפיטורים של סלברייט מגיע בתקופה שבה מניית החברה מציגה ביצועים חזקים יחסית לשוק ● בתוך כך, החברה הודיעה היום על השלמת רכישת חברת קורליום תמורת כ־170 מיליון דולר

פלורנטין פינת מטלון, תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

הדרישה לשיפוץ חזיתות הבניינים בתל אביב מציתה מחלוקת ומגיעה לעליון

תושבים עולים לבית המשפט העליון כדי לעצור את דרישת העירייה לאחידות בחזיתות הבניינים ● לטענתם, העלות גבוהה ומדובר בהרחבה שגויה של חוק העזר העירוני: "מה עם הקשישים והחד־הוריות?" ● עיריית ת"א: עומדים על הזכות לשמור על מראה אחיד, נספק סיוע כלכלי

ניו יורק / צילום: Shutterstock

לראשונה בעולם: ניו יורק מחייבת קמעונאים לדווח מתי AI קובעת מחירים

חוק חדש בניו יורק מחייב קמעונאים לדווח כאשר מחירי מוצרים נקבעים ע"י AI על בסיס מידע שנאסף על הלקוחות ● המהלך מעורר זעם בקרב ארגוני הצרכנים, שרוצים ללכת רחוק יותר ודורשים איסור מוחלט על תמחור פרסונלי

בנייה בתל אביב / צילום: Shutterstock

בדקנו דוחות של 9 חברות: בכמה נמכרה דירה ממוצעת בשדה דב?

ירידה של 24% במספר הדירות שנמכרו ושל 9% במחיר הממוצע: דוחות תשע חברות נדל"ן בולטות חושפים מה באמת קורה בשוק הדיור בישראל ● וגם: מדוע סיום המלחמה לא הביא לזינוק במכירות, ומי מכרה מאות דירות במחיר ממוצע של 6.6 מיליון שקל?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; הביטקוין עלה ביותר מ-5%

לאחר הירידות אתמול: הממדים המרכזיים בוול סטריט ננעלו בעליות ● אירופה ננעלה במגמה מעורבת ● חברת התרופות הגרמנית באייר זינקה לאחר שממשלת ארה"ב קראה להגביל את התביעות נגדה ● חברת התוכנה האמריקאית מונגו די.בי זינקה ב-22%

ראש המל''ל לשעבר, צחי הנגבי / צילום: חיים צח / לשכת העיתונות הממשלתית

מבקר המדינה: למרות האיומים, המל"ל לא השלים את בחינת המיגון במתקנים חיוניים

מדוח מבקר המדינה עולה כי המל"ל טרם השלים את בחינת הצורך במיגון מתקנים חיוניים ותשתיות אסטרטגיות - אף שבמהלך מלחמת "חרבות ברזל" ניכר עד כמה אלה הפכו ליעדי תקיפה מרכזיים ● עוד ב-2020 פרסם המבקר דוח ביקורת בנושא ההיערכות להגנה על מתקנים חיוניים מפני טילים, אך אף ליקוי לא תוקן

הכוח בשוק הרכב עבר לקונים: הצפת דגמים, ירידות מחירים והסערה הצפויה ב-2026

שוק הרכב צפוי להמשיך לעמוד ב-2026 בסימן המעבר מ"שוק של מוכרים" ל"שוק של קונים" ● על הפרק: ירידת המחירים צפויה להמשיך בשל המלחמות השיווקיות בין היצרנים הסינים והיבואנים שלהם, קטגוריות חדשות ידרסו קיימות, והסביבה התחרותית תהפוך קשה עוד יותר